De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Sinds 5 dagen in het bezit van een R1150RT bj 2001.
Aangezien de vorige eigenaar nogal wat woonwerk in zomer en winter had gedaan en de laatste jaren weinig aan onderhoud, werd het wel eens tijd voor een grote schoonmaak, reparatie en onderhoud.
Even een verslagje:
Er zijn nogal wat zaken die aandacht verdienen zo zijn er;
- De banden (dot uit 2009). (inmiddels vervangen Bridgestone BT023)
- Enige pekelschade
- Bedrading Knipperlicht links voor geoxideerd. Slecht contact waardoor knipperlicht af en toe uitvalt. (aangepakt nu helemaal ok)
- Bij linker kap bij opbok greep is het plastic pennetje afgebroken wat in de rubber ring van het frame moet vallen. (gefixed)
- De ruit is verweerd (inmiddels gepolijst)
- De motor is erg vuil aan de buitenkant en aan de binnenkant achter de kuipdelen. (inmiddels schoongemaakt)
- ABS lampje knippert (Na een nieuwe accu geheel geen ABS storing meer gehad)
- Benzine/Olie/Versnelling/Klok display doet het in zn geheel niet meer. (inmiddels gefixed met eentje van MP)
- Handvatten zijn in staat van ontbinding (De rechter zelfs een soort van kneedbaar rubber ) (inmiddel nieuw rubber handvatten gemonteerd)
- De remmen voor en achter zijn aan onderhoud toe. Voor nieuwe blokken, achter nieuwe blokken en de schijf. (Nieuwe remblokken, nieuwe remschijf achter en GoodRidge remleidingen rondom gemonteerd en hele iABS systeem gespoeld/ververst)
- Er is een benzine lucht waarneembaar na het rijden als de tank redelijk vol is. (O-Ring tankvul opening vervangen door de juiste maat)
Afgelopen dagen druk bezig geweest om bovenstaande lijstje af te werken.
Zo heb ik eerst de ruit aangepakt. Aangezien deze erg verweerd was heb ik nog overwogen een andere to scoren. Uiteindelijke
toch maar mijn polijst spulletje tevoorschijn gehaald en gaan polijsten.
Pffffttt wat een klus. Uiteindelijk is het mij toch gelukt de verweerde/aangetaste ruit weer enigzins toonbaar te krijgen.
Daarna naar de bandenboer voor een setje nieuwe Bridgestone BT 023. Met de oude banden was het geen rijden meer.
Wel vreemd dat na het vervangen van de banden de motor naar rechts neigt terwijl dat met de oude banden niet zo was.
Terug gegaan naar de dealer om alles nog eens na te lopen. Maar deze kon niets vreemds vinden.
Dit blijft dus nog even een raadsel
Verder rijd de motor nu veel beter met de nieuwe sloffen.
Voor het ABS probleem heb ik een afspraak gemaakt en gaat ie volgende maand naar de dealer om eerst een diagnose te doen. Aangezien een ABS storing diverse oorzaken kan hebben van een eenvoudig (goedkoop) probleem tot een totale (dure) revisie/vervanging. Op basis van de diagnose ga ik dan bepalen of het de moeite waard is van repareren of ombouwen naar niet ABS.
Om de ander zaken aan te pakken de motor eerst maar eens uitgekleed
Bij de vulopening van de tank was het probleem met de benzinelucht ineens duidelijk. De rubber ring die de aansluiting heeft met de tank was iets te dik en iets te groot qua diameter, waardoor er benzinedamp lekt. Bij de BMW dealert een nieuwe O-ring gehaald en deze gemonteerd, probleem opgelost.
Vervolgens met de uitgeklede naked bike naar de wasstraat met 2 flacons motorreiniger en alle delen 2 keer met motorreiniger schoongemaakt en ruim met hoge druk gewassen en gespoeld. Wat een wereld van verschil
Thuis aangekomen alles lekker laten drogen en vervolgens alle delen die niet in het zicht zitten ingespoten met Korrosions Schutz S100
Luchtfilter / bougies gecontroleerd, waren nog spik en span. Overweeg wel om bougies te gaan vervangen. Er zitten nu NGK BRK7EKC bougies in, maar ik overweeg Brisk Premium DOR 14 LGS omdat bij constante loop nogal wat KFR optreed (Konstant Fahr Ruckeln).
Nieuwe Handvatjes gehaald en gemonteerd. Tip van de dealer om bij de montage de compressor te gebruiken en bij het erop schuiven lucht tussen het handvat te blazen. Ik moet zeggen dat de montage hiermee een stuk gemakkelijker gaat.
Vervolgens alle losse kuipdelen gereinigd buiten/binnen en weer gemonteerd.
Pennetje linker kap bij opbok greep opgelost door boutje met daarop een busje zodat deze in het frame rubber valt.
Als laatste de bedrading en stekkertjes van de linker en rechter knipperlichten voor schoongemaakt en ingespoten met contactspray.
Motor eens lekker gepoetst.
Er moet nog meer gebeuren maar voorlopig staat hij er weer een stuk beter bij
Wordt vervolgd
Aangezien de vorige eigenaar nogal wat woonwerk in zomer en winter had gedaan en de laatste jaren weinig aan onderhoud, werd het wel eens tijd voor een grote schoonmaak, reparatie en onderhoud.
Even een verslagje:
Er zijn nogal wat zaken die aandacht verdienen zo zijn er;
- De banden (dot uit 2009). (inmiddels vervangen Bridgestone BT023)
- Enige pekelschade
- Bedrading Knipperlicht links voor geoxideerd. Slecht contact waardoor knipperlicht af en toe uitvalt. (aangepakt nu helemaal ok)
- Bij linker kap bij opbok greep is het plastic pennetje afgebroken wat in de rubber ring van het frame moet vallen. (gefixed)
- De ruit is verweerd (inmiddels gepolijst)
- De motor is erg vuil aan de buitenkant en aan de binnenkant achter de kuipdelen. (inmiddels schoongemaakt)
- ABS lampje knippert (Na een nieuwe accu geheel geen ABS storing meer gehad)
- Benzine/Olie/Versnelling/Klok display doet het in zn geheel niet meer. (inmiddels gefixed met eentje van MP)
- Handvatten zijn in staat van ontbinding (De rechter zelfs een soort van kneedbaar rubber ) (inmiddel nieuw rubber handvatten gemonteerd)
- De remmen voor en achter zijn aan onderhoud toe. Voor nieuwe blokken, achter nieuwe blokken en de schijf. (Nieuwe remblokken, nieuwe remschijf achter en GoodRidge remleidingen rondom gemonteerd en hele iABS systeem gespoeld/ververst)
- Er is een benzine lucht waarneembaar na het rijden als de tank redelijk vol is. (O-Ring tankvul opening vervangen door de juiste maat)
Afgelopen dagen druk bezig geweest om bovenstaande lijstje af te werken.
