Vette aanslag voorkant rechter koffer

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Hallo Beemers,

Gisteren heb ik mogen genieten van een tocht van ruim 500Km. Even op visite bij een oom en tante in Friesland :D

Maar vanmorgen zag ik iets wat mij zorgen baart. De voorkant van de rechter koffer was vettig. En er zaten redelijk veel vliegen in de vettigheid
dus zat het er al even.

Dus mijn eerste reactie was, olie lekkage. echter ik kan zo 123 geen andere vettigheid vinden op bv. het motorblok. Links is het blok wel vettig
maar dat was hij al toen ik hem kocht. En olie lekken op straat doet de R1100RT niet.

Heeft iemand van jullie een idee? Ik heb de motor net een paar maanden en vind dit wel vervelend.

Ik breng de motor sowieso 3 augustus naar de dealer om het KFR na te laten kijken want dat is af en toe bar en boos en zal dan gelijk ook hier melding
van maken maar wilde eerst even jullie reacties aanhoren.

Morgen maak ik de motor schoon en misschien kom ik dan nog wat tegen.

Gr. Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hoi Ruud,

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om de vettigeheid op de koffer. Je geeft zelf aan dat het motorblok droog is. Maar je hebt natuurlijk wel een lange rit gemaakt in warme omstandigheden waarbij vettigheden op het wegdek opgespat kunnen zijn. Gewoon even de koffer schoonmaken en later, na een rit, weer eens controleren.
Ik contateerde een tijdje geleden dat mijn laars onder de olie zat, dit bleek ook niet afkomstig van de motor, maar het blijft schrikken.
Het KFR probleem is -1100- "eigen". Met goed laten synchroniseren is het meestal een heel stuk minder of zelf verdwenen.
We horen het wel van je . . . .

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 764
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door siebke »

Hallo Ruud,

Als het uit het vooronder (re.-cilinder) zou komen, dan zou je rechterbroekspijp ook wat meegekregen hebben, dunkt me (tenzij je met korte broek rijdt :( ). Ik zou dan eerder denken aan achterremvloeistof bijv. door een losgetrild of niet (goed) vastgezet dekseltje van het reservoir, gezien de plaats. Is gauw gecontroleerd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
vioma

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door vioma »

Heavy-NL schreef:Hallo Beemers,

Ik breng de motor sowieso 3 augustus naar de dealer om het KFR na te laten kijken want dat is af en toe bar en boos en zal dan gelijk ook hier melding
van maken maar wilde eerst even jullie reacties aanhoren.

Gr. Ruud.
De Dealer ? ik zou hem liever naar Kenny brengen _004
of heb je nog garantie :?:
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door scan »

Misschien dat het overdruk ventiel van de cardan zijn werk gedaan heeft.
Het is nogal warm en dan kan dat gebeuren, zeker als er ook nog iets te veel olie in zit.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Bedankt voor de nuttige tips allemaal. Ik denk dat ik weet waar het vandaan komt. Ik heb de Beemer net schoongemaakt (ff op de schaduw gewacht)
en zag een druppel olie hangen aan het potje waarmee je de sterkte van de achtervering instelt. Morgen zal ik dat nog ff melden aan de dealer want
ik heb nog garantie (ga ik van uit). En ik ga zeker een keer naar Kenny. Afgaande op de verhalen die ik lees is dat een verstandig ding om te doen.

Maar ik wil wel dat de dealer in Hardinxveld de gelegenheid moet krijgen om deze zaken op te lossen.

Gr. Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door aartjw »

Heavy-NL schreef:Bedankt voor de nuttige tips allemaal. Ik denk dat ik weet waar het vandaan komt. Ik heb de Beemer net schoongemaakt (ff op de schaduw gewacht)
en zag een druppel olie hangen aan het potje waarmee je de sterkte van de achtervering instelt. Morgen zal ik dat nog ff melden aan de dealer want
ik heb nog garantie (ga ik van uit). En ik ga zeker een keer naar Kenny. Afgaande op de verhalen die ik lees is dat een verstandig ding om te doen.

Maar ik wil wel dat de dealer in Hardinxveld de gelegenheid moet krijgen om deze zaken op te lossen.

