Bandenspanning r1100rt

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
trucker59

Bandenspanning r1100rt

Ongelezen bericht door trucker59 »

Ik heb ervaren dat als ik meer spanning in de banden doe, dat de motor beter stuurt in de bochten.
fabrieksopgave is solo; voor 2.2 bar
achter 2.5bar
Ik rijd nu met : voor 2.4
achter 2.7

Heeft dit nog nadelige gevolgen?
Of zijn er mede eigenaars die dit ook zo ervaren?

graag jullie reactie

PS. met mijn fj1200 rijd ik met: voor 2.5 bar
achter 2.9 bar
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Bandenspanning r1100rt

Ongelezen bericht door HenkvanR »

ik rijd (en volgens mij meerdere) met voor 2.5 en achter 2.9
en geen nadelige gevolgen maar juist betere wegligging
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4309
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bandenspanning r1100rt

Ongelezen bericht door Baird »

HenkvanR schreef:ik rijd (en volgens mij meerdere) met voor 2.5 en achter 2.9
en geen nadelige gevolgen maar juist betere wegligging
Yes, dit is de bandenspanning die het meest gebruikt wordt 2,5/2,9. Als je daarnaast nog een beetje stoeit met de vering en demping nadat je een avondje bij Hyperpro mee gedaan hebt weet je voldoende van de hoed-en-de-rand om je eigen fiets lekker af te stellen en dus lekker te rijden! _004

succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Donic

Re: Bandenspanning r1100rt

Ongelezen bericht door Donic »

N.a.v. een vraag aan Continental over de bandenspanning van mijn Road Attacks kreeg ik het volgende antwoord:

Geachte heer/mevrouw,

Een (motor)band en zijn luchtdruk zijn altijd een concessie.
De vraag zoals u hem expliciet stelt kunnen we dus ook niet beantwoorden.
Solo rijdende is de belasting lager en zal de band bij een hoge spanning inleveren qua comfort.
Met duo rijdende zal de band door de hogere belasting weer inleveren qua kilometerprestatie bij een lage bandenspanning.
Er is dus geen "heilige" spanning te adivseren.

De bandenspanning die door de fabrikanten wordt opgegeven zit altijd aan de veilige/hoge kant en in deze waarde wordt uitgegaan van een hoge belasting.

Voor uw motor wordt een spanning geadviseerd van 2,5 bar voor de voorband en 2,9 bar voor de achterband koud gemeten. (Dus bij omgevingstemperatuur als de motor nog niet bereden is).
Zie deze spanning als de uitgangsspanning voor een "volladen" motor, dus uzelf, duo en eventueel nog wat bagage.
Solo kunt u daar ten behoeve van comfort een tiende afhalen voor de voorband en 2 tienden voor de achterband, maar denk aan de slijtage als de duo weer opstapt.

Veel plezier van uw RoadAttack's.

M.vr.gr.
Donic
trucker59

Re: Bandenspanning r1100rt

Ongelezen bericht door trucker59 »

Kijk hieruit blijkt maar weer dat de fabrieksopgave wel erg aan de lage kant zit.
Ik had al mijn twijfels over de lage waarden von hern BMW. Vandaag de druk nog verder omhoog gebracht, eens kijken of het resutaat nog positiever wordt.

gr. Richard
Ton1959

Re: Bandenspanning r1100rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Voor mijn R1100R is 2.2 voor en 2.5 achter aanbevolen door Michelin voor de MPR 3. Ga je banden harder zetten als je solo rijd dan krijg je een band die qua vering minder is en minder grip heeft en wel strakker zal sturen verwacht ik. Ik heb die hogere spanning ook getest op mijn motor bij mijn huidige Bridgestone en merkte dat het allemaal wat stugger is maar hij wel iets beter de bocht door gaat.

Ton
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”