brandstoffilter

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
DickL

brandstoffilter

Ongelezen bericht door DickL »

Goedemorgen.
Hoewel er geen directe aanleiding is - motor loopt prima, KFR ken ik alleen van horen zeggen - vraag ik mij af of ik na 14 jaar/97000 km het benzinefilter van mijn 1100 RT niet eens moet vervangen. Graag zou ik antwoord krijgen op volgende vragen :
a. Is het raadzaam om dat te doen, of gewoon laten zitten ? Bij elke servicebeurt gebruik ik Forté Moto Power 1 en 2.
b. Kan ik met contact aan alle benzine uit de tank pompen of moet ik wat laten zitten ivm eventuele drab op de bodem ?
c. Is er bij filtervervanging een speciale tang nodig of kan ik met waterpomptang werken ? Kan nieuw filter met normale schroefklemmen worden vastgezet of heb je speciale klemmen nodig ?
Omdat het nogal wat werk is (tank eraf en leegmaken) zou ik graag wat advies krijgen.

groeten Dick
Beamietoo

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door Beamietoo »

In nederland is de benzine heel schoon en vrij van vreemde vocht en vuil deeltjes. Ook is het meerdere keren gefilterd voor dat het in de benzine tank komt. Omdat de RT tank kunststof is heb je nooit roest deeltjes dat je bij oudere staal tanken ziet.
Vervanging van je filter in goed te doen maar het is op z'n minst pielwerk om het in- en uit te bouwen. Mijn inzien had BMW deze beter kunnen plaatsen. De tank moet zo leeg mogelijk zijn ! Meerdere dingen kunnen fout gaan bij diverse fragile delen. Ik doe het liever niet tenzij dat vuil of water in de benzine zit. Ook heb ik bij motoren met 200.000+ kms uit voorzorg de filter vervangen en de originele was niet van de nieuwe te onderscheiden. Als je het toch wilt doen laat aub de waterpomptang in de lade zitten. Het is niet overbodig om een nieuwe grote O ring onder de grote plaat te monteren want de oude is vaak uitgedroogd en 2x nieuwe 16mm speciaal voor injectie leiding klemmen voor de filter zelf. Nooit de wormschroef type voor waterleidingen gebruiken !!! De schroeftype of originele oetiker knijptype zijn beide geschikt.. Voor de oetiker types kan je best een speciale tang om dicht te knijpen gebruiken maar is niet noodzakelijk. Zelf gebruik ik de schroeftype. Wees extra voorzichtig met het uithalen van de klein 2-polige stekker bij de filter en ga heel zachtjes om met de vlotterstang die moet nl. iets gebogen houden om door de opening in de tank in- en uit te krijgen anders klopt je nivo meter in de display niet meer en je kunt weer opnieuw beginnen. Wees extra voorzichtig met monteren van de 2 leidingen uit de tank (toevoer en retour) naar de achterkant van het motorblok. Lekkages kunnen zeer naar gevolgen hebben. Die zitten heel dichtbij extreem hitte boven de uitlaatpijp.

Succes,
Kenny
DickL

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door DickL »

Kenny,

Weer geweldig en supersnel advies, waarvoor dank ! Eén van de redenen dat ik dit tot nu toe niet gedaan had, was precies wat jij zegt : Die fragiele delen kunnen gauw kapot. Laat het voorlopig maar lekker zitten.

groeten Dick
thooms

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door thooms »

Ik ben het niet helemaal eens met het niet vervangen van dit deel

Zeker met zoveel km is het zeer wijselijk om het toch te doen.
ALs je een oude benzinefilter die nog vol met benzine zit eens goed schud met de uiteinden dichtgehouden door je vingers en dan leeg laat lopen, je wilt niet weten hoe zwart de troep is die eruit komt.
Papier houd ook vocht vast

Dus het is een karwei secuur wat moet gebeuren
Beamietoo

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door Beamietoo »

thooms schreef:Ik ben het niet helemaal eens met het niet vervangen van dit deel

Zeker met zoveel km is het zeer wijselijk om het toch te doen.
ALs je een oude benzinefilter die nog vol met benzine zit eens goed schud met de uiteinden dichtgehouden door je vingers en dan leeg laat lopen, je wilt niet weten hoe zwart de troep is die eruit komt.
Papier houd ook vocht vast

Dus het is een karwei secuur wat moet gebeuren
Dat zwarte troep is de afgebroken rubber binnen slang van de laatste hardhandige filter wisseling !
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mijn spreuk is ook altijd:

Doe alles met beleid dan raak je niets kwijt.
Doe het niet hardhandig want dat is niet verstandig.
Verzorg je motor op tijd en dan weet je waar je op rijdt.

