Communicatie tussen meerdere motoren.
Communicatie tussen meerdere motoren.
Hallo allemaal,
Ik zie door het bos de bomen niet meer...
Ik ben op zoek naar een communicatiesysteem bike-to-bike waarbij meerdere motorrijders (minimum 4) kunnen op aansluiten.
Dit systeem zou bij voorkeur ook over bleutooth moeten beschikken (voor aansluiting van mijn gsm) en voorzien zijn om een navigatiesysteem op aan te sluiten.
Ik zocht op internet al verschillende merken af, autocom, starcom, beahr, kenwood... Maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
Ik ben ook van plan om mijn R1100RT ooit te voorzien van een radio, maar zoals het er nu uitziet zal ik het communicatiesysteem eerder nodig hebben.
Kan iemand mij advies geven? Een systeem aanprijzen? Een link bezorgen naar een website met duidelijke vermelding van het aantal motorfietsen dat op het systeem kan aansluiten?
Ik ben al een tijd aan het surfen en krijg letterlijk grijs haar en bonkende hoofdpijn! Ik word op korte termijn met te veel informatie overstelpt en door mijn beperkte technische kennis raak ik op te gespecializeerde fora of websites nogal vlug de pedalen kwijt. En op dit forum vond ik enkel duidelijke vermeldingen over 2 motorrijders die met elkaar in verbinding stonden.
Hulp graag!
Dank !
Ik zie door het bos de bomen niet meer...
Ik ben op zoek naar een communicatiesysteem bike-to-bike waarbij meerdere motorrijders (minimum 4) kunnen op aansluiten.
Dit systeem zou bij voorkeur ook over bleutooth moeten beschikken (voor aansluiting van mijn gsm) en voorzien zijn om een navigatiesysteem op aan te sluiten.
Ik zocht op internet al verschillende merken af, autocom, starcom, beahr, kenwood... Maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
Ik ben ook van plan om mijn R1100RT ooit te voorzien van een radio, maar zoals het er nu uitziet zal ik het communicatiesysteem eerder nodig hebben.
Kan iemand mij advies geven? Een systeem aanprijzen? Een link bezorgen naar een website met duidelijke vermelding van het aantal motorfietsen dat op het systeem kan aansluiten?
Ik ben al een tijd aan het surfen en krijg letterlijk grijs haar en bonkende hoofdpijn! Ik word op korte termijn met te veel informatie overstelpt en door mijn beperkte technische kennis raak ik op te gespecializeerde fora of websites nogal vlug de pedalen kwijt. En op dit forum vond ik enkel duidelijke vermeldingen over 2 motorrijders die met elkaar in verbinding stonden.
Hulp graag!
Dank !
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Hallo Bob/Björn, hier Rob :)
Toevallig mijn specialisme...
Bleutooth is prima voor korte-afstands verbindingen, maar niet geschikt voor bike-to-bike.
"Standaard" bluetooth heeft een (maximum) bereik van ca. 10 meter, onder gunstige omstandigheden, etc, etc.
Voor bike-to-bike wordt er vaak gebruik gemaakt van PMR (soms zal je ook lezen dat men 27MC of LPD gebruikt, de wat oudere systemenen/frequenties)
PMR zit in de 446 Mhz band, en een bereik van een paar km's (5 á 6 km)
http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446
Als je de oplossing wenst waarbij je via de helm op basis van Bleutooth communicatie hebt met de porto, en de communicatie tussen de porto's onderling over redelijk grote afstand, adviseer ik je eens te kijken naar de Midland 445. (135 euro bij Conrad Electronics)
Of, als alternatief, de Midlan G8 Bleutooth portofoon.
En nog een oplossing, die ik gebruik, is de Albrecht BPA-100, die maakt elke portofoon bleutooth-enabled.
Voor de bleutooth in je helm (voor de spraak, geluid, en toekomstig muziek, etc) is het belangrijk dat het model/merk bluetooth zogenoemd 2 kanaal is, oftewel 2 of meerdere bluetooth apparaten aan kan.
Denk aan de volgende situatie;
- Navigatie: Garmin 2820 met ingebouwde bleutooth
- GSM telefoon met ingebouwde bleutooth
- Bluetooth headset
- Midland 445 Bluetooth PM portofoon
De GSM telefoon pair je met de navigatie.
