Ik zou best een andere motorfiets willen, maar wat dan
:
Sinds 4 jaar heb ik een R1100RT, als ik vergelijk wat ik aan kosten heb qua onderhoud en reparaties vergeleken met mijn vorige motor (XJ 900), dan word ik niet echt vrolijk. _002
De B van BMW staat vast niet voor betrouwbaar.
Als je wat wilt sleutelen aan je RT, moet eerst de tupperware eraf, dat red ik inmiddels binnen 20 minuten. Oefening baart kunst.
Het rijden op een RT vergt, bij mij, toch wel wat gewenning. Betekent niet dat ik het slecht vind, maar de vanzelfsprekendheid waarmee ik met een willekeurige japanse fiets wegrijd, heb ik niet na een paar weken RT-loos te zijn geweest.
Na een ½ uurtje ben ik overigens wel weer helemaal thuis op de RT.
Zo goed als het ding stuurt en remt, zul je bij weinig andere motorfietsen kunnen vinden.
De RT is nou niet echt een PK kanon, maar tot aan de in Nederland toegestane maximum snelheden (en iets daarboven ook nog wel) kun je prima meekomen met de vermogende sportfietsen.
En zolang er maar bochten in de weg liggen, moeten zij maar mee zien te komen. :lol:
Ik heb de afgelopen weken met de ZR7-S van mijn vrouw mogen rijden en dat is geen straf, een soepele 4 cylinder, met een fantastisch schakelende bak, een actieve zithouding en een nuttige rpm van 2500 tot 9500. Ook de ergonomie laat weinig te wensen over.
Al met al een “lichte” motor die zich gewillig in de bochten laat leggen, lekker accelereert en ook nog goed smoelt.
Waarom dan toch RT (blijven) rijden?
Even mijn – en + tegenover elkaar:
---
Ziet er niet uit (sorry mede
leden, ieder zijn eigen smaak)
Motorblok lijkt wel een oude diesel (gaat wel vooruit maar is niet echt spannend)
Bediening versnellingsbak
…..(schakelen zonder kraken heb ik net onder de knie)
Ergonomie is afwijkend van andere motoren (ik ben er nog niet uit of dat negatief is)
Voordat je wat kunt sleutelen moet de hele kuip eraf
+++
Windbescherming
Handvat verwarming
ABS
Motorblok (Nm direct voorhanden)
Ergonomie (als je er eenmaal aan gewend bent is het handig…denk ik)
Ik weet het even niet meer, vind ik de RT wel zo goed, dat ik er weer een zou kopen als deze definitief de geest geeft?
Ik heb wel gemerkt dat het comfort in combinatie met het makkelijke rijden van de RT bijna niet te vinden is, een Pan European bijvoorbeeld vind ik maar een log ding vergeleken bij de lichtvoetige RT. Hoewel een V4 blok wel erg leuk is.
Een Honda VFR1200 dan maar? Iets te sportief …..en meer dan iets te duur voor mij.
Tjonge het is wel een lang verhaal geworden en dat allemaal om tot de conclusie te komen dat ik voorlopig toch mijn R1100RT maar trouw moet blijven….
of misschien toch K1200GT?
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....