Gr. Ruud.
Toen ik mijn vorige RT (een 1100 uit 1997) nog had, heb ik ook eens iets vergelijkbaars gehad. Alleen kwam ik erachter doordat er plots een beetje olie onder de motor lag in de garage. Bleek dat de achterdemper lek was. Vervangen is een dure optie, maar mijn dealer (Houtrust) heeft hem toch nog nog kunnen repareren. Daar heb ik nog probleemloos heel lang mee gereden _004
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

aartjw schreef:
Heavy-NL schreef:Bedankt voor de nuttige tips allemaal. Ik denk dat ik weet waar het vandaan komt. Ik heb de Beemer net schoongemaakt (ff op de schaduw gewacht)
en zag een druppel olie hangen aan het potje waarmee je de sterkte van de achtervering instelt. Morgen zal ik dat nog ff melden aan de dealer want
ik heb nog garantie (ga ik van uit). En ik ga zeker een keer naar Kenny. Afgaande op de verhalen die ik lees is dat een verstandig ding om te doen.

Maar ik wil wel dat de dealer in Hardinxveld de gelegenheid moet krijgen om deze zaken op te lossen.

Gr. Ruud.
Toen ik mijn vorige RT (een 1100 uit 1997) nog had, heb ik ook eens iets vergelijkbaars gehad. Alleen kwam ik erachter doordat er plots een beetje olie onder de motor lag in de garage. Bleek dat de achterdemper lek was. Vervangen is een dure optie, maar mijn dealer (Houtrust) heeft hem toch nog nog kunnen repareren. Daar heb ik nog probleemloos heel lang mee gereden _004
Hum, ik ben benieuwd wat mijn dealer hier mee gaat doen. Ik hou jullie op de hoogte.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Vandaag nog een stuk gereden, iets van 80 kilometer, en niets te zien. De koffer is kurkdroog.
Ik heb vanmorgen wel aan de dealer gemeld dat er een druppel olie aan de stel moer van de achtervering hing.

Ze nemen het mee volgende week.

Gr. Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

nou, waar zal ik beginnen.

Vrijdag is de beemer bij de dealer geweest en daar hebben ze het schokkend rijden verholpen door de kleppen te stellen, de bougies te vervangen (had ik ook al gedaan 4 weken terug door er Halo bougies in te zetten _003 ) en de gaskleppen te syncen. De lekkage aan de schokbreker hebben ze volgens de factuur afgesteld :?:

Tot mijn stomme verbazing presenteerde de eigenaar mij een rekening van 200.- die hij dan wel wilde delen. Want "ze hadden zo hun best gedaan" dat hij vond dat een vergoeding voor de inspanning wel op zijn plaats was. Ik was met stomheid geslagen....

Mijn opmerking dat ik nog (Bovag) garantie heb en in de eerste week na aanschaf al heb aangegeven dat de beemer niet goed draaide veranderde daar niets aan. Sterker nog, hij ging helemaal uit zijn dak toen ik zei dat ik niet van plan was de factuur te betalen en mijn bougies terug wilde hebben. Hij riep met zijn armen omhoog luidkeels door de werkplaats "ik ben helemaal klaar met deze man en we doen niets meer voor hem" :shock:

En dat terwijl dit mijn 1e bezoek was na aankoop van de beemer. Voor die tijd wist ik wel van hun bestaan maar was er nog niet eerder geweest.

Eenmaal mijn sleutels terug en op weg naar buiten ging hij door met zijn monoloog dat "de klanten" zijn plezier helemaal vergalde en ik zo de toko kon overnemen. Hij was er klaar mee. Mijn vrouw, die mij had afgezet, volgde dit "gesprek" en zij, betaal alsjeblieft die 100 Euro en laat hem de .... krijgen. Onder protest heb ik van haar rekening de 100 Euro betaald maar het zit me niet lekker.

Ik ben maar weggegaan met de mededeling dat ik nog wel een keer terugkom als hij is gekalmeerd om hem dan mijn kant van het verhaal te vertellen want daarvoor stond hij vrijdag totaal niet open. Ik denk zelf dat hij overspannen is want dit is geen normaal gedrag.

Wat moet je hier nou mee... Ik vertrouw deze dealer helemaal niet meer. Dit is ook de reden dat ik andere winterstalling zoek want dat zou ik ook daar doen aan het einde van het jaar.

