Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
speek
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door speek »

Omdat ik afgelopen weekeind in de Eifel vier dagen met iemand heb samen gereden die op zijn RT links een opzetspiegel had.
Omdat ik er op dit forum wel eens over gelezen heb.
Omdat ik ooit een RT zag rijden met twee opzetspiegels.
Omdat je altijd om je heen moet blijven kijken of iemand iets nuttigs heeft ontdekt.
Daarom dus ben ik me gaan orienteren naar opzetspiegels voor mijn 07-2010 R1200RT.

Na een uurtje googelen vind ik drie typen opzetspiegels voor een R1200RT:
- de ovale van de F650 / F800GS
Afbeelding
Naar mijn smaak een beetje te fancy voor een statige RT.

- de ronde van de 2008+ R1200GS
Afbeelding
Mmmmm, weinig mis mee.

- de spiegels van de K1200RS
Afbeelding
Ik vind ze wel mooi. Maar helaas, na even zoeken blijken deze niet te passen op een 2010+ R1200RT.

Op naar de dealert vanochtend, want daar stond een afspraak voor nieuwe kleppendeksels (de lak begon op een paar plekjes los te laten; slordig dat die lak loslaat, netjes dat ze onder garantie worden vervangen).
Ik heb de dealer Motoport Zelhem lief in zijn ogen gekeken en we hebben van een 2e hands R1200GS uit de showroom de spiegels in 15 minuten plug-and-play over gezet (ik heb mijn RT daar nieuw gekocht, is daar in onderhoud en hij weet dat ik vroeg of laat die RT kom inruilen).
Drie kwartier heb ik in de omgeving rond gereden over kleine en grotere wegen, stapvoets, normaal en vlot.
De opzetspiegels heb ik in verschillende standen gezet: gelijk, verder naar buiten/binnen/hoger/lager dan de standaard spiegels.
Ik heb stapvoets langs herkenningspunten op de weg en berm gereden om te zien in welke spiegel een voorwerp het eerst in beeld komt / het langst in beeld blijft.

Er vallen mij dan een aantal dingen op:
- de stangen van de opzetspiegels zitten midden voor de standaard spiegels; irritant maar daar zul je wel aan wennen want in die standaard spiegels zie je ook je vingers en dat merk ik niet meer.
- als ik de opzet spiegels gelijk zet aan de standaard spiegels (voor zover dat kan) dan zie ik in die opzet spiegels geen van belang zijnde verkeersinfo meer dan in de (asferische) standaard spiegels.
- als ik de opzet spiegels verder naar buiten/binnen/hoger/lager zet, ook dan zie ik niet meer dingen die voor mij verkeerstechnisch van belang zijn.

Conclusie: voor mij (voorlopig) geen opzet spiegels.
Ik heb de dealer hartelijk bedankt en we hebben de spiegels weer op de GS gezet.

Dank aan dutchmidiman voor de uitgebreide info waarmee ik dit idee kon starten.
Toch een keer bij jou op bezoek om te zien of jouw spiegels wel het blikveld geven wat ik niet kon vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
It's never too late to have a happy childhood.
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan, en je bent altijd welkom! _004

Als ik jou foto's met de 1200GS-spiegels bekijk, lijkt mij dat de spiegelstangen eigenlijk veel te lang zijn.
Vergelijk dat maar eens met degene van ASCycles "F650 / F800GS" oplossing.

Of degene van de K1200RS welke (ook) passen op de -1200- (maar dan alleen t/m 2009 bouwjaar _002)
spiegel-linksvooraanzicht.jpg
spiegel-linksachteraanzicht.jpg
Ik zie een aantal mogelijke oplossingen;

- Gebruik van de RiderScan dode-hoek spiegel.
Niet echt heel erg fraai om te zien maar wel ideaal om eventuele dode-hoeken volledig mee op te lossen;
http://www.huntercreate.com

- Gebruik van dodehoek spiegels op je stuurgewichten.
Heb ik ook ooit aangeschaft maar dan wordt mijn -1200- te breed om door de poortdeur te gaan.
Ze zijn (ca.) 8 cm in doorsnede en ik kreeg wel het idee dat het hielp.

- Op zoek gaan naar (niet-OEM) spiegels die jou wel bevallen qua vormgeving en zicht.

