Advies over blokrevisie
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Advies over blokrevisie
Hallo allemaal,
Van de week heb ik mijn weggebracht voor een grote beurt. Hier kreeg ik te horen dat de motor toch enorm veel olie verbruikt en dat de onderste twee bougies redelijk vochtig waren van de olie. Ik had in eerste instantie 300 ml bij moeten vullen op 1000 km en dacht, gezien de korte stukjes die ik rijd voor woon-werkverkeer, dat dit normaal zou zijn voor een boxer. Nu kreeg ik te horen dat het glaasje weer leeg was, terwijl 3 weken geleden stond hij nog op de helft en ik heb er weinig mee gereden gezien de winterperikelen. Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam, wat hoort bij olieverbruik. Tijdens het rijden geen blauwe rook. Nu is me geadviseerd om er even mee te blijven rijden en het olieverbruik af te wachten, maar dat ik de motor waarschijnlijk het beste toch kan verkopen, omdat er mogelijk een blokrevisie aan zit te komen wat in totaal tussen 2000-250 euro gaat kosten. Het betreft een RT uit 2005 met 101.000 op de teller. Ik heb er nog niet lekker mee kunnen rijden en rijd er voornamelijk woon-werkverkeer mee. Dit zijn korte stukjes (11 km enkele reis met veel stad/ file). Er gaat nu boxerolie in en hoop dat het hiermee iets minder gaat verbruiken.
Mijn vraag concreet is wat jullie adviseren nu te doen. Er is een hoop geld aan reparaties in gaan zitten, maar ik heb voor het geld wat de motor op zal kunnen leveren geen andere kopen. Ik vind 101.000 toch erg weinig kms voor een blokrevisie.
Wellicht is meer info nodig en voor zover ik die kan geven zal ik deze geven.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Van de week heb ik mijn weggebracht voor een grote beurt. Hier kreeg ik te horen dat de motor toch enorm veel olie verbruikt en dat de onderste twee bougies redelijk vochtig waren van de olie. Ik had in eerste instantie 300 ml bij moeten vullen op 1000 km en dacht, gezien de korte stukjes die ik rijd voor woon-werkverkeer, dat dit normaal zou zijn voor een boxer. Nu kreeg ik te horen dat het glaasje weer leeg was, terwijl 3 weken geleden stond hij nog op de helft en ik heb er weinig mee gereden gezien de winterperikelen. Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam, wat hoort bij olieverbruik. Tijdens het rijden geen blauwe rook. Nu is me geadviseerd om er even mee te blijven rijden en het olieverbruik af te wachten, maar dat ik de motor waarschijnlijk het beste toch kan verkopen, omdat er mogelijk een blokrevisie aan zit te komen wat in totaal tussen 2000-250 euro gaat kosten. Het betreft een RT uit 2005 met 101.000 op de teller. Ik heb er nog niet lekker mee kunnen rijden en rijd er voornamelijk woon-werkverkeer mee. Dit zijn korte stukjes (11 km enkele reis met veel stad/ file). Er gaat nu boxerolie in en hoop dat het hiermee iets minder gaat verbruiken.
Mijn vraag concreet is wat jullie adviseren nu te doen. Er is een hoop geld aan reparaties in gaan zitten, maar ik heb voor het geld wat de motor op zal kunnen leveren geen andere kopen. Ik vind 101.000 toch erg weinig kms voor een blokrevisie.
Wellicht is meer info nodig en voor zover ik die kan geven zal ik deze geven.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Advies over blokrevisie
Om te beginnen een gedegen onderzoek of het blok echt versleten is, lijkt me sterk met deze km-stand maar ik weet niet wat veelvuldig korte ritjes maken veroorzaakt bij zo'n blok. Wellicht is het vernieuwen van zuigerveren en klephoedjes voldoende om alles weer in orde te hebben.