De Bleutooth headset pair je ook met de navigatie
De navigatie zal dan de (aan)sturing verzorgen tussen de bleutooth headset en de telefoon, en tevens de spraak/geluid van de navigatie zelf (op de bleutooth headset)
De Bleutooth headset pair je ook met de portofoon
Vandaar de 2 kanelen bleutooth headset, je hebt een "gelijktijdige" verbinding met navigatie en de portofoon via bleutooth.
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=132744
Hopelijk is het wat duidelijker en niet nog meer verwarring cq. grijze haren _002
Toevallig mijn specialisme...
Bleutooth is prima voor korte-afstands verbindingen, maar niet geschikt voor bike-to-bike.
"Standaard" bluetooth heeft een (maximum) bereik van ca. 10 meter, onder gunstige omstandigheden, etc, etc.
Voor bike-to-bike wordt er vaak gebruik gemaakt van PMR (soms zal je ook lezen dat men 27MC of LPD gebruikt, de wat oudere systemenen/frequenties)
PMR zit in de 446 Mhz band, en een bereik van een paar km's (5 á 6 km)
http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446
Als je de oplossing wenst waarbij je via de helm op basis van Bleutooth communicatie hebt met de porto, en de communicatie tussen de porto's onderling over redelijk grote afstand, adviseer ik je eens te kijken naar de Midland 445. (135 euro bij Conrad Electronics)
Of, als alternatief, de Midlan G8 Bleutooth portofoon.
En nog een oplossing, die ik gebruik, is de Albrecht BPA-100, die maakt elke portofoon bleutooth-enabled.
Voor de bleutooth in je helm (voor de spraak, geluid, en toekomstig muziek, etc) is het belangrijk dat het model/merk bluetooth zogenoemd 2 kanaal is, oftewel 2 of meerdere bluetooth apparaten aan kan.
Denk aan de volgende situatie;
- Navigatie: Garmin 2820 met ingebouwde bleutooth
- GSM telefoon met ingebouwde bleutooth
- Bluetooth headset
- Midland 445 Bluetooth PM portofoon
De GSM telefoon pair je met de navigatie.
De Bleutooth headset pair je ook met de navigatie
De navigatie zal dan de (aan)sturing verzorgen tussen de bleutooth headset en de telefoon, en tevens de spraak/geluid van de navigatie zelf (op de bleutooth headset)
De Bleutooth headset pair je ook met de portofoon
Vandaar de 2 kanelen bleutooth headset, je hebt een "gelijktijdige" verbinding met navigatie en de portofoon via bleutooth.
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=132744
Hopelijk is het wat duidelijker en niet nog meer verwarring cq. grijze haren _002
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
10m klopt niet want ik rijd al jaren rond met een maat die ook voorzien is van een Interphone en wij halen met helderheid makkelijk 400-500m. Deze komt overeen met de specificatie. Caveat is dat het werkt op deze afstand met onbelemmerd "line of sight" dwz in de bochtige bergen is dat veel minder dan op de rechte wegen. De Scala Teamset is ook een goed merk waarbij 3 sets kunnen met elkaar communiceren. 4 personen zit momenteel niet bij de BT mogelijkheden. BT heeft ook de voordeel dat de verbinding open is zodat je hoeft niet te wachten tot de andere persoon stopt met praten. Autocom ed. hebben een "push to talk" (PTT) werking dus 1 persoon die aan het praten is moet de ptt knop los laten voor dat de vogende kan zenden. Wel is de range en helderheid zeer goed. By Waypoint en ook ander zaken kan je een demo vragen. Verder ben ik mee eens met de bovenstaande uitleg. BT op deze manier maakt het mogelijk om PTT zonder draad naar je helm te gebruiken.
Gr,
Kenny
Gr,
Kenny
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Interphone heeft inderdaad een groter bereik, 500 ~ 600 meter (in open veld) geeft men aan. (en er zijn meerdere merken die dit ook bieden)
Maar, dat is een aangepaste standaard van Bluetooth, en werkt alleen tussen apparaten van dezelfde fabrikant. (dat is het geval bij InterPhone)
Of bij sommige merken met zekere beperkingen (zoals afstand e.d.) tussen sommige andere fabrikanten onderling.
