Remvloeistof vervangen
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08 nov 2021, 07:51
- Type: R1100RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Oostende
Remvloeistof vervangen
Hallo. Ik ben in het bezit van een r1100rt. In de handleiding staat om ieder jaar de remolie te vervangen. Wordt dit wel gedaan? En als men het doet moet men dan de remolie in de ABS unit ook vervangen.
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Remvloeistof vervangen
Bij de 1100 is de ABS unit een ABSII. Deze heeft geen eigen olie systeem maar de remolie loopt door de ABS unit. Als je het principe van doorspoelen hanteert i.p.v. leeg laten lopen en opnieuw afvullen hoef je niet alles af te bouwen om bij de ABS unit te komen.
Rem olie trekt van huis uit water aan. Dat is dan ook de reden dat er in de voorraad kamers een membraan zit die er voor zorgt dat de expansie opgevangen kan worden in een afgesloten circuit. Jaarlijks vervangen is wat te vaak. Maar om het jaar is zeker aan te raden.
Ook kan je op dit forum het nodige terug vinden met hoe en hoe vaak olie ververst moet worden.
Rem olie trekt van huis uit water aan. Dat is dan ook de reden dat er in de voorraad kamers een membraan zit die er voor zorgt dat de expansie opgevangen kan worden in een afgesloten circuit. Jaarlijks vervangen is wat te vaak. Maar om het jaar is zeker aan te raden.
Ook kan je op dit forum het nodige terug vinden met hoe en hoe vaak olie ververst moet worden.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08 nov 2021, 07:51
- Type: R1100RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Oostende
Re: Remvloeistof vervangen
Hallo Isaak. Bedoel je dan als je de remolie genoeg doorspoelt de ABS unit ook automatisch gespoeld wordt.
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Remvloeistof vervangen
Klopt helemaal. De remolie loopt bij dit type door de abs unit. in de abs is de ruimte iets groter maar dat spoel je gewoon door. Alleen als je lucht mee trekt dan hoopt dit op in het hoogste deel van de abs unit. Voor de achterrem is dat dan een must om af te bouwen en onder de tank te ontluchten. voor de voorrem kan je met wat geluk de lucht er uit krijgen door het voorwiel 20 cm hoger te zetten en dan wat geduld en af en toe even in de handel te knijpen. De lucht bel komt dan met wat geluk naar boven en weer in het reservoir terecht. Let er wel op dat bij de voorrem tijdens het knijpen en een open reservoir de remolie eerst naar boven spuit en dan pas de druk naar de rem cilinders geperst wordt. De remolie kan dan terecht komen op de lak en dat wil je niet meemaken. Remolie is bijzonder agressief en tast lak en rubber aan. Zorg dus altijd voor voldoende bescherming.
Het is wel zo dat in de remklauwen de olie het minst gespoeld wordt. Daar zijn 2 mogelijkheden in. Je duwt de remblokken vrij van de schijf waardoor de olie ruimte veel kleiner wordt. Dit heeft als nadeel dat vuil aan de buitenkant van de remcilinders door/tegen de seals gedrukt wordt. Of je haalt regelmatig de hele remklauw los en maakt deze vervolgens helemaal schoon en gangbaar. Zelf doe ik het ene jaar zo de voorzijde en het andere jaar de achterzijde schoon en voorzie ze dan gelijk van nieuwe olie. Vocht (water) is zwaarder dan olie. Het vocht hoopt zich op dus op het laagste deel, de remklauwen. Als de remklauw dan door het vele remmen boven de 100 graden zou komen gaat het vocht koken en dus de remolie terug duwen. Hierdoor ontstaat dan het sponsige remmen en bij veel vocht zelfs een afwezige rem. Voor in de bergen is een verse olie dus noodzakelijker dan hier op het platte land. Maar dat houd niet in dat het verwaarloost mag worden. Onderhoud is heel belangrijk voor veiligheid en betrouwbaarheid.