Mocht het geheel toch aan revisie toe zijn dan zou ik een gebruikt blok kopen voor €1000,--. Diegene die jouw blok wil reviseren voor 2500€ zoekt dan maar een ander slachtoffer.
gr v Ciske
Mocht het geheel toch aan revisie toe zijn dan zou ik een gebruikt blok kopen voor €1000,--. Diegene die jouw blok wil reviseren voor 2500€ zoekt dan maar een ander slachtoffer.
gr v Ciske
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: Advies over blokrevisie
Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Advies over blokrevisie
Boxers verbruiken meer olie door de horizontale stand van de cilinders.
Er staat inderdaad 1 liter voor 1000 km. als acceptabel vermeld.
Maar als je een meerdaagse toertocht maakt en de koffer moet gevuld worden met oliekannen dan werkt dat niet goed.
Ook geeft Landshark aan:
Goed onderhoud is belangrijk. Ik moet ongeveer een halve liter toevoegen tussen de beurten (die zijn per 12.000 km voor mij)
Dus mijn verbruik is dan ongeveer een halve liter op 6 a 7.000 km. De 2e keer is dan de grote beurt.
Er staat inderdaad 1 liter voor 1000 km. als acceptabel vermeld.
Maar als je een meerdaagse toertocht maakt en de koffer moet gevuld worden met oliekannen dan werkt dat niet goed.
Ook geeft Landshark aan:
Dat er wat olie verbruikt wordt moet. Maar bij zo'n gebruik zou bij mij de motor (of auto) er direct uit gaan.
Goed onderhoud is belangrijk. Ik moet ongeveer een halve liter toevoegen tussen de beurten (die zijn per 12.000 km voor mij)
Dus mijn verbruik is dan ongeveer een halve liter op 6 a 7.000 km. De 2e keer is dan de grote beurt.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Advies over blokrevisie
Dank jullie wel zover voor de reacties. Ik ga even afwachten hoe het zich ontwikkelt. Als er verder nog tips zijn hoor ik het graag.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Advies over blokrevisie
Lijkt mij ook sterk dat het blok na een ton versleten is. De BMW is een tourbuffel. Een kilometervreter. Wat moet er in hemelsnaam gebeurd zijn om het blok na een ton te laten reviseren . . .
Helemaal mee eens. Goed onderhoud is zeer belangrijk. Ook ik verbruik de hoeveelheid olie op het aantal km's die Isaac aangeeft.
Mijn advies: Laat je motor keuren bij Erik van Lent in Alphen of bij MSA in Ede. De (geringe) kosten hiervan kun je gemakshalve wegstrepen tegen de voorgestelde zeer dure revisiekosten van het boxerblok door jouw garagist. Bovendien krijg je een onafhankelijk advies. En dat laatste is in mijn ogen veel waard.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Advies over blokrevisie
Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt. Ik check regelmatig het oliepeil, maar slechts 1 keer 200ml moeten bijvullen. Dit was voor de zomer dat ik de bergen in ging. Normaal gesproken krijgt mijn motor dan ook ieder half jaar een beurt, echt problemen nog nooit gehad.RendeRT schreef: ↑29 dec 2017, 17:42 Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Advies over blokrevisie
Mijn R1150RT verbruikt 1 liter op +/- 4000 km en dat vind ik heel normaal, mijn vorige R1100RT had ongeveer hetzelfde verbruik, dus ik zou me niet teveel ongerust maken. Doe jewel op de juiste manier olie peilen??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: Advies over blokrevisie
Nee, ik heb geen typefout gemaakt. BMW vind het echt acceptabel als een boxer een olieverbruik heeft van één liter olie op duizend kilometer. Voor de topicstarter is er wat dat betreft geen reden tot zorg!!!!Markus schreef: ↑30 dec 2017, 11:23Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt. Ik check regelmatig het oliepeil, maar slechts 1 keer 200ml moeten bijvullen. Dit was voor de zomer dat ik de bergen in ging. Normaal gesproken krijgt mijn motor dan ook ieder half jaar een beurt, echt problemen nog nooit gehad.RendeRT schreef: ↑29 dec 2017, 17:42 Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Advies over blokrevisie
Ik laat de motor een half uur op de middenbok staan na een rit alvorens ik kijk met een zaklamp op het kijkglaasje. Ik weet niet hoe de monteur nu heeft gekeken. Vreemd vind ik wel dat een maand geleden het peil tussen het rondje en de onderkant zat en na 3 ritjes (plm 100 km bij elkaar, heb een paar weken niet gereden ivm het weer) het uit het kijkglaasje gelopen zou zijn. Ik ga het wat beter in de gaten houden. Wat ik hier ook terug lees is dat een revisie bij een blok dat net een ton gelopen heeft waarschijnlijk kul is. Als ik merk dat het verbruik hoog blijft, zal ik een second opinion vragen bij het bedrijf in Alphen.
