Voorstellen en vraag welke motor?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

benvherwaarde
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2023, 14:50
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Bijz: orientatiefase
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: land van cuijck

Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door benvherwaarde »

hallo aan allen,
ik zal mij even voorstellen mijn naam is Ben v Herwaarde ik ben voornemens een A motor aan te schaffen, het is altijd mijn grote wens geweest om voor mijn officiele pensioen mijn A te halen en een motor aan te schaffen.
ik twijfel alleen heel erg tussen een Honda deauville NT700 met abs. of een BMW en dan of de K ik geloof de 75 (oude politiemotor) of de r1150rt
echter het zal mede afhangen van de mogelijkheid een versnellingindicatorschermpje te instaleren is en de kosten daarvan.
U weet wel zo blokje met getal 1tot 6 zodat ik kan zien welke versnelling ik rij /sta.

nu heb ik info gekregen dat het bij de honda makkelijk schijnt te zijn en bij bmw standaard al deels ingebouwd is alleen het schermpje schijnt te ontbreken.
is dit zo en dan is ook nog het probleem dat de motor qua kg niet te zwaar moet zijn ivm op de bok /zijstandaard zetten.

dus ik laat mij graag informeren wat de beste opties zijn.
groetjes Ben uit land van cuijk
Gebruikersavatar
Stephan-RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2023, 07:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door Stephan-RT »

Welkom Ben en alvast veel voorpret toegewenst.

Zelf heb ik inmiddels al 20 motoren gehad in 34 jaar tijd. Eén van deze motoren was een Honda Deauville NT700VA. Ik ga nu waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik kan je verzekeren dat dit een heerlijke betrouwbare motor is. Ik heb er jaren plezier mee gehad. Altijd met duo en vol bepakt ermee op vakantie geweest, onder andere naar Duitsland, Oostenrijk en Italië. Binnen onze groep motorvrienden, waar we altijd mee op vakantie gaan, rijdt iedereen op een Pan European ST1300 en na jaren flink aan het gas hangen was het voor ons toch interessanter om een zwaardere (krachtigere) motor te kopen. Let op met duo en volle bepakking kwamen we prima mee op de snelle Duitse snelwegen en in de scherpe haarspeldbochten, maar we moesten de Deauville wel op toeren houden om mee te komen met de rest. Vandaar dat we toen overstapten op een Pan European. Ook een super betrouwbare en heerlijke toermotor. Maar ik had vanwege de geometrische positie van het stuur (ondanks stuurverhogers e.d.) altijd last van mijn rug/schouders. Na een korte tussenperiode een Kawasaki Versys 1000 te hebben gereden, zijn we uiteindelijk recentelijk overgestapt op de BMW R1200RT. Deze moet zich volgend jaar nog gaan bewijzen met een reis naar Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië volgend jaar. Maar tot op heden voldoet 'ie prima.
Maar afijn terugkomend op de NT700V Deauville; een zeer betrouwbare motor, die doet wat ' ie moet doen. Oerdegelijk en lekker praktisch dus. Steek je licht anders ook eens op bij het Honda Deauville Forum.
Met de K75 of de R1150 heb ik persoonlijk zelf geen ervaring. Maar anderen hier op het forum waarschijnlijk wel. Ik weet ook niet of je deze motoren met elkaar kunt vergelijken. Ja, ze hebben allemaal een cardanaandrijving en vallen onder de categorie toermotoren, maar een V-blok, 3 cilinder of boxer hebben toch iedere een eigen karakter. De voorkeur hierin is ook persoonlijk en smaakgevoelig.
Ik zou zeggen ga vooral veel proefrijden en laat je goed informeren.
Koop niet de eerste de beste, er is voldoende aanbod!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Welkom op ons forum Ben. Big RT Smile

Over de Deauville kan ik niks zeggen, wel dat op RT's standaard een versnellingsindicator zit op de "Rider Information Display" (boven het klokje):
 
RID.jpg
 
Ik denk dat je gewoon op alle fietsen een stukje moet rijden om een goed oordeel te kunnen krijgen.
Veel sterkte toegewenst bij je keuze in ieder geval! _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door R1nus »

Hallo Ben,

Zelf heb ik meer dan 20 jaar op een K75 gereden (16 jaar op een K75s en later op een K75rt)
Het is een hele fijne machine.
Heeft standaard ook een versnellingsindicator met cijfers.
De drie cilinder loopt mooi in balans en stuurt erg prettig.
Om te toeren raad ik dan wel de K75rt aan.
Later heb ik er een R1150rt bij gehad en gebruikte de k75rt als pekelfiets.
De R1150rt rijdt anders en het nostalgische "trillen" van een boxer heeft ook een belevenis en rijd ook heerlijk.
Tijdens het rijden hoor je het tevreden snorren van het motorblok.
De machine is wel wat zwaarder maar prima op te bokken.
Mocht je gaan voor een R1150rt let er dan wel op dat het een twin spark is.
Motor loopt iets soepeler, en het verbruik is over het algemeen iets gunstiger.

