Hi,
Vond mijn RT (R1150 uit 2001) dat laatste tijd wat zoeken, in de garage zagen ze dat mijn linkervoorpoot olie lekt.
Advies was de keerring vervangen en nieuwe olie. Kosten vielen me heel erg mee.
Mijn vraag: is dit voldoende? Is het niet beter de schokdempers te vervangen? De motor is van 2001, denk dat er nooit iets aan gedaan is, km-stand 67.000. Garage zei 'nee hoor, niet nodig, nieuwe keerring en dan is hij weer in orde'.. Ik wil het graag geloven en ik vind het ook goed dat ze me behoeden voor extra kosten maar wat is wijsheid?
Of is dit niet meer dan een metalen zuiger met een keerring? Ik weet eigenlijk gewoon niet hoe die dingen in elkaar zitten.
Groet
Bas
Lekke voorpoot demper
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Lekke voorpoot demper
De schokdemper en dan vooral de veer op de triangel doet eigenlijk alles: het opvangen en dus de demping van de schokken. Ze zijn ook bepalend voor de wegligging (w.b. het voorste gedeelte) van de RT. De keerkringen bewegen mee als onderdeel van de voorvork en vormen slechts een zeer beperkt onderdeel van het telelever mechanisme van de BMW.
Als de schokdemper verder in orde is hoef je je geen zorgen te maken. Die van mij zit er inmiddels al achttien jaar (AF fabriek) onder. Deze is er één keer af geweest toen er HyperPro veren onder zijn gezet. Uiteraard is alles wel afhankelijk van de hoeveelheid km’s i.c.m. de omstandigheden die de RT voor z’n kiezen heeft gehad.
Bij mij zijn dit jaar overigens ook de keerkringen vervangen omdat er één lek was. Dat mag gebeuren na achttien jaar. Het rubber verliest dan zijn eigenschappen. Er komen kleine scheurtjes in en sluiten niet meer goed af.
Als de schokdemper verder in orde is hoef je je geen zorgen te maken. Die van mij zit er inmiddels al achttien jaar (AF fabriek) onder. Deze is er één keer af geweest toen er HyperPro veren onder zijn gezet. Uiteraard is alles wel afhankelijk van de hoeveelheid km’s i.c.m. de omstandigheden die de RT voor z’n kiezen heeft gehad.
Bij mij zijn dit jaar overigens ook de keerkringen vervangen omdat er één lek was. Dat mag gebeuren na achttien jaar. Het rubber verliest dan zijn eigenschappen. Er komen kleine scheurtjes in en sluiten niet meer goed af.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Re: Lekke voorpoot demper
Bedankt EileRT,
Die Hypero veren scheelt dat veel?
En heb je die ook achter?
Groet
Bas
Die Hypero veren scheelt dat veel?
En heb je die ook achter?
Groet
Bas
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Lekke voorpoot demper
Dat scheelt heel veel. Ik mag wel zeggen het spreekwoordelijke verschil tussen dag en nacht. Ruim zes jaar geleden heb ik bij MSA inclusief montage 390 euro betaald. De veren zijn voor en achter geplaatst. Het is elke euro waard. Het mooie is dat je de originele schokdempers kunt behouden. Daar gaat de HyperPro omheen. Het is tesamen met de ZTechnik VStream ruit, de beste “modificatie” die ik heb laten uitvoeren op mijn RT. Op de terugweg naar huis nog een stop gemaakt en het kenteken gecontroleerd of ik wel de juiste motor had meegenomen . . .
De wegligging is zeer goed. Sturen gaat trefzeker. Geen enkele deining of zoeken in bochten. Omdat het een progressieve veer is betekent dat de veer door de constructie zich ook “aanpast” aan het gewicht van de belading. De Hyperpro’s mag je eigenlijk niet vergelijken met de standaard (AF fabriek) lineaire veren van BMW. Het is mij altijd een raadsel waarom BMW dergelijke veren niet AF fabriek geplaatst heeft. Het zal ongetwijfeld met het kostenplaatje te maken hebben. Maar ja, zoals gezegd eenmaal geïnvesteerd krijg je er een andere motor voor terug!
De wegligging is zeer goed. Sturen gaat trefzeker. Geen enkele deining of zoeken in bochten. Omdat het een progressieve veer is betekent dat de veer door de constructie zich ook “aanpast” aan het gewicht van de belading. De Hyperpro’s mag je eigenlijk niet vergelijken met de standaard (AF fabriek) lineaire veren van BMW. Het is mij altijd een raadsel waarom BMW dergelijke veren niet AF fabriek geplaatst heeft. Het zal ongetwijfeld met het kostenplaatje te maken hebben. Maar ja, zoals gezegd eenmaal geïnvesteerd krijg je er een andere motor voor terug!
Bas van Dijk schreef: ↑10 dec 2018, 21:26 Bedankt EileRT,
Die Hypero veren scheelt dat veel?
En heb je die ook achter?
Groet
Bas
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Lekke voorpoot demper
Kosten? Een standaard BMW veer/demper combinatie kost inkoop ongeveer € 12, heeft met staffelprijzen te maken, verkoop aan jou het veelvoud. Voor pakweg een kwartje meer zit er een progressieve veer omheen maar BMW is niet geïnteresseerd om jou een goede motor te geven maar in winst maken en veel uitgespaarde kwartjes op allerlei onderdelen maken een vermogen.
Als je hem echt fijn wilt laten rijden zet je er naast de veer ook een Hyperpro instelbare voordemper op, je motor stuurt ineens als een sportfiets .
Als je hem echt fijn wilt laten rijden zet je er naast de veer ook een Hyperpro instelbare voordemper op, je motor stuurt ineens als een sportfiets .
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km