Vermogensverschil R en RT
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Vermogensverschil R en RT
Wie weet hoe het zit? De R1150R en de R1150GS hebben 85PK en de R1150RT en de R1150RS hebben 95PK. Zelfde motorblok en toch dit verschil. Waar komt dat vandaan, of waar zit het hem in? Boring, slag en cilinderinhoud zijn hetzelfde.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Vermogensverschil R en RT
Hebben ze dezelfde Motronic? Dezelfde mode-plug? Dat bepaald veel naast slagvolume, kijk ook eens naar compressie. Vroeger hadden de GS'en ook een andere eindoverbrenging(cardan).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Re: Vermogensverschil R en RT
Daar zal het wel in moeten zitten. Daar duik ik ook eens in, even kijken of er zonder al te veel gekke dingen 10PK bij te maken is.
- nvdw
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
Re: Vermogensverschil R en RT
De RS en RT hebben een hogere compressieverhouding (11,3:1) dan de R en GS (10,3:1) omdat de zuigers anders zijn vormgegeven, waardoor de verbrandingsruimte iets kleiner is. Ook zitten er andere nokkenassen op.
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Re: Vermogensverschil R en RT
Compressie had ik nog kunnen oplossen maar nokkenassen en zuigers, motronic. etc aanpassen is wel veel van het goede. Dan is op termijn een andere motor uitzoeken een handiger oplossing. Sleutelen is leuk maar dit aanpassen is een stap te ver.
Toch wel nuttig om het verschil te weten, zo zullen dus niet alle onderdelen van de krachtbron uitwisselbaar zijn, en daar ging ik eigenlijk wel van uit.
Toch wel nuttig om het verschil te weten, zo zullen dus niet alle onderdelen van de krachtbron uitwisselbaar zijn, en daar ging ik eigenlijk wel van uit.
-
- 2023
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 19 apr 2022, 20:16
- Type: R1150RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Fr
Re: Vermogensverschil R en RT
Ander blok er onder lepelen is ook een mogelijkheid.