Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door skull »

Motorfietsen moeten vanaf 1 januari verplicht worden gekeurd voor verkoop en na een ongeval. Ze kunnen daarvoor terecht in vijftien Vlaamse keuringscentra. Dat meldt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Vanaf 1 maart volgen nog 12 keuringscentra.

De Vlaamse regering besloot vorig jaar al dat er ook voor motorfietsen een keuring zou komen. Daarmee werd een Europese richtlijn omgezet.

Een periodieke keuring wordt het niet. Wel zullen motoren vanaf 2023 een technische keuring moeten ondergaan wanneer ze verkocht worden of na een ongeval. Volgens minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zou het jaarlijks gaan om 30.000 keuringen voor verkoop en ongeveer 200 keuringen na een ongeval.
Welke motorfietsen?
De keuring wordt verplicht voor motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. Ook elektrische en hybride motorfietsen zijn onderhevig, als ze een maximumvermogen hebben van meer dan 11 kilowatt en een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/15/motorkeuring/
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ik vrees dat je in Nederland ook niet ontkomt aan een verplichte vorm van motorkeuring.
De Regeling Voertuigen is al helemaal klaar voor een periodieke keuring.
De invoering is met één pennenstreek geregeld. De vraag is alleen in welke gevallen en welke termijnen gaan gelden.
Nederland is nog één van de vijf landen in de EU waar een periodieke keuring voor motorfietsen niet bestaat.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door Baird »

Ik kan alleen maar zeggen: Wordt allen lid van van de MAG! Dan bestaat de kans dat een periodieke keuring er niet komt, de keuring zoals in België lijkt me iets anders ...

https://www.motorrijdersactiegroep.nl/
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door MotoCon »

De MAG doet goed werk, vooral met het bestrijden van motor-afsluitingen en het lobbyen voor meer motorveiligheid cq aan de kaak stellen van onveilige situaties. Maar op dit punt ben ik het NIET met hen eens. Het anti-APK sentiment komt vooral voort uit een zogenaamd zakkenvullers-syndroom, maar waar hebben we het over... 3 tientjes (of zo) per jaar voor een externe controle is gewoon een goede zaak en een druppel op een gloeiende plaat als je het over kosten hebt. Belangrijk ook is de kilometer-registratie. Na invoering van de APK bij auto's is het aantal wrakken op de weg duidelijk afgenomen, en het gemarchandeer met kilometertellers ook. Als je vóór aanpak van louche motorhandelaren bent, als je zelf géén kat in de zak wilt kopen, als je je ego als zelfsleutelende amateur aan de kant kunt zetten, is APK gewoon een goed idee. Ja er zijn véél uitstekende sleutelaars onder de motorrijders en JA er zijn véél rijders die denken: "oh dat kan nog wel een jaartje, ik rij toch niet zoveel", en dat meerdere jaren op rij. En het vormt óók een demotivatie voor het rijden met open uitlaten. Als veel autorijders overstappen op all-season banden omdat ze geen zin hebben in de bandenwissel, zullen ook veel loud-pipes types geen zin hebben in het telkens wisselen van hun uitlaat. Bovendien is dat met een goede registratie aantoonbare ontduiking en dus harder strafbaar. Ik zie dus best wel veel positieve kanten aan een (goede) APK regeling.

Over de exacte invulling van die APK kunnen we het overigens best hebben. Dat zal heus wel voor verbetering vatbaar zijn.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Wanneer je met het bestuur van de MAG spreekt dan hoor je ze ook zeggen dat motor APK uiteindelijk niet is tegen te houden.
Al is het alleen maar om te voldoen aan Europese wetgeving.
Zoals MotoCon zegt: de exacte invulling van termijnen staat nog open.
Als je wilt weten wat de motor APK gaat inhouden en wat er wordt gekeurd, zoek eens op Regeling Voertuigen hoofdstuk 5 Afdeling 4 motorfietsen.
Laatst gewijzigd door MofkaP op 20 dec 2022, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door nvdw »

APK is op zichzelf niet zaligmakend en in sommige gevallen zelfs contraproductief: vraag maar aan mensen met auto’s op trommelremmen die met de huidige remtests (platen ipv rollenbank) vrijwel standaard afgekeurd worden op remverschil.

Mijn fiets gaat toch elk jaar voor onderhoud, moet ik wel met mijn kilometrage, dus dan kan een eventuele apk gewoon mee. Ik kan me warm voorstellen dat het voor iemand met een collectie fietsen de hel is.