Zo heb ik eerst de ruit aangepakt. Aangezien deze erg verweerd was heb ik nog overwogen een andere to scoren. Uiteindelijke
toch maar mijn polijst spulletje tevoorschijn gehaald en gaan polijsten.
Pffffttt wat een klus. Uiteindelijk is het mij toch gelukt de verweerde/aangetaste ruit weer enigzins toonbaar te krijgen.
Daarna naar de bandenboer voor een setje nieuwe Bridgestone BT 023. Met de oude banden was het geen rijden meer.
Wel vreemd dat na het vervangen van de banden de motor naar rechts neigt terwijl dat met de oude banden niet zo was.
Terug gegaan naar de dealer om alles nog eens na te lopen. Maar deze kon niets vreemds vinden.
Dit blijft dus nog even een raadsel
Verder rijd de motor nu veel beter met de nieuwe sloffen.
Voor het ABS probleem heb ik een afspraak gemaakt en gaat ie volgende maand naar de dealer om eerst een diagnose te doen. Aangezien een ABS storing diverse oorzaken kan hebben van een eenvoudig (goedkoop) probleem tot een totale (dure) revisie/vervanging. Op basis van de diagnose ga ik dan bepalen of het de moeite waard is van repareren of ombouwen naar niet ABS.
Om de ander zaken aan te pakken de motor eerst maar eens uitgekleed
Bij de vulopening van de tank was het probleem met de benzinelucht ineens duidelijk. De rubber ring die de aansluiting heeft met de tank was iets te dik en iets te groot qua diameter, waardoor er benzinedamp lekt. Bij de BMW dealert een nieuwe O-ring gehaald en deze gemonteerd, probleem opgelost.
Vervolgens met de uitgeklede naked bike naar de wasstraat met 2 flacons motorreiniger en alle delen 2 keer met motorreiniger schoongemaakt en ruim met hoge druk gewassen en gespoeld. Wat een wereld van verschil
Thuis aangekomen alles lekker laten drogen en vervolgens alle delen die niet in het zicht zitten ingespoten met Korrosions Schutz S100
Luchtfilter / bougies gecontroleerd, waren nog spik en span. Overweeg wel om bougies te gaan vervangen. Er zitten nu NGK BRK7EKC bougies in, maar ik overweeg Brisk Premium DOR 14 LGS omdat bij constante loop nogal wat KFR optreed (Konstant Fahr Ruckeln).
Nieuwe Handvatjes gehaald en gemonteerd. Tip van de dealer om bij de montage de compressor te gebruiken en bij het erop schuiven lucht tussen het handvat te blazen. Ik moet zeggen dat de montage hiermee een stuk gemakkelijker gaat.
Vervolgens alle losse kuipdelen gereinigd buiten/binnen en weer gemonteerd.
Pennetje linker kap bij opbok greep opgelost door boutje met daarop een busje zodat deze in het frame rubber valt.
Als laatste de bedrading en stekkertjes van de linker en rechter knipperlichten voor schoongemaakt en ingespoten met contactspray.
Motor eens lekker gepoetst.
Er moet nog meer gebeuren maar voorlopig staat hij er weer een stuk beter bij
Wordt vervolgd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 13 dec 2017, 02:10, 35 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
.....................................
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Gefeliteerd met je aanwinst! Ik kijk uit naar het vervolg.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Je hebt helemaal gelijk dat je jouw pas aangeschafte op de vitale punten gaat aanpakken en deze RT is blij met een baasje zoals jij!
Ik wens je straks vele plezierige kilometers op je RT!
Eilert
Ik wens je straks vele plezierige kilometers op je RT!
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- tedigi
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 14:05
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Even laten afstellen bij Freek op het gs forum dan krijg je hem kfr vrij en loopt die als een zonnetje voor een vrienden prijsje met koffie en een goed gesprek
Hartelijke groeten van SM-G955F aan alle forumleden
Hartelijke groeten van SM-G955F aan alle forumleden
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K75 RT
- Land: nl.
- Woonplaats of omgeving: Bollenstreek
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Je pakt het voortvarend aan, maar pas wel op met die hogedrukreiniger.
Water en elektronica zijn geen vrienden
Water en elektronica zijn geen vrienden
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Goed idee tedigi
Was daar vanaf 2009 tot vorig jaar augustus nog lid en heb nog een account.
Ga ervan uit dat ik ook welkom ben met een RT. Of eerste noppenbanden monteren :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- tedigi
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 14:05
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Heb mijn rt daar ook laten afstellen .we zijn tenslotte toch boxer liefhebbers
Hartelijke groeten van SM-G955F aan alle forumleden
Hartelijke groeten van SM-G955F aan alle forumleden
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Vandaag besloten 2 nieuwe Brisk bougies te halen bij 'De Knalpot' in Rilland.
Helaas heb ik Rilland niet gehaald, maar ben op de hoogte van Etten-Leur gestrand langs
de kant van de weg.
Even tevoren had ik nog gedacht . . . . Goh wat rijd deze RT toch geweldig . . . .
2 minuten daarna bij een snelheid van 100 km/u ineens helemaal niks mee
Met motor aan de kant nog een paar keer proberen te starten, maar sloeg niet meer aan.
De vrienden van de ANWB gebeld, welke na een half uurtje arriveerde.
Deze was zeer behulpzaam en vriendelijk en heeft werkelijk alles geprobeerd om de motor weer
op gang te krijgen. Uiteindelijk toch zijn missie moeten staken.
Hij denkt dat het aan de toerentellersensor/hallgever/hallsensor ligt of anders toch dat de accu de geest gegeven heeft.
Uiteindelijk is de afsleepdienst gebeld om de motor te vervoeren naar de eerste beste dealer in de buurt.
Deze heeft de motor netjes afgeleverd bij de dealert en mij thuis afgezet.
Het was me het middagje wel zo langs de snelweg.
Nou maar hopen dat het toch een kleinigheidje is.
Zit wel een beetje met stress op de bank, nu de RT niet thuis is :mrgreen:
Net nog wat zitten lezen over de storing van vanmiddag. En toch tot de conclusie gekomen dat de anwb man het waarschijnlijk bij het rechte eind heeft.
De symptonen van het ineens uitvallen, en daarna niet meer willen starten en in combinatie met de toerentellermeter die onregelmatig op en neer gaat, wijst toch heel sterk in de richting van de Hallgever.
En dit schijnt iets te zijn wat vaker voorkomt.
Wordt vervolgd
Helaas heb ik Rilland niet gehaald, maar ben op de hoogte van Etten-Leur gestrand langs
de kant van de weg.
Even tevoren had ik nog gedacht . . . . Goh wat rijd deze RT toch geweldig . . . .
2 minuten daarna bij een snelheid van 100 km/u ineens helemaal niks mee
Met motor aan de kant nog een paar keer proberen te starten, maar sloeg niet meer aan.