1 liter/1000 km wordt door fabrikanten van auto's en motoren vaak nog als veilig gezien. Dit ook ivm eventuele garantie aansprakelijkheid Ik heb dit ook bij mijn auto gehad (Mazda). Later bleek er toch een echt probleem te zijn. De automonteur gaf ook aan dat de fabrikant het neerzet als mogelijk, maar dat het niet goed is als er zo'n hoog olieverbruik is.
Ik hoop voor de motor dat met een andere rijstijl en wat langere ritten het blok zich leuker gaat gedragen.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Advies over blokrevisie
Als je terug komt van je rit moet je de motor een kwartier op de zijstandard zetten,en dan op de bok.Je moet de olie ook peilen altijd op de zelfde plek,als de motor iets anders schuin staat heb je alweer verschil.Landshark schreef: ↑30 dec 2017, 20:01Ik laat de motor een half uur op de middenbok staan na een rit alvorens ik kijk met een zaklamp op het kijkglaasje. Ik weet niet hoe de monteur nu heeft gekeken. Vreemd vind ik wel dat een maand geleden het peil tussen het rondje en de onderkant zat en na 3 ritjes (plm 100 km bij elkaar, heb een paar weken niet gereden ivm het weer) het uit het kijkglaasje gelopen zou zijn. Ik ga het wat beter in de gaten houden. Wat ik hier ook terug lees is dat een revisie bij een blok dat net een ton gelopen heeft waarschijnlijk kul is. Als ik merk dat het verbruik hoog blijft, zal ik een second opinion vragen bij het bedrijf in Alphen.
1 liter/1000 km wordt door fabrikanten van auto's en motoren vaak nog als veilig gezien. Dit ook ivm eventuele garantie aansprakelijkheid Ik heb dit ook bij mijn auto gehad (Mazda). Later bleek er toch een echt probleem te zijn. De automonteur gaf ook aan dat de fabrikant het neerzet als mogelijk, maar dat het niet goed is als er zo'n hoog olieverbruik is.
Ik hoop voor de motor dat met een andere rijstijl en wat langere ritten het blok zich leuker gaat gedragen.
Succes Kees.
Kees BMW
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Advies over blokrevisie
Inderdaad, na het rijden motor eerst op de zijstandaard laten staan +/- 15 minuten en dan op de bok op een vlakke ondergrond en dan heb je het juiste niveau.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Advies over blokrevisie
Dank KeesBMW en Benji. Ik ga er rekening mee houden.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Advies over blokrevisie
Ik zou eerst eens kijken wat je olieverbruik precies is. En hierbij is het belangrijk op de juiste manier de olie te peilen. Tevens zou een lektest en compressiemeting meer duidelijkheid verschaffen. Als hij echt 1 op 1000 verbruikt heeft hij wel meer gelopen dan 100000km denk ik.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Advies over blokrevisie
Bij de K 100 typen is serie geweest met te zachte zuigerveren,deze motoren hadden ook een hoog olie verbruik ???Ton1959 schreef: ↑01 jan 2018, 01:32 Ik zou eerst eens kijken wat je olieverbruik precies is. En hierbij is het belangrijk op de juiste manier de olie te peilen. Tevens zou een lektest en compressiemeting meer duidelijkheid verschaffen. Als hij echt 1 op 1000 verbruikt heeft hij wel meer gelopen dan 100000km denk ik.
