Motorrijders vrezen pk-limiet
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Motorrijders vrezen pk-limiet
Bron: Telegrof - 2 april 2010
BRUSSEL - Motorrijders vrezen dat Europa een limiet van 100 pk gaat stellen aan motoren. Ze hebben opgevangen dat de Europese Commissie op die manier denkt het aantal ongelukken te verminderen.
Een redelijk aantal motoren heeft nu een vermogen dat meer is dan 100 pk. „Een limiet is absolute onzin”, foetert voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) vrijdag. „Er is geen enkel verband tussen het motorvermogen en ongelukken. Het gaat niet om de motor, maar om de discipline van de motorrijder.”
In Duitsland verkoopt het bedrijfsleven vrijwillig geen motoren van meer dan 98 pk. „Maar volgens de cijfers zijn daar niet minder ongelukken dan in andere landen”, werpt Perk tegen, gesteund door de Federatie van Europese Motorrijders Associaties FEMA.
Harry Apperloo van het Landelijk Overleg Orgaan Toerklubs (LOOT), waarbij 190 motorclubs zijn aangesloten, zegt de pk-limiet niet te vrezen, maar denkt net als Nico Perk dat zo'n maatregel niet veel zin heeft. Volgens Apperloo zal maar een kleine fractie van de motorrijders te maken krijgen met del limiet. "Deze geruchten gaan al een half jaar."
Plan schiet door
Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) bevestigt dat er achter de schermen wordt gewerkt aan een motorlimiet. Ze is het er niet mee eens. „Dit plan schiet door. Het is niet nodig zo'n limiet te stellen voor de veiligheid.”
De motorrijders vinden dat Europa beter andere technische aanpassingen kan doen voor meer veiligheid. Zo dringen ze al tijden aan op een beter type vangrails. De scherpe randen van de huidige types hebben al heel wat armen en benen van gevallen motorrijders geamputeerd. Half juni is daarover een Europese vergadering in Praag.
Nederlandse motorrijders verzetten zich al langer tegen ideeën van politici en motorfabrikanten voor een APK op motoren. Nederland is nog een van de weinige landen waar die keuringsplicht niet geldt. „Wij vinden dat de APK ook in andere landen moet worden afgeschaft. De fabrikanten moeten maar motoren maken die probleemloos 50.000 kilometer meegaan. Dat helpt meer”, aldus voorman Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep, die in het pleidooi voor een APK vooral geldgewin ziet voor de fabrikanten en garages.
Apperloo van LOOT zal een verplichte APK niet actief bepleiten, maar zich er ook niet tegen verzetten.
BRUSSEL - Motorrijders vrezen dat Europa een limiet van 100 pk gaat stellen aan motoren. Ze hebben opgevangen dat de Europese Commissie op die manier denkt het aantal ongelukken te verminderen.
Een redelijk aantal motoren heeft nu een vermogen dat meer is dan 100 pk. „Een limiet is absolute onzin”, foetert voorzitter Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) vrijdag. „Er is geen enkel verband tussen het motorvermogen en ongelukken. Het gaat niet om de motor, maar om de discipline van de motorrijder.”
In Duitsland verkoopt het bedrijfsleven vrijwillig geen motoren van meer dan 98 pk. „Maar volgens de cijfers zijn daar niet minder ongelukken dan in andere landen”, werpt Perk tegen, gesteund door de Federatie van Europese Motorrijders Associaties FEMA.
Harry Apperloo van het Landelijk Overleg Orgaan Toerklubs (LOOT), waarbij 190 motorclubs zijn aangesloten, zegt de pk-limiet niet te vrezen, maar denkt net als Nico Perk dat zo'n maatregel niet veel zin heeft. Volgens Apperloo zal maar een kleine fractie van de motorrijders te maken krijgen met del limiet. "Deze geruchten gaan al een half jaar."
Plan schiet door
Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) bevestigt dat er achter de schermen wordt gewerkt aan een motorlimiet. Ze is het er niet mee eens. „Dit plan schiet door. Het is niet nodig zo'n limiet te stellen voor de veiligheid.”
De motorrijders vinden dat Europa beter andere technische aanpassingen kan doen voor meer veiligheid. Zo dringen ze al tijden aan op een beter type vangrails. De scherpe randen van de huidige types hebben al heel wat armen en benen van gevallen motorrijders geamputeerd. Half juni is daarover een Europese vergadering in Praag.