De vrienden van de ANWB gebeld, welke na een half uurtje arriveerde.
Deze was zeer behulpzaam en vriendelijk en heeft werkelijk alles geprobeerd om de motor weer
op gang te krijgen. Uiteindelijk toch zijn missie moeten staken.
Hij denkt dat het aan de toerentellersensor/hallgever/hallsensor ligt of anders toch dat de accu de geest gegeven heeft.
Uiteindelijk is de afsleepdienst gebeld om de motor te vervoeren naar de eerste beste dealer in de buurt.
Deze heeft de motor netjes afgeleverd bij de dealert en mij thuis afgezet.
Het was me het middagje wel zo langs de snelweg.
Nou maar hopen dat het toch een kleinigheidje is.
Zit wel een beetje met stress op de bank, nu de RT niet thuis is :mrgreen:
Net nog wat zitten lezen over de storing van vanmiddag. En toch tot de conclusie gekomen dat de anwb man het waarschijnlijk bij het rechte eind heeft.
De symptonen van het ineens uitvallen, en daarna niet meer willen starten en in combinatie met de toerentellermeter die onregelmatig op en neer gaat, wijst toch heel sterk in de richting van de Hallgever.
En dit schijnt iets te zijn wat vaker voorkomt.
Wordt vervolgd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Weet iemand waar dit precies voor dient, tbv opladen ofzo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ja, dat is een CTek acculader-aansluiting mét accu-indicator;
http://www.ctekbeneluxshop.com/webshop/ ... etail.html
http://www.ctekbeneluxshop.com/webshop/ ... etail.html
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ok, en kun je hier ook een optimate gewoon op aansluiten of heb ik hiervoor een speciale Ctek lader voor nodig?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K75 RT
- Land: nl.
- Woonplaats of omgeving: Bollenstreek
- michaelb
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
- Locatie: Hoevelaken
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Mooie klussenlijst! Jammer dat je nu even moet overschakelen op weer rijdend maken...
Ik heb wel een vraagje over je handvatten: heb je originele met de handvatverwarming gehaald of bestaan er goedkopere oplossingen waarbij alleen het rubber vervangen wordt?
Groet en suc6
Michael
Ik heb wel een vraagje over je handvatten: heb je originele met de handvatverwarming gehaald of bestaan er goedkopere oplossingen waarbij alleen het rubber vervangen wordt?
Groet en suc6
Michael
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Welke type Ctek lader kun je dan het beste nemen tegen redelijke prijs?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ik heb gewoon standaard kunststof/rubber handvatten genomen die een motorzaak nog had liggen en het oude rubber eraf gehaald en de nieuwe gemonteerd over de handvatverwarming heen.michaelb schreef: ↑19 jun 2017, 19:50 Mooie klussenlijst! Jammer dat je nu even moet overschakelen op weer rijdend maken...
Ik heb wel een vraagje over je handvatten: heb je originele met de handvatverwarming gehaald of bestaan er goedkopere oplossingen waarbij alleen het rubber vervangen wordt?
Groet en suc6
Michael
Ging allemaal vrij simpel uiteindelijk :)
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Er vanuit gaande dat je een 19Ah accu hebt, kan je een CTek XS3600 (http://www.ctekbeneluxshop.com/webshop/ ... etail.html) of MXS 3.8 (http://www.ctekbeneluxshop.com/webshop/ ... etail.html) kiezen.
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ok, Bedankt voor de info dan ga ik daar eens naar kijken dan.Inspector Gadget schreef: ↑19 jun 2017, 21:49Er vanuit gaande dat je een 19Ah accu hebt, kan je een CTek XS3600 (http://www.ctekbeneluxshop.com/webshop/ ... etail.html) of MXS 3.8 (http://www.ctekbeneluxshop.com/webshop/ ... etail.html) kiezen.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Eventueel kan je de nog zwaardere (en duurdere) MXS 5.0 overwegen dan kan je eventueel ook de accu van een 4-wielige volledig opladen.
Ben je daarentegen toch meer genegen richting een Optimate, kies dan tenminste een Optimate 5.
Of nog beter een Optimate 6 Select. Die laatste heeft een selecteerbare maximale spanning, wat aan te raden is als je een AGM accu wilt opladen.
(of de CTek MXS 3.8)
Saillant detail voor de meelezers;
TecMate heeft de Optimate 4 versie 3 aangekondigd, niet meer 0,8 ampère laadstroom maar nu 1 ampère laadstroom.
M.i. nog niet echt voldoende om een accu op te laden maar blijkbaar heeft TecMate wel "het licht gezien" dat (maximaal) 0,8 ampère niet (meer) voldoende is om de parasitaire verbruikers te compenseren op een moderne motorfiets.
Ik voorspel een toekomstige 2 ampère versie dan heeft Optimate het wel begrepen.
Ben je daarentegen toch meer genegen richting een Optimate, kies dan tenminste een Optimate 5.
Of nog beter een Optimate 6 Select. Die laatste heeft een selecteerbare maximale spanning, wat aan te raden is als je een AGM accu wilt opladen.
(of de CTek MXS 3.8)
Saillant detail voor de meelezers;
TecMate heeft de Optimate 4 versie 3 aangekondigd, niet meer 0,8 ampère laadstroom maar nu 1 ampère laadstroom.
M.i. nog niet echt voldoende om een accu op te laden maar blijkbaar heeft TecMate wel "het licht gezien" dat (maximaal) 0,8 ampère niet (meer) voldoende is om de parasitaire verbruikers te compenseren op een moderne motorfiets.
Ik voorspel een toekomstige 2 ampère versie dan heeft Optimate het wel begrepen.
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Vervolg op de storing van ineens uitvallen, niet meer willen starten en een zwabberende toerenteller.
Ga uit van het feit dat de Hall-Gever/Sensor de oorzaak van de storing is.
Vanavond begonnen aan dit projectje op basis van de youtube video die ik hier op het forum al eerder geplaatst had viewtopic.php?f=9&t=13355
Eerst de machine ontdaan van alle beplating en de tank leeg laten lopen en verwijderd.
Vervolgens bougies verwijderd en voorbereidingen getroffen om de polie te gaan verwijderen door eerste het BDP te bepalen.
Die kun je aan de rechterkant vinden.
Vervolgend met een zelf gemaakte haakse pen boven de startmotor het BDP gelocked (linker zijde), zodat de as niet meer kan verdraaien.
Vervolgens de stekkertjes van de Hall-Gever los gemaakt.
Vervolgens de draad geinspecteerd op beschadigingen in nog gemonteerde toestand.
Ik kon geen onregelmatigheden vinden, welke ik wel verwacht had bij deze storing.
Mijn stekkertje is een stekkertje met 2 rijen van 3 pennetjes, dus nu weet ik ook welke Hall-Gever ik moet bestellen.
