Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Vermond
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almkerk

Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Vermond »

Goedemorgen,

Is er een 1200RT-eigenaar die het volgende geluid herkent, en vervolgens de oplossing kan aandragen?
Het is al meer dan 1/2 jaar aanwezig, en is niet veranderd, zelfs niet na ruim 3000 km rijden door de hoge Alpen met passagier en bagage.

https://youtu.be/jis8ppgS9BE

Het is alleen op te wekken als de motor wordt voortgeduwd, dus niet op de standaard. De aandrijfas is in orde, evenals het differentieel, bij uitwendige inspectie. Er is geen aanwijzing om lagers te verdenken. De BMW dealer kan de oorzaak van het bijgeluid dus niet aangeven.
Er is een eerder topic met een soortgelijk probleem geweest, maar dat heeft voor mij geen duidelijke oplossing gegeven( motor verkocht).

Gr Jan
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb dan wel geen 1200 maar het geluid doet mij denken aan een stroef lopende as afdichting.
Ik denk dat het de grote dichting is naar het achterwiel. De binnenzijde zit in de olie maar de buitenzijde maakt dan dit geluid.
Oplossing zou zijn dat in de V-groef van de afdichting wat vet geduwd wordt.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Mariecke »

Als ik dit zou horen, zou ik er geen km meer mee rijden, zeker geen 3000 door de alpen.... :shock:

Ik kan je helaas niet zeggen wat het is of zou kunnen zijn, hoop dat je er snel achter bent!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Benji »

Jan, als ik jouw was zou ik beginnen met een andere dealer te zoeken als hij dit probleem niet krijgt opgelost.
Als je de motor op de bok zet en dan met het achterwiel draait, hoor je dan wat?? Zit er speling op het achterwiel?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Benji schreef: 07 dec 2017, 17:30 Jan, als ik jouw was zou ik beginnen met een andere dealer te zoeken als hij dit probleem niet krijgt opgelost.
Als je de motor op de bok zet en dan met het achterwiel draait, hoor je dan wat?? Zit er speling op het achterwiel?

Even terug kijken naar het eerste bericht. Ik verdenk zelf ook een keerring die droog staat of vrij strak is. Even de keerring inspuiten met teflon of siliconenspray en luisteren of het geluid dan anders word. Mocht het dan verdwijnen dan verving ik waarschijnlijk toch nog die keerring.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Isaac »

Op rubber GEEN teflon gebruiken. Dit tast rubber aan en dan moet je wel vervangen.
Siliconen kan geen kwaad maar is te dun en dan kan je zonder het schoon te maken ook geen vet meer gebruiken.
Ook dan zal de afdichting er uit moeten.
Vet of cardan olie (of bij uitzondering vaseline spray) werkt het beste.
Vervangen is geen must omdat de binnenzijde goed gesmeerd is door de olie.
De buitenzijde dient hoofdzakelijk om vocht weg te houden van de olie als een dubbele barrière.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Opvallend is wel dat het wiel een kwart slag kan draaien zonder geluid. Daarom denk ik niet aan de keerring. Wellicht een steentje tussen het cardan en wiel.
Vermond
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almkerk

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Vermond »

Wat meer aanwijzingen in deze puzzel die nog niet is opgelost:
De gehele aandrijving is door mij gedemonteerd en door enkele deskundige personen van de BMW-dealer gecontroleerd(aandrijfas, schokbreker(nieuw), vork, en het cardan.
Het cardan is niet uit elkaar geweest, wel de olie ververst, geen metaaldelen bij aftappen. Er zou ook geen aanleiding zijn om het cardan te demonteren. Er is wat cardanolie achter de wielflens gedruppeld, dus die smering zou voldoende moeten zijn. Het geheel is weer netjes in elkaar gezet, voldoende vet aan de aandrijfas etc.
Resultaat: bijgeluid is onveranderd aanwezig, vaak bij gehele rondgang van het wiel, soms bij een gedeelte van een wielrondgang.
Op youtube zijn enkele engelstalige vergelijkbare filmpjes te zien, met dezelfde vraagstelling, maar zonder oplossing.

Mijn hoop is dat iemand dit geluid herkent als zijnde "dit had mijn RT ook, en dat heb ik zo en zo gerepareerd(laten repareren)".
Ik zit namelijk niet te wachten op een cardanrevisie(120000 km op de teller).
Wordt wsch vervolgd....
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Je ABS sensor loopt niet aan ?

