Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Munverick
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2022, 00:36
Type: R1150RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: Boxtel

Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Munverick »

Hebben jullie iets van een tag aangebracht op / in je BMW als diefstalbeveiliging / mogelijkheid om te zien waar je bike gebleven is?

Zou een tag van Apple hier voor te gebruiken zijn??
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik denk dat er vele zijn die hun motor extra hebben beveiligd. Ik heb alleen de Apple tag op papier door genomen en kreeg wel de gedachte dat ook deze geschikt is voor beveiliging. Je bent wel afhankelijk van andere Apple gebruikers. Ik zou in eerste instantie zo'n tag testen of deze op veel plaatsen te zien is zoals ze eigenlijk wel beloven. Wat verder ook veel gebruikt wordt en wel een goede dekking geeft is een tagger op Lorawan. De kosten zijn nihil en de dekking is redelijk tot goed. Zelf zit ik op het netwerk van Helium. Ook in het buitenland heeft deze voor ruim 85% dekking met een vermogen van milliwatts. Bij de GSM tagger moet je opletten op welk netwerk deze zit omdat de oudere netwerken er uit gaan en zelfs al hier en daar er uit zijn. Tevens is het stroom verbruik van deze taggers een stuk hoger dat een accu in combinatie met een laadspanning haast een must is.
Munverick
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2022, 00:36
Type: R1150RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: Boxtel

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Munverick »

Thx
Ik ga mij er in verdiepen!


Ik had eigenlijk meerdere reacties verwacht
Het blijft echter muisstil…
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Baird »

In MotorPlus 22-2022 staat een complete test van 10 trackers, je moet wel abonnee zijn om het digitaal te kunnen lezen .........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 229
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ik heb geen tag maar gebruik behalve het BMW alarm een ART goedgekeurd remschijfslot. Tot op heden is dat nog voldoende gebleken.
Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Venzent »

Airtag, goedkope manier om eenvoudig de locatie te achterhalen, mits er een Apple device binnen de ontvangstradius van bluetooth (enkele meters) is geweest op de laatste lokatie. Deze geeft de locatie door als er een airtag wordt waargenomen.
Veel Apple devices in omloop (voornamelijk iPhone), dus in een beetje bevolkt gebied, prima. Goedkoop (ong. €30-€35), batterijduur van ongeveer een jaar waarna je die kan vervangen. Geen directe melding van lege batterij, behalve in de " Zoek mijn...." app als je actief kijkt.
Eenvoudig te plaatsen dmv stukje dubbelzijdig tape.

"Echte" gps-trackers werken dmv een sim-kaartje en eigen gps voor locatiebepaling. Uit praktisch oogpunt zal je die aan de voeding (accu) moeten hangen en het geheel installeren. Iets meer werk, iets duurder (prijzen variërend van enkele tientjes (Ome Ali) tot honderden euro's. Waarbij alle waar naar z'n geld is. Uiteindelijk wel nauwkeuriger en betrouwbaarder (mits 2/3/4G dekking).

Het is dus maar net wat je wilt en er voor over hebt.
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Muis »

Ja ook toevallig, heb voor mijn e-fiets ook een gekocht van “Chipolo” moet nog (een geheim plaatse vinden Big RT Smile ) op mijn fiets gemonteerd. Het werkt met alle moderne ( geen Nokia 3310 Big RT Smile ) telefoons. Het werkt zonder abonnement via Bluetooth van iedere telefoon die in bereik van de tag komt. Als jij de zoekfuctie in de app op zoeken zet, krijg je keurig op een kaart de plaats bepaling te zien. Ik vont het verrassend hoe het werkt. Kan ongeveer 2 jaar met een batt. Kan zelfs geluid maken als je binnen bereik bent. Verder NOG NIET ECHT IN DE PRAKTIJK GETEST.
Gr. Ût Snits.
Jan
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Venzent »