Maar dan kom ik bij mijn bandenman, en die heeft een paar uit de schuur getrokken stofnesten op de bank staan. Hij heeft niet voor niets klein materiaal als remblokjes op voorraad: het is geen uitzondering dat hij het wiel weghaalt en er twee lullige staaltjes in de klauw zitten, zowel achter als voor. Niets gemerkt, zeggen ze dan, en als-ie aanbiedt het meteen mee te nemen durven ze nog nee te zeggen ook. Met die motorrijders moet ik wel de weg delen…
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Nee APK is zeker niet zaligmakend. Géén APK is echter óók niet zaligmakend. Iemand met een collectie weet ook wel dat dat geld kost. De 3 of 4 tientjes per jaar zullen het verschil ook voor hem niks uitmaken lijkt me. Voor mij geld dat ik maar zo'n 4 a 5K per jaar rijdt (ik heb teveel hobbies). Ik zou kunnen volstaan met 1 beurt in de 2 a 3 jaar. Maar ik vind het prima om hem jaarlijks een APK te laten doen. Het is toch een goed gevoel dat elk jaar voor het seizoen even de basisveiligheid wordt beoordeeld. Ook voor de zelfsleutel-amateur lijkt het me een goed idee dat af en toe iemand kritisch mee kijkt, misschien wel juist voor hem ;)
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door Baird »

Daar dan toch wat kanttekeningen bij ...........

Ben dan benieuwd wie die APK gaat doen? Voor de auto bij de Kwikfit is inderdaad 3 tientjes, als het Herr-BMW tarief gerekend wordt voor de motor ben je zuur. En als ik daarnaast kijk hoe mijn motor opgeleverd werd door Herr BMW na het vervangen van de aandrijfas(service actie) dan doe ik het toch echt liever zelf.

Auto APK is ingevoerd ten tijde van volledig doorgerotte auto's, gladde banden, slechte remmen etc. De ouderen onder ons kennen de tv-programma's nog wel. :D .
De lui met blêrpijpen zetten er even de originelen onder voor de keuring en daarna gauw er weer af, dus daar helpt het ook niet tegen. De ongevalcijfers wijzen ook naar defecte banden als technische hoofdoorzaak, verder weinig techniek als bron.

Het hele APK verhaal voor motoren riekt naar een groot commercieel belang dat door jarenlang lobbyen zachtjes door het Europees parlement geduwd is, als er voldoende te verdienen is kunnen ze er rustig 20-25 jaar over doen om het er door te krijgen.

En niemand houdt je tegen om ieder jaar je motor naar een motorzaak te brengen en hem volledig na te laten lopen of potentiële gebreken, is je eigen keuze.

Maar goed, op dit onderwerp zullen we het niet eens worden, we hebben nu 2 kanten van het verhaal gehoord en een ieder mag zijn mening hebben,
Prettige Feestdagen!! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door skull »

Voor de geïnteresseerden is er nu een "Handboek Motorfietskeuring" online beschikbaar gesteld:
639876675568e027329a8b2d_Handboek_motorfietskeuring_versie_1.1_zxapzi.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door EileRT »

Hoewel alle info/meningen welkom is/zijn, volg ik de redenatie van Baird. Ik zie vooral commerciële belangen. Misschien belangen die zelfs prevaleren boven het belang van de veiligheid van motoren. En laat ik het a.u.b.mis hebben. ;)

Ik denk dat het overgrote deel van de motorrijders/motorrijdsters hun fiets prima voor elkaar hebben en dus volgens de APK richtlijnen. En ja, er zijn er die na de APK hun motor zo veranderen dat deze niet meer zou voldoen aan die richtlijnen/voorschriften.

Het is een al oude discussie met voor- en tegenstanders.

