Benzinemeter defect na batterijwissel

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Benzinemeter defect na batterijwissel

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hoi Forumleden,

ik heb recent de batterij van de RT vervangen en toen ik vertrok was de tank plots vol op de meter, ondanks dat ze nog maar 1/4 mocht zijn. Een kilometer verder gaf ze plots leeg aan met het gele driehoekje in het dashbord. Toen toch maar zo snel mogelijk getankt, het moest maar eens echt zijn, maar de meter blijft 0 aangeven en het gevaardriehoekkje blijft branden. De benzine meting werd 5 jaren geleden reeds vervangen. Zou de batterijwissel hier voor iets kunnen tussen zitten of is het de meting weer defect? Wat is jullie mening?

grtzz, Miky.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Benzinemeter defect na batterijwissel

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Lijkt mij een defect meetlint. Er vanuit gaande dat je bij het vervangen van de accu geen gekke dingen gedaan hebt.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Benzinemeter defect na batterijwissel

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik heb ook iets aan de hand gehad met dat meetlint. Ik had mijn motor nog maar twee weken, toen ik plotseling stil kwam te vallen op een megadrukke rotonde in België. Volgens de boordcomputer kon ik nog 135 km rijden, de tank was echter tot op het laatste drupje leeg.
Terug bij de dealer is het tanklint vervangen en tegelijkertijd de accu, op kosten van de dealer. Probleem opgelost.
Een paar maanden nadien, sprong het balkje in het dashboard na het tanken niet meer op vol. Terug naar de dealer. Die heeft het tanklint gekalibreerd en sindsdien geen problemen meer gehad. 😀

Moraal van dit verhaal, tanklint na laten kijken? _001
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Benzinemeter defect na batterijwissel

Ongelezen bericht door siebke »

Miky-Biky schreef: 10 aug 2023, 22:34 Hoi Forumleden,

ik heb recent de batterij van de RT vervangen en toen ik vertrok was de tank plots vol op de meter, ondanks dat ze nog maar 1/4 mocht zijn. Een kilometer verder gaf ze plots leeg aan met het gele driehoekje in het dashbord. Toen toch maar zo snel mogelijk getankt, het moest maar eens echt zijn, maar de meter blijft 0 aangeven en het gevaardriehoekkje blijft branden. De benzine meting werd 5 jaren geleden reeds vervangen. Zou de batterijwissel hier voor iets kunnen tussen zitten of is het de meting weer defect? Wat is jullie mening?

grtzz, Miky.
Zeer herkenbaar en er is al meer over geschreven hier op het Forum, ook hoe je het (tijdelijk) kunt fixen. Gebruik de zoekfunctie maar eens en zoek ook als onderwerp tanklint. Ik heb het inmiddels 3x 'gerepareerd', maar rij voortaan wel op de tripteller. Onlangs ging het weer mis, dus moet weer even aan de slag met m'n verbouwde aansteker. De linkerkuip hoeft er niet persé voor af en is vrij snel gefikst (voor zolang als het duurt...).
Blijkbaar zijn de tanklinten inmiddels van een verbeterde uitvoering, las ik :mad: . Wat ik ook ooit eens las, was dat de types uit bj 2010 met een vlotter geconfigureerd kunnen worden. Daarna heeft herrn BMW zelf toch weer gekozen voor het vlottersysteem.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
BoxerHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 mei 2023, 19:18
Type: R1200RT
Bijz: Ex-overheid
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Winterswijk

Re: Benzinemeter defect na batterijwissel

Ongelezen bericht door BoxerHarry »

Problemen na batterij wissel?
Dan denk ik in eerste instantie aan kalibreren. De spanning is eraf geweest.

Het zou vreemd zijn als nu opeens iets defect raakt. Dat zou wel heel toevallig zijn. En toeval bestaat niet.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Benzinemeter defect na batterijwissel

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Dit zou heel afwijkend zijn. Deze gegevens worden namelijk niet gewist als de accu losgenomen wordt. Alleen de klok- en dagteller-gegevens worden gewist.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Benzinemeter defect na batterijwissel

Ongelezen bericht door MotoCon »

BoxerHarry schreef: 12 aug 2023, 07:21 Het zou vreemd zijn als nu opeens iets defect raakt. Dat zou wel heel toevallig zijn. En toeval bestaat niet.
Tanklinten gaan aan de lopende band kapot, zoals we hier vaak genoeg kunnen lezen. Dus óók vlak nadat je je accu hebt verwisseld. Wat uiteraard niet wil zeggen dat dat gerelateerd is. In dat opzicht bestaat toeval dus wel degelijk. Ons brein is zo geprogrammeerd dat wij dingen die ogenschijnlijk vlak na elkaar gebeuren aan elkaar koppelen. Oók als daar géén reden voor is.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”