Nederlandse motorrijders verzetten zich al langer tegen ideeën van politici en motorfabrikanten voor een APK op motoren. Nederland is nog een van de weinige landen waar die keuringsplicht niet geldt. „Wij vinden dat de APK ook in andere landen moet worden afgeschaft. De fabrikanten moeten maar motoren maken die probleemloos 50.000 kilometer meegaan. Dat helpt meer”, aldus voorman Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep, die in het pleidooi voor een APK vooral geldgewin ziet voor de fabrikanten en garages.
Apperloo van LOOT zal een verplichte APK niet actief bepleiten, maar zich er ook niet tegen verzetten.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Waarom een PK-limiet voor motoren en niet voor auto's?
Waarom een APK voor auto's en niet voor motoren?
Ik zou kunnen leven met bijvoorbeeld:
- het opleggen van een GPS-gekoppeld snelheidsslot aan bestuurders met een dossier vol snelheidsovertredingen en gevaarlijk rijgedrag in de categorie misdrijf.
- het opleggen van een alcoholslot aan drankrijders
- het opleggen van een onderhoudsplicht aan bestuurders die in de problemen zijn gekomen door slecht onderhoud.
Kortom: je krijgt vrijheid als je er verstandig mee omgaat.
Ik ben tegen een overheid die een probleem dat wordt veroorzaakt door een kleine groep mensen vertaalt in regelgeving waar iedereen last van heeft en die dat tevens aangrijpt om een greep in ieders portemonnee te doen.
Waarom een APK voor auto's en niet voor motoren?
Ik zou kunnen leven met bijvoorbeeld:
- het opleggen van een GPS-gekoppeld snelheidsslot aan bestuurders met een dossier vol snelheidsovertredingen en gevaarlijk rijgedrag in de categorie misdrijf.
- het opleggen van een alcoholslot aan drankrijders
- het opleggen van een onderhoudsplicht aan bestuurders die in de problemen zijn gekomen door slecht onderhoud.
Kortom: je krijgt vrijheid als je er verstandig mee omgaat.
Ik ben tegen een overheid die een probleem dat wordt veroorzaakt door een kleine groep mensen vertaalt in regelgeving waar iedereen last van heeft en die dat tevens aangrijpt om een greep in ieders portemonnee te doen.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Deze flauwekul hebben ze in mijn jeugd ook al eens uitgehaald (en dat is erg lang geleden)
Bovendien wat maakt het uit die pk's, een Yamaha fz6 (ik heb er 1 gehad)heeft 98 pk en een top van 235 km per uur
Snel zat om je te pletter te rijden , maar wat is het verschil : of je met 150 tegen een vrachtauto rijd of met 235 , beide keren ben je ...... _002 _002
Peter (op dit moment met 60 pk en een koppel van 125 nm)
Bovendien wat maakt het uit die pk's, een Yamaha fz6 (ik heb er 1 gehad)heeft 98 pk en een top van 235 km per uur
Snel zat om je te pletter te rijden , maar wat is het verschil : of je met 150 tegen een vrachtauto rijd of met 235 , beide keren ben je ...... _002 _002
Peter (op dit moment met 60 pk en een koppel van 125 nm)
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Nou waarom auto's niet heeft er ook mee te maken die veel duurder zijn voor een behoorlijk potje vermogen. Beleidsmakers niet diegene op de motor zijn maar in de auto.
Maar als ze dit voor de motor gaan invoeren dan ook voor de auto. Want een golfje GTI met een tiener achter het stuur die een blowtje op heeft richt meer schade aan met zijn 150 pk dan wij op onze motor met 150 pk.
Nu ik er eigenlijk over nadenk moeten ze dit voor de auto invoeren en niet voor de motor. Golf/Polo GTI, Seat Cupra, Merc AMG, BMW M-serie, Opel OPC, Renault RS etc, etc... Daar zijn er bij elkaar meer van dan wij op onze motor...
Onzin dus PK grens voor motoren.
Maar als ze dit voor de motor gaan invoeren dan ook voor de auto. Want een golfje GTI met een tiener achter het stuur die een blowtje op heeft richt meer schade aan met zijn 150 pk dan wij op onze motor met 150 pk.
Nu ik er eigenlijk over nadenk moeten ze dit voor de auto invoeren en niet voor de motor. Golf/Polo GTI, Seat Cupra, Merc AMG, BMW M-serie, Opel OPC, Renault RS etc, etc... Daar zijn er bij elkaar meer van dan wij op onze motor...
Onzin dus PK grens voor motoren.