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Advies over blokrevisie
Wat mij betreft hebben de heren van BMW dan een gaatje ergens zitten.RendeRT schreef: ↑30 dec 2017, 16:46Nee, ik heb geen typefout gemaakt. BMW vind het echt acceptabel als een boxer een olieverbruik heeft van één liter olie op duizend kilometer. Voor de topicstarter is er wat dat betreft geen reden tot zorg!!!!Markus schreef: ↑30 dec 2017, 11:23Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt. Ik check regelmatig het oliepeil, maar slechts 1 keer 200ml moeten bijvullen. Dit was voor de zomer dat ik de bergen in ging. Normaal gesproken krijgt mijn motor dan ook ieder half jaar een beurt, echt problemen nog nooit gehad.RendeRT schreef: ↑29 dec 2017, 17:42 Ik heb het nog niet terug kunnen vinden, maar ik meen mij te herinneren, dat ik gelezen heb dat BMW een olieverbruik van 1 liter op 1000 km nog acceptabel vind! Met andere woorden, er zal dus niet zoveel mis zijn met jouw motor. Ik zoek nog even waar ik het heb gelezen en zal dan deze reactie aanvullen.
Dat zou namelijk betekenen dat er tussen de beurten meer olie wordt verstookt dan dat er maximaal bijgevuld kan worden.
1 voordeel, je rijdt wel altijd op verse olie :mrgreen:
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Advies over blokrevisie
De 1liter op 1000 km was het standaard antwoord dat een monteur moest geven vroeger met betrekking tot het maximale olieverbruik. Dit telde voor elke auto. En naderhand heeft iemand besloten dat het ook telt voor elke motor. Maar om eerlijk te zijn is dit gewoon de grootste onzin die iemand kon bedenken. Iemand moest gewoon een limiet bedenken om die klant zo lang mogelijk van een revisie af te houden die vroeger dan nog vaak onder de garantie viel. Ik denk nu weer terug aan mijn begin tijd aan de Honda auto's toen veel van deze auto's al voor de tweede grote beurt gereviseerd werd. Het was gewoon niet bij te houden voor ons al die revisies.
Als je zo'n olieverbruik hebt zijn je bougies vetzwart van de olie die je opstookt.
Mijn R1100R had hooguit elke 5000 km een halve liter nodig. Mijn huidige R80 verbruikt ook nagenoeg geen olie.
Als je zo'n olieverbruik hebt zijn je bougies vetzwart van de olie die je opstookt.
Mijn R1100R had hooguit elke 5000 km een halve liter nodig. Mijn huidige R80 verbruikt ook nagenoeg geen olie.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Advies over blokrevisie
Ik sluit me vanuit mijn eigen autotechnische achtergrond volledig aan bij de uitleg van Ton, maar ook bij de vaststelling dat de vertegenwoordiger van de fabrikant die heden ten dage nog steeds beweert dat 1 op 1000 echt acceptabel is, vooral zichzelf moet gaan laten nakijken. Want, laten we wel zijn, van de opgegeven emissiewaarden klopt bij een dergelijk olieverbruik ook helemaal niets meer en dat kan je zelfs tegenwoordig zwaar aangerekend worden.Ton1959 schreef: ↑01 jan 2018, 21:55 De 1liter op 1000 km was het standaard antwoord dat een monteur moest geven vroeger met betrekking tot het maximale olieverbruik. Dit telde voor elke auto. En naderhand heeft iemand besloten dat het ook telt voor elke motor. Maar om eerlijk te zijn is dit gewoon de grootste onzin die iemand kon bedenken. Iemand moest gewoon een limiet bedenken om die klant zo lang mogelijk van een revisie af te houden die vroeger dan nog vaak onder de garantie viel. Ik denk nu weer terug aan mijn begin tijd aan de Honda auto's toen veel van deze auto's al voor de tweede grote beurt gereviseerd werd. Het was gewoon niet bij te houden voor ons al die revisies.
Als je zo'n olieverbruik hebt zijn je bougies vetzwart van de olie die je opstookt.
