Waarom geen K1600GT?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door SpeedLess »

Hallo,

Met de kans dat ik mensen tegen het zere been schop even een vraag die ik mezelf onlangs stelde: waarom geen K1600GT? Ik ben vorig jaar begonnen op een R1150RT en van de zomer heb ik die ingeruild voor een R1200RT. Net als ik met de R1150RT was ben ik erg blij met de R1200RT. Misschien rijd ik wel de komende jaren op mijn huidige motor, maar kijk altijd een beetje rond en ben wel erg gecharmeerd van de K1600GT. Heb er nog nooit op gereden (maar dat had ik ook niet op de R1150RT en de R1200RT) maar ik vind m wel erg indrukwekkend.

Dus mijn vraag: waarom geen K1600GT :-)
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door siebke »

Wil je die vergelijken met een R1XXXRT dan? Oké, het zijn allebei BMW's... En dat concern maakt ook auto's.... _001
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

De K1600 is een super machine, dat motorblok is echt helemaal top, maar ja wat wil je ook met een zes cylinder. Het loopt perfect.

Wat mij tegen viel was de zit op de motor, volgens mij zit je iets te sportief en de ruit is ook niet optimaal erg turbulentie boven de 120-140km/h.

Dus voor mij viel hij daarom af. En ja natuurlijk het gewicht, als je een RT gewend bent dan zijn dit echte slagschepen ook qua kilo's.

Zoals altijd, het blijft een erg persoonlijk keuze. Maar het is een prachtige machine.

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Bert M »

Tja, waarom wel of geen K1600GT? Ik kan je vertellen uit mijn eigen ervaring (heb er eentje drie jaar met veel plezier bereden) dat het een beetje afhankelijk is wat je er mee gaat doen. Op het moment dat je veel woon/werk kilometers maakt op de snelweg en lekker lange afstanden rijdt op bijvoorbeeld mooie (Duitse) wegen, dan is het de mooiste en beste machine ooit gemaakt. Maar toen ik naar GB verhuisde en bijna geen woon/werk op snelwegen meer deed, ging ik lekker op zondagochtend een eindje toeren. Fantastisch zou je zeggen... Maar niets is minder waar. De Engelse wegen zijn niet geweldig. Putdeksels precies in de apex van de bocht, ook veel nattigheid en vuil op de wegen. En dan opeens merk je dat onder die omstandigheden de K1600GT een verschrikking is om mee te rijden. 160pk is onder die omstandigheden veel te veel. Je kunt je onderstel op "rain" zetten en dan schakelt de electronica ook een aantal pk's uit, maar dan reageert het blok niet alleen wat tammer, maar ook een stuk trager. En dat was al helemaal niet geweldig rijden. Ik begon dat ik de K1600GT met heel veel plezier bereden heb (had het zeker niet willen missen), maar ik heb 'm met net zoveel plezier ook weer verkocht...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Ik ben pas geleden overgestapt van de R1200RT naar de K1600GT. Bij de RT had ik altijd het gevoel dat ik wat kracht tekort kwam. Vooral met accelereren. De K heeft ruim voldoende vermogen. Het rijgedrag is ook fantastisch. Hij ligt nog vaster op de weg dan de RT. Waarschijnlijk omdat het zwaartepunt lager ligt. Met de RT kon ik met en zonder passagier moeiteloos draaien op de weg zonder voetjes aan de grond. Met de K moet ik dat nog oefenen en je merkt dat hij ietsje zwaarder is. Maar als hij rijdt is het geen enkel probleem. Heerlijke motor. Ik ben er erg tevreden over.

Kijk trouwens uit als je een proefrit gaat maken want je bent zo verkocht. -kwijling-
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...omdat ruim €26.000 wel erg veel geld is voor een motor. Als ik het al ergens had liggen, kocht ik er bijvoorbeeld liever een BMW 1 serie voor ;)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

SpeedLess schreef: 10 nov 2017, 12:44 Hallo,

Met de kans dat ik mensen tegen het zere been schop even een vraag die ik mezelf onlangs stelde: waarom geen K1600GT? Ik ben vorig jaar begonnen op een R1150RT en van de zomer heb ik die ingeruild voor een R1200RT. Net als ik met de R1150RT was ben ik erg blij met de R1200RT. Misschien rijd ik wel de komende jaren op mijn huidige motor, maar kijk altijd een beetje rond en ben wel erg gecharmeerd van de K1600GT. Heb er nog nooit op gereden (maar dat had ik ook niet op de R1150RT en de R1200RT) maar ik vind m wel erg indrukwekkend.