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Nou...het getal aan pk's vertelt niet het hele verhaal natuurlijk. Mijn oude Diversion accelereerde al sneller dan menig Porsche. Dus een VW met 150PK zegt helemaal niets. In handen van een 65+ die het allemaal niet zo goed meer ziet, is het ook gevaarlijk. Ook bij auto's ligt de oorzaak van ongevallen niet in het hoge vermogen, maar in het onvermogen van de bestuurder om er iets zinvols mee te doen.Stingray schreef:Nu ik er eigenlijk over nadenk moeten ze dit voor de auto invoeren en niet voor de motor. Golf/Polo GTI, Seat Cupra, Merc AMG, BMW M-serie, Opel OPC, Renault RS etc, etc... Daar zijn er bij elkaar meer van dan wij op onze motor...
Ik denk dat de weestand meer gelegen is in het feit dat je beperkt wordt in je 'vrijheid' (voor zover je die al hebt) dan dat het echt iets heel ergs is. Mijn oude K1100RS had ook 100Pk en ik ben bij 220 gestopt. En dat is dan een kamerolifant met een fors gewicht. Je kunt je natuurlijk afvragen wat de zin is van een R1 met 170kg en 170pk...en wat je nu mist aan het motorrijden met 'maar' 100pk.
Ik ben het ermee eens dat het onzinnig is en dat de oorzaak van ongelukken niet in die 100+ pk zit. Het is weer een staaltje van symboolwetgeving. Maar aan de andere kant is er eigenlijk niets te bedenken dat je niet kunt met een motor met 'maar' 100pk. Een auto met 100pk kan lastig zijn met bv een caravan en 4 man in de auto en dan de Alpen over. Maar er is gewoon niets dat een motor niet kan met 100pk. Dus in feite mis je alleen dat stuk tussen 240 en 360kmh...nou...ik ben dan pas écht in mijn vrijheid ingeperkt...
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
We zijn het met elkaar eens hoor. Het ligt aan de bestuurder. Auto of motor maakt dan niet uit.Maar als ze dit voor de motor gaan invoeren dan ook voor de auto. Want een golfje GTI met een tiener achter het stuur die een blowtje op heeft richt meer schade aan met zijn 150 pk dan wij op onze motor met 150 pk.
Ik heb er moeite mee dat die 100pk nergens op gestaaft is. Wat als dit niet helpt, wordt het dan 75 pk en dan 50 pk??
Met 50 pk rij je ook gewoon 175km/u op een motor. Dan blijft het asfalt net zo hard. Of ik nou val met 175km/u en 50 pk of 175 km/u en 100 pk.
Het is gewoon betuttelend. Niks meer, niks minder
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Pk's bestaan niet meer, maken we er toch gewoon 100kW van, hoor je niemand meer......
op naar een koppel van 200Nm
Maar als het om onzinnige regelgeving gaat ben ik er dus gewoon op tegen dat op zo'n manier mijn vrijheid ingeperkt wordt.
op naar een koppel van 200Nm
Maar als het om onzinnige regelgeving gaat ben ik er dus gewoon op tegen dat op zo'n manier mijn vrijheid ingeperkt wordt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Volgens mij gebeuren er meer ongelukken met bromfietsen dan met motoren? En de meeste bromfietsen hebben toch echt minder vermogen.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Voor wat bromfietsen betreft heb je gelijk, maar dikwijls ligt de oorzaak hier bij onaangepaste snelheid in combinatie met tekortkomende remmen...
Wat dit laatste betreft hebben onze motoren weinig problemen, bromfietsen daarentegen... en als ze dan nog opgevoerd zijn is het helemaal uitkijken!
Maar ja, je bent jong en je wil wat... en ook ik ben jong geweest en haalde onverantwoorde kapriolen uit, alleen had ik geluk zodat ik het nu nog kan vertellen .
Groetjes,
Wilbike
Wat dit laatste betreft hebben onze motoren weinig problemen, bromfietsen daarentegen... en als ze dan nog opgevoerd zijn is het helemaal uitkijken!
Maar ja, je bent jong en je wil wat... en ook ik ben jong geweest en haalde onverantwoorde kapriolen uit, alleen had ik geluk zodat ik het nu nog kan vertellen .
Groetjes,
Wilbike
- EuropeRider
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
- Land: Italie
- Woonplaats of omgeving: Umbrie
- Locatie: Umbria
- Contacteer:
Re: Motorrijders vrezen pk-limiet
Hebben ze in Frankrijk een paar jaar geleden al ingesteld ! Goede motoren moeten daar nu vernaggeld worden om de PKs naar beneden te schroeven. Compleet WAANZIN natuurlijk! Brusselse (en in het algemeen: politieke) bemoeizucht. Voor mij mogen ze politieke partijen verbieden, ipv pk's en maximum snelheden op lege autobanen !
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!