Voor vandaag even genoeg gesleuteld en morgen de juiste Hall-Gever bestellen en het meetapparaatje maken zoals gepost in viewtopic.php?f=9&t=13355
Dan kan ik overmorgen als de Hall-Gever binnen is direct aan de slag met de montage en het afstellen van de nieuwe.
Ga uit van het feit dat de Hall-Gever/Sensor de oorzaak van de storing is.
Vanavond begonnen aan dit projectje op basis van de youtube video die ik hier op het forum al eerder geplaatst had viewtopic.php?f=9&t=13355
Eerst de machine ontdaan van alle beplating en de tank leeg laten lopen en verwijderd.
Vervolgens bougies verwijderd en voorbereidingen getroffen om de polie te gaan verwijderen door eerste het BDP te bepalen.
Die kun je aan de rechterkant vinden.
Vervolgend met een zelf gemaakte haakse pen boven de startmotor het BDP gelocked (linker zijde), zodat de as niet meer kan verdraaien.
Vervolgens de stekkertjes van de Hall-Gever los gemaakt.
Vervolgens de draad geinspecteerd op beschadigingen in nog gemonteerde toestand.
Ik kon geen onregelmatigheden vinden, welke ik wel verwacht had bij deze storing.
Mijn stekkertje is een stekkertje met 2 rijen van 3 pennetjes, dus nu weet ik ook welke Hall-Gever ik moet bestellen.
Voor vandaag even genoeg gesleuteld en morgen de juiste Hall-Gever bestellen en het meetapparaatje maken zoals gepost in viewtopic.php?f=9&t=13355
Dan kan ik overmorgen als de Hall-Gever binnen is direct aan de slag met de montage en het afstellen van de nieuwe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 21 jun 2017, 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
nog wat meer fotos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
nog 3 fotos voor de volledigheid
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Hier op het forum is er iemand die de halgeverplaat doet reviseren, ben alleen de naam effe kwijt.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Volgens mij was dat FreekC, als ik me goed kan herinneren.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Was mij bekend inderdaad.
Maar ik heb inmiddels besloten om een nieuwe te halen.
Vanavond ook het afstelapparaatje voor de Hall-Gevers gemaakt.
Wat wel gek is, dat de lampjes nu ook werken met de oude HallGever.
Dat had ik niet verwacht.
Of kun je dat zo niet bepalen of de HallGever kapot is of niet ??????
Maar ik heb inmiddels besloten om een nieuwe te halen.
Vanavond ook het afstelapparaatje voor de Hall-Gevers gemaakt.
Wat wel gek is, dat de lampjes nu ook werken met de oude HallGever.
Dat had ik niet verwacht.
Of kun je dat zo niet bepalen of de HallGever kapot is of niet ??????
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
de Hallgever was vandaag binnen bij meneer BMW.
Vanavond gelijk aan de slag gegaan.
Eerst de plaats waar de Hallgever moest komen goed schoongemaakt.
Vervolgens de Hallgever gemonteerd.
Het originele beugeltje waarmee het draadje met rubbertje geklemd zat was gebroken.
Dus hiervoor zelf een nieuw beugeltje gemaakt en deze ook gemonteerd.
De Hallgever handvast gezet op de 3 boutjes ivm afstelling later.
Vervolgens de polie gemonteerd.
Het BDP gecontroleerd en het zelfgemaakte meetapparaatje aangesloten.
De draadjes van de nieuwe Hallgever hadden een iets andere kleurcodering, dus het apparaatje
conform aangepast aangesloten.
Vervolgens kastje aangezet en Hallgeverplaat (onderzijde) voorzichtig naar links gedraaid totdat net het
BDP lampje ging branden. Daarna alle 3 de boutjes vastgezet.
Vervolgens de riem weer gemonteerd op spanning (8 nm) gezet aan achterzijde en 3 bouten vastgezet.
Speciale tool om BDP te locken weer verwijderd.
Vervolgens stekker van de Hallgever aangesloten en tank en bougies gemonteerd.
Tank gevuld met benzine.
En het grote moment is aangebroken . . . . doet ie t of doet ie het niet.
Starten maar . . . en na 5 seconden pppprrrttt hij loopt
Vanavond gelijk aan de slag gegaan.
Eerst de plaats waar de Hallgever moest komen goed schoongemaakt.
Vervolgens de Hallgever gemonteerd.
Het originele beugeltje waarmee het draadje met rubbertje geklemd zat was gebroken.
Dus hiervoor zelf een nieuw beugeltje gemaakt en deze ook gemonteerd.
De Hallgever handvast gezet op de 3 boutjes ivm afstelling later.
Vervolgens de polie gemonteerd.
Het BDP gecontroleerd en het zelfgemaakte meetapparaatje aangesloten.
De draadjes van de nieuwe Hallgever hadden een iets andere kleurcodering, dus het apparaatje
conform aangepast aangesloten.
Vervolgens kastje aangezet en Hallgeverplaat (onderzijde) voorzichtig naar links gedraaid totdat net het
BDP lampje ging branden. Daarna alle 3 de boutjes vastgezet.
Vervolgens de riem weer gemonteerd op spanning (8 nm) gezet aan achterzijde en 3 bouten vastgezet.
Speciale tool om BDP te locken weer verwijderd.
Vervolgens stekker van de Hallgever aangesloten en tank en bougies gemonteerd.
Tank gevuld met benzine.
En het grote moment is aangebroken . . . . doet ie t of doet ie het niet.
Starten maar . . . en na 5 seconden pppprrrttt hij loopt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ook nog even alles nagelopen qua lekkage benzine deel. Alles mooi droog.
Op marktplaats gescoorde display werkte ook zoals het hoort.
Op marktplaats gescoorde display werkte ook zoals het hoort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Hier nog wat laatste fotos van de montage.
De conclusie dat de Hallgever het probleem was op basis van de symptomen was dus de juiste
Nu nog iemand zien te vinden die mn RT op korte termijn kan afstellen, want ik wil zondag naar de TT, liefst
met mn RT natuurlijk
De conclusie dat de Hallgever het probleem was op basis van de symptomen was dus de juiste
Nu nog iemand zien te vinden die mn RT op korte termijn kan afstellen, want ik wil zondag naar de TT, liefst
met mn RT natuurlijk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 22 jun 2017, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ik begrijp je . . . veel plezier met je RT naar de TT!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Prachtig project, en mooi dat er voortgang in zit. Dat is altijd een fijn gevoel.
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Vandaag afstelplank gefabriceerd
Morgen eens uitproberen
Morgen eens uitproberen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Nog even een update van de vorderingen.
Vandaag naar De Knalpot in Rilland gereden voor wat onderhoudsmaterialen.
Motorolie, Versnellingsbak/Cardan olie, brandstoffilter, oliefilter, bougies (brisk), diverse pakkingen, etc.
Thuis aan de slag gegaan met het onderhoud van mn RT.