Dus mijn vraag: waarom geen K1600GT :-)
Gewoon een keer gaan proefrijden. Iedereen heeft andere wensen . Ik zou persoonlijk het boxer gevoel missen en ik wil ook zoveel vermogen niet.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Waarom eigenlijk wel een K1600GT?

Hij is 60 kg zwaarder dan een 1200RT.
Stuk duurder in aanschaf en verzekering.
Moeilijker om mee te manoeuvreren.
Verbruik is een stuk hoger.
En wat doet hij beter dan een RT?
Gaat er altijd een passagier mee? Zijn je koffers altijd gevuld waardoor je extra vermogen nodig hebt?
Ga je altijd alleen toeren of met vrienden? En wat rijden die voor een motoren?
Ga je op vakantie met de motor en leg je daarbij grote afstanden op de snelweg af?

Maar van de andere kant .......als je er helemaal "weg" van bent en je kunt hem betalen, waarom niet?
Het leven is kort en als je altijd hard werkt/gewerkt hebt dan mag jij jezelf toch wel een keertje belonen.
Zo denk ik er tenminste over :mrgreen:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door wobbert »

Kleppenstellen om de 30.000km is ook een heel PRIJZIG feestje ;-)
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door SpeedLess »

@ Siebke: ok, zijn verschillende motoren, maar wel allebei motoren die ik qua looks erg mooi vind. Ook de GS(A) vind ik heel erg mooi, maar ik mag van de baas maar 1 motor in de garage hebben...

@ Ruud Woudstra: dank voor de tip. Ik rijd zelf eigenlijk altijd met het scherm van de R1200RT helemaal omhoog, dus dat is zeker iets om rekening mee te houden. Prachtige machine om te zien inderdaad!

@ Bert M: bochtig touren is iets waar ik nu echt van geniet, dus als dat met de K1600GT minder zou zijn is dat ook iets om rekening met te houden; proefrijden dus en wel een bochtige rit. Dank voor de uitgebreide toelichting. Ik ga eens kijken of ik m van het voorjaar een keertje een weekendje kan huren ofzo.

@ Marcel 1200rt: klinkt goed, ik ga echt een keertje proefrijden!

@ Berrybeer: dat is inderdaad veel geld, maar ik zat eerder naar (iets meer dan) de helft van dat bedrag te kijken :-)

@ Ton1959: gaan we doen, maar de R1200RT rijdt inderdaad heerlijk, dus moet wel erg lekker rijden om over te stappen!

@ WaltzingMatilda: ik vind m er denk ik net wat beter uitzien dan een RT, maar ik heb m nog niet eens in het echt gezien, maar toen ik mijn 1150 en 1200 ging ophalen was dat ook de eerste keer dat ik zo'n motor van dichtbij zag, haha. Ik rij af en toe met passagiers en ga in het voorjaar voor het eerst wat langer touren, dus ben nog helemaal niets gewend; gaat echt om de looks die ik mooi vind, dus gaat eigelijk nergens over. Wellicht is een proefrit al genoeg om het uit mijn hoofd te zetten (of juist niet). Werk toevallig best hard af en toe dus had het plan om eenmaal per jaar te upgraden ;)

@wobbert: zijn dat de perikelen van een 6 cilinder? Tot nu toe rijd ik altijd maar een paar duizend kilometer op mijn motor dus dat scheelt, haha.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

En gelijk heb je :!:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door HansD »

WaltzingMatilda schreef: 12 nov 2017, 09:38 Waarom eigenlijk wel een K1600GT?
Jij hebt zeker nog niet proefgereden?
Het 6-cilinderblok is indrukwekkend en potentieel verslavend. Die power, de soeplesse en dat geluid....wow!
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Niet op het laatste nieuwe model, wel op het vorige.
Ben met je eens dat het geluid en de power verslavend werkt.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Geweldige machine... maar blijft nog even een droom!
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Lemoi »

@speedless, heb je al naar de RT LC gekeken dan (je rijd nu toch een oudere 1200?). Denk dat de LC toch weer wat anders rijd als de vroegere RT.

Ik heb nieuwe toen voor een 1200RT LC ipv K1600GT gekozen vanwege een paar dingen:
- gewicht
- het "klinische" gevoel (ik zeg het is net een auto zonder dak en met twee wielen). Ik mis het boxer gevoel (ja zeer subjectief)
- vond de zit op de RT LC toen iets lekkerder (ja ook subjectief)

Overigens rijd ik elke dag en deze jaren niet zoveel als vroeger (klanten zitten steeds verder weg en dus vliegen :-( )maar kom toch nog tot de ruim 30.000 km per jaar en rij best veel snelweg voor mijn werk (Belgie, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk). En ben nog zeer tevreden met de LC. Enge minpuntjes waar ik wat aan moest doen:
- buddy seat (tijger Leathers) -> zal je bij de 1600 GT ook wel hebben
- grotere ruit (Vstream)
- voet steun verlagers (anders kwam ik net tegen die "uitsteeksels" van de tank aan met schakelen
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Bert M »

Lemoi schreef: 15 nov 2017, 13:13
...knipperdeknip...

- buddy seat (tijger Leathers) -> zal je bij de 1600 GT ook wel hebben
Ik kan bevestigen dat het originele K1600GT zadel (zachtst gezegd) erg teleurstellend was en binnen enkele weken na aflevering, vervangen werd door een Corbin-zadel.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door SpeedLess »

@Lemoi: ja mijn RT is van 2008, dus het ligt voor de hand om eerst een nieuwere RT(LC) te kiezen. Eerst even minimaal een jaartje van deze genieten en dan kijken we verder, maar qua uiterlijk vind ik het een erg mooie motor die K1600.

Gewicht kan ik me voorstellen, maar zal ook wel wennen toch? Ik ben niets gewend en vond de RT(1150 in mijn geval) in het begin ook zwaar, maar eenmaal gewend geen probleem uiteraard. Wellicht dat dat gevoel dan bij de K1600 nooit komt?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door siebke »

SpeedLess schreef: 12 nov 2017, 20:28 @ Siebke: ok, zijn verschillende motoren, maar wel allebei motoren die ik qua looks erg mooi vind. Ook de GS(A) vind ik heel erg mooi, maar ik mag van de baas maar 1 motor in de garage hebben...knip...
Na e.e.a. gelezen te hebben én jouw wijze van motor kopen, begrijp ik jouw vraag wel beter. Vind ook dat je wel een héél coulante 'baas' hebt :lol:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door SpeedLess »

Haha, wel met gebruiksaanwijzing: pas vertellen ná de aankoop, anders grote kans dat het niet doorgaat!

De 1200RT trouwens gekocht bij BMWerkplaats. Ongezien tot koop gekomen en mijn RT1150 ongezien bij hen ingeruild. Goed vertrouwen!
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Bert M »

SpeedLess schreef: 16 nov 2017, 11:14
Gewicht kan ik me voorstellen, maar zal ook wel wennen toch? Ik ben niets gewend en vond de RT(1150 in mijn geval) in het begin ook zwaar, maar eenmaal gewend geen probleem uiteraard. Wellicht dat dat gevoel dan bij de K1600 nooit komt?
Als je aan de R1150RT goed gewend bent geraakt qua gewicht, dan zul je zien dat, wanneer je op een K1600GT gaat proefrijden, de extra kilootjes helemaal geen issue zullen vormen. Integendeel; de K1600 zal zelfs iets lichtvoetiger aanvoelen door het (veel) lagere zwaartepunt.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben geen ervaringsdeskundige zoals Bert M, maar heb met hem eens een treffenrit gereden. Het is een imposante motor die hij meer dan behendig reed met zijn vrouw Ingrid achterop. _004

Ook ik vind het een schitterende motor qua looks en met de zes cilinders heeft het een gigantisch vermogen. Ik blijft nog maar even doorrijden op mijn 1100. Er moet nog een flinke zak duiten achteraan voor een recent exemplaar. Bovendien ben ik nog zeer tevreden met mijn RT. Mocht ik ooit van de K1600GT gaan dromen dan wordt het een ander verhaal. ;)

Ik zou i.i.g. altijd een (lange) proefrit maken. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door jaapwess »

Dit is wel een interessante discussie. Zelf rijd ik een 2014 RT/LC, heb een speeddate op de K1600GT gedaan en recent ook een uurtje op een K1600Bagger mogen rijden. Indrukwekkend en verslavend. Het motorblok is zo mooi en sterk, weinig trillingen (de term klinisch kan ik me hier goed voorstellen) en dat geluid is helemaal waanzinnig.
Maar dan stap ik weer op de RT, en daar ben ik ook heel blij mee, dat is gewoon ook helemaal mijn fiets, voelt 120% vertrouwd aan. Maar dat doet de K1600 dan ook vanaf de eerste meters, en het gewicht is voor je gevoel zo verdwenen.

Maar die opmerking over 30.000 km kleppen stellen..... Dat kan wel een forse aderlating worden vrees ik.

Nog even doorpeinzen, en voorlopig niet bij de dealer op bezoek Big RT Smile :-)
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Lemoi »

..met gewicht bedoelde ik ook dat ik hem eigenlijk altijd opbok, en dan is dat met een 1600 toch wel iets zwaarder. En omdat ik veel rijd voor mijn werk zitten mijn koffer vaker vol (voor overnachtingen of met spullen. Bok hem dan maar eens op). En bok hem vaker meerdere keren per dag op en vaker met volle koffers. Ik bok hem op omdat je dan makkelijker in alle koffers kan komen. En in mijn "garage"kan ik hem eigenlijk ook alleen maar opbokken, anders wordt het moeilijker parkeren en eruit halen.
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door skull »

Waarom geen twee BMW's met verschillende krachtbron? _005 Zoals ik, een K1200S en een R1100RT. Is ook heel leuk hoor!!!
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Tja, laten we in DIT topic vooral ingaan op de BMW K1600GT. Het is mooi dat je tevreden bent in woord en beeld met eigen rijdend materieël (dat ben ik ook) maar misschien kun je "iets" zeggen over de genoemde motorfiets.

[groet]

Eilert
Moderator
skull schreef: 18 nov 2017, 14:04 Waarom geen twee BMW's met verschillende krachtbron? Zoals ik, een K1200S en een R1100RT. Is ook heel leuk hoor!!!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door SpeedLess »

@skull: prima tip (met helaas 0,0% kans van slagen :lol: )
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door jaapwess »

skull schreef: 18 nov 2017, 14:04 Waarom geen twee BMW's met verschillende krachtbron? _005 Zoals ik, een K1200S en een R1100RT. Is ook heel leuk hoor!!!
Heb ik thuis ook geopperd.... Een k1600GT naast de R1200RT. Ze had begrip voor mijn problem maar vond het verder niet zo'n goed ide _001
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door SpeedLess »

Haha wel erg fijn dat het probleem wordt onderkend; zo ver ben ik nog niet!
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

De vraag zou ik gesteld kunnen hebben: waarom geen K1600GT. Ik heb er een kater aan overgehouden. Na 20 jaar rijden op een Honda NTV was ik toe aan iets anders en had ik het geld voor iets anders, deze zomer.
In totaal op 2 GT's en 1 GTL gereden. De GTL was zonder meer te duur voor me, had veel cardanspeling, dat met name bij rijden in de de bebouwde kom uiterst vervelend was. Op de snelweg had ik samen met mijn vrouw achterop, veel last van turbulentie: in een deel vacuum achter het scherm, had ik te maken met een hoogfrequent onregelmatig klapjes in mijn nek. Voor een tweetal GT's ben ik bijna 3 uur gaan rijden naar een dealer in de achterhoek. Ook bij deze had ik last van turbulentie, ondanks dat je toch anders op een GT zit dan op een GTL. Eén van de GT's had een V-stream scherm, met mijn 1.84 was dat al een stuk beter, echter dan moest ik wel dóór het scherm kijken ipv eroverheen. Eén GT was full option met radio, echter van 2011 en een rotte versnellingsbak volgens mij, en veel cardanspeling (typische begin kinderziektes van de GT heb ik ergens gelezen).
De andere GT van 2012, had geen traction control en geen navigatie voorbereiding, en geen topkoffer. Cardanspeling viel mee (echter mijn oude Honda had nul speling), wel viel me op dat de fan snel aansloeg, even bij stoplicht staan na kort snelweg ritje bij 25 graden buiten temperatuur en de fan sloeg aan (ook dit blijkt een typisch dingetje te zijn de K1600). Rustig rijden met een K1600 gaat moeilijk. Acceleratie is adembenemend, boven de 7000 toeren versnel je in het versnellen. Wegligging is perfect, als je rijdt: gewicht voel je echt niet. Wel typisch alle 3 de K1600's trokken wat naar links als je met losse handen rijdt.
Ook viel me op dat het zadel van de 2012 GT wat doorgezakt uitzag. Dealer maakte een fantastisch aanbod: navi voorbereiding aanbrengen, topkoffer in kleur erbij, Vstream scherm naar keuze, en korting bij aanschaf kleren. Mijn max budget had ik vooraf kenbaar gemaakt. Aanbod zat exact op mijn budget. Er was veel van de oorspronkelijke prijs afgegaan, en veel zaken bij gekomen. Ik ben naar huis gereden, en heb tot 's nachts reviews zitten lezen.
De eerste generatie K1600 hadden veel probleempjes. Turbulentie probleem is niet zomaar op te lossen, sommigen hadden zelfs een bagger scherm ervan gemaakt: hop de zaag erin. Na een half uur rijden had ik reeds pijn in mijn nek, daar zou ik geen lange afstanden mee kunnen gaan rijden. Ook mijn vrouw had last van de turbulentie. Door een scherm moeten kijken is voor mij een no-go. Cardan speling kan meer worden. Koelingprobleempjes. Geen traction control op de 2012 GT, navigatie moest ik zelf nog los kopen. Het is een kanon, gaat waanzinnig snel en rustig rijden is niet wat een K1600 wil.
Wellicht hielp het ook niet dat ik een week van te voren 4 uur op een Goldwing 1800 uit 2007 heb kunnen proefrijden. Wat een genot om op te rijden, echter mijn vrouw vind hem spuuglelijk. Nul turbulentie, over het scherm kijken, helm omhooggeklapt, bij 140 nog gewoon met je vrouw praten. Motor gevoel vond zij echter gelijk aan een rijden achter in een auto met de raampjes open. Tja...
Bovendien, met de aanschaf van de K1600 GT uit 2012 was mijn geld op. Later ben ik een RT-LC uit 2014 tegengekomen. Deze reed rauw, piekerig, geen topkoffer in kleur, en ook geen traction control. Uiteindelijk een RT uit 2013 gekocht, full option (met navi, echter geen radio), ruim binnen budget en een goede helm kunnen kopen. Shoei Neotec, iets luidruchtig, maar fantastisch om met je kop in de wind rijden. Ook met de RT heb ik wat last van turbulentie, maar met de Shoei zet ik het scherm iets lager, waardoor ik met mijn kop iets in de wind zit, maar geen klappen meer in mijn nek krijg. Soms denk ik wel, hoe zou de proefrit op een K1600 zijn geweest met een Shoei helm...
Want de R1200RT uit 2013 mist toch wel vermogen onderin en de K1600 mist nergens vermogen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door jaapwess »

Jazzbass schreef: 27 dec 2017, 21:46 De vraag zou ik gesteld kunnen hebben: waarom geen K1600GT. Ik heb er een kater aan overgehouden. Na 20 jaar rijden op een Honda NTV was ik toe aan iets anders en had ik het geld voor iets anders, deze zomer.
In totaal op 2 GT's en 1 GTL gereden.....
Dank voor je uitgebreide verhaal. Afgelopen zaterdag nog een mooie K1600GT gezien, en het is wel erg aantrekkelijk.
Jouw verhaal sterkt me wel in het gevoel dat een zeer uitgebreide proefrit aan te raden is. Een kijken of ik wat kan huren voor een weekend, lijkt me het beste.

Grtz
Jaap
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

BMW heeft een slechte reputatie met het op de markt zetten van een nieuwe(re) generatie motoren. Naast aanschafbedrag voor mij ook een reden om geen RT-lc te kopen van 2014, maar een goedkopere RT uit 2013.

Budgetair had ik een K1600GT uit 2011/2012 kunnen kopen, echter naast de eerdere genoemde redenen, heeft ook meegespeeld dat een nieuw type motor is, waar nog kinderziektes in kunnen zitten.

Advies rij op verschillende K1600GT's en wellicht ook een veel jongere. Politie rijdt er inmiddels ook op en je kunt er zomaar verliefd op worden. Rijgedrag is fantastisch, op enig moment viel me op dat ik in een rotonde met het selectiewiel aan het spelen was. Feitelijk voelde ik me op de K1600GT bij de eerste testrit meer vertrouwd dan op de eerste testrit van de RT. Alleen als je stil staat voel je uiteraard het gewicht van de K. Succes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Tja, zo kun je, getuige bovenstaande foto, je (proef)rit op de cruisecontrol ook vervolgen . . . :O :lol:
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Moet bekennen... dat was ik niet, echter het rijdt vanzelf. Feitelijk soepeler als mijn oud Honda NTV. Maar ja het heeft ook een surplus aan vermogen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat dacht ik al . . . al gaat niets vanzelf. ;)
Jazzbass schreef: 04 jan 2018, 21:34 Moet bekennen... dat was ik niet, echter het rijdt vanzelf.
Het is in mijn ogen appels met peren vergelijken. Ooit heb ik, inmiddels 22 jaar geleden, mijn motorrijbewijs op een Honda NTV gehaald. Deze motor met een vermogen van 650 cc laat zich niet vergelijken met de K1600GT. En ja, deze laatste is ongetwijfeld soepeler met bovendien bijna 1000 cc meer vermogen dit gecombineerd met de recente techniek.
Jazzbass schreef: 04 jan 2018, 21:34Feitelijk soepeler als mijn oud Honda NTV. Maar ja het heeft ook een surplus aan vermogen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door HansD »

Ik wil het niet moeilijker maken, maar heb je de nieuwe Goldwing gezien?
Echt een stuk lichter en kleiner zodat deze in de buurt van de K1600GTL komt.
En leverbaar met 7-traps DCT automatische bak!
Alleen de verwachte prijs: .... rond de €40.000 , Pffff.
Daarmee lijkt zelfs een GTL “betaalbaar” :D
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik mag over de Goldwing thuis niet meer spreken, mijn vrouw vindt me dan ondankbaar. Maar als ik de kans krijg op een nieuwe versie Goldwing te rijden dan zal ik dat zeker doen. Dan nog eens 10 jaar wachten, voor een betaalbare versie. Persoonlijk vind ik hem mooier dan de K1600. Bij Honda hebben ze alles eraan gedaan, om er geen oude lullen motor van te maken. "Bankstel" achterop kan losgekoppeld worden, en dan heb je een gave "bagger" uitvoering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

O ja, met soepeler rijden, bedoelde ik wat gewicht betreft. Voor mij was de NTV als rijden op een wat zwaardere bromfiets Big RT Smile
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Als ik het teruglees denk ik, nog niet duidelijk: De NTV was al rijden alsof ik op een zwaardere bromfiets reed. Echter de K1600GT liet zich nog makkelijker bochten in duwen, terwijl deze toch een dikke 140 kg zwaarder is. Uiteraard stapvoets of bij stilstandstand ander verhaal.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Waarom geen K1600GT?

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Prijzen van de Goldwing zijn bekend, de K is goedkoper.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”