- De K1200RS spiegel proberen dusdanig te verbouwen dat deze wel past op jou motor (met die stuurbuis-klemmen met schroefdraad)
Deze spiegel bestaat uit twee delen (eigenlijk 3, als je het spiegelhuis meerekent ;) ) waarbij de de afgeschuinde onderkant (waar de lange montage-pen met draaduiteinde uitsteekt) als een los onderdeel over het draadeinde geschoven zit.
Die afgeschuinde onderkant bevat namelijk 3 kleine balletjes die in de contra-gedeelte kunnen ronddraaien waardoor je de spiegel, ook al zit deze vast, van je af of naar je toe kunt draaien. Zonder dat (losneembare) afgeschuinde onderkant is dat gedeelte juist weer vlak.
Alleen zal je een slimme constructie moeten bedenken hoe je van dat draaduiteinde gaat naar de stuurpijp klem voor jouw motor.
Bijvoorbeeld spiegelverbreders.
Maar het kan ook zo maar zijn dat die draaduiteinden van de K1200RS spiegel eruit gedraaid kan worden, ik ben alleen een beetje terughoudend om dat zo maar ff te proberen, als je begrijp wat ik bedoel. ;)

Op mijn -1100- had ik ook stuurspiegels, maar dan degene die voor de 1100RS/GS en die hadden ook (wat) kortere poten versus wat ik van jou foto zie vwbt de 1200GS spiegels.
Helaas heb ik die al verkocht, er was geen belangstelling daar voor op het RT-forum

Ik moet zeggen dat ik heel erg blij ben met de K1200RS spiegels, heel veel zicht.
Het enige nadeel is bij de wat grotere niet-OEM ruiten, dan kan het zijn dat de spiegels bij de stuuruitslagen tegen de ruit aan komen.
Maar dat is deels weer op te lossen met stuurverhogers, al dan niet met setbacks.
Gebruikersavatar
speek
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door speek »

dutchmidiman schreef:Als ik jou foto's met de 1200GS-spiegels bekijk, lijkt mij dat de spiegelstangen eigenlijk veel te lang zijn.
Vergelijk dat maar eens met degene van ASCycles "F650 / F800GS" oplossing.
Dat heb ik gemeten in de showroom.
De totale lengte van de 1200GS spiegels is ca. 1 cm meer dan die van de F650/F800GS.
Wat ik niet gemeten heb is de hoek waaronder ze staan.

Ik weet natuurlijk dat er allerlei dodehoek spiegels bestaan.
Maar die komen pas in aanmerking om te onderzoeken als de K1200RS zijn bekeken.
Ik neem een keer contact op.
It's never too late to have a happy childhood.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Deze spiegels hebben alleen nut als je met brede spullen achter op de bagagedrager onderweg bent.
Denk hierbij aan een tent of plunjebaal. Dan is het zicht in de standaard (laag) gemonteerde spiegel nihil.
Om verkeersonveilige situaties te voorkomen is dan een opzetspiegel wel een uitkomst.
Fraai is het niet maar functioneel is het wel.
Het grappige is als je zo'n spiegel monteert je niet meer de behoefte hebt om in de standaardspiegel te kijken, a. je ziet er niets in en b. de hoger geplaatste spiegel zit wel op de juiste plek.
Deze monteer ik alleen als ik met dergelijke bagage op pad ben. Voor het normale werk gaan ze er af, 2 schroeven losdraaien het originele kapje weer terugzetten en klaar ben je.
Gebruikersavatar
speek
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door speek »

scan schreef:Het grappige is als je zo'n spiegel monteert je niet meer de behoefte hebt om in de standaardspiegel te kijken, a. je ziet er niets in en b. de hoger geplaatste spiegel zit wel op de juiste plek.
Herkenbaar !
It's never too late to have a happy childhood.
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo speek, als ik de fotos goed bekijk zie ik dat de complete handvatten naar buiten zijn opgeschoven. Klopt dit?? En wordt de totale stuurbreedte
nu niet te breed? E,e.a. ook i.v.m. met de kabellengtes en hydr. leidingen. E.e.a.heeft natuurlijk ook konsekwenties voor de zithouding.
Maar dit is natuurlijk puur persoonlijk . m.v.g. JeHo.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

De handvatten zitten gewoon op dezelfde positie. Niets verschoven o.i.d.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Als alternatief voor een beter zicht naar achteren kun je nog naar opplak spiegels kijken. Ik ben daar wel over te spreken en heb ze voor mijn R1200RT aangeschaft.
viewtopic.php?f=47&t=3481&p=39055&hilit ... oek#p39055
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Als je brede spullen op de bagagedrager hebt is dat geen oplossing!
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn visie en ervaring hierover;

Spiegels moeten dusdanig geplaatst zijn dat je met 1 hoofdbeweging van spiegels naar je "life-saver" (schoudercontroles) kunt gaan en weer terug naar het verkeer voor je.

Bij de -1100- en -1200- zitten de spiegels op een mooie plek maar kijk je langs je handen, en naar beneden.

Daarnaast moeten spiegels zo afgesteld staan dat je nog een klein deel van je schouder kunt zien.
Althans, zo is mij dat altijd geleerd.

