Versnellingsbak-cardanolie
Versnellingsbak-cardanolie
Goeiedag,
het werkplaatshandboek schrijft voor beide 80W90 voor.
Ik heb echter gezien dat de dealer voor de versnellingsbak 85W140 heeft gebruikt, en wat googelen op internet leert dat wel meer techneuten zweren bij het gebruik van deze olie voor de versnellingsbak.
Welk voordeel heeft die in vergelijking met viscositeit 80W90?
het werkplaatshandboek schrijft voor beide 80W90 voor.
Ik heb echter gezien dat de dealer voor de versnellingsbak 85W140 heeft gebruikt, en wat googelen op internet leert dat wel meer techneuten zweren bij het gebruik van deze olie voor de versnellingsbak.
Welk voordeel heeft die in vergelijking met viscositeit 80W90?
Laatst gewijzigd door MaartenGS-R-RT op 10 dec 2017, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: VERSNELLINGSBAKOLIE-CARDANOLIE
Zelf gebruik ik Castrol 75w140 MTX. De bak schakelt fijner, zowel koud als warm.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: VERSNELLINGSBAKOLIE-CARDANOLIE
Zoek maar op dit forum, de meest gegeven antwoorden zullen zijn Castrol MTX 75W-140. Daar kunnen we een heel verhaal omheen bouwen maar niet hier en nu.
Er is een apart boek over de aandrijving van onze boxers, deze adviseert deze olie ook, er zijn uiteraard ook andere toegestane oliën technisch geschikt.
Er is een apart boek over de aandrijving van onze boxers, deze adviseert deze olie ook, er zijn uiteraard ook andere toegestane oliën technisch geschikt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: VERSNELLINGSBAKOLIE-CARDANOLIE
Ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan 80W90 nooit problemen gehad schakeld als in boter.MaartenGS-R-RT schreef: ↑08 dec 2017, 21:26 Goeiedag,
het werkplaatshandboek schrijft voor beide 80W90 voor.
Ik heb echter gezien dat de dealer voor de versnellingsbak 85W140 heeft gebruikt, en wat googelen op internet leert dat wel meer techneuten zweren bij het gebruik van deze olie voor de versnellingsbak.
Welk voordeel heeft die in vergelijking met viscositeit 80W90?
Succes-Kees.
Kees BMW
Re: Versnellingsbak-cardanolie
Ik heb op de GS nu voor het eerst 75W-140 gebruikt (semisynthetisch merk Champion), en ik ben verrast door het merkelijk soepeler schakelen. Had het eerlijk gezegd niet verwacht.
Wat ik me echter afvraag : een bus heeft een inhoud van 1l, en volgens het WPH behoeft de cardan 23cl en de versnellingsbak 80cl, m.a.w. na het verversen van de cardanolie kom in in feite 3cl te kort om ook de versnellingsbakolie correct te verversen. Hoe hard is het nodig om die ontbrekende 3cl bij te vullen?
Wat ik me echter afvraag : een bus heeft een inhoud van 1l, en volgens het WPH behoeft de cardan 23cl en de versnellingsbak 80cl, m.a.w. na het verversen van de cardanolie kom in in feite 3cl te kort om ook de versnellingsbakolie correct te verversen. Hoe hard is het nodig om die ontbrekende 3cl bij te vullen?
Laatst gewijzigd door MaartenGS-R-RT op 07 jan 2018, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Versnellingsbak-cardanolie
De genoemde volumes zijn indicaties, als je verder kijkt staat er opvullen tot de onderkant van de schroefdraad van de vulplug, het blijven gietstukken dus een beetje variatie in volume kan altijd.
Te weinig is net zo slecht als te veel, als je gewoon een paar flessen koopt kun je altijd vullen tot het juiste nivo, ik koop er 5 tegelijk, kan ik 4 keer wisselen en zit nooit zonder
Te weinig is net zo slecht als te veel, als je gewoon een paar flessen koopt kun je altijd vullen tot het juiste nivo, ik koop er 5 tegelijk, kan ik 4 keer wisselen en zit nooit zonder
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak-cardanolie
Maarten, volgens mij is er een vergissing in het spel. Ik denk dat je een nul vergeet. Één liter is toch 1000 cc.MaartenGS-R-RT schreef: ↑05 jan 2018, 23:44 Ik heb op de GS nu voor het eerst 75W-140 gebruikt (semisynthetisch merk Champion), en ik ben verrast door het merkelijk soepeler schakelen. Had het eerlijk gezegd niet verwacht.
Wat ik me echter afvraag : een bus heeft een inhoud van 1l, en volgens het WPH behoeft de cardan 23cc en de versnellingsbak 80cc, m.a.w. na het verversen van de cardanolie kom in in feite 3cl te kort om ook de versnellingsbakolie correct te verversen. Hoe hard is het nodig om die ontbrekende 3cl bij te vullen?
Re: Versnellingsbak-cardanolie
Bedoelde uiteraard steeds centiliter (cl). Gecorrigeerd. Dankjewel.Maarten, volgens mij is er een vergissing in het spel. Ik denk dat je een nul vergeet. Één liter is toch 1000 cc.