Muis schreef: 26 feb 2023, 18:18Het werkt zonder abonnement via Bluetooth van iedere telefoon die in bereik van de tag komt.
Als ik de specs lees, dan werkt het toch net even anders. Je kan de locatie van je tag achterhalen op basis van de locatie van je telefoon waar deze als laatste de tag heeft gezien (middels BlueTooth). Je kan de lokatie doorkrijgen van andere telefoons als deze de tag hebben " gezien", echter moeten dat dan wel Chipolo gebruikers zijn die de app hebben, en daar zit hem nou net de kneep, ik denk dat de dekking minimaal is van het aantal gebruikers.
Prima om te gebruiken als je even niet meer weet waar je je tag (of spullen waar deze aan zit) hebt gelaten, maar als deze verplaatst wordt zonder connectie met jouw telefoon, dan heb je geen locatiebepaling meer.

Daar zit hem een beetje de kracht van de Apple Airtag, deze werkt via alle Apple devices omdat dit "ingebakken" in het systeem zit en er geen aparte app voor geïnstalleerd hoeft te zijn. Iedere Iphone die de tag ziet, zal vervolgens de lokatie doorgeven.

Er zit wel een ander "nadeel" aan de apple aitag, als er een ander Apple device dan jouw telefoon "mee beweegt" met de airtag, dan gaat deze een toon geven, dit om te voorkomen dat je er stiekem iemand mee gaat volgen door bijv. de tag in z'n zak te doen.
Hij is dus relatief snel te detecteren door personen met minder goede bedoelingen. Maar nogmaals, alle waar naar z'n geld.
Muis
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 okt 2021, 15:36
Type: Overig R-serie
Bijz: type:R1150R eind 2003
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Friesland

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Muis »

Verzent,
Moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo heb begrepen, wat ik er van heb gehoord is dat ook Appel inmiddels ook via Android zou werken. En dat een telefoon zonder die app ook de lokatie doorgeeft in het algemeen. Volgens wat appel “airtag” betreft kun je vrij gemakkelijk dat geluid uit de tag halen door het magneetje van het luidsprekertje te verwijderen. Maar dan vervalt de garantie, dat wel.

Gr. Ût Snits
Jan
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Venzent »

Hi Muis,
Voor wat betreft Android en de Apple Airtag:
Unfortunately, AirTags do not work with Android, at least in the way it was intended. While AirTags use Bluetooth Low Energy (BLE) to communicate with your smartphone, like other smart trackers, it relies on Apple’s Find My network to provide an accurate location.
https://www.androidauthority.com/airtag ... d-3243743/

Er even verder nagelezen mbt de Chipolo tag, een aantal (de Chipolo spot verianten) maakt gebruik van het "Apple Find My ...." netwerk en daarmee zullen andere iPhones je dus ook helpen met het lokaliseren van de tag. Een tekortkoming van mij, ik wist niet dat er andere trackers waren die gebruik kunnen maken van het "Apple Find My ...." netwerk.
Voor Android blijft gelden dat alleen Android telefoons die de Chipolo app hebben, ook de locatie doorgeven van de Chipolo tag, maar zoals eerder gezegd met de dekking van het aantal iPhones moet dat geen probleem zijn.
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Isaac »

Misschien geeft deze wat meer informatie om een keuze te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=uLJFbHvNySA
Gebruikersavatar
Boebe
2023
2023
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2016, 22:33
Type: R1250RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Groningen
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Boebe »

Ik ga wel een GPS tracker plaatsen. Voor de verzekering is dit geen eis. Ik overweeg de Onntrack. Heb ik ook in de camper en doet precies waar het voor bedoeld is.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd
Munverick
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 dec 2022, 00:36
Type: R1150RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: Boxtel

Re: Tag in je BMW als diefstal beveiliging?

Ongelezen bericht door Munverick »

Dank voor de reacties!

Heb inmiddels een airtag geplaatst en het werkt geweldig.
Een aanrader voor 39€
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”