Daarnaast kan het gebruik van "normale" bluetooth functies (met telefoon, navigatie, etc) redelijk complex zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
Het nadeel van bluetooth is dat het "open" standaard is, die nog volop in ontwikkeling is, en er helaas door sommige fabrikanten een beetje een loopje genomen is om de standaarden echt goed te volgen.
De Bleutooth SIG heeft hierop wel actie genomen door het verbieden van het gebruik van de formele Bleutooth logo te verbieden, maar ook daar trekken niet alle fabrikanten zich altijd wat van aan, helaas.
Kortom, Bluetooth is geen optie als je universeel wilt zijn, (lees: onafhankelijk van het merk zelf) niet elk zuchtje en pufje van de anderen wilt horen.
Want zodra je met Bleutooth aan de gang gaat, moet je gaan uitzoeken of het A2DP ondersteund.
Een review van de InterPhone is te vinden op de navolgende link;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... tercom.htm
en
http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx ... -Party.htm
Het is uit oog van veiligheid en concentratie verstandiger een PTT oplossing te gebruiken, praten wanneer het nodig is, en anders genieten van de rit.
En ik probeer het eenvoudig te houden, als er nadere details gewenst zijn ....
Maar, dat is een aangepaste standaard van Bluetooth, en werkt alleen tussen apparaten van dezelfde fabrikant. (dat is het geval bij InterPhone)
Of bij sommige merken met zekere beperkingen (zoals afstand e.d.) tussen sommige andere fabrikanten onderling.
Daarnaast kan het gebruik van "normale" bluetooth functies (met telefoon, navigatie, etc) redelijk complex zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
Het nadeel van bluetooth is dat het "open" standaard is, die nog volop in ontwikkeling is, en er helaas door sommige fabrikanten een beetje een loopje genomen is om de standaarden echt goed te volgen.
De Bleutooth SIG heeft hierop wel actie genomen door het verbieden van het gebruik van de formele Bleutooth logo te verbieden, maar ook daar trekken niet alle fabrikanten zich altijd wat van aan, helaas.
Kortom, Bluetooth is geen optie als je universeel wilt zijn, (lees: onafhankelijk van het merk zelf) niet elk zuchtje en pufje van de anderen wilt horen.
Want zodra je met Bleutooth aan de gang gaat, moet je gaan uitzoeken of het A2DP ondersteund.
Een review van de InterPhone is te vinden op de navolgende link;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... tercom.htm
en
http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx ... -Party.htm
Het is uit oog van veiligheid en concentratie verstandiger een PTT oplossing te gebruiken, praten wanneer het nodig is, en anders genieten van de rit.
En ik probeer het eenvoudig te houden, als er nadere details gewenst zijn ....
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Het is uit oog van veiligheid en concentratie verstandiger een PTT oplossing te gebruiken, praten wanneer het nodig is, en anders genieten van de rit.
Helemaal mee eens !!!!
Gr,
Kenny
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Bedankt voor de snelle reacties! U ziet ik ben niet zo'n forumschuimer... en reageer pas zelf rijkelijk laat
Ik zal zeker de Midland 445 van naderbij bekijken en waarschijnlijk ook aanbevelen in de groep!
Wanneer we tot aankoop overgaan (zeker voor juni 2010) laat ik wel weten wat het juist geworden is.
Na de rit zal ik m'n bevindingen ook posten (als ik het niet vergeet )
Ik zal zeker de Midland 445 van naderbij bekijken en waarschijnlijk ook aanbevelen in de groep!
Wanneer we tot aankoop overgaan (zeker voor juni 2010) laat ik wel weten wat het juist geworden is.
Na de rit zal ik m'n bevindingen ook posten (als ik het niet vergeet )
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Hou Bob de Builder,
Wie schrijft (op het forum dan) BLIJFT !
Gr,
Kenny
Wie schrijft (op het forum dan) BLIJFT !
Gr,
Kenny
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
:lol: :lol: Jij mag blijven Kenny :lol: :lol:ksimon schreef:Hou Bob de Builder,
Wie schrijft (op het forum dan) BLIJFT !