Het enige positieve van het verhaal is dat de R1100RT nu rijdt als een zonnetje, KFR is bijna geheel afwezig en trillingen in het stuur zijn verdwenen.

Groeten Ruud.
Laatst gewijzigd door Heavy-NL op 05 aug 2012, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door aartjw »

Ik vraag mij af hoe je een lekkage kunt afstellen _001 , maar dat even terzijde.
De reactie van de man is idd buiten alle proporties, daar trek je geen klanten mee. Aan de andere kant is dat misschien juist de kern van het probleem. Ik had die 100 euro echt niet betaald, zeker als ik mijn eigen bougies niet teruggekregen zou hebben. Heb je wel gecontroleerd of er ook werkelijk nieuwe bougies inzitten? :O
Het belangrijkste is dat de motor in ieder geval weer als een zonnetje rijdt. Als ik jou was ging ik in het vervolg gewoon naar Kenny. Al heb ik geen ervaringen met hem, als ik hier op het forum tussen de regels doorlees, is hij een echte wonderdokter _004
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
vioma

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door vioma »

ff een briefje / mailtje naar de Bovag sturen :!: :!:
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Ah, voor de helderheid, ik heb mijn Halo bougies teruggekregen van een verbaasde monteur die duidelijk ook geen raad met de situatie wist.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

vioma schreef:ff een briefje / mailtje naar de Bovag sturen :!: :!:
Bedankt voor de tip. Daar zit ik wel aan te denken ja. Eens kijken wat zij er van zeggen
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

En dan nu heel veel rijplezier gewenst en dat je al die ellende gauw mag vergeten. :D
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Bert M »

Hier gaat duidelijk iets niet goed. Wanneer je als ondernemer zo vol in je emotie schiet op het moment dat een klant, met een, mijns inziens, redelijk garantieverzoek, niet wenst te betalen voor de prestatie die, voorafgaande aan de feitelijke levering van de motor zelf, al geleverd had moeten worden, dan gaat er iets niet goed en dan kun je eigenlijk alleen maar medelijden met de beste man hebben. Ik denk dat het wel goed is dat je betaald hebt, hoe onterecht de vordering jegens jou ook is. Dit vooral als er op korte termijn sprake is van een faillissement en een curator openstaande vorderingen gaat innen. Dat je vertrouwen in de vent en de tent voorbij zijn kan ik goed begrijpen en is denk ik terecht.

Ik kan je MSA van Kenny meer dan van harte aanbevelen!

Succes

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Ik heb de man vandaag een mail gestuurd waarin ik de zaak (nog een keer) toelicht vanuit mijn kant gezien.

Ik was eerst van plan om persoonlijk bij hem langs te gaan maar ik vroeg me af of ik daar wel goed aan zou doen. Hij luistert toch niet, dat bleek vrijdag wel.

Nu zal het ook niets oplossen maar het lucht op. En ik heb hem het advies gegeven dat hij voor zijn gedrag hulp moet gaan zoeken.

Hopelijk neemt hij het advies aan.

Groeten Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
Heavy-NL
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door Heavy-NL »

Het wonder is geschied, de persoon in kwestie heeft net telefonisch uitgebreid zijn excuses aangeboden en zegt mijn advies ter harte te nemen.
Ik blijk niet de enige klant te zijn waar hij zo'n ervaring mee heeft gehad en hij ziet in dat zijn overspannen reactie (zijn woorden) niet gepast is.

Hij wil het na zijn vakantie goedmaken. Ik ga er een keer een bakkie doen als hij terug is.

Groeten Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vette aanslag voorkant rechter koffer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zo zie je maar weer: "alle sal reg kom" . . . . _004
Vaak zijn het momentopnamen die een goedwillende handelaar veel discredit zou kunnen opleveren.
We gaan het hierbij laten en daarom sluit ik dit draadje . . .
Heavy-NL schreef:Het wonder is geschied, de persoon in kwestie heeft net telefonisch uitgebreid zijn excuses aangeboden en zegt mijn advies ter harte te nemen.
Ik blijk niet de enige klant te zijn waar hij zo'n ervaring mee heeft gehad en hij ziet in dat zijn overspannen reactie (zijn woorden) niet gepast is.

Hij wil het na zijn vakantie goedmaken. Ik ga er een keer een bakkie doen als hij terug is.

Groeten Ruud.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”