Mijn R1100R had hooguit elke 5000 km een halve liter nodig. Mijn huidige R80 verbruikt ook nagenoeg geen olie.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- wobbert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
- Type: R1200RT
- Bijz: Van Harten special
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Advies over blokrevisie
Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Advies over blokrevisie
Zal ik zeker gaan doen. Staat in ieder geval hoog op de agenda. Ik lees vaak de motor ff flink op zn donder geven, wat wordt hier mee bedoeld? Langere tijd hogere snelheid of even wat lagere versnelling en in de toeren trekken? Ben nieuw op de boxer, heb hiervoor altijd VStrom gereden. Thanks weer.wobbert schreef:Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Advies over blokrevisie
Hiermee wordt bedoeld het blok:Landshark schreef: ↑02 jan 2018, 10:53Zal ik zeker gaan doen. Staat in ieder geval hoog op de agenda. Ik lees vaak de motor ff flink op zn donder geven, wat wordt hier mee bedoeld? Langere tijd hogere snelheid of even wat lagere versnelling en in de toeren trekken? Ben nieuw op de boxer, heb hiervoor altijd VStrom gereden. Thanks weer.wobbert schreef:Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
- goed warm rijden, in de winter is dat best lastig;
- flink doortrekken in de toeren;
- meer als een uur belasten, om de olie warm te laten worden, het vocht uit de uitlaat/bak te laten verdwijnen en zodoende voldoende smering te krijgen op alle belangrijke punten.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Advies over blokrevisie
Ok, thanks voor de uitleg.Markus schreef:Hiermee wordt bedoeld het blok:Landshark schreef: ↑02 jan 2018, 10:53Zal ik zeker gaan doen. Staat in ieder geval hoog op de agenda. Ik lees vaak de motor ff flink op zn donder geven, wat wordt hier mee bedoeld? Langere tijd hogere snelheid of even wat lagere versnelling en in de toeren trekken? Ben nieuw op de boxer, heb hiervoor altijd VStrom gereden. Thanks weer.wobbert schreef:Dagelijks dit soort korte stukjes lijkt mij ook verre van goed cq fijn voor een motor. En als je er verder niet mee tourt .....
Ik zou de motor eens flink 'op zun kloten geven' en er flink wat km's mee gaan rijden. Denk dat je motor beetje lui is en je um ff wakker moet laten schrikken. Uiteraard geen idee of dit gaat helpen maar het kan zeker geen kwaad. En die dagelijkse korte ritjes zijn echt funest voor je blok.
In elk geval niet al te overhaast de beslissing nemen om te laten reviseren....
- goed warm rijden, in de winter is dat best lastig;
- flink doortrekken in de toeren;
- meer als een uur belasten, om de olie warm te laten worden, het vocht uit de uitlaat/bak te laten verdwijnen en zodoende voldoende smering te krijgen op alle belangrijke punten.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Advies over blokrevisie
Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Advies over blokrevisie
Super bedankt voor de uitleg. Morgen ga ik de motor ophalen van de grote beurt en er gelijk een uur mee de snelweg op.Ton1959 schreef:Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Advies over blokrevisie
Goed dat je er mee de snelweg opgaat. Ik weet niet of dat nu wel het beste werkt hoor. De oliekoeler houd de temperatuur waarschijnlijk toch te laag tenzij die door een thermostaat geregeld is. Een beetje hoger in toeren zal wel helpen. Maar het is zeker goed om er eens een uur mee te rijden . En beetje wisselende toerentallen echt de motor wat meer belasten. Het weer is niet echt geweldig nu helaas.Landshark schreef: ↑03 jan 2018, 21:54Super bedankt voor de uitleg. Morgen ga ik de motor ophalen van de grote beurt en er gelijk een uur mee de snelweg op.Ton1959 schreef:Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 sep 2013, 15:54
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: budel
Re: Advies over blokrevisie
Ik sluit me volledig aan bij al wat hier boven al geschreven is. Echter TS schrijft "Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam"
Volgens mij kan dit duiden op lekkende klepseals waardoor olie bij langere tijd niet draaiende motor kan terug lekken in de cylinder en als de motor dan gestart wordt verbrand deze olie, met als gevolg een blauwe pluim.
