verlaagde vering R1150RT

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
de marcel

verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door de marcel »

Hoy
Mijn RT staat in de laagste stand (vering); met laag zadel.(en verhoogde laarzen)
Bestaat de mogelijkheid om deze motor , via vering (liefst progressief) nog een cm of zo
te verlagen.
Liefst met nog betere afvering..
Iemand ondervinding ??
GR..M.. 8)_
Beamietoo

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Geen probleem om de coilveer te vervangen voor een kortere progresive type.

Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hallo Marcel, er staat veel informatie over he verlagen van een RT op dit forum. Neem de tijd dit te lezen!

Succes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Stingray

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik heb op mijn GS lagere veren van hyperpro om mijn orginele schokbrekers laten zetten en dat scheelt 3cm. Qua rijden bevalt dit ook prima.
de marcel

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door de marcel »

3 cm , dat is mooi
maar de veerweg van een GS is wel een stuk langer dan bij een RT denk ik ..
GR..M.. 8)_
Stingray

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Stingray »

Het klopt dat die veerweg langer is maar door de progressieve werking van de veren verminderd de werking van die langere veerweg wel iets hoor. Hoe verder die in moet veren des te meer weerstand hij ondervindt.

Ik heb hiervoor een 1100RT gehad en had het zadel in de laagste stand (van de 3 standen) en extra zolen onder de laarzen. Dan kwam ik net met de bal van mijn voet op de grond. Op de GS heb ik dezelfde laarzen aan en het zadel ook in de laagste stand (vande 2 standen) en 3cm lager door de hyperpro veren. Ik kom dan ook weer net met de bal van de voet op de grond.

Maar het grote verschil zit hem in de knie hoek. Ik had zelfs (met 1.70m) op de 1100RT opgevouwen erop te zitten. OP de GS is de kniehoek veel groter en zit ik dus langer comfortabeler.

Dus ik ken een beetje je probleem.

Maar het moraal van het verhaal is dat als ik nu weer voor een RT zou kopen dan gaan er gelijk andere (lagere) veren onder zodat het zadel een stand omhoog kan voor prettigere kniehoek.

In deze link nog wat info.

viewtopic.php?f=53&t=1279

Ik zou zeggen gewoon doen, de service van hyperpro is prima. Geef aan wat je wilt en ze proberen met een oplossing te komen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Pak een zadel van een R1100RT, die is volgens mij een paar cm dunner dan ie van een R1150RT,

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Mike Philippens

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Is het overigens niet zo dat het in de laagste stand zetten van de achterveer niet de manier is om 'm te verlagen als je klein bent? Het heeft toch een nadelig effect op het weggedrag? Gaat ie dan niet meer springerig reageren achter?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Als je hem alleen maar lager wilt krijgen is het open draaien van de achterveer geen oplossing, daar zijn we nou juist bij Hyperpro mee aan het stoeien geweest, afstellen negatieve veerweg en dan de demping daarbij aanpassen.

Als je de fiets wilt verlagen zul je met andere veren, buddyseat en de paralever lengte moeten gaan spelen zonder dat je het veer- en dempinggedrag gaat veranderen.

Als je dit wilt ga eens bij Hyperpro langs en laat je adviseren door professionals,advies kost niks en je wordt er zeker niet stommer van.

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Stingray

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Stingray »

Stingray schreef:Het klopt dat die veerweg langer is maar door de progressieve werking van de veren verminderd de werking van die langere veerweg wel iets hoor. Hoe verder die in moet veren des te meer weerstand hij ondervindt.

Ik heb hiervoor een 1100RT gehad en had het zadel in de laagste stand (van de 3 standen) en extra zolen onder de laarzen. Dan kwam ik net met de bal van mijn voet op de grond. Op de GS heb ik dezelfde laarzen aan en het zadel ook in de laagste stand (vande 2 standen) en 3cm lager door de hyperpro veren. Ik kom dan ook weer net met de bal van de voet op de grond.

Maar het grote verschil zit hem in de knie hoek. Ik had zelfs (met 1.70m) op de 1100RT opgevouwen erop te zitten. OP de GS is de kniehoek veel groter en zit ik dus langer comfortabeler.

Dus ik ken een beetje je probleem.

Maar het moraal van het verhaal is dat als ik nu weer voor een RT zou kopen dan gaan er gelijk andere (lagere) veren onder zodat het zadel een stand omhoog kan voor prettigere kniehoek.

In deze link nog wat info.

viewtopic.php?f=53&t=1279

Ik zou zeggen gewoon doen, de service van hyperpro is prima. Geef aan wat je wilt en ze proberen met een oplossing te komen.


O ja vergeten:

Ik heb ook een aangepast (lager) zadel op de 1100RT geprobeerd maar ik voelde de rand van het frame van het zadel door het restant kussen/vulling heen. Hier heb ik dus snel vanaf gezien.