Alle motor/versnellingsbak/cardan olie eruit laten lopen en oliefilter met speciale tool verwijderd.
Klepdeksels links en rechts verwijderd.
Onder de klepdeksels zag het er allemaal heel goed uit.
Ook de afgetapte oliëen zagen er geeneens erg slecht uit.
Duidelijk dat deze motor wel op tijd zijn beurtjes heeft gehad.
Vervolgens BDP bepaald en de klepspeling gecontroleerd aan de linker zijde.
De inlaatzijde was netjes 0,15 en de uitlaatzijde 0,30
Vervolgens 180 graden gedraaid en rechter zijde gedaan.
Ook hier was de inlaatzijde 0,15 en de uitlaatzijde 0,30.
Het was dus niet nodig om de kleppen te stellen.
Vervolgens alles weer gemonteerd met verse pakkingen daarna alle motor/versnellingsbak/cardan olie weer gevuld.
Brisk bougies gemonteerd.
Vervolgens de motor gaan warmrijden en daarna de synchronisatie van de cilinders gedaan met de afstelplank die ik
gisteren gemaakt had.
E.e.a. stond flink uit het lood. Eerst stationair gelijk gesteld met stelschroef aan rechter zijde.
Vervolgens het gas verder open gedraaid het de gaskabelverstelling afgesteld.
Dit een paar keer herhaald totdat de beide situaties synchroon stonden.
Borgmoer van de gaskabel vastgezet.
Vervolgens alles weer gemonteerd en gaan proefrijden.
wat een verschil. Hij loopt nu veel regelmatiger, met minder trilling en pakt goed op.
Het KFR is ook een stuk minder geworden, maar nog niet helemaal weg.
Misschien toch eens een keer Recyclizers proberen en kijken wat dat doet aan het KFR.
Al met al weer een geslaagde dag en mn RT staat er weer fris en fruitig bij
Vandaag naar De Knalpot in Rilland gereden voor wat onderhoudsmaterialen.
Motorolie, Versnellingsbak/Cardan olie, brandstoffilter, oliefilter, bougies (brisk), diverse pakkingen, etc.
Thuis aan de slag gegaan met het onderhoud van mn RT.
Alle motor/versnellingsbak/cardan olie eruit laten lopen en oliefilter met speciale tool verwijderd.
Klepdeksels links en rechts verwijderd.
Onder de klepdeksels zag het er allemaal heel goed uit.
Ook de afgetapte oliëen zagen er geeneens erg slecht uit.
Duidelijk dat deze motor wel op tijd zijn beurtjes heeft gehad.
Vervolgens BDP bepaald en de klepspeling gecontroleerd aan de linker zijde.
De inlaatzijde was netjes 0,15 en de uitlaatzijde 0,30
Vervolgens 180 graden gedraaid en rechter zijde gedaan.
Ook hier was de inlaatzijde 0,15 en de uitlaatzijde 0,30.
Het was dus niet nodig om de kleppen te stellen.
Vervolgens alles weer gemonteerd met verse pakkingen daarna alle motor/versnellingsbak/cardan olie weer gevuld.
Brisk bougies gemonteerd.
Vervolgens de motor gaan warmrijden en daarna de synchronisatie van de cilinders gedaan met de afstelplank die ik
gisteren gemaakt had.
E.e.a. stond flink uit het lood. Eerst stationair gelijk gesteld met stelschroef aan rechter zijde.
Vervolgens het gas verder open gedraaid het de gaskabelverstelling afgesteld.
Dit een paar keer herhaald totdat de beide situaties synchroon stonden.
Borgmoer van de gaskabel vastgezet.
Vervolgens alles weer gemonteerd en gaan proefrijden.
wat een verschil. Hij loopt nu veel regelmatiger, met minder trilling en pakt goed op.
Het KFR is ook een stuk minder geworden, maar nog niet helemaal weg.
Misschien toch eens een keer Recyclizers proberen en kijken wat dat doet aan het KFR.
Al met al weer een geslaagde dag en mn RT staat er weer fris en fruitig bij
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Hee Rebel, erg leuk om te lezen dat jouw mooie R1150 weer nieuw leven wordt ingeblazen.
Jammer dat het KFR nog niet weg is. Een recycliser tussen het Motronic en je luchttemperatuursensor zetten zou ik niet doen. Wat dit doet, is het foppen van de Motronic. Het zegt dat het buiten kouder is dan dat het is. De reactie is dan een rijker mengsel (en dit kan helpen tegen KFR) en je ontstekingsprogressie trager zetten (helpt tegen onregelmatig ontsteken), dit zorgt dat de motor geen fut heeft.
Het Motronic systeem leert zichzelf opnieuw in. Het heeft een standaard mapping en een mapping die hij zelf programmeert. De standaard mapping is er om altijd te kunnen lopen, de eigen mapping is om onder wisselende omstandigheden altijd zo arm en schoon mogelijk te kunnen lopen.
Foppen werkt maar heel even. Ongeveer 500km en dan heeft de eigen mapping zich grotendeels opnieuw ingeleerd.
Je hebt je gasklephuizen goed afgesteld. Het kan misschien nog iets beter als je ipv het vacuüm gelijk zet op een bepaald toerental, je de gaskabels afstelt op welke als eerste opengaat. Eerst stel je dus inderdaad je stationair gelijk. En daarna geef je een beetje gas om te kijken welke kant als eerste open gaat. Je kunt het beste blijven stellen totdat ze precies gelijktijdig opengaan. De boxers zijn daar erg gevoelig voor.
Correct me if I'm wrong.
Jammer dat het KFR nog niet weg is. Een recycliser tussen het Motronic en je luchttemperatuursensor zetten zou ik niet doen. Wat dit doet, is het foppen van de Motronic. Het zegt dat het buiten kouder is dan dat het is. De reactie is dan een rijker mengsel (en dit kan helpen tegen KFR) en je ontstekingsprogressie trager zetten (helpt tegen onregelmatig ontsteken), dit zorgt dat de motor geen fut heeft.
Het Motronic systeem leert zichzelf opnieuw in. Het heeft een standaard mapping en een mapping die hij zelf programmeert. De standaard mapping is er om altijd te kunnen lopen, de eigen mapping is om onder wisselende omstandigheden altijd zo arm en schoon mogelijk te kunnen lopen.
Foppen werkt maar heel even. Ongeveer 500km en dan heeft de eigen mapping zich grotendeels opnieuw ingeleerd.
Je hebt je gasklephuizen goed afgesteld. Het kan misschien nog iets beter als je ipv het vacuüm gelijk zet op een bepaald toerental, je de gaskabels afstelt op welke als eerste opengaat. Eerst stel je dus inderdaad je stationair gelijk. En daarna geef je een beetje gas om te kijken welke kant als eerste open gaat. Je kunt het beste blijven stellen totdat ze precies gelijktijdig opengaan. De boxers zijn daar erg gevoelig voor.
