bmw IV geimporteerde routes

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door jaybmw »

Hallo, weer een vraagje mbt mijn navi. Als ik een route via de pc in mijn navi zet (BMW IV) vraagt deze om de geimporteerde routes opnieuw te berekenen,ik toets dan "ja" en vervolgens duurt dit een eeuwigheid.Het schermpje blijft berekenen aangeven. Als ik na bv 10 min het app uitschakel,en het berekenen onderbreek en het app weer aanzet staat de route er toch in met vaak een andere totale lengte herberekend.Dit is goed? Of moet ik het berekenen langer door laten gaan?

De afstand wijkt af van de route op de pc en is dus idd opnieuw berekend. Iemand een suggestie?? Of kan ik na bv een paar tellen tijdens de geimp routes berek. al uitschakelen?

[groet] ,Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door Wullum »

Jeroen,

waarschijnlijk is de route dan met een andere Garmin kaartversie gemaakt dan de versie die je op je pc c.q. op je BMW IV hebt.
Of zelfs een geconverteerde TomTom route ofzo.

Ikzelf zorg altijd voor dezelfde versies in Mapsource op mijn pc en in mijn StreetPilot 2720. Ik probeer altijd zo uptodate mogelijk te zijn met kaarten.
Als ik een route download, herbereken ik 'm alvast op mijn pc met de nieuwste kaarten, daarna loop ik de route nog eens na om te kijken of er geen gekke omleidingen ingefrot zijn door de herberekening.
Daarna gaat de route pas naar de StreetPilot, maar daar herbereken ik 'm juist nìet. Heb ooit een route die ik met een grote groep wilde rijden op mijn SteetPilot herberekend en ik werd halverwege letterlijk de andere kant opgestuurd dan de groep, later kwam ik ze in tegenovergestelde richting tegen, en we reden allemaal volgens de route op de navi _001 Dat doe ik dus niet meer :roll:

Maar ik heb zo'n vermoeden dat de navi hobbyisten als DutchMidiMan daar toch anders dan wel genuanceerder over denken 8)_
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hoort ik daar mijn naam? Big RT Smile

Wullum heeft wel gelijk;
Belangrijk is dat je een route die je van iemand gekregen hebt of ergens vandaan hebt, altijd op je kompjoeter na loopt en opnieuw laat uitrekenen met de juiste kaart geselecteerd (!).

Je kunt een route wel laten opnieuw berekenen op de BMW NAV 4, maar als je niet oppast, gaat dat lang duren, soms heel lang.
En lijkt het alsof je BMW NAV 4 hangt.

De reden is simpel;
Op je computer kan je de route-berekening via MapSource (of nog beter: BaseCamp) heel nauwkeurig beïnvloeden op je eigen smaak, zoals wel of helemaal geen snelwegen, secundaire wegen, veerboten, u-bochten, en nog meer van dergelijke voorkeuren.

Ga je de route-berekening van de BMW NAV 4 zelf gebruiken, dan gebruikt dit apparaat zelf zijn geheel eigen "gewogen" redenen om een route te berekenen.
Je kunt ook daar nog steeds een bepaalde voorkeur instellen, maar lang niet zo nauwkeurig en "gedwongen" naar de door jouw ingestelde voorkeuren.

Want de BMW NAV 4 gebruikt de wegeninformatie als een soort "kosten-plaatje", waar "baanvakken" bepaalde ingestelde voorkeuren heeft (en door jou niet te beïnvloeden zijn).

Wullum slaat de spijker op de kop; _004
Je dient een route thuis eers in MapSource of BaseCamp te laden, te laten her berekenen met de juiste kaart, en pas dan als route in de BMW NAV 4 te laden.
Als je de melding van de BMW NAV 4 krijgt dat deze de route opnieuw moet berekenen, is de route gemaakt met een kaart welke de BMW NAV 4 niet heeft of niet kent.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door scan »

Route herberekenen op je eigen kaartmateriaal is geen garantie dat deze ook werkelijk 1:1 op je systeem komt.
Mijn methode is dat ik de route even in zijn geheel overtrek over de ingeladen route.
De originele route geef ik een andere kleur om een en ander zichtbaar te maken.
Dat is snel en foutloos.
Let er wel bij op dat je ook de waypoints er opnieuw inzet want die willen ook nog wel eens de kwaaie genius uithangen.
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door Wildripper »

scan schreef:Route herberekenen op je eigen kaartmateriaal is geen garantie dat deze ook werkelijk 1:1 op je systeem komt.
Mijn methode is dat ik de route even in zijn geheel overtrek over de ingeladen route.
De originele route geef ik een andere kleur om een en ander zichtbaar te maken.
Dat is snel en foutloos.
Let er wel bij op dat je ook de waypoints er opnieuw inzet want die willen ook nog wel eens de kwaaie genius uithangen.
Kan wel iets makkelijker zie de instruties van onze vrienden uit Notter. Big RT Smile

[youtube]-mq-4fJ95CA[/youtube]
Zümo XT
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door jaybmw »

Dank voor de reacties ! Ik ga deze winter het materiaal in orde maken zodat de kaarten het zelfde zijn en een cursus mapsource/basecamp volgen bij motoerit in Oosterhout ! Vrij vaak complete andere instructies dan mijn mede bmw rijdende motorvriend en dit leidt vaak tot ergernis/foutrijden enz omdat we vaak samen op reis gaan of toeren.

Wel fijn als alles hetzelfde is als je weet ik waar staat!

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door Wildripper »

jaybmw schreef:Dank voor de reacties ! Ik ga deze winter het materiaal in orde maken zodat de kaarten het zelfde zijn en een cursus mapsource/basecamp volgen bij motoerit in Oosterhout ! Vrij vaak complete andere instructies dan mijn mede bmw rijdende motorvriend en dit leidt vaak tot ergernis/foutrijden enz omdat we vaak samen op reis gaan of toeren.

Wel fijn als alles hetzelfde is als je weet ik waar staat!

Grtn Jeroen.
Wat ik altijd doe wanneer ik samen rij, dan heeft de voorrijder altijd gelijk. Dan heb je nooit onenigheid. _004
Zümo XT
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: bmw IV geimporteerde routes

Ongelezen bericht door scan »

Zo deed ik het ook altijd maar dat leverde toch nog teveel problemen op. Vandaar.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”