Maar inderdaad het lijkt me verstandiger eerst jezelf een goed beeld te vormen over het daadwerkelijke verbruik. Overigens hoeft volgens mij het vervangen van alleen klepseals niet zo mega duur te zijn.
Volgens mij kan dit duiden op lekkende klepseals waardoor olie bij langere tijd niet draaiende motor kan terug lekken in de cylinder en als de motor dan gestart wordt verbrand deze olie, met als gevolg een blauwe pluim.
Maar inderdaad het lijkt me verstandiger eerst jezelf een goed beeld te vormen over het daadwerkelijke verbruik. Overigens hoeft volgens mij het vervangen van alleen klepseals niet zo mega duur te zijn.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Advies over blokrevisie
Tijdens de koude start heb je de tijd om te zien wat er uit je uitlaat komt. Daarna zie je dat niet meer. Maar kleprubbers vervangen kan inderdaad eenvoudig zijn. Ik heb het bij auto's vaak gedaan zonder de koppen te verwijderen. Maar slechte kleprubbers en klepgeleiders laten ook op toeren extra olie binnen komen tijdens de inlaatslag. Er zal niet veel olie lekken langs de klepstelen als de motor een tijdje stilstaat als hij op de middenbok staat.p.raaymakers1 schreef: ↑04 jan 2018, 17:21 Ik sluit me volledig aan bij al wat hier boven al geschreven is. Echter TS schrijft "Het viel me al op dat bij het koud starten er toch wat blauwe rook uit de uitlaat kwam"
Volgens mij kan dit duiden op lekkende klepseals waardoor olie bij langere tijd niet draaiende motor kan terug lekken in de cylinder en als de motor dan gestart wordt verbrand deze olie, met als gevolg een blauwe pluim.
Maar inderdaad het lijkt me verstandiger eerst jezelf een goed beeld te vormen over het daadwerkelijke verbruik. Overigens hoeft volgens mij het vervangen van alleen klepseals niet zo mega duur te zijn.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Advies over blokrevisie
Al die korte stukjes die je rijdt rij je eigenlijk met een koude motor, dus 10.000 km / 11= 909 keer een koude start en niet op temperatuur komen, de boel zal aardig dicht gekoold zijn en zoals Ton al zei, een hoop troep in je olie die niet of nauwelijks verdampt.
Beemer-Tycoon spoelt ieder jaar zijn blok met een speciale olie die van alles oplost dat niet in het blok thuis hoort, daarna gewone olie er in en geen pufje rook meer.
Het bedrag voor de 'revisie' kan veel minder zijn, het is een kwestie van de koppen er af en de zuigers los halen, alles (laten) reinigen, eventueel de zuigerveren en olieschraapveren vervangen en als het toch open ligt nog de klepsteelafdichtingen vervangen, met een beetje kennis en vaardigheid kun je het zelf doen, anders zijn er best een paar forumleden die het voor je kunnen doen tegen een redelijke vergoeding. Als ik met pensioen zou zijn zou zijn ........ :mrgreen:
Beemer-Tycoon spoelt ieder jaar zijn blok met een speciale olie die van alles oplost dat niet in het blok thuis hoort, daarna gewone olie er in en geen pufje rook meer.