Gr,
Kenny
Bert
- Paul leliveld
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 17:20
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Honda ST1100
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Kijk eens op( http://www.cbshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
en ook eens op (http://www.pmr446-funkversand.de" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gr Paul.l
en ook eens op (http://www.pmr446-funkversand.de" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gr Paul.l
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
De Cardo Scala Rider Q2 is bluetooth en heeft een bereik tot 500 meter. Ik heb deze en ben er zeer tevreden over. In Schotland was het bereik wat minder ivm bergen etc. Maar over het algemeen hadden wij continue verbinding. Je kunt in totaal 3 Q2's met elkaar "pairen". Daarnaast ook nog met de gewone Scala Rider (bestuurder-passagier tot 10 meter) Voice activated werkt ook prima en de geluidskwaliteit en ruisonderdrukking vond ik zeer indrukwekkend. Geen kraakje maar glashelder alsof het een duur hight-tech communicatiemiddel is. Uiteraard kun je de Q2 ook koppelen met je gsm en Garmin etc. Leuke extra is een ingebouwde FM-ontvanger.
Uiteraard zijn er uitgebreidere systemen maar voor het geld ben ik er dik tevreden mee.
Uiteraard zijn er uitgebreidere systemen maar voor het geld ben ik er dik tevreden mee.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Wout,
Zeker interessant. Ik schrok even van de adviesprijs (€ 339,95 ), maar zag hem gelukkig al ergens voor € 249,95 .
Eens kijken wat Waypoint ervan zegt op de beurs volgende week...
Hans
Zeker interessant. Ik schrok even van de adviesprijs (€ 339,95 ), maar zag hem gelukkig al ergens voor € 249,95 .
Eens kijken wat Waypoint ervan zegt op de beurs volgende week...
Hans
- Dingelbert
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Horst
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Op Ebay - VS kun je al terecht voor ca € 200,-- incl.HansD schreef:Wout,
Zeker interessant. Ik schrok even van de adviesprijs (€ 339,95 ), maar zag hem gelukkig al ergens voor € 249,95 .
Eens kijken wat Waypoint ervan zegt op de beurs volgende week...
Hans
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Paul leliveld schreef:Kijk eens op( http://www.cbshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
en ook eens op (http://www.pmr446-funkversand.de" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gr Paul.l
Op de sites even aan het snuisteren geweest en dit vond ik wel iets hebben : de Kenwood TK 3201, op de duitse site is er een nieuwere versie TK 3301 ... Iemand daar ervaring mee?
Ik zocht even om een dealer te vinden in mijn buurt en kwam hier uit http://www.gtv.be ... Als alles goed gaat ga ik deze namiddag eens mijn licht gaan opsteken voor meer info en een prijsofferte... Je hoort wel hoe't geweest is en in't ergste geval sta ik ook met een post in 'het zwarte gat'
Ik vraag ook maar even of ze SCALA in huis hebben, gezien er een nieuwe uit is (SCALA RIDER G4) (dank WoutG) Ik lees dat deze wel beperkt is tot 3 motorrijders... En we zijn met z'n 5-en voor de geplande rit... dus dat wordt wss toch portofoon.
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Ik heb veel ervaring met de Kenwood's, maar dan de voorloper, de TK-3101.
Kenwood is over het algemeen prima spul, weinig tot geen problemen mee.
Aantal belangrijke punten;
- De oudere Kenwood's gebruikte NiCad-accu's, die zijn na een jaar vrij futloos, een bekend euvel van NiCad's.
Maar de moderne Kenwood's gebruiken (gelukkig) Ni-MH of Li-Ion (voor nog meer stroom) accu's dus die gaan echt veel langer mee.
- De externe microfoon/speaker aansluiting bij Kenwood is 100% afwijkend van de "reguliere" aansluiting, dwz, de microfoon zit op de 3,5 mm (stereo)mini-jack, en de speaker op de 2,5 mm (mono)mini-jack.
Als je headsets, verloopkabels en koppelingen maakt tbv intercom-integratie, stuurbediening e.d. moet je daar rekening mee houden.
- De kanaalkiezer wilde bij de voorgaande versies nog wel eens na verloop van tijd iets te gemakkelijk gaan verdraaien als je deze per ongeluk aantikte, bijv. door kleding e.d.