Correct me if I'm wrong.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: De grote schoonmaak is begonnen
ik heb er nog een Recyclizers mag je wel proberen!!! Bevalt ie neem je hem over
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ik had de gasklephuizen ook al zo afgesteld.CCvW schreef: ↑25 jun 2017, 06:20 Hee Rebel, erg leuk om te lezen dat jouw mooie R1150 weer nieuw leven wordt ingeblazen.
.......
Je hebt je gasklephuizen goed afgesteld. Het kan misschien nog iets beter als je ipv het vacuüm gelijk zet op een bepaald toerental, je de gaskabels afstelt op welke als eerste opengaat. Eerst stel je dus inderdaad je stationair gelijk. En daarna geef je een beetje gas om te kijken welke kant als eerste open gaat. Je kunt het beste blijven stellen totdat ze precies gelijktijdig opengaan. De boxers zijn daar erg gevoelig voor.
Correct me if I'm wrong.
Dus eerst op stationair dat beide kolommen gelijk staat (Afstelplank)
Daarna heb ik dit gedaan met gas klein beetje open en vervolgens de kabelverstelling precies afgesteld.
Dit proces heb ik 2 of 3 keer herhaald totdat zowel stationair als met gas erop de kolommen gelijk bleven.
Dus volgens mij is dat de manier.
Bij combinatie van alles opnieuw afstellen (kleppen/gashuis) en montage van de Brisk DR15ZC Premium bougies, had ik wel gedacht
helemaal KFR vrij te zijn. Het is wel veel minder geworden, maar nog niet weg.
Andere benzine erin zoals ron 98 (veel duurder) of Recyclizers (helpen kennelijk maar tijdelijk).
Had er bij mijn vorige twee motoren (R1200GS 2008 en R1200GS 2012) in zijn geheel geen last van (wel nieuwere techniek).
Het is dus iets typisch voor de R1100/R1150 < twinspark kennelijk
Vraag me af wat de technische reden is van dit verschijnsel of hadden deze machines het nieuw uit de showroom ook al.
Vraag me dan ook af welke opties er nog over zijn
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Mijn R1100RT heeft geen last van KFR. Loopt gewoon op euro 95 benzine zonder reclyclizers of brisk bougies . . .
Eilert
Laat ik voorop stellen dat ik respect heb voor diegenen die zelf aan hun motor sleutelen (ik ga er in principe vanuit dat zij weten wat zij doen). Ik kan het namelijk niet. De optie die ik al ruim vijf jaren geleden gekozen heb is MSA, inmiddels gevestigd in Ede. Deze BMW specialisten laten mijn RT dus lopen zonder KFR en zonder de toeters en bellen als in dit schrijven geschetst.Rebel schreef: ↑27 jun 2017, 00:03had ik wel gedacht helemaal KFR vrij te zijn. Het is wel veel minder geworden, maar nog niet weg . . . knipperdeknip . . . Andere benzine erin zoals ron 98 (veel duurder) of Recyclizers (helpen kennelijk maar tijdelijk). . . knipperdeknip . . . Het is dus iets typisch voor de R1100/R1150
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Vandaag de stationair afstelling met vacuum afstelplank nog eens overgedaan en ook met meer toeren opnieuwd afgesteld.
Was toch nog niet helemaal gelijk.
Nu stond alles perfect gelijk.
Proefgereden en geconstateerd dat het nu weer veel beter was als ervoor.
Nu zeer weinig trilling en loopt smeuiger in de toeren.
Heeft dus wel weer wat geholpen al is het KFR toch nog enigzins te bespeuren maar zeer weinig.
Ben er eigenlijk best tevreden mee zo.
Vandaag ook de accu laten vervangen, want die had zijn beste tijd wel gehad en
gelijk een diagnose laten doen op de ABS storing.
De uitkomst van de ABS diagnose was niet best.
De uitslag was:
"De wielremcilinderdruk is te hoog in verhouding tot de regeldruk"
Druk regelcircuit voor 17,8 bar
Druk regelcircuit achter 17,4 bar
Druk wielremcircuit voor 19,0 bar
Druk wielremcircuitachter 80,9 bar
De vier waarden moeten dicht bij elkaar liggen en van de laatste geeft een onrealistische waarde aan.
De conclusie is dat een van de sensoren in de ABS pomp niet goed is.
De oplossing is een nieuwe of gereviseerde pomp, kosten resp. € 2250 of € 1250
De vraag is wat nu te doen aangezien deze kosten niet in verhouding staan met waarde van de motor.
Nou heb ik zo eens rondgekeken op internet en hier en daar geïnformeerd. En er bestaat ook de mogelijkheid
de RT om te bouwen naar niet ABS voor tussen de € 350 en € 450.
Dan gaat de motor ook weer heel goed remmen maar dan zonder ABS en voor en achter gescheiden, zoals we het geleerd
hebben op motorrijles.
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft?
Was toch nog niet helemaal gelijk.
Nu stond alles perfect gelijk.
Proefgereden en geconstateerd dat het nu weer veel beter was als ervoor.
Nu zeer weinig trilling en loopt smeuiger in de toeren.
Heeft dus wel weer wat geholpen al is het KFR toch nog enigzins te bespeuren maar zeer weinig.
Ben er eigenlijk best tevreden mee zo.
Vandaag ook de accu laten vervangen, want die had zijn beste tijd wel gehad en
gelijk een diagnose laten doen op de ABS storing.
De uitkomst van de ABS diagnose was niet best.
De uitslag was:
"De wielremcilinderdruk is te hoog in verhouding tot de regeldruk"
Druk regelcircuit voor 17,8 bar
Druk regelcircuit achter 17,4 bar
Druk wielremcircuit voor 19,0 bar
Druk wielremcircuitachter 80,9 bar
De vier waarden moeten dicht bij elkaar liggen en van de laatste geeft een onrealistische waarde aan.
De conclusie is dat een van de sensoren in de ABS pomp niet goed is.
De oplossing is een nieuwe of gereviseerde pomp, kosten resp. € 2250 of € 1250
De vraag is wat nu te doen aangezien deze kosten niet in verhouding staan met waarde van de motor.
Nou heb ik zo eens rondgekeken op internet en hier en daar geïnformeerd. En er bestaat ook de mogelijkheid
de RT om te bouwen naar niet ABS voor tussen de € 350 en € 450.
Dan gaat de motor ook weer heel goed remmen maar dan zonder ABS en voor en achter gescheiden, zoals we het geleerd
hebben op motorrijles.
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Persoonlijk vind ik een RT te zwaar om zonder ABS te rijden, maar die discussie is hier al heel vaak gevoerd (zie zoekfunctie).Nou heb ik zo eens rondgekeken op internet en hier en daar geïnformeerd. En er bestaat ook de mogelijkheid
de RT om te bouwen naar niet ABS voor tussen de € 350 en € 450.