Het voordeel van de stuurspiegels is, naast de eerder aangegeven hoofdbeweging, dat ik ook bij het naar voren kijken, toch in de periferie in de stuurspiegels kan zien en kijken. En met het kijken in de linker- en rechter stuurspiegel ik mijn beide dode hoeken afgecheckt heb.

Nu kijk ik zo ongeveer elke 15 seconden even in de spiegels, afhankelijk van het verkeer en de situatie. Soms ook wat vaker.
Naast de schouder-check.

Ik rij nimmer met een brede belading waardoor het zicht in de OEM spiegels belemmerd zou kunnen worden, ik ervoer ze altijd als op een zeer ongemakkelijke/onhandige plek.

Het zal allemaal wel een kwestie van gewenning zijn, maar ik heb bewust voor stuurspiegels gekozen en ben er elke keer weer heel blij mee.
Ik heb het idee veel meer te zien.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hoi Speek,

Ik heb het zo opgelost en het werkt prima, kost bijna niets. De binnenste bovenhoek van de spiegels zijn volledig waardeloos omdat je daar alleen
je hand(schoenen) kan zien. Ik heb daar een dodehoekspiegeltje geplakt van maar liefst €2,50. Werk prima, ik kan heel goed naast mij kijken. Zodra een passerende auto uit mijn gewone spiegel begint te verdwijnen neemt de kleine spiegel het beeld over. Het bruikbare deel van mijn RT-spiegel blijft in tact. Bovendien zit het dodehoekspiegeltje dicht bij de gewone spiegel, waardoor je snel overzicht kan krijgen. Zie foto, het is het proberen waard.

Afbeelding
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Andere, minder-fraaie oplossingen;
http://www.autostyle.nl/de-2278.html
http://www.autostyle.nl/de-2279.html

Ik noem het maar even voor de volledigheid.

Of je het een serieuze oplossing vindt, tja.... _001
Ton1959

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Of de eenvoudige oplossing


R1100R Big RT Smile
Opahak

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Opahak »

Even een reactie op het spiegel verhaal. Ik heb 6 jaar op R1100rt gereden en was tevreden over de blik naar achter/zijkant. oen ik voor het eerst op de 1200 rt stapte en probeerde om een gelijkwaardig zicht te krijgen dacht ik ook dat de spiegels te klein waren. Door blijven proberen heb ik nu een prima zicht naar achter door de speigels zo te plaatsen dat ik net de rand van mijn (grote) topkoffer aan de linkerkan van mijn linkerspiegel zie, daarnaast heb ik de spiegel zo omhoog geplaatst dat ik op eenderde van d spiegel de weg al zie. Het grote nadeel, ik zie niets achter mijn topkoffer Vind ik geen nadeel, dan moet ik een achteruitrij camera kopene en installeren.

Op deze manier heb ik voldoende zicht en heb ik geen behoefte aan andere spiegels. Een dod hoek speigeltje staat al op mijn lijst om te monteren. _004
Toine

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Toine »

Ralph Romein schreef:Hoi Speek,

Ik heb het zo opgelost en het werkt prima, kost bijna niets. De binnenste bovenhoek van de spiegels zijn volledig waardeloos omdat je daar alleen
je hand(schoenen) kan zien. Ik heb daar een dodehoekspiegeltje geplakt van maar liefst €2,50. Werk prima, ik kan heel goed naast mij kijken. Zodra een passerende auto uit mijn gewone spiegel begint te verdwijnen neemt de kleine spiegel het beeld over. Het bruikbare deel van mijn RT-spiegel blijft in tact. Bovendien zit het dodehoekspiegeltje dicht bij de gewone spiegel, waardoor je snel overzicht kan krijgen. Zie foto, het is het proberen waard.

Afbeelding

Heb ook van die opplakspiegeltjes geplaatst en doen het bij mij ook prima... Voor geen geld toch goed geholpen, meer moet dat niet zijn.
Gebruikersavatar
speek
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door speek »

dutchmidiman schreef:Andere, minder-fraaie oplossingen;
http://www.autostyle.nl/de-2278.html
http://www.autostyle.nl/de-2279.html
Ik noem het maar even voor de volledigheid.
Of je het een serieuze oplossing vindt, tja.... _001
Getver wat lelijk...
It's never too late to have a happy childhood.
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

I know... _002 ;)
Dave

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Dave »

Net een andere optie gevonden:
Afbeelding

Meer info bij Nippy Normans.
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat zijn dus die dodehoek spiegels op je stuurgewichten waarnaar ik refereerde.
Werd door Wunderlich verkocht als "MFW" spiegels.
Ooit wel als onderdeel geschikt geacht voor de -1200- maar nu niet meer? (door Wunderlich) _001
http://www.wunderlich.de/shopart/155740 ... oxiert.htm

Anyhoe, je motor wordt wel "breder" voor je poort e.d. :roll:
Dave

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Dave »

Zoals ik het zie (maar ik heb geen 1200) kun je de spiegel dwars draaien als je door de poort heen wilt. En dan zijn ze minimaal breder dan je motor normaal is. Tenzij je poort echt minimaal breder is dan je motor natuurlijk...
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn poort was al veel te smal, ik heb zelfs een stuk uit het stalen frame gezaagd ter hoogte van de stuurhandels.
De -1200- en de -1100- zijn wat dat betreft even breed (zonder zijkoffers ;) ) kan ik uit eigen ervaringen melden.

