LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Toine

LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door Toine »

Ik heb al wat draadjes doorgenomen over extra verlichting en CANBUS, maar heb nog geen sluitende informatie gevonden voor mijn vragen.

Ben van plan om Philips Daylight 4 LED-lampen op mijn R1200RT van 2010 te plaatsen. Bedoeling is dat de lampen ter hoogte van mijn cilinders komen, om zo een driehoek te creëren. Ik rij dagelijks tussen de file door en dan is dit wel een extra.

Had graag de LED-lampen aangesloten via de accessoirestekker, zodat de LED automatisch worden aan- en afgezet.

Is dit mogelijk, of zal de CANBUS problemen geven?
Kan ik op een manier de LED-lampen laten knipperen bij file?
Iemand een elektrisch schema?
Iemand tips om de lampen te monteren ter hoogte van de cilinders?

Alvast bedankt _004
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door moh_fan »

Toine schreef:Had graag de LED-lampen aangesloten via de accessoirestekker, zodat de LED automatisch worden aan- en afgezet.

Is dit mogelijk, of zal de CANBUS problemen geven?
Op mijn vorige 12RT had ik een LEDpac op deze manier zonder enig probleem aangesloten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Toine

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door Toine »

De plaatsing is een ding, maar wat mij vooral interesseert is hoe de elektrische aansluiting werd gedaan. Werd aangesloten op we canbus via de accessoiresteekker, of werd rechtstreeks van de batterij getapt mbv een schakelaar?
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door HansD »

De LED lampen van tegenwoordig zijn behoorlijk sterk, geven veel licht en vragen ook steeds meer stroom. Dat betekent niet alleen dat de kans op CANBUS problemen toeneemt, maar ook dat het laten knipperen van zulke LEDs behoorlijk irritant zal zijn, en waarschijnlijk illegaal.
Misschien kun je ze laten moduleren: ietsje dimmen en dan weer volle sterkte. Kijk eens bij dit bedrijf onder Passeerlicht
http://www.ej-electronics.nl/
Toine

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door Toine »

Ik heb het is even nagekeken en die LED-lichten zijn 12V - 5W, dus veronderstel dat dit geen probleem mag geven met de CANBUS, of wel?
Heb in een draadje gelezen dat het ook een mogelijkheid is om een stukje van de 12V voeding links in het dashboard te strippen en daar de lichten aan te solderen, iemand hier ervaring mee?

De knipperfunctie is bijkomstig, als ze al gewoon branden in combinatie met de CANBUS ben ik al tevreden.

Iemand een idee welke bouten ter hoogte van de cilinders het best gebruikt worden voor een montage?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door MAD »

Hi Toine, even jouw vraag wat proberen toe te lichten in combinatie met "canbus"
Canbus is een binaire code die tegenwoordig in bijna elke auto is ingebouwd en ook in motorfietsen komst dit steeds vaker voor.
Canbus werkt met digitale techniek met een soort van computer (regelneef).
Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld je handvatverwarming aanzet, er een binairecode naar deze computer gestuurd wordt (eigenlijk een zender en ontvanger) en deze computer schakelt de handvat verwarming aan (of uit).
Het probleem voor ons is als wij iets willen aan / inbouwen aan een motor met canbus, is dat de computer ook geprogrammeerd is met de stroomafname van dat betreffende onderdeel. M.a.w. als een elektrische verbruiker 1.25 ampère trekt en je laat dat onderdeel ook iets anders aansturen waardoor de stroomafname bijvoorbeeld 2.1 ampère zou worden, dan zegt de computer, hier is iets niet goed!! en dan zal de computer dat circuit uitschakelen totdat het probleem is verholpen.
Motoren met canbus, hebben bijna geen zekeringen meer omdat de computer een circuit kan uitschakelen om zo kortsluiting te voorkomen.
Tot zover deze intro.

Hoe nu jouw dagrijverlichting aansluiten:
Manier 1) Jij schrijft dat de LED's een totaal wattage hebben van 5 watt. Dan is dat makkelijk; je verbind de stadslicht bedrading (kijk wel naar + en -) direct op de LEDstekker en je haalt het stadslicht lampje uit de lichtunit. Aangezien de meeste stadslichtlampjes ook 5 watt zijn, merkt de computer geen verschil in stroomafname.