Het is een priegelwerk en denk dat Kenny wel gelijk heeft.
Als je niet uitkijkt en met beleid werkt je een heel ander probleem gaat krijgen.
Leuk om te constateren na alles in elkaar te hebben dat je flotter niet goed werkt.

Overigens worden op motoren gemiddeld 8000 km per jaar gereden.

Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

If it is not broken, don't fix it.
Don't break it, unless you know how to fix it.

Ik heb van nabij gezien hoeveel priegelwerk het is, en hoe enorm voorzichtig je moet zijn.
Daarna ook de zaag in een brandstoffilter gezet om eens te zien hoe vervuild deze zou zijn, en die was nog brandschoon (leuke woordspeling).

Gezien het risico van schade en het feit dat de brandstof in NL van goede, schone kwaliteit is, ga ik af op de ervaringen expert.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Rob, dank je HAHAHAHAHAH.

Kenny natuurlijk. Big RT Smile
thooms

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door thooms »

Nou was het maar van de brandstofslang helaas er komt echt troep uit .
Ik heb die dingen bijna dagelijks in mijn handen al is het wel van een auto brandstof is brandstof
Soms zijn ze brandschoon meestal helaas niet .

MIjn collega is vervoerder geweest van brandstoffen (Tankchauffeur) die kan je wel het een en ander vertellen over zogenaamde schone brandstof wat helemaal gefilter is niet helmaal hoor!!

Goed ik hier mijn mening die onderbouwd neer gezet en hoop dat iemand zijn voordeel er mee kan doen
DickL

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door DickL »

Thooms,

Bedankt voor je reacties. Mijn vragen zijn : Verwissel jij die filters in het kader van een beurt, en zo ja, na hoeveel kilometer ?
Of doe jij dit n.a.v. een klacht ? En zo ja, wat is dan die klacht ?
Ik rijd 52 jaar motor, en heb in het verleden met die metalen tanks (ook bij BMW) regelmatig (metalen) filters schoongemaakt, maar het vuil bestond hoofdzakelijk uit tankdeeltjes of coating (zoals vermeld door Kenny).

ben benieuwd naar je antwoord - groeten Dick
Beamietoo

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door Beamietoo »

thooms schreef:Goed ik hier mijn mening die onderbouwd neer gezet en hoop dat iemand zijn voordeel er mee kan doen
Jouw mening is gerespecteerd en het is niet verkeerd of slecht om de benzinefilter te vervangen.
Het vraag was of iemand met weinig ervaring dit zou moeten zelf ondernemen en advies over de noodzaak van vervanging.
Niet te vergeten is dat in de pomp bij de benzine station is ook een filter in de toevoer leiding aanwezig en water in de benzine wordt absoluut niet tegen gehouden bij welke filter dan ook. Ook hebben de staal benzine tanken in auto's bij bepaalde leeftijd problemen met roest vorming waarbij de filter echt zijn werk moet doen. Ik heb bijna honderd filters vervangen in onze RT's (in goed overleg met de eigenaren) en nooit een probleem uit deze onderdeel geconstateerd. Wel enkel keer een overleden pomp door normale slijtage.

Dick,

Bij voertuigen met metaal benzine tanks is het goed om de normale vervanging interval volgens schema aan te houden. Je hebt al gezien waarom _004

gr,
Kenny
thooms

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door thooms »

Hoi Kenny

Het vreemde is dat het juist geen stalen tanks zijn maar allemaal plastic tanks peugeot kent al jaren geen stalen tanks .
De motor van mij moet nog de filter vervangen die ga ik deze winter ook doen en laat even weten wat ik tegen kom.

Hoi Dick

Ik vervang de filter zoals het voorgeschreven staat zijn wij ook verplicht als dealer zijnde
Dat wil niet zeggen dat er niet wat later kan zeker niet ,maar goed de rotzooi die eruit komt lijkt op zwarte dropwater tja en inderdaat uit plastic tanks en wij gebuiken ook brandstofcleaner bij de beurten .
De vervanging gebeurt niet vanwege problemen die willen gewoon voor zijn.
Probleem met totaalverstopte filters is vaak bij Diesels
Zelfs gas filters raken verstopt zou je nooit denken maar het gebeurt en die vervangen we ook preventief

Het vreemde is dat kenny nooit die troep tegen komt en ik altijd euh tje waar zit het dan in zeg het maar
DickL

Re: brandstoffilter

Ongelezen bericht door DickL »

Thooms - bedankt - begin me af te vragen of die zwarte troep uit jouw filters niet afkomstig zou kunnen zijn van die kunststof Peugeot tanks, die misschien wat af kunnen geven. In ieder geval ben ik benieuwd hoe jouw BMW filter eruit ziet, en zou het op prijs stellen wanneer je het mij t.z.t. laat weten.
Kenny - jij ook nogmaals bedankt voor de hulp !

groeten Dick
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”