Een vergelijk kan je maken via de navolgende links;
http://www.kenwood.be/nl/products/com/z ... 2/details/
en
http://www.kenwood.be/nl/products/com/z ... E/details/
Als ik Kenwood's website goed begrijp is de TK-3301 de opvolger voor de TK-3201, en is volgens hen niet meer courant.
Eventueel ook te koop als export-versie als je meer vermogen e.d. wenst, mits je deze dan weer niet in de EU gebruikt, e.d., etc, enz.
Kenwood is over het algemeen prima spul, weinig tot geen problemen mee.
Aantal belangrijke punten;
- De oudere Kenwood's gebruikte NiCad-accu's, die zijn na een jaar vrij futloos, een bekend euvel van NiCad's.
Maar de moderne Kenwood's gebruiken (gelukkig) Ni-MH of Li-Ion (voor nog meer stroom) accu's dus die gaan echt veel langer mee.
- De externe microfoon/speaker aansluiting bij Kenwood is 100% afwijkend van de "reguliere" aansluiting, dwz, de microfoon zit op de 3,5 mm (stereo)mini-jack, en de speaker op de 2,5 mm (mono)mini-jack.
Als je headsets, verloopkabels en koppelingen maakt tbv intercom-integratie, stuurbediening e.d. moet je daar rekening mee houden.
- De kanaalkiezer wilde bij de voorgaande versies nog wel eens na verloop van tijd iets te gemakkelijk gaan verdraaien als je deze per ongeluk aantikte, bijv. door kleding e.d.
Een vergelijk kan je maken via de navolgende links;
http://www.kenwood.be/nl/products/com/z ... 2/details/
en
http://www.kenwood.be/nl/products/com/z ... E/details/
Als ik Kenwood's website goed begrijp is de TK-3301 de opvolger voor de TK-3201, en is volgens hen niet meer courant.
Eventueel ook te koop als export-versie als je meer vermogen e.d. wenst, mits je deze dan weer niet in de EU gebruikt, e.d., etc, enz.
- Paul leliveld
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 17:20
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Honda ST1100
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Bob The Builder schreef:Paul leliveld schreef:Kijk eens op( http://www.cbshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
en ook eens op (http://www.pmr446-funkversand.de" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gr Paul.l
Op de sites even aan het snuisteren geweest en dit vond ik wel iets hebben : de Kenwood TK 3201, op de duitse site is er een nieuwere versie TK 3301 ... Iemand daar ervaring mee?
Ik zocht even om een dealer te vinden in mijn buurt en kwam hier uit http://www.gtv.be ... Als alles goed gaat ga ik deze namiddag eens mijn licht gaan opsteken voor meer info en een prijsofferte... Je hoort wel hoe't geweest is en in't ergste geval sta ik ook met een post in 'het zwarte gat'
Ik vraag ook maar even of ze SCALA in huis hebben, gezien er een nieuwe uit is (SCALA RIDER G4) (dank WoutG) Ik lees dat deze wel beperkt is tot 3 motorrijders... En we zijn met z'n 5-en voor de geplande rit... dus dat wordt wss toch portofoon.[/quote
Je kijk ook eens op forum :www.radiohobby.nl
Ik heb zelf de porto Alan 450hp dat werk goed de prijzen van zoon toestel zit tussen €150 en €200
Ik heb een berijk er mee van 4km in het Centrum met de motor
Re: Communicatie tussen meerdere motoren.
Is dus wat later geweest dat ik er langs kon gaan... (19 feb pas)
Er werd me idd een Kenwood aanbevolen en gezien de aansluitingen van GPS ed. zou een AUTOCOM systeem het beste zijn.
Ik kijk nog even uit voor ik toehap, maar qua portofoon denk ik toch dat het Kenwood wordt...
Het interessante was dat ze die dingen ook verhuren.
Er werd me idd een Kenwood aanbevolen en gezien de aansluitingen van GPS ed. zou een AUTOCOM systeem het beste zijn.
Ik kijk nog even uit voor ik toehap, maar qua portofoon denk ik toch dat het Kenwood wordt...
Het interessante was dat ze die dingen ook verhuren.