Het is wel zo dat in de remklauwen de olie het minst gespoeld wordt. Daar zijn 2 mogelijkheden in. Je duwt de remblokken vrij van de schijf waardoor de olie ruimte veel kleiner wordt. Dit heeft als nadeel dat vuil aan de buitenkant van de remcilinders door/tegen de seals gedrukt wordt. Of je haalt regelmatig de hele remklauw los en maakt deze vervolgens helemaal schoon en gangbaar. Zelf doe ik het ene jaar zo de voorzijde en het andere jaar de achterzijde schoon en voorzie ze dan gelijk van nieuwe olie. Vocht (water) is zwaarder dan olie. Het vocht hoopt zich op dus op het laagste deel, de remklauwen. Als de remklauw dan door het vele remmen boven de 100 graden zou komen gaat het vocht koken en dus de remolie terug duwen. Hierdoor ontstaat dan het sponsige remmen en bij veel vocht zelfs een afwezige rem. Voor in de bergen is een verse olie dus noodzakelijker dan hier op het platte land. Maar dat houd niet in dat het verwaarloost mag worden. Onderhoud is heel belangrijk voor veiligheid en betrouwbaarheid.
- Edward1968
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Remvloeistof vervangen
Even toch een opmerking. De juiste benaming is remvloeistof, het heeft niets met olie te maken. Remvloeistof, muv DOT 5 is hygroscopisch. Dat remvloeistof op water drijft is absoluut niet waar. Water verzameld zich niet op het laagste punt. Sterker, het mengt zich perfect in het hele systeem.
Laatst gewijzigd door Edward1968 op 06 feb 2022, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Remvloeistof vervangen
Remvloeistof is inderdaad de juiste benaming. Ik twijfel er overigens geen seconde aan dat Isaac dit niet weet. Getuige ook zijn vele technische postings ter ondersteuning van forumleden op ons forum.
Voor de zoekfunctie heb ik de benaming van dit onderwerp even aangepast. Het is in het verleden al eens vaker voorbij gekomen.
Voor de zoekfunctie heb ik de benaming van dit onderwerp even aangepast. Het is in het verleden al eens vaker voorbij gekomen.
Edward1968 schreef: ↑04 feb 2022, 22:56 Even toch een opmerking. De juiste benaming is remvloeistof, het heeft niets met olie te maken. Remvloeistof, muv DOT 5 is hygroscopisch. Dat remvloeistof op water drijft is absoluut niet waar. Water verzameld zit niet op het laagste punt. Sterker, het mengt zich perfect in het hele systeem.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08 nov 2021, 07:51
- Type: R1100RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Oostende
Re: Remvloeistof vervangen
Hallo Isaak,
Heel erg bedankt voor de deskundige uitleg. Zo zal je nog veel BMW rijders deskundig kunnen helpen.
Grt Herve.
Heel erg bedankt voor de deskundige uitleg. Zo zal je nog veel BMW rijders deskundig kunnen helpen.
Grt Herve.
- Ben1200RT
- 2024
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Salland
Re: Remvloeistof vervangen
Hallo, of ieder jaar de remvloeistof vervangen/ doorspoelen overdreven is ligt ook aan hoeveel km's er per jaar bijkomen. Bij mijn (oude) R1100RT gebeurde dit wel jaarlijks daar ik ongeveer 30000 km per jaar reed. En met remmen neem ik geen risico, bij MSA, waar de motor in onderhoud was, was het het zo gebeurd ook bij een kleine beurt. En voor het extra geld hoef je het ook niet te laten, dus ....
Groeten Ben1200RT
Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Remvloeistof vervangen
Ik ververs het ieder jaar vlak vóór de motorvakantie, je merkt dan iedere keer dat hij beter remt dan voor de verversing. Bij de R150RT's neem je dan ook meteen de koppeling mee, als je het goed doet heb je aan je halve liter genoeg voor alle systemen, het restant moet je toch weggooien!!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- jogo94
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12 mar 2017, 15:52
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sittard
Re: Remvloeistof vervangen
Ter ondersteuning zijn hier twee mooie filmpjes, veel plezier er mee.
BMW R 1150 GS - ABS Druckmodulator entlüften Teil 1 Steuerkreise | Wie geht das!?
https://www.youtube.com/watch?v=T8Z8kivc5QQ
BMW R 1150 GS | ABS Druckmodulator entlüften Teil 2 Radbremskreise | Wie geht das eigentlich?
https://www.youtube.com/watch?v=CTDGiGpjn0A
BMW R 1150 GS - ABS Druckmodulator entlüften Teil 1 Steuerkreise | Wie geht das!?
https://www.youtube.com/watch?v=T8Z8kivc5QQ
BMW R 1150 GS | ABS Druckmodulator entlüften Teil 2 Radbremskreise | Wie geht das eigentlich?
https://www.youtube.com/watch?v=CTDGiGpjn0A