Verroeste voorvorkpoten

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Pagif00
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:40
Type: R1150RT

Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door Pagif00 »

De vorige eigenaar van mijn RT1150 heeft de motor buiten gestald gehad. Het gevolg is dat de voorvorkpoten verroest zijn. Optisch niet heel sterk, maar wel zodanig dat er onregelmatigheden zijn ontstaan met als gevolg lekkende keerringen. De BMW-dealer heeft naar verluidt vervanging van de voorvork geadviseerd. Ik vind dat nogal een ingreep. Ik heb er moeite mee om de huidige voorvork zomaar weg te kieperen. Weet iemand raad hoe het oppervlak (liefst nog gemonteerd) weer in orde te brengen is en volstaan kan worden met montage van nieuwe keeringen. Ik ben al in de weer geweest met staalwol en commandant4, maar dat bood voorzover mijn geduld reikte onvoldoende resultaat. Ik ben ook benieuwd of iemand ervaring met montage van harmonicarubbers, zoals vroeger gebruikelijk. Het lijkt niet zo'n gekke voorzorgsmaatregel voor herhaling. Van buiten zie je ze vermoedelijk niet.
sanderh

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door sanderh »

Staalwol lijkt me niet zo lekker, pas op voor diepe krassen. Commandant zou beter werken. Ik heb bij mijn vfr wel eens met chroom-aluminium polijst pasta roestpuntjes van de voorvork poten afgepoetst. Maar ik weet natuurlijk niet hoe diep bij jou de roest zit en of dat nog kan. Als het te diep zit wordt het moeilijk denk ik.

verder geen ervaring met rubbers e.d. sorry.
Gebruikersavatar
Pagif00
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:40
Type: R1150RT

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door Pagif00 »

Dank je voor jouw reactie. Het vreemde is dat de roest kleine uitstulpinkjes veroorzaakt, die zich niet eenvoudig laten wegschuren. Die uitstulpinkjes hebben naar mijn idee de keerringen verwoest. Als ik er over wrijf voel ik ze zitten. Roestputjes veroorzaken het probleem naar mijn idee niet, omdat ze niet diep genoeg zijn. Ik heb tot nu toe fijne staalwol al dan niet in combinatie met Commandant gebruikt, doch zonder effect. Het staal en met name het geoxideerde staal is simpelweg te hard.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door Baird »

Het probleem is dat de chroomlaag beschadigd is ( steenslag) en het staal daaronder gaat roesten, gevolg is dat er een bobbel ontstaat onder het chroom en er door het gaatje in de chroomlaag een beetje bruine roest ontsnapt: dat probeer jij aan de buitenkant weg te poetsen terwijl je probleem er onder zit ..........................

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet want behalve vervangen van de poten of oude chroomlaag er af en opnieuw verchromen heb ik zo geen permanente oplossing voor je.

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
vioma

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door vioma »

Ook de roest putjes verwoesten je keerringen ,niets helpt _002 behalve vervangen :O
Ze staan regelmatig op marktplaats ,soms zgan door bv het vervangen van de voorvork bij zijspan montage.
Het demonteren is een fluitje van een cent (euro cent).
[groet] Peter
thooms

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door thooms »

Inderdaad put roetst laat zich niet weg poetsen of opvullen keering vervangen kan helpen als het je hobby is want je blijft keeringen vervangen en olie bijvullen

Vervangen door 2ehands is natuurlijk ook een optie .

Gr Wijnald
Dave

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door Dave »

De ingreep is inderdaad niet zo drastisch, je kunt de vorkpoot er uit trekken langs de bovenkant, terwijl je het gros gemonteerd laat zitten (het werkplaatshandboek laat je eerst de helft demonteren). Ik heb last van hetzelfde probleem, en zolang het probleem beperkt blijft tot het vervangen van de voorvorkkeerring laat ik het maar zo. Zolang er maar geen olie gemorst wordt op mijn band vind ik het niet zo erg...
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Vanmiddag tijdens een opfrisbeurt van de -1100- kwam ik er achter dat de rechter binnenpoot ernstig verroest is.
De chroombladders hangen erbij. Ik ga maar op zoek naar een vervanger. _002
Alle gebruikte onderdelensites heb ik al bezocht maar geen rechterbinnenpoot in de aanbieding.
Iemand nog tips :?:

Afbeelding

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Even zoeken en dan blijkt dat die rechterpoot=linkerpoot, ook wordt deze in de R1100R en R850R en 1150RT toegepast.