En zodra de APK voor motoren actueel wordt hebben we het er over. En zo hoort het ook op een motorforum _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Een paar kanttekeningen bij je kanttekeningen ;)
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 Ben dan benieuwd wie die APK gaat doen? Voor de auto bij de Kwikfit is inderdaad 3 tientjes, als het Herr-BMW tarief gerekend wordt voor de motor ben je zuur.
Niemand dwingt jouw de APK bij een BMW dealer te laten doen. En als je hem een beurt toevertrouwd, waarom zou je hem dan de APK niet toevertrouwen? Overigens wordt in België, als ik het goed begrijp, de keuring uitbesteed aan een keuringsinstantie, en niet bij de dealers en motorzaken.
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 En als ik daarnaast kijk hoe mijn motor opgeleverd werd door Herr BMW na het vervangen van de aandrijfas(service actie) dan doe ik het toch echt liever zelf.
Oh, je vertrouwd hem die beurt dus niet toe. Dan wordt het sowieso tijd voor afscheid van die dealer.
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 De lui met blêrpijpen zetten er even de originelen onder voor de keuring en daarna gauw er weer af, dus daar helpt het ook niet tegen.
Juist het hebben van een blèrpijp terwijl die er bij APK herhaaldelijk NIET onder zat, bewijst het bewust manipuleren van de APK èn je opzet bij het overtreden van de geluidsnormen. Dubbel te pakken dus, die kansloze kleuters! Bovendien denk ik dat in een tijd dat velen overstappen op all-season banden voor hun auto, de wens om telkens de uitlaat van de motor te wijzigen ook wel afneemt. Win-Win dus, door de APK.
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 De ongevalcijfers wijzen ook naar defecte banden als technische hoofdoorzaak, verder weinig techniek als bron.
Des te belangrijker dus, die reguliere controle
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 Het hele APK verhaal voor motoren riekt naar een groot commercieel belang dat door jarenlang lobbyen zachtjes door het Europees parlement geduwd is, als er voldoende te verdienen is kunnen ze er rustig 20-25 jaar over doen om het er door te krijgen.
Tja, je kunt natuurlijk uitgaan van het slechte van de mens. Maar er wordt niet één politicus rijk van APK. Ik denk eigenlijk het tegenovergestelde. De branche moet weer APK keurmeesters gaan opleiden, extra testapparatuur jaarlijks gaan laten keuren, zij krijgen dan weer van die eigenwijze zelfsleutelaars die ze voor 3 tientjes moeten gaan uitleggen waarom er afkeur is. Eerlijk, ik denk dat de branche er zelf niet zo op staat te springen. Als is het maar omdat het de mogelijkheden voor louche praktijken beperkt. Het lobbyen komt veeleer uit de hoek van verkeers- en veiligheids-clubs denk ik.
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 En niemand houdt je tegen om ieder jaar je motor naar een motorzaak te brengen en hem volledig na te laten lopen of potentiële gebreken, is je eigen keuze.
Juist het feit dat het een eigen keuze is weerhoudt veel rijders om dat te doen.
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 Maar goed, op dit onderwerp zullen we het niet eens worden, we hebben nu 2 kanten van het verhaal gehoord en een ieder mag zijn mening hebben,
Hier zijn we het helemaal over eens :D
Baird schreef: 21 dec 2022, 20:19 Prettige Feestdagen!! _004
En hierover óók.
Jij ook!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door Nightstalker »

De meerkosten voor een APK zullen wel meevallen.
De fiets moet toch ieder jaar naar de dealert voor een beurt.
Dus wat is het probleem?
Dat motorrijden geld kost?
Dat wist je toch al.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
blade-x
2023
2023
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 dec 2022, 22:53
Type: R1100RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: kempen (B)

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door blade-x »

Uitlaten bij een harley vervangen hoeft zelfs al niet
Een druk op knopje op stuur en je heb meer dan dubbele decibel😋
https://www.jekillandhyde.com/nl/over-ons
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250

Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door Baird »

blade-x schreef: 22 dec 2022, 21:33 Uitlaten bij een harley vervangen hoeft zelfs al niet
Een druk op knopje op stuur en je heb meer dan dubbele decibel😋
https://www.jekillandhyde.com/nl/over-ons
En die is ook voor de GS te koop, rond de € 1000/1100 dacht ik maar alleen via de BMW-dealer Dit toont de onzin van aan een keuring op geluidsoverlast ook al wordt er geroepen dat dit een legale uitlaat is [youtube]https://youtu.be/MOhWYMJS4pc[/youtube]
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door Baird »

MotoCon schreef: 22 dec 2022, 09:12 Een paar kanttekeningen bij je kanttekeningen ;)


knip knip
Zoals gezegd zijn we het niet eens , je draait het precies om dus laten we het hierbij maar laten ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Baird schreef: 22 dec 2022, 23:49
blade-x schreef: 22 dec 2022, 21:33 Uitlaten bij een harley vervangen hoeft zelfs al niet
Een druk op knopje op stuur en je heb meer dan dubbele decibel😋
https://www.jekillandhyde.com/nl/over-ons
En die is ook voor de GS te koop, rond de € 1000/1100 dacht ik maar alleen via de BMW-dealer Dit toont de onzin van aan een keuring op geluidsoverlast ook al wordt er geroepen dat dit een legale uitlaat is [youtube]https://youtu.be/MOhWYMJS4pc[/youtube]
Prijs is wel wat hoger hoor.
Een jaar of 4 terug al € 1800.
Toen was ie er ook voor een RT, maar inmiddels niet meer.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Baird schreef: 22 dec 2022, 23:52 Zoals gezegd zijn we het niet eens , je draait het precies om dus laten we het hierbij maar laten ...
Grappig... Volgens mij draaide jij eerder mijn argumenten al om, maar goed.
Fijne feestdagen!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Baird schreef: 22 dec 2022, 23:49 En die is ook voor de GS te koop, rond de € 1000/1100 dacht ik maar alleen via de BMW-dealer Dit toont de onzin van aan een keuring op geluidsoverlast ook al wordt er geroepen dat dit een legale uitlaat is [youtube]https://youtu.be/MOhWYMJS4pc[/youtube]
Of toont dat alleen maar de onzin van die uitlaat aan, en kunnen ze beter die legaliteit intrekken?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Motorkeuring vanaf 1 januari 2023 in België.

Ongelezen bericht door Dingeman »

blade-x schreef: 22 dec 2022, 21:33 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Een druk op knopje op stuur en je heb meer dan dubbele decibel😋
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

-naughty- _001 :cry: :evil:
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”