Revisie I ABS r1150RT
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Revisie I ABS r1150RT
Omdat mijn eigen pomp defect blijkt te zijn na het uitlezen ( nogmaals bedankt Paul )
en de pomp die Paul nog had liggen nog slechter bleek te zijn heb ik besloten beide pompen te demonteren en te proberen van 2 pompen een goede te maken.
Ik heb hier alleen de foto,s van mijn eigen pomp toegevoegd, deze is gelukkig inwendig goed schoon gebleven.
De andere pomp die ik heb gedemonteerd heeft blijkbaar gelekt op vele seals, er zit veel zand, troep en vocht in de print.
Ook tussen de servo motoren zat allerlei vuil en vocht, hierdoor is ook veel corrosie gekomen in de pomp
Als eerste de pomp uit de motor demonteren is redelijk eenvoudig
Wel eerst even een accupol losmaken
gedemonteerde pomp Nu blijkt dat je speciaal gereedschap nodig hebt, de 3 wing bit, voor demontage van de bouten deze met torx demonteren [attachment=0]d.jpg[/attachment
Na demontage alle onderdelen goed reinigen, ik heb Remmen reiniger, scotch brite en perslucht gebruikt
en de pomp die Paul nog had liggen nog slechter bleek te zijn heb ik besloten beide pompen te demonteren en te proberen van 2 pompen een goede te maken.
Ik heb hier alleen de foto,s van mijn eigen pomp toegevoegd, deze is gelukkig inwendig goed schoon gebleven.
De andere pomp die ik heb gedemonteerd heeft blijkbaar gelekt op vele seals, er zit veel zand, troep en vocht in de print.
Ook tussen de servo motoren zat allerlei vuil en vocht, hierdoor is ook veel corrosie gekomen in de pomp
Als eerste de pomp uit de motor demonteren is redelijk eenvoudig
Wel eerst even een accupol losmaken
gedemonteerde pomp Nu blijkt dat je speciaal gereedschap nodig hebt, de 3 wing bit, voor demontage van de bouten deze met torx demonteren [attachment=0]d.jpg[/attachment
Na demontage alle onderdelen goed reinigen, ik heb Remmen reiniger, scotch brite en perslucht gebruikt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door minko op 15 sep 2017, 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Revisie I ABS r1150RT
Verder met demonteren van de olie niveau sensoren
ik denk dat dit de druksensoren achterin de pomp zijn, die de pompdruk registreren
De servo motoren bleken bij de test verdacht ivm de een te hoge en de andere te lage druk, dus openen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door minko op 15 sep 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Revisie I ABS r1150RT
Demontage van de servo motoren ( 4 stuks van beide pompen ) en die zijn echt ontzettend vuil
Alle 4 dus schoongemaakt en de weerstand gemeten De 2 motoren met de 1,3 Ohm ga ik weer inbouwen. De andere 2 hebben rare Ohmse waardes en vertrouw ik niet
Alle 4 dus schoongemaakt en de weerstand gemeten De 2 motoren met de 1,3 Ohm ga ik weer inbouwen. De andere 2 hebben rare Ohmse waardes en vertrouw ik niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Revisie I ABS r1150RT
Samenbouwen van de componenten.
Let goed op dat de nippel, veer en pen weer op de juiste plek terug komen.
Lastig om de ring weer op zn plek te krijgen, maar met een inbussleutel de pen en veer indrukken en dan de ring in de kamer drukken lukt na enige pogingen. terug plaatsen van de spoelen
Let goed op dat de nippel, veer en pen weer op de juiste plek terug komen.
Lastig om de ring weer op zn plek te krijgen, maar met een inbussleutel de pen en veer indrukken en dan de ring in de kamer drukken lukt na enige pogingen. terug plaatsen van de spoelen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Revisie I ABS r1150RT
Plaats de 2 schoongemaakte servo motoren in het andere pompdeel. Let goed op de oringen, zijn deze beschadigd dan vervangen
Alle boutjes met 3wing bit zijn vervangen door inbus boutjes Morgen verder met samenbouwen en dan weer inbouwen.
Natuurlijk zijn alle delen vooraf aan het samenbouwen goed gereinigd met oa scotch brite, remmenreiniger en perslucht
Alle boutjes met 3wing bit zijn vervangen door inbus boutjes Morgen verder met samenbouwen en dan weer inbouwen.
Natuurlijk zijn alle delen vooraf aan het samenbouwen goed gereinigd met oa scotch brite, remmenreiniger en perslucht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Revisie I ABS r1150RT
Heb je ergens 2 andere motortjes vandaan gehaald?
Zijn de o-ringen voor de afdichting ergens te koop? Materiaal en afmeting belangrijk ivm bestendigheid tegen de remvloeistof.
Verder complimenten voor je aanpak, als dit lukt dan is er hoop voor al degenen die zo'n pomp defect hebben en het aandurven om hem open te peuteren.
Zijn de o-ringen voor de afdichting ergens te koop? Materiaal en afmeting belangrijk ivm bestendigheid tegen de remvloeistof.
Verder complimenten voor je aanpak, als dit lukt dan is er hoop voor al degenen die zo'n pomp defect hebben en het aandurven om hem open te peuteren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Revisie I ABS r1150RT
Ik heb hulp gehad van Paul, ook hier op t forum bij t uitlezen van mn motor.
Paul had ook een spare pomp liggen waarvan hij de status niet kende.
Deze pomp heb ik ingebouwd maar helaas was deze nog slechter
Foto,s van de pomp van Paul Ik mocht de pomp ook demonteren en van 2 pompen proberen een goede te maken.
De O ringen natuurlijk altijd van Viton kiezen, deze zijn chemicaliën en olie bestendig ( gebruiken we op ons werk waar we veel hydraulische ventielen hebben ook altijd )
IK hoop dat t gaat lukken maar proberen kunnen we altijd
Paul had ook een spare pomp liggen waarvan hij de status niet kende.
Deze pomp heb ik ingebouwd maar helaas was deze nog slechter
Foto,s van de pomp van Paul Ik mocht de pomp ook demonteren en van 2 pompen proberen een goede te maken.
De O ringen natuurlijk altijd van Viton kiezen, deze zijn chemicaliën en olie bestendig ( gebruiken we op ons werk waar we veel hydraulische ventielen hebben ook altijd )
IK hoop dat t gaat lukken maar proberen kunnen we altijd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Revisie I ABS r1150RT
Ik heb het nog niet nodig, maar als, dan durf ik het na deze plaatjes wel aan.Verder complimenten voor je aanpak, als dit lukt dan is er hoop voor al degenen die zo'n pomp defect hebben en het aandurven om hem open te peuteren.
Veel succes met het vervolg, en als het goed gaat, zien we je zondag de 24e in het mooie limburgse.
Groet, Aad
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Revisie I ABS r1150RT
Mooi gedaan, complimenten.
Zou mooi zijn als de service motoren OEM te koop zouden zijn ....
Zou mooi zijn als de service motoren OEM te koop zouden zijn ....
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- HermanSietsma
- Forumsponsor
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 17 dec 2014, 14:16
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Beilen
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Revisie I ABS r1150RT
Dit is heel interessant. Iemand enig idee waar zulke servo motoren los te koop zijn ? Bij de originele fabrikant (Antriebstechnik Gefeg) kan ik ze op de site niet vinden.
Eigenaar Motorhuis Zwolle
- bratus
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groningen
Re: Revisie I ABS r1150RT
Misschien wel speciaal gemaakt door KAG voor BMW. Je zit deze niet voorkomen in hun universele kag gids.HermanSietsma schreef: ↑17 sep 2017, 16:46 Dit is heel interessant. Iemand enig idee waar zulke servo motoren los te koop zijn ? Bij de originele fabrikant (Antriebstechnik Gefeg) kan ik ze op de site niet vinden.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Revisie I ABS r1150RT
Hier het vervolg
Het is me ( nog ) niet gelukt maar ik heb een hoop over de pomp geleerd
Ik denk dat het aan de druksensor ligt maar van beide pompen is die vlgs mij kapot.
Heb voor nu de pomp maar even verwijderd en de boel zonder ABS aangesloten
De werking van de pomp heb ik redelijk door denk ik.
Aan de motor hang een peristaltische pomp die de olie verpompt De motor draait rond waardoor de asjes tegen de wand worden gedrukt, Hierdoor wordt de olie vooruit gedrukt.
Een soort gelijke pomp hebben we op t werk ook ( google maar eens ) De witte kunststof behuizing zorgt dat de olie juist wordt aangevoerd naar de pomp en afgevoerd de ABS pomp in
De olie gaat door diverse kanalen.
De spoel ( de grijze ronde delen onderaan de foto ) wordt meer of minder uitgestuurd door de remhendel uitslag Hierdoor wordt de pen die in de spoel zit meer of minder naar buiten gedrukt waardoor en meer of minder olie druk op de sensor komt Via de bandkabel wordt deze druk naar de print doorgegeven.
Vlgs mij is deze druksensor bij mij defect waardoor bij grotere hendel druk de ABS in storing valt op de achterren zoals ook uit de g911 uitlezing kwam.
Met de 2e druksensor uit de andere pomp die ik op dezelfde print heb aangesloten kreeg ik namelijk de fout op de voor rem.
Ook heb ik nog gekeken of de drukventielen gangbaar zijn, Deze zijn prima, veren goed en lopen niet zwaar.
Ik ben er nog niet uit waar de anderen druksensor in het voorste deel van de pomp voor dient.
Hier moet ik nog meer onderzoek voor doen.
Ik ga de defecte pomp ook nog open zagen om de kanaal loop te leren kennen.\Foto's zal ik ook uploaden.
Ik denk dat de vele problemen met deze pompen ook veel elektrische problemen zijn.
Vervuiling zorg ervoor dat de juiste druk niet op de sensoren komt en de pomp hierdoor dus in storing gaat.
In mijn geval was de pomp volledig schoon ( geen vervuilde remolie ) en gaat t fout denk ik fout door de druk sensoren.
Eerst even lekker de tour tocht in Limburg zonder ABS.
Dan maar eens verder bomen of ik de pomp nog tot leven kan krijgen met sensoren die ik hopelijk ergens kan kopen
Mocht er iemand zijn die nog een Kapotte pomp heeft liggen kunnen we deze mogelijk eens demonteren en kijken hoe deze er van binnen uitziet.
Mogelijk kunnen we dan door de vele defecte pompen een betere analyse krijgen.
Wordt vervolgt.
Het is me ( nog ) niet gelukt maar ik heb een hoop over de pomp geleerd
Ik denk dat het aan de druksensor ligt maar van beide pompen is die vlgs mij kapot.
Heb voor nu de pomp maar even verwijderd en de boel zonder ABS aangesloten
De werking van de pomp heb ik redelijk door denk ik.
Aan de motor hang een peristaltische pomp die de olie verpompt De motor draait rond waardoor de asjes tegen de wand worden gedrukt, Hierdoor wordt de olie vooruit gedrukt.
Een soort gelijke pomp hebben we op t werk ook ( google maar eens ) De witte kunststof behuizing zorgt dat de olie juist wordt aangevoerd naar de pomp en afgevoerd de ABS pomp in
De olie gaat door diverse kanalen.
De spoel ( de grijze ronde delen onderaan de foto ) wordt meer of minder uitgestuurd door de remhendel uitslag Hierdoor wordt de pen die in de spoel zit meer of minder naar buiten gedrukt waardoor en meer of minder olie druk op de sensor komt Via de bandkabel wordt deze druk naar de print doorgegeven.
Vlgs mij is deze druksensor bij mij defect waardoor bij grotere hendel druk de ABS in storing valt op de achterren zoals ook uit de g911 uitlezing kwam.
Met de 2e druksensor uit de andere pomp die ik op dezelfde print heb aangesloten kreeg ik namelijk de fout op de voor rem.
Ook heb ik nog gekeken of de drukventielen gangbaar zijn, Deze zijn prima, veren goed en lopen niet zwaar.
Ik ben er nog niet uit waar de anderen druksensor in het voorste deel van de pomp voor dient.
Hier moet ik nog meer onderzoek voor doen.
Ik ga de defecte pomp ook nog open zagen om de kanaal loop te leren kennen.\Foto's zal ik ook uploaden.
Ik denk dat de vele problemen met deze pompen ook veel elektrische problemen zijn.
Vervuiling zorg ervoor dat de juiste druk niet op de sensoren komt en de pomp hierdoor dus in storing gaat.
In mijn geval was de pomp volledig schoon ( geen vervuilde remolie ) en gaat t fout denk ik fout door de druk sensoren.
Eerst even lekker de tour tocht in Limburg zonder ABS.
Dan maar eens verder bomen of ik de pomp nog tot leven kan krijgen met sensoren die ik hopelijk ergens kan kopen
Mocht er iemand zijn die nog een Kapotte pomp heeft liggen kunnen we deze mogelijk eens demonteren en kijken hoe deze er van binnen uitziet.
Mogelijk kunnen we dan door de vele defecte pompen een betere analyse krijgen.
Wordt vervolgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Revisie I ABS r1150RT
Je hebt je in je topic laten zien als proefondervindelijk "wetenschapper" in woord en beeld. Je hebt jezelf en ons veel informatie verschaft over de inwendige werking van de roemruchte ABS pomp.
Top ook dat je verder gaat in je zoektocht en probeert de pomp tot leven te wekken! Veel succes toegewenst!
Top ook dat je verder gaat in je zoektocht en probeert de pomp tot leven te wekken! Veel succes toegewenst!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
- Type: R1100RT
- Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Re: Revisie I ABS r1150RT
interessant om te lezen! Dank voor het verslag!
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Revisie I ABS r1150RT
Top verslag van een heel uitdagende klus
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Revisie I ABS r1150RT
In mijn jacht naar schema's i.v.m. mijn bobine-ellende stuitte ik ook op schema's van de werking van de I-ABS, zie link. Inmiddels ook de schema's gevonden voor de aansturing van de TwinSpark bobines, zelfs daar zijn er weer 2 versies van, je kunt er zot van worden.
Ik hoop dat we er iets aan hebben, als het nuttig voor een ander kan zijn mag je mee genieten van mijn speurtocht :mrgreen:
http://www.mac-pac.org/wp-content/uploa ... m-V1.0.pdf
Ik hoop dat we er iets aan hebben, als het nuttig voor een ander kan zijn mag je mee genieten van mijn speurtocht :mrgreen:
http://www.mac-pac.org/wp-content/uploa ... m-V1.0.pdf
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Revisie I ABS r1150RT
kijk dat is weer een hele mooie aanvulling
Zo komen we met zn allen een heel eind om dit ook weer op te lossen
top
Zo komen we met zn allen een heel eind om dit ook weer op te lossen
top