Beetje "shot in the dark".
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Isaac schreef: 07 dec 2017, 21:29 Op rubber GEEN teflon gebruiken. Dit tast rubber aan en dan moet je wel vervangen.
Siliconen kan geen kwaad maar is te dun en dan kan je zonder het schoon te maken ook geen vet meer gebruiken.
Ook dan zal de afdichting er uit moeten.
Vet of cardan olie (of bij uitzondering vaseline spray) werkt het beste.
Vervangen is geen must omdat de binnenzijde goed gesmeerd is door de olie.
De buitenzijde dient hoofdzakelijk om vocht weg te houden van de olie als een dubbele barrière.
Voor zover ik weet doet teflon niks met rubber.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vermond schreef: 07 dec 2017, 22:45 Wat meer aanwijzingen in deze puzzel die nog niet is opgelost:
De gehele aandrijving is door mij gedemonteerd en door enkele deskundige personen van de BMW-dealer gecontroleerd(aandrijfas, schokbreker(nieuw), vork, en het cardan.
Het cardan is niet uit elkaar geweest, wel de olie ververst, geen metaaldelen bij aftappen. Er zou ook geen aanleiding zijn om het cardan te demonteren. Er is wat cardanolie achter de wielflens gedruppeld, dus die smering zou voldoende moeten zijn. Het geheel is weer netjes in elkaar gezet, voldoende vet aan de aandrijfas etc.
Resultaat: bijgeluid is onveranderd aanwezig, vaak bij gehele rondgang van het wiel, soms bij een gedeelte van een wielrondgang.
Op youtube zijn enkele engelstalige vergelijkbare filmpjes te zien, met dezelfde vraagstelling, maar zonder oplossing.

Mijn hoop is dat iemand dit geluid herkent als zijnde "dit had mijn RT ook, en dat heb ik zo en zo gerepareerd(laten repareren)".
Ik zit namelijk niet te wachten op een cardanrevisie(120000 km op de teller).
Wordt wsch vervolgd....
Deze info had je meteen eigenlijk al kunnen geven. Maar kan bij die van jou de achterste keerring niet gedemonteerd worden zonder dat de cardan uit elkaar gaat? Bij mijn R1100R was dat namelijk geen probleem. Is de remklauw ook goed gangbaar en alles goed zuiver gemaakt en ingevet? Remblokken een keer opschuren.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik blijf het een zeer apart geluid vinden. Ik zou voor mijzelf moeten weten wat het is voor ik er nog op wou rijden zelfs.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Isaac »

Ton1959 schreef: 07 dec 2017, 23:08 Voor zover ik weet doet teflon niks met rubber.
Er zit wel verschil tussen het ene en het andere rubber maar 80% van de rubber soorten kan niet tegen teflon.
Vermond schreef: 07 dec 2017, 22:45 Er is wat cardanolie achter de wielflens gedruppeld, dus die smering zou voldoende moeten zijn.
Tegen de buitenkant druppelen heeft geen zin. Je zal het rubber wat moeten tillen met bijvoorbeeld een fitting schroevendraaier en dan zorgen dat in de V uitsparing het vet terecht komt. De buitenkant moet vocht tegen houden dus dan wordt ook die olie tegen gehouden.

Met grote zekerheid komt het daar vandaan. Het is voor mij een bekend geluid. Wel in een andere branche met as afdichtingen.
Vermond
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almkerk

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Vermond »

Waarom hoor je niets als de motor op de middenstandaard staat en voel je ook niets bij het uitgebouwde cardan, je zou dan toch minstens een beetje ‘wringing’ moeten voelen of horen.
Volgens mij Is het lastig om het vet op de bedoelde plaats te krijgen omdat de wielflens de keerring helemaal bedekt. Ik ga binnenkort toch een poging doen, momenteel rijd ik nog op de motor.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Isaac »

Elk lager heeft speling. Al is het ontzettend weinig. Hierdoor wordt het wiel net iets meer naar boven geduwd waardoor deze meer kontakt maakt met de afdichting. Mogelijk dat als je het wiel met de hand wat scheef trekt tijdens het draaien dat je het geluid wel hoort.
Het voelen zal niet van toepassing zijn omdat de massa van wiel en cardan vele malen zwaarder loopt dan dat beetje wrijving van de afdichting.

Ik gebruik in dit soort gevallen een speciale injectiespuit. Deze is gevuld met vet en als naald zit er een 2 mm slangetje op. Ik maak wat ruimte door de wang op te tillen met een fitting schroevendraaier en duw dan het slangetje naar binnen. Met redelijk veel kracht en geduld krijg ik dan vet geperst op de plaats waar het moet zitten.

Ik zal nog even zoeken of ik een tekening kan vinden van jouw achterwiel om mogelijk nog wat gerichter advies te kunnen geven.