Het bedrag voor de 'revisie' kan veel minder zijn, het is een kwestie van de koppen er af en de zuigers los halen, alles (laten) reinigen, eventueel de zuigerveren en olieschraapveren vervangen en als het toch open ligt nog de klepsteelafdichtingen vervangen, met een beetje kennis en vaardigheid kun je het zelf doen, anders zijn er best een paar forumleden die het voor je kunnen doen tegen een redelijke vergoeding. Als ik met pensioen zou zijn zou zijn ........ :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 020
Re: Advies over blokrevisie
Snelweg is niet het meest effectief mijns inziens. Dan wordt de motor namelijk genoeg 'gekoeld'. Max 80, wel koeling, maar ook weer niet teveel. En veel schakelen. Eventueel als je fun wilt hebben, zoek een tunnel op en schakel een paar keer terug :). Met een beetje geluk hoor je nog een mooie plof :mrgreen:Ton1959 schreef: ↑03 jan 2018, 23:18Goed dat je er mee de snelweg opgaat. Ik weet niet of dat nu wel het beste werkt hoor. De oliekoeler houd de temperatuur waarschijnlijk toch te laag tenzij die door een thermostaat geregeld is. Een beetje hoger in toeren zal wel helpen. Maar het is zeker goed om er eens een uur mee te rijden . En beetje wisselende toerentallen echt de motor wat meer belasten. Het weer is niet echt geweldig nu helaas.Landshark schreef: ↑03 jan 2018, 21:54Super bedankt voor de uitleg. Morgen ga ik de motor ophalen van de grote beurt en er gelijk een uur mee de snelweg op.Ton1959 schreef:Nog even een kleine aanvulling.
Als je constant korte afstanden rijd krijg je uiteindelijk te maken met smeerolie verdunning. Steeds meer onvolledig verbrandde benzinedeeltjes laten uiteindelijk zelfs je olieniveau soms nog stijgen. Je olie smeert op dat moment zeer slecht en hij is dan water dun. Als je dan ineens een keer een lange afstand rijd en de motor wel op temperatuur komt zakt het oliepeil als een gek. Al de condens en benzinedelen die zich in je olie bevinden gaan voor een groot deel nu verdampen. Dan denk je dat je motor ineens een gigantisch olieverbruik heeft.
Dus mijn tip voor je de motor flink op zijn donder geeft is toch eerst een nieuwe olie en filter monteren. Waarschijnlijk zijn je zuigerveren ook gaan vast zitten op de zuigers door deze korte afstanden. Dat komt allemaal wel weer los maar je moet vaker die motor echt op bedrijfstemperatuur krijgen. Dus olie boven de 100graden Celsius zo al. Mijn motor komt vaak dichter bij 140 graden Celsius maar die van jou zal minder warm worden. Je kleppen vervuilen ook veel meer door het niet op temperatuur komen.
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Advies over blokrevisie
Inderdaad een lange rit maken met veel afwisselende lasten. Als de motor warm is houd het toerental boven de 3000RPM......vind een boxer lekker :)
Mijn eerste BMW, een 1200RT uit 2005, had 125.000km toen ik m inruilde. Verbruikte ongeveer 200ml op 10.000km.
Mijn eerste BMW, een 1200RT uit 2005, had 125.000km toen ik m inruilde. Verbruikte ongeveer 200ml op 10.000km.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23 dec 2015, 23:24
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, rood, full options zonder ESA
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Advies over blokrevisie
Thanks voor je uitleg. Ik ga de motor voorlopig maar niet meer gebruiken voor ww-verkeer, maar lekker toeren.Wolfs RT schreef:Inderdaad een lange rit maken met veel afwisselende lasten. Als de motor warm is houd het toerental boven de 3000RPM......vind een boxer lekker :)
Mijn eerste BMW, een 1200RT uit 2005, had 125.000km toen ik m inruilde. Verbruikte ongeveer 200ml op 10.000km.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Advies over blokrevisie
Stukjes van 11 km enkele reis moet je op de fiets doen, beter voor jou én voor je motor :mrgreen:Landshark schreef: ↑07 jan 2018, 14:57Thanks voor je uitleg. Ik ga de motor voorlopig maar niet meer gebruiken voor ww-verkeer, maar lekker toeren.Wolfs RT schreef:Inderdaad een lange rit maken met veel afwisselende lasten. Als de motor warm is houd het toerental boven de 3000RPM......vind een boxer lekker :)
Mijn eerste BMW, een 1200RT uit 2005, had 125.000km toen ik m inruilde. Verbruikte ongeveer 200ml op 10.000km.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Advies over blokrevisie
Of een lekker stukje omrijden ....[emoji16]
Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden
Hartelijke groeten van SM-G950F aan alle forumleden
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul