ESA niet meer zichtbaar in scherm

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Vraagje aan de ESA techneuten onder ons.
Gisteravond heb ik nog een korte toertocht gemaakt. Omdat we over een hobbelig stukje weggingen, heb ik de ESA stand gewijzigd naar comfort. Na enige tijd wilde ik de stand weer terugzetten naar Normaal. Echter er gebeurde helemaal niets op het indrukken van de ESA knop. M.a.w. ik kan ESA niet oproepen in het scherm. Zowel niet bij stilstand, alleen op contact als tijdens het rijden. (de knop van ACS erboven werkt wel)

Vorige week naar Berlijn geweest met mijn dochter. Toen is hij nog naar 2 personen gezet, maar op dit moment gebeurt er niets. Voor de duidelijkheid, afgelopen maart is nog het hele systeem door JJ suspension vernieuwd. (is nu gesloten wegens vakantie)
De motor staat normaal altijd binnen, alleen in Berlijn hebben we een paar hele flinke buien op onze kop gehad.

Iemand een vermoeden waar ik dit moet (laten) zoeken. Een stekker, een contact of zit het in de boordcomputer? Het gaat om een BMW 1200 RT DOHC van 2010.

Groet Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gok dat je stel-motoren vastgerot zitten, en dan loopt de stuur-stroom zo hoog op dat de ZFE de aansturing uitzet.
Als elektronische zekering.

Ik zou beginnen met het laten uitlezen van de diagnose, liefst met een GS911 apparaat.
Die kan naast foutmeldingen uitlezen en eventueel wissen, ook de her-kalibratie doen.
Want mogelijk geeft de HAL-sensor (ja, daar is ie weer maar nu op een andere plek en iets andere functie) waardes aan die voor de ZFE te ver buiten het bereik liggen, en dan schakelt deze ook de stel-motoren af.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door siebke »

robi schreef: 03 aug 2017, 10:06 knip....afgelopen maart is nog het hele systeem door JJ suspension vernieuwd. (is nu gesloten wegens vakantie)
....knip
Ik ga er van uit dat het een complete revisie bij JJ-Suspensions is geweest. Dan zijn de stelmotortjes ook vernieuwd, mét fatsoenlijke afdichtingsrubbers voor de bekabeling. Vervelend dat zij nu met vakantie zijn, maar zij lijken me tóch het eerste aanspreekpunt. Dus niet iemand er aan laten 'knoeien'.
Het gebruik van een diagnose-aapparaat kan natuurlijk nooit kwaad om evt. afsluiting op te sporen en/of uit te sluiten.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Inspector Gadget schreef: 03 aug 2017, 11:20 Ik gok dat je stel-motoren vastgerot zitten, en dan loopt de stuur-stroom zo hoog op dat de ZFE de aansturing uitzet.
Als elektronische zekering.

Ik zou beginnen met het laten uitlezen van de diagnose, liefst met een GS911 apparaat.
Die kan naast foutmeldingen uitlezen en eventueel wissen, ook de her-kalibratie doen.
Want mogelijk geeft de HAL-sensor (ja, daar is ie weer maar nu op een andere plek en iets andere functie) waardes aan die voor de ZFE te ver buiten het bereik liggen, en dan schakelt deze ook de stel-motoren af.
Bedankt voor je reactie.
Ik zal hem in ieder geval binnenkort laten uitlezen. Dat de stelmotoren vast zitten lijkt mij aan de ene kant vreemd. In maart dit jaar heeft de motor bij jj suspension nieuwe stelmotor gekregen voor. Achter is ook compleet gereviseerd, met een ESA replacement. (er staan genoeg onderdelen op de bon :-)
Ik zal na de vakantie van JJ supsension eens contact opnemen.

Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Had er in de gauwigheid blijkbaar overheen gelezen dat ze al de JJ Suspension Treatment gehad hadden. _001
Dan zal het niet vastgerot zitten inderdaad.

Hoogstens een losse stekker of een hal-sensor die de ZFE niet meer begrijpt qua waardes, gok ik nu.

Via GS911 kan je dat uitlezen, wissen en zelfs ook de ESA opnieuw laten kalibreren.
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Inspector Gadget schreef: 03 aug 2017, 12:51 Had er in de gauwigheid blijkbaar overheen gelezen dat ze al de JJ Suspension Treatment gehad hadden. _001
Dan zal het niet vastgerot zitten inderdaad.

Hoogstens een losse stekker of een hal-sensor die de ZFE niet meer begrijpt qua waardes, gok ik nu.

Via GS911 kan je dat uitlezen, wissen en zelfs ook de ESA opnieuw laten kalibreren.
Bedankt voor tip. Ik zal na de vakantie van JJ suspension contact opnemen. Uitlezen etc dat kan ik niet zelf, en voor het kalibreren lijkt mij dat JJ daar de specialist voor is.

Nogmaals dank,
gr Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Qua kalibreren is het een volledig geautomatiseerd proces;
Nadat je die optie gekozen hebt binnen GS911, doet de motor zelf de rest.
Wat neer komt op het tellen van het aantal pulsen van de stappermotor totdat de hal-sensor signaal geeft, en dan die aantal stappen op te slaan.
Nog geen 2 minuten werk, wat dat betreft.

Maar, de oorzaak lijkt mij ook belangrijk natuurlijk.

Het is dat je net ff te ver weg zit, anders was ik wel ff langs gekomen met de GS911's als je dat helpen zou.
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door ArnoR »

Kan ook zomaar een kapotte knoppenwinkel op het stuur zijn, je zegt dat de motor in een regenbui heeft gestaan vandaar dat dat ook zomaar een mogelijkheid is
De knoppen van de 2010DOHC staan niet bekend om hun degelijkheid, had het zelf na het wassen van de motor dat mijn handvat verwarming niet werkte, er ging niks branden op het scherm, bleek dus gewoon aan de knoppenset te liggen na de wasbeurt
Kijk even met een GS911 of je signaal van je knop 'binnen' komt bij de ZFE unit, is 2 minuten werk en dan weet je al meer (de GS911 heeft een vrij simpele setup om dat soort dingen te testen, super handig)
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Inspector Gadget schreef: 03 aug 2017, 13:06
Het is dat je net ff te ver weg zit, anders was ik wel ff langs gekomen met de GS911's als je dat helpen zou.
@Rob.
Je bent uiteraard van harte welkom in het mooie Vechtdal (Hardenberg). De koffie staat altijd klaar. Maar als het je zou passen, kan ik ook richting de Veluwe rijden. Ook een mooie omgeving. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waardoor dit veroorzaakt wordt.
Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dan moeten we eens afspreken, ik kan 's middags of 's avonds.
Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 212
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Zwiety »

Misschien is er iets anders aan de hand, nl. Het bekende euvel van de knoppenbatterij aan de linker stuurhelft. Mijn RT is ook van 2010. Na een heftige regenbui wilde mijn ESA ook niet reageren bij het indrukken van de ESA knop.
Bij thuiskomst de motor goed laten opdrogen, daarna de knoppenbatterij flink ingespoten met WD40 en nu maakt de ESA knop weer contact. Euvel heeft zich sindsdien niet meer voor gedaan.

Overigens heb ik niet de illusie dat ik het euvel nu permanent verholpen heb. Maar hee, het werkt (voorlopig?) weer!

Groet Big RT Smile

Edit: lees net dat forumlid ArnoR eerder eenzelfde soort reactie heeft gegeven. Sorry voor de dubbeling.
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De knoppen-partij kan inderdaad ook een kandidaat zijn, goede tips @ArnoR & @Zwiety. _004

Herrn BMW heeft in al haar wijsheid er voor gekozen de vele schakelaars-ingangen niet via massa of pull-up (lees: aan een positieve spanning) te schakelen.
Daarentegen zitten de schakelaars met hun contacten aan beide kanten aan de ZFE, dus een hoog-ohmige aansluiting. (ingang)
Dat verklaart ook waarom je soms hele rare gevolgen ziet als er water-inslag geweest is, er kán immers door het water signalen binnen komen van de schakelaars die voor de ZFE nonsense (b)lijken.

Ik heb dat zelf ook ervaren;
De ZFE ervaart het niet als leuk een aangesloten Corbin zaldelverwarming voor de bestuurder en geen aangesloten zadelverwarming voor de passagier..

De ZFE ervaart het niet als leuk als je de stadslichten vervangt door powerleds, voordat je start.

De ZFE ervaart het niet als leuk als je de remlichten vervangt door een modulerende versie.
Dat beïnvloed ook de OEM cruisecontrol.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 aug 2017, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door scan »

Hier hetzelfde gehad, na 's nachts, een enorme hoosbui deed de volgende dag de linker handvatverwarming het niet meer.
Kennelijk is er door alle nattigheid een kortsluiting ontstaan met als gevolg 'kouwe klauwen'.
Spul uit elkaar gehaald en vervangen maar wat een gepiel op de mm².
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Ik heb voor de zekerheid de knoppen nog ingespoten met wd40. Helaas geen resultaat. Daarnaast staat hij al weer meer dan een week binnen in mijn bedrijfshal.
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou, voorzichtig natuurlijk, de föhn erop zetten.
Want ik weet niet hoe warm het in de loods is, maar water verdampt vrij langzaam bij lage temperaturen natuurlijk.