11:15 uur;
Tekening opgezocht. Wielflens zit er inderdaad voor. Lastig bijkomen maar als de flens er af is kan je, zo ver ik kan zien, er redelijk tot goed bij en is het probleem vermoedelijk voor goed op te lossen.
Vermond
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almkerk

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Vermond »

Isaac,
Dank je voor het actieve meedenken. Om de flens te verwijderen heb je speciaal gereedschap nodig, deze is 1 jaar geleden vervangen vanwege een terugroepactie, bijna 10 jaar na produktie! Misschien is de handel warm gestookt ivm met de herplaatsing van een nieuwe flens, vet verbrand?(wishfull thinking). Ik zal dus mezelf op moeten laden om er aan te beginnen.
In de tussentijd wacht ik nog op nieuwe forumreacties.
gr Jan
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Isaac schreef: 08 dec 2017, 07:34
Ton1959 schreef: 07 dec 2017, 23:08 Voor zover ik weet doet teflon niks met rubber.
Er zit wel verschil tussen het ene en het andere rubber maar 80% van de rubber soorten kan niet tegen teflon.



Net nog opgezocht maar geen info gevonden dat teflonspray niet op rubber gebruikt mag worden. Wel gevonden dat het er wel op gebruikt mag worden. Zie deze link bijvoorbeeld http://www.canadiantire.ca/en/pdp/blast ... 1589p.html
Ik heb overigens dit geluid maar wel in veel mindere mate wel ooit eerder gehoord.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Baird »

Even off topic:

Teflon is een merknaam, spul is PTFE (polytetrafluoretheen), komt bij kamertemperatuur voor in vaste vorm. Als smeermiddel wordt het als kleine korreltjes gemengd met een vloeistof om het makkelijk te verdelen, de vloeistof verdampt gedeeltelijk, het teflon wrijft plat tussen de te smeren vlakken. Mooiste voorbeeld is Slick-50, de krusaskeering van mijn (nieuwe) Renault 11 GTX ging meteen lekken toen het er in ging, een beurt later weer gewone olie er in en het lekken was over. Door de korrelvormige teflon gaat een keerring gewoon een beetje open staan en dus lekken.

PTFE zelf is inert, wij hadden chemicaliënpompen volledig van PTFE om de gemeenste en agressiefste troep mee te verpompen. Ik ben nog in die pompenfabriek geweest en het hele proces gezien hoe ze van korreltjes een blok persen, in de oven, draaien, frezen etc en dan heb je een pompje _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Baird »

Het krakende ding zou ik graag in kleine stukjes uit elkaar peuteren om de oorzaak te vinden. In de techniek gebruiken wij een stethoscoop om exact te bepalen waar een geluid vandaan komt, dit zou ik hier ook doen. Op vele plekken prikeen tijdens het geluid: waar het geluid in je oren het hardst en duidelijk klinkt zit je probleem. Begin met de remklauw weg te halen, luisten op alle plekken van de cardan, denk ook eens getande as aan de ingaande kant an de cardan, enfin, lekker puzzelen!

Cardanrevisie kost ongeveer € 225-€ 250, dus dat valt nog mee voor 120.000 rijden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef: 09 dec 2017, 00:33 Het krakende ding zou ik graag in kleine stukjes uit elkaar peuteren om de oorzaak te vinden. In de techniek gebruiken wij een stethoscoop om exact te bepalen waar een geluid vandaan komt, dit zou ik hier ook doen. Op vele plekken prikeen tijdens het geluid: waar het geluid in je oren het hardst en duidelijk klinkt zit je probleem. Begin met de remklauw weg te halen, luisten op alle plekken van de cardan, denk ook eens getande as aan de ingaande kant an de cardan, enfin, lekker puzzelen!

Cardanrevisie kost ongeveer € 225-€ 250, dus dat valt nog mee voor 120.000 rijden.
De stethoscoop gebruikte wij ook vaak maar zal in dit geval niet eenvoudig zijn om te gebruiken. Vaak moesten we uiteindelijk toch echt iets uit elkaar halen om te weten waar het bijgeluid precies zat. Succes ermee in ieder geval.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door RToon »

en als je de motor schuin houdt hen dan een stukje loopt hoor je het dan ook
eerst een kant schuin daarna aan de andere kant gaan staan en de motor de andere kant op scghuin houden
en wat doet hij als je een rondje loopt hoor je het dan ook
waarom schuin houden
zo verplaats je het gewicht op de as van het achter wiel
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Vermond
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almkerk

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Vermond »

Volgende week ga ik verder met onderzoek aan de hand van jullie tips, cardan uit elkaar halen is nog niet aan de orde, dus jullie nieuwsgierigheid wordt nog eventjes niet beloond.
Gr Jan
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vreemd bijgeluid aandrijving 1200RT 2006(filmpje)

Ongelezen bericht door Baird »

Vermond schreef: 09 dec 2017, 18:47 Volgende week ga ik verder met onderzoek aan de hand van jullie tips, cardan uit elkaar halen is nog niet aan de orde, dus jullie nieuwsgierigheid wordt nog eventjes niet beloond.
Gr Jan
En tegen die tijd wordt je 13de maand ook uitbetaald en weet je waar je die aan kunt spenderen :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”