Of als er echt niks te vinden is, laten hardverchromen bij meneer Monnee. Zuideinde 18. Wormerveer 075-628 2039
Niet goeiekoop, maar wel beter dan nieuw, een flinke laag hardchroom in industriekwaliteit, dat gaat wel even mee.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Echt niets te vinden op het WWW hoor. Me een rotje gezocht :roll:
Monné (zoals hij heet) houd ik als optie.
€ 55,= de stuk las ik na enig zoeken. Daar heb ik geen nieuwe voor.


bedankt voor de tip
[groet]
Jos

PaulRS schreef:Hoi.

Even zoeken en dan blijkt dat die rechterpoot=linkerpoot, ook wordt deze in de R1100R en R850R en 1150RT toegepast.

Of als er echt niks te vinden is, laten hardverchromen bij meneer Monnee. Zuideinde 18. Wormerveer 075-628 2039
Niet goeiekoop, maar wel beter dan nieuw, een flinke laag hardchroom in industriekwaliteit, dat gaat wel even mee.

Groeten, Paul.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Dave

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door Dave »

Vraag anders ook even na in Tiel, bij HK Suspension. Die schijnen hier behoorlijk wat ervaring mee te hebben en een hoop spul op voorraad, ook gebruikt...

Groet,

Dave
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Thanxx Dave, deze optie houd ik ook in de gaten . . . . _004
Dave schreef:Vraag anders ook even na in Tiel, bij HK Suspension. Die schijnen hier behoorlijk wat ervaring mee te hebben en een hoop spul op voorraad, ook gebruikt...

Groet,

Dave
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Bernhard

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door Bernhard »

Hoi Jos,

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan links. Vandaag heb ik een tweedehands exemplaar ontvangen van http://www.motorparts-online.com" onclick="window.open(this.href);return false;. 100 euries en nog een onderpoot erbij ook. Tot drie dagen geleden hadden ze de rechterpoot nog op de site te koop staan (ook €100,- + €10 voor het verzenden). Weliswaar heeft de linkerpoot die ik ontving ook enige roestvorming, maar deze is er zo af te schuren met een heel fijn schuurpapiertje met water. Morgen moet ik het spulletje gaan vervangen, maar hier heb ik nog geen ervaring mee. Mijn eigen rechtervoorpoot krijgt dan nog dezelfde behandeling. Deze is lang niet zo eg als de linker, waar het chroom werkelijk helemaal is afgebladderd, net als op de foto van die van jou.
Weet iemand of je het schroefdraad van de binnenbuis moet invetten, of juist niet?
Groeten, Bernhard
Reinier L

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door Reinier L »

Hoi, ik wil ook graag de veerpoten demonteren om deze weer netjes zilver te spuiten. Gaat dit gemakkelijk? En waar moet ik opletten? Het spatboardje en voorwiel zijn er al af voor de grote schoonmaak!
Alvast bedankt, Reinier. _004
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Reinier L schreef:netjes zilver te spuiten
Zilver spuiten? Met lak o.i.d.? Gezien de voorgaande bijdragen in dit draadje lijkt me dat geen optie. Het wordt nooit zo glad als de originele chroomlaag en dus kost dat je keerringen!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

Bedoel de onderzijde.....niet het chrome gedeelte, je weet wel, waar altijd de steenslag zit. Is goed te spuiten met velgenlak.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Verroeste voorvorkpoten

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ah, dit draadje ging over de binnenpoten, vandaar mijn verbazing! Sorry.... (een nieuw onderwerp beginnen was handiger geweest)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”