De schakelaars blijken zelf niet altijd geheel waterdicht te zijn. (van de Fa. DigiKey)
Maar ook minuscule breuken in de (flexibele) printbanen komt vaak voor. Of schakelaars die loskomen van de printbaan.

Mogelijk is het een combinatie van.
Water/vocht én een breuk in een printbaan. _001
Maar dat zal diagnose moeten uitwijzen, verwacht ik.
Screen Shot 2017-08-05 at 01.57.48.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Ik heb donderdag al voorzichtig met een Föhn geprobeerd om de boel extra droog te blazen. Toen ook met wd 40 ingespoten. Ook zojuist nog even met de fohn geblazen. Tevens de schuurschakelaar iets losgeschroefd, zodat evt de boel beter kan verdampen. Helaas nog geen effect zichtbaar.

Vandaag is het 2 weken geleden dat de boel zeiknat maar dan ook echt zeiknat geregend is. Daarna heeft de motor 3 dagen in de parkeergarage van het hotel gestaan. Op de terugweg (vorige week woensdag) ook veel regen gehad op het eerste stuk.

Daarna heeft de motor gewoon hier binnen gestaan. (bedrijsfhal is ongeveer 21 graden nu, en in de winter 15-16 graden). Alleen afgelopen woensdagavond nog een ritje gemaakt. Toen is ook halverwege de rit het euvel ontstaan.
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vervelend!
Heb je email ontvangen, zal er zodadelijk op reageren.
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Onlangs een afspraak gemaakt met Inspector Gadget. Door een klein fietsongelukje van mij, met als gevolg aardige verwondingen aan mijn gezicht, hebben we deze afspraak even moeten doorschuiven.
Afgelopen week was het dan zover. Onder het genot van een bakkie koffie hebben we de motor uitgelezen met de GS11. Het blijkt een permanente fout te zijn die na het wissen weer terugkomt. Daarom heeft de ZFE de ESA uitgezet.
Inspector gokt op een kabelbreuk, connector probleem of een loszittend kabelschoentje op de stuurmotor van de ESA.

Ik weet nu in ieder geval waar we het moeten zoeken. Binnenkort nogmaals een bezoekje aan JJ suspension.
Rob, bedankt voor je moeite en tijd om langs te komen.

Groet,
Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Inspector Gadget

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004
Jammer dat het inderdaad een permanente fout is.
En daardoor heel begrijpelijk dat de ZFE de ESA-bediening uit zet.

Ik heb je de 1e uitlezing per email toegezonden (in PDF), als je die niet ontvangen hebt, laat het ff weten.

Overigens, die getoonde connector hoort inderdaad vastgeschoven te zitten op de motor.
Mogelijk dat deze niet (meer) goed vastgezet was & daardoor het probleem (mede? _001 ) ontstaan is? _001
Zoals, hopelijk niet natuurlijk, een kabelbreuk. :$
Maar dat is puur speculatie totdat de oorzaak daadwerkelijk ontdekt & opgelost is.

En dat hoor ik natuurlijk graag, eventueel via PM. _004
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Het rapport heb ik ontvangen, waarvoor dank.
Ik heb contact gehad met JJ suspension. In september ga ik hier naar toe en gaan we kijken wat de werkelijke oorzaak is.
Wordt vervolgd dus...

Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: ESA niet meer zichtbaar in scherm

Ongelezen bericht door robi »

Even een update: Na mijn bezoek aan JJ suspension bleek dat de Esa technisch gewoon functioneerde. Er zat wel een foutcode, maar uiteindelijk bleek dat te worden veroorzaakt door een stekkertje waarin het contact niet goed zat.
Echter de Esa was nog steeds niet zichtbaar in het scherm. Advies was om bij een bmw dealer de motor te laten uitlezen. Wellicht zat het in de software van de motor, of gewoon de schakelaar op het stuur.
Vanwege drukte etc., de motor vorige week naar Enschede gebracht. Het bleek uiteindelijk gewoon de schakelaar op het stuur te zijn. Deze is vernieuwd en alles is gewoon weer zichtbaar in het scherm en ook nog in te stellen. :-).
De motor heeft meteen een klein beurtje gehad en is dus weer klaar voor het komende seizoen. Hij is vandaag weer bezorgd door Broekhuis. Netjes schoongemaakt. Top service moet ik zeggen!
Nu staat de motor lekker in de verwarmde hal te wachten tot hij weer naar buiten mag Big RT Smile

Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”