Dan gaat de motor ook weer heel goed remmen maar dan zonder ABS en voor en achter gescheiden, zoals we het geleerd
hebben op motorrijles.
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft?
Maar ik schrik er van hoeveel men durft te vragen om ABS uit te schakelen
Er circuleren in ieder geval prima handleidingen voor.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
BIZAR Re: De grote schoonmaak is begonnen
Bizar:
Gisteren naar dealer gereden om de accu te vervangen, omdat de motor bijna niet meer wilde starten en om te voorkomen dat
ik niet onderweg stil zou komen staan.
Onderweg er naartoe brandde het rode gevaar lampje en knipperde het ABS lampje zoals dat van het begin af aan al was.
Onderweg naar de dealer viel ook nu de bekrachtiging uit en moest veel harder knijpen bij het remmen.
Bij de dealer aangekomen de accu laten vervangen en tegelijk ook de storing laten uitlezen.
Met als conclusie (zoals eerder hier beschreven) de ABS pomp is kapot.
Vervolgens weer voorzichtig naar huis gereden.
Halverwege werkte de bekrachtiging ineens weer wel terwijl de bekende lampjes nog steeds bleven branden/knipperen.
Nou komt het vreemde:
Vanmorgen de motor toch maar weer meegepakt.
Motor gestart . . . en wat denk je het gevaren lampje ging uit en ABS bleef knipperen.
Weggereden . . . en wat denk je . . . het ABS lampje ging uit, zoals dit hoort.
De gehele rit geen brandend/knipperend lampje gehad.
Vanavond weer naar huis gereden . . . zelfde verhaal geen lampjes gewoon remmen zoals het hoort.
Ik begrijp er niks meer van
Zou dit toch gewoon met de accu spanning te maken hebben gehad of is dit gewoon toeval?
Gisteren naar dealer gereden om de accu te vervangen, omdat de motor bijna niet meer wilde starten en om te voorkomen dat
ik niet onderweg stil zou komen staan.
Onderweg er naartoe brandde het rode gevaar lampje en knipperde het ABS lampje zoals dat van het begin af aan al was.
Onderweg naar de dealer viel ook nu de bekrachtiging uit en moest veel harder knijpen bij het remmen.
Bij de dealer aangekomen de accu laten vervangen en tegelijk ook de storing laten uitlezen.
Met als conclusie (zoals eerder hier beschreven) de ABS pomp is kapot.
Vervolgens weer voorzichtig naar huis gereden.
Halverwege werkte de bekrachtiging ineens weer wel terwijl de bekende lampjes nog steeds bleven branden/knipperen.
Nou komt het vreemde:
Vanmorgen de motor toch maar weer meegepakt.
Motor gestart . . . en wat denk je het gevaren lampje ging uit en ABS bleef knipperen.
Weggereden . . . en wat denk je . . . het ABS lampje ging uit, zoals dit hoort.
De gehele rit geen brandend/knipperend lampje gehad.
Vanavond weer naar huis gereden . . . zelfde verhaal geen lampjes gewoon remmen zoals het hoort.
Ik begrijp er niks meer van
Zou dit toch gewoon met de accu spanning te maken hebben gehad of is dit gewoon toeval?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Ga er maar vanuit dat het een relatie heeft met de accuspanning. Ik ken het fenomeen niet van de R-serie, wel van de oude K1100. Daar was dit euvel ook regelmatig op het forum te vinden en voor zover ik weet verschillen die ABS systemen niet veel van elkaar.
Gr v Ciske
Gr v Ciske
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Daar kan ik niets van zeggen (lees vooral even verder) . . .
Een kameraad van me met een R1150GS (met dezelfde ABS pomp die jij hebt) had iets soortgelijks; dan de knipperende lampjes blijvend aan: dus ABS buiten werking, dan de knipperende lampjes blijvend uit: dus de ABS in werking. Het wisselde elkaar telkens af. Bij uitlezen gaf de computer aan: dat het remvloeistof niveau te laag was in de module, terwijl deze perfect op peil was. Uitlezen zegt blijkbaar niet alles!
Wat bleek (hij ontdekte het bij toeval): er zat een storing in het lampje van het achterlicht. Lampje is vervangen en hij rijdt al weer de nodige kilometers probleemloos verder met ABS.
Check dat eens . . .
Eilert
Waar ik wel iets van kan zeggen . . .
Een kameraad van me met een R1150GS (met dezelfde ABS pomp die jij hebt) had iets soortgelijks; dan de knipperende lampjes blijvend aan: dus ABS buiten werking, dan de knipperende lampjes blijvend uit: dus de ABS in werking. Het wisselde elkaar telkens af. Bij uitlezen gaf de computer aan: dat het remvloeistof niveau te laag was in de module, terwijl deze perfect op peil was. Uitlezen zegt blijkbaar niet alles!
Wat bleek (hij ontdekte het bij toeval): er zat een storing in het lampje van het achterlicht. Lampje is vervangen en hij rijdt al weer de nodige kilometers probleemloos verder met ABS.
Check dat eens . . .
Eilert
Rebel schreef: ↑28 jun 2017, 17:52Nou komt het vreemde:
Vanmorgen de motor toch maar weer meegepakt.
Motor gestart . . . en wat denk je het gevaren lampje ging uit en ABS bleef knipperen.
Weggereden . . . en wat denk je . . . het ABS lampje ging uit, zoals dit hoort.
De gehele rit geen brandend/knipperend lampje gehad.
Vanavond weer naar huis gereden . . . zelfde verhaal geen lampjes gewoon remmen zoals het hoort.
Ik begrijp er niks meer van
Zou dit toch gewoon met de accu spanning te maken hebben gehad of is dit gewoon toeval?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
@EileRT; wat bedoel je precies met storing in het lampje?
Is het lampje dan kapot/doet het niet/oxidatie/kortsluiting of wat anders?
Mijn achterlicht doet het gewoon
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: De grote schoonmaak is begonnen
In het achterlampje (de pit) zat een kortsluiting. Soms deed het lampje het wel en soms ook niet. De storing zat niet in de achterlamp unit zelf. Deze kortsluiting werd blijkbaar doorgegeven aan het ABS remsysteem. Dit werd vervolgens dan weer aan- en dan weer uitgeschakeld. Met het vervangen van een nieuw lampje in de achterlicht unit blijft het ABS remsysteem tot op heden bij hem in werking.
Zet er voor de zekerheid eens een nieuw lampje in en check of de achterlamp unit goed contact maakt met het nieuwe lampje. Just my two cents . . .
Eilert
Zet er voor de zekerheid eens een nieuw lampje in en check of de achterlamp unit goed contact maakt met het nieuwe lampje. Just my two cents . . .
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
OK dan :roll:
Vaag dat dat tot ABS storingen kan leiden.