Manier 2) Mocht er een verschil zijn tussen het stadslicht wattage en jouw LED's, waardoor er op je display een foutcode zichtbaar wordt, dan zal zeer waarschijnlijk jouw stadslicht 10 watt zijn t.o.v. de 5watt van de LED's. 10w lampje vervangen door een 5 Watt zodat het totaal weer 10Watt is

Andere lampen aansluiten:
Op mijn 1200GSA heb ik mistlampen gemonteerd doch dit via een relais geschakeld. De hoofdstroom rechtstreeks van de accu afgetapt, met een zwevende zekering van 10Amp) en dat via het relais op de mislampen aangesloten (wel de negatieve draad aan de negatieve accupool aansluiten DUS NIET AAN MASSA; frame oid!!!!!)
De relaisspoel (schakeldraad) van het stadslicht afgetapt en via een waterdichte schakelaar laten lopen naar de negatieve accupool.
Zo heb ik een 8.5amp verbruiker aangesloten zonder dat de computer in de gaten had dat hij om de tuin werd geleid.

Het is ook mogelijk dit door een BMW dealer te laten doen, want die kan de computer programmeren dat er een nieuwe accessoire bij is gekomen, maar die zal daar beslist een rekening voor indienen.


Suuces!!
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door 1-handed »

Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door MAD »

Bert dat klopt, volgens mij is een "autoswitch" een kombinatie van een digitaal relais en een aansturing via de knipperlicht UIT schakelaar.
Goede suggestie _004
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
RhanRT

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door RhanRT »

MAD schreef:Bert dat klopt, volgens mij is een "autoswitch" een kombinatie van een digitaal relais en een aansturing via de knipperlicht UIT schakelaar.
Goede suggestie _004
of via de seinschakelaar van het groot licht

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door 1-handed »

Iemand dit gemonteerd ??
RhanRT

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door RhanRT »

1-handed schreef:Iemand dit gemonteerd ??

Je kunt een dergelijke autoswitch kopen bij Wunderlich (ongeveer 65 €) maar er zijn ook andere aanbieders voor ongeveer de helft.
FF googlen en je komt er wel uit.
Dave

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door Dave »

Heb het gehad, beide versies. Bleken op de lange duur niet betrouwbaar. Ik heb nu een mechanische schakelaar gemaakt in het dashboard. Werkt ook, tegen een fractie van de prijs...
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door 1-handed »

Dat word een gewoone schakelaar dus
Ron1968

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door Ron1968 »

Ik heb zo'n philips led lamp gemonteerd.
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb stroom afgetapt van mijn 12v aansluiting links voor van een draad aan de achterkant. Ik heb wel in het dashboard een schakelaar
om hem uit te kunnen zetten. In het buitenland vind ik het toch een gok. En als de led lamp brand en je zet de motor uit blijft er nog geruime tijd stroom op de 12v aansluiting staan, tussen 15 en 30 min schat ik. Nog nooit geklokt. Hoop je hier mee geholpen te hebben, mocht je vragen hebben, altijd vragen. _004
Inspector Gadget

Re: LED-lampen op R1200RT -> CANBUS?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ikzelf heb de eerder aangehaalde LEDPac aangesloten op de GPS CAN-bus accessoiresstekker.
Aangezien deze slechts enkele milliampères trekt. En kan dus prima via deze CAN-bus aansluiting samen met de GPS unit aangestuurd worden.
Zelfs eventueel via je stadlicht zou mogelijk zijn.
Ander voordeel is dat bij het uitzetten van het contact ik nog enige tijd een soort van Coming Home verlichting heb.

De Philips dagrijverlichting trekt wat meer stroom, dat zal richting de 3 á 4 ampère gaan, per lamp.
(komt ook door de aanstuurkast, die moduleert de Philips LED-lamp).

Het meest kosteneffectief is inderdaad "meeliften" op de accessoires-stekker, anders moet je gaan denken aan een FuzeBlocks oplossing wat het weer flink duurder maakt.
http://www.fuzeblocks.com/
Wel met als voordeel dat je met een dergelijke oplossing nog veel meer kunt aansluiten.

De accessoires-aansluiting kan redelijk wat ampères aan, maar niet oneindig. Pas dus wel op als je dergelijke "zware" dagrij-ledverlichting gaat aansluiten én nog eventueel andere accessoires via diezelfde plug.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”