Goed, terug naar het onderwerp.

Breedte-beperkingen in ogenschouw nemende, kan het een prima oplossing zijn.

Als speek ooit langs komt om te komen kijken, kan hij deze wel ff uitproberen als ik het ff van tevoren weet
(lees: ik moet ze even opzoeken maar weet te weten waar ze liggen alleen momenteel het is momenteel hondenweer hier.)
Dave

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Dave »

Ja dat klopt, de aanpassingen voor het motorrijden houden bij jou inderdaad niet op bij de motor zelf :D _004
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

/OffTopic-Mode Aan:
Ja, je had mij moeten zien, trots als een pauw, om daarna met motorpak nog half aan in de buitenpost van de poortdeur een hap te uit snijden van circa 1,5 cm breed. :$
Dat was ik in de gauwigheid ff vergeten te controleren. :(
En je wilt je nieuwe aanwinst toch wel graag binnen stallen. Hmmm. :oops:

De buurvrouw gaf aan dat het beetje hilarisch en meelijwekkend tegelijkertijd was om te zien.

Dat neemt niet weg dat (vooral) mijn zus en niet mijn zwager (ex-militair en automonteur, chef tankwerkplaats etc) geen begrip hebben voor alle aanpassingen.
Zij ziet de motor (in hun geval iets Japanees-met-suéde franjes en waarmee zij de snelweg niet eens mee opdurft, zo weinig bescherming) als iets was je soms een paar keer per jaar bestuurt, etc. De standaard is goed genoeg. Ook prima natuurlijk.
Hoewel mijn zwager wel regelmatig vraagt hoe het met mij gaat en wanneer ik weer ga beginnen want hij vindt het o zo leuk.

Krijg bij mijn inspiraties vaak te horen "koop een echte motor" en ik denk (!) dan terug, rij jij maar lekker soms (!) op je pseudo-chopper waar je de snelweg niet eens mee op durft. Dan durf ik op alle vlakken het vergelijk wel aan wat dan de echte motor is, zo'n japanees truttenschudder of een stuk oerdegelijk Duits vakmanschap en kwaliteit.
Zo, dat stukje frustratie ben ik ook weer kwijt! _004

Big RT Smile

Maar niet al mijn aanpassingen buitenom de motor zijn altijd zo even goed geslaagd.
Zo staat Oma's Huisje (ter nagedachtenis van haar erfenis) net ff te strak langs de muren waardoor je vrij haakse bocht moet maken om daarna circa 6 meter moet klunen voordat je buiten op straat staat. Natuurlijk kan je dat met een lopende motor doen, maar ik vindt dat nog wat onveilig, je kunt geen kant op.
/OffTopic-Mode Uit.

Andere spiegelmogelijkheid, wellicht;
http://www.wunderlich.de/shopart/870003 ... -Flash.htm
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En hoe Wunderlich America het oplost;

[youtube]yUhINoXtIIk[/youtube]
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door AGVerheij »

En heeft iemand al aan deze oplossing gedacht ?
helm met binnenspiegel

In een winkel deze wel eens opgezet, grappig om dan toch achter je te kunnen kijken. Wel erg wennen aan de wijze waarop het beeld meebeweegt als je je hoofd draait - iets wat de binnenspiegel in een auto niet doet :lol:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Zit ik de hele tijd tegen mijn vrouw aan te kijken als ze achterop zit! :lol: :lol:

Dat is overigens geen straf hoor :D


Misschien leest ze dit ooit wel eens....... ;)
Inspector Gadget

Re: Opzet spiegels voor mijn 07-2010 R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet hoe er verder gevaren is door de topic-starter, maar andere mogelijkheden zijn:

http://www.nippynormans.com/products/r1 ... un-4600055
http://www.wunderlichamerica.com/motorc ... 00055.html

Het voordeel van deze adapter is dat je een "standaard" M10 aansluiting krijgt, dus meer vrijheid in het kiezen welke spiegels je wenst.

De spiegels, als dat je smaak is (wel volledig instelbaar!)
http://www.wunderlich.de/shopart/870003 ... -Flash.htm
http://www.wunderlichamerica.com/motorc ... 00035.html


En de bijbehorende video;
[youtube]yUhINoXtIIk[/youtube]
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”