In ieder geval erg bedankt voor deze tip
Dan ga ik alles maar eens goed nalopen.
Vaag dat dat tot ABS storingen kan leiden.
In ieder geval erg bedankt voor deze tip
Dan ga ik alles maar eens goed nalopen.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Adviezen van EileRT opgevolgd en de achterlichtunit verwijderd.
Ziet er in eerste instantie toch best wel goed uit allemaal, rubbertjes lamphuizen prima, geen corrosie
Alles extra schoongemaakt en alle verbindingen nagelopen en schoongemaakt en met contactspray behandeld.
Ook lampjes preventief vervangen.
Zaakje weer gemonteerd.
Weer een klusje geklaard
Ziet er in eerste instantie toch best wel goed uit allemaal, rubbertjes lamphuizen prima, geen corrosie
Alles extra schoongemaakt en alle verbindingen nagelopen en schoongemaakt en met contactspray behandeld.
Ook lampjes preventief vervangen.
Zaakje weer gemonteerd.
Weer een klusje geklaard
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Vanavond de stekker van mijn OptiMate met de dremel zodanig gevormd dat hij nu ook past op het aansluitblokje van het Ctek kabeltje -top-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: BIZAR Re: De grote schoonmaak is begonnen
Even voor de statistieken.Rebel schreef: ↑28 jun 2017, 17:52 Bizar:
Gisteren naar dealer gereden om de accu te vervangen ........................
..........................................................................
..........................................................................
Ik begrijp er niks meer van
Zou dit toch gewoon met de accu spanning te maken hebben gehad of is dit gewoon toeval?
Na het vervangen van de accu al 3 dagen geen enkele ABS storing meer gehad.
Maar hopen dat het zo blijft
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K75 RT
- Land: nl.
- Woonplaats of omgeving: Bollenstreek
Re: De grote schoonmaak is begonnen
leuk in elkaar gefröbeld.Rebel schreef: ↑29 jun 2017, 21:55Vanavond de stekker van mijn OptiMate met de dremel zodanig gevormd dat hij nu ook past op het aansluitblokje van het Ctek kabeltje -top-
zuinigheid een vlijt bouwt huizen als kastelen
(luie wijven in je huis bouwt luizen als kastelen)
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen
Vandaag de 16 jaar oude en zeer verweerde topkoffer aangepakt.
Aangezien mijn ervaring is dat het behandelen met allerlei middeltjes niet helpt bij een
zeer verweerde koffer een andere aanpak gekozen die ik ook wel eens toegepast heb op
zeer verweerde bumpers van een Renault Clio (1999).
Met een heteluchtpistool (BD 1800W).
De koffer in kleine oppervlakken met het heteluchtpistool behandeld.
Dit moet heel voorzichtig om het plastic niet teveel de laten smelten en vervorming te voorkomen.
Verder moet je ook heel gelijkmatig werken en niet te snel resultaat willen hebben.
De bedoeling van dit alles is om het plastic zodanig te verhitten dat het pigment wat er nog is zoveel
als mogelijk weer naar boven te laten komen.
Ga ook uit van het feit dat een 16 jaar oude verweerde koffer ook nooit meer een nieuwe wordt.
Het uiteindelijke doel is het pigment wat er nog is naar boven te halen zodat we een maximale basis hebben
als we hem daarna met een middel behandelen. Met een warmtebehandeling blijft de koffer toch iets langer mooi dan zonder.
Mijn topkoffer is dermate verweerd dat het toch een alles of niets situatie is en als het mislukt is het pech en jammer maar helaas.
Na de warmtebehandeling zag de koffer er een heel stuk beter donkerder uit. Het resultaat was toch nog wat vlekkerig, dus hier en daar nog wat
nabehandeld. Helemaal vlekloos zul je het waarschijnlijk toch niet krijgen omdat het pigment niet gelijkmatig meer aanwezig is in het plastic.
De bedoeling is dat we dat naderhand met een middel weer enigzins wegwerken.
Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik een BMW topkoffer op deze manier behandel, twijfelde ik nog over het te gebruiken middel voor
de nabehandeling.
Uiteindelijk maar eens gekozen voor een cheapo spuitbus van de action met bandenspray. Kijken hoe dat gaat.
De gehele koffer hiermee ingespoten (binnen en buiten) en in laten trekken.
Daarna met een doek goed nagewreven.
Ik moet zeggen dat het resultaat niet verkeerd is. :-)
Nu maar afwachten of het zo blijft.
Foto 4 en 5 is voor warmtebehandeling en foto 3 erna.
Foto 1 en 2 na behandeling met bandenspray van de action
Aangezien mijn ervaring is dat het behandelen met allerlei middeltjes niet helpt bij een
zeer verweerde koffer een andere aanpak gekozen die ik ook wel eens toegepast heb op
zeer verweerde bumpers van een Renault Clio (1999).
Met een heteluchtpistool (BD 1800W).
De koffer in kleine oppervlakken met het heteluchtpistool behandeld.
Dit moet heel voorzichtig om het plastic niet teveel de laten smelten en vervorming te voorkomen.
Verder moet je ook heel gelijkmatig werken en niet te snel resultaat willen hebben.
De bedoeling van dit alles is om het plastic zodanig te verhitten dat het pigment wat er nog is zoveel
als mogelijk weer naar boven te laten komen.
Ga ook uit van het feit dat een 16 jaar oude verweerde koffer ook nooit meer een nieuwe wordt.
Het uiteindelijke doel is het pigment wat er nog is naar boven te halen zodat we een maximale basis hebben
als we hem daarna met een middel behandelen. Met een warmtebehandeling blijft de koffer toch iets langer mooi dan zonder.
Mijn topkoffer is dermate verweerd dat het toch een alles of niets situatie is en als het mislukt is het pech en jammer maar helaas.
Na de warmtebehandeling zag de koffer er een heel stuk beter donkerder uit. Het resultaat was toch nog wat vlekkerig, dus hier en daar nog wat
nabehandeld. Helemaal vlekloos zul je het waarschijnlijk toch niet krijgen omdat het pigment niet gelijkmatig meer aanwezig is in het plastic.
De bedoeling is dat we dat naderhand met een middel weer enigzins wegwerken.
Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik een BMW topkoffer op deze manier behandel, twijfelde ik nog over het te gebruiken middel voor
de nabehandeling.
Uiteindelijk maar eens gekozen voor een cheapo spuitbus van de action met bandenspray. Kijken hoe dat gaat.
De gehele koffer hiermee ingespoten (binnen en buiten) en in laten trekken.
Daarna met een doek goed nagewreven.
Ik moet zeggen dat het resultaat niet verkeerd is. :-)
Nu maar afwachten of het zo blijft.
Foto 4 en 5 is voor warmtebehandeling en foto 3 erna.
Foto 1 en 2 na behandeling met bandenspray van de action
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 06 jul 2017, 22:14, 3 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"