Zo heeft elke motor zo zijn eigen kenmerken en belevenis.
Dus als je de mogelijkheid hebt ga op de verschillende motoren rijden (het liefst een dagje per motor) om voor jezelf te ervaren welke motor je het prettigste vindt.

Succes
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

De RT en de K hebben standaard een versnellingsindicator, bij de Honda zal je die moeten (laten) inbouwen. Is niet vreselijk ingewikkeld.
Echter, belangrijker lijkt mij het karakter van de fiets, die is van deze drie zeer verschillend. Als gewicht een belangrijk criterium is, lijkt me de RT niet echt in aanmerking te komen. Is nl. best wel aan het gewicht. Zoek van alle 3 maar een exemplaar en ga er eens mee rijden. Overigens, neem de F800 S of St ook eens mee in je overweging. Een stuk lichter dan de andere drie en met een zeer onderhoudsarme riem....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door Arjan W »

Wellicht dat ik gekleurd ben, maar mijn advies is voor de -1150- te gaan. Let wel op voor onderhoudsdocumentatie bij aankoop en check vooral of de rembooster al een keer vervangen is samen met de hal-gever. Dit zijn kostbare zaken om te vervangen.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door Lupo R »

Ik reed een NT650V Deauville en dat was een prima motor. Ik ben overgestapt omdat het boxer-idee van BMW een mooie techniek is. Eerst een R1150R en later de R1200RT. De Honda is een allemansvriend en stelt je niet teleur, weinig nukken of klachten. De brandstofpomp is een aandachtspunt.
De R1150R is een kuiploze motor met een aandachtspunt bij de ABS. De R1200RT (2010) heeft een tanklint dat (snel) kapot gaat. Beide BMW's zijn eigenzinniger in rijgedrag, iets minder allemansviend maar niet storend.
Een van de zaken die mij in het begin opviel was dat bij gasgeven de motor een zwieper krijgt, dat had de Honda niet. Nu merk ik het niet meer.
Laatst gewijzigd door Lupo R op 21 dec 2023, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Zo’n Deauville is natuurlijk een prachtige fiets om mee te beginnen.
Maar de meesten van hun berijders groeien toch door naar een meer volwassen motor en komen zodoende vaak uit bij een RT en soms bij een FJR of Pan (beter niet doen, vanwege de speedwobble).
Persoonlijk was ik snel klaar met de Deau en veel van mijn maten ook.
Je mist gewoon een berg vermogen en ook rijstabiliteit.
Das is ook begrijpelijk, want vergelijk de nieuwprijzen maar eens.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Stephan-RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2023, 07:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door Stephan-RT »

Nightstalker schreef: 21 dec 2023, 15:12 ... of Pan (beter niet doen, vanwege de speedwobble).
De beruchte speedwobble is uitsluitend bij de modellen van de 1e generatie ST1300 bekend. 2002-2004, als ik me niet vergis. Wij hadden een exemplaar uit 2009. Geen wobble te bekennen. Ook niet op de ongelimiteerde Duitse snelwegen. _004
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Maar het kwaad was al geschied.
Vergeleken met de fantastische 1100 zijn er relatief weinig 1300’s aan de man gebracht door Honda.
Stilletjes van de markt verdwenen ook.
Persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen.
Een RT is veel opzichten een betere keuze.
Daar ben jij ook achter gekomen toch :D
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Stephan-RT
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2023, 07:43
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door Stephan-RT »

Dat is wel erg kort door de bocht geformuleerd. Maar die welles nietes discussie ga ik nu hier niet aan. ;)
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 858
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Voorstellen en vraag welke motor?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dag Ben, van harte welkom op dit prachtige forum!!! _004 Heel veel succes met je zoektocht naar een voor jouw fijne motor en veel plezier met het forum.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Plaats reactie

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”