Stationairprobleem
- amsteles
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:30
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Stationairprobleem
Mijn R1200RT blijft, telkens na een lang rit niet stationair lopen. Het komt voor dat als je de koppeling intrekt (en de motor stationair zou moeten blijven draaien) dat hij afslaat.
Dat is verrekte lastig als je vlak voor een bocht wat langzamer (soms moet) rijdt. Tijdens het normale rijden draait het blok perfect.
Ben al diverse keren naar mijn dealer geweest en daar was tot twee keer toe de oplossing "Forte Motor Power" maar dat hielp niet.
Afgelopen week weer terug geweest en uit het diagnose-onderzoek bleek dat de regelklep schakelaar voor 1% open bleef staan.
De dealer adviseerde deze te laten vervangen "want dat zou het kunnen zijn, maar zeker weten doen we het niet" (kosten schakelaar € 129,66).
Omdat ik dicht tegen de dure 40.000 