Op de GS heb ik ook proef gereden met een lager zadel maar ik vond het orginele zadel beter zitten. Wellicht dat ik in de toekomst nog een verlaagd zadel van touratech o.i.d. koop voor nog een cm extra want ik blijf klein.
de marcel

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door de marcel »

Gezien al die reacties op forums en elders lijkt het mij inderdaad best kontakt op te nemen met
prof. veren-jongens.
Toch dank voor al deze reacties.
GR..M.. 8)_
de marcel

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door de marcel »

Toch nog even;
Gisteren de vering eens uitgebreid getest
steeds hetzelfde pacour met verschillende weg-toestanden en veel bochten
nog al wat instellingen uitgetest met als beste resultaat
negatieve demping slechts 1/4 toer open en dan gef het, volgens mij,
weinig verschil of de hoogte instelling hoog of laag stond.
(enkel de hoogte natuurlijk).
test met één persoon en zonder koffers
Wordt vervolgd...........
GR..M.. 8)_
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hoi Marcel,

Feitelijk is er niet zeveel af te stellen aan een standaard vering van de 1150RT. Achter kan je de veervoorspanning instellen en de uitgaande demping. De uitgaande demping staat in het algemeen inderdaad tussen een kwart en halve slag open (vanuit dichtgedraaide stand). Je hoeft niet met de motor te rijden om het resultaat vast te stellen. Na het stevig induwen van achterkant moet de motorfiest vlot terug komen zonder na te deinen. In theorie zou je met een zware belading de zaak iets verder dicht moeten draaien, maar die ruimte heb je niet met een kwartslag demping. Dan blijft de veervoorspanning over die maar 1 ding doet, het aftrimmen van de motor. Meer belading is meer veervoorspanning. Een negtieve veerweg kent een standaard vering van BMW niet dus kan je in dit geval alleen met rijden vas stellen of de motor neutraal door de bocht stuurt. Zoniet, dan bij zwaar insturen meer veervoorspanning en omgekeerd, bij naar binnenvallen minder veervoorspanning. Hier geldt natuurlijk wel dat de bandenspanning in orde is :-)

Succes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

@Ralph & Marcel:
Kleine correctie: standaard setting van de demping voor een 1150 is 1,5 omwenteling open vanaf helemaal dicht. Als je vanaf die waarde +/- een kwart varieert zit je meestal goed.

Negatieve veerweg kent hij wel zeker en is ongeveer 30 mm.

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

[quote="Baird"]@Ralph & Marcel:
Kleine correctie: standaard setting van de demping voor een 1150 is 1,5 omwenteling open vanaf helemaal dicht. Als je vanaf die waarde +/- een kwart varieert zit je meestal goed. [quote]

Baird, het probleem zit 'm in de stijtage van de dempers waardoor je de stelschroef steeds verder moet dichtdraaien. Uiteindelijk staat de schroef bijna dicht en heb je geen mogelijk meer. Feitelijk zou je bij aanschaf van de motor enkele slagen ruimte moeten hebben in de stelschroef, zodat je door de vele kilometers heen ruimte overhoud om de zaak een stukje dicht te kunnen draaien. Slijtage heb je ook bij Hyperpro, dat is een logisch gevolg van gebruik. Daar zit echter nog heel veel ruimte op (15 klikken). Slijtage is in bepaalde mate te voorkomen door om de 40.000 km de olie van de demper te vervangen, maar wie doet dat. Overigens weet ik niet zeker of dat kan bij een standaard demper van BMW.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Voor zover ik weet niet want de demper is onder gasdruk gevuld en dan dicht gemaakt, heb me dat lang geleden door Hyperpro laten vertellen.

mijn dempers hebben er nu bijna 100k op zitten en de achterste reageert nog prima op verstellingen, dus het kan ook meezitten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
de marcel

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door de marcel »

Hoy
2 cm. een wereld van verschil
Deze week de achterveer / demper 1.5 cm laten inkorten bij MTM in mol (na + advies)
+ vernieuwing dichtingen e.a. aangepaste veer aan gewicht.
vandaag uitgebreid getest
Voldoet volledig aan de verwachtingen
2cm lager (bij voll. uitgedraaide stelknop)
sturen met de vingens in de neus..
Platte voeten aan de grond wat een goed gevoel geeft
huidige afstelling; Stelvijs 1 1/4 open
Stelknop 3/4 van dicht.
Grondspeling voldoende ( niet voor knierijders)
GR..M.. :arrow:
de marcel

Re: verlaagde vering R1150RT

Ongelezen bericht door de marcel »

Info voor zij die het willen weten:
Dit weekend mijn verlaagde R1150rt gaan uittesten in de ardennen en de eifel.
Voor mij is de verlaging een geslaagde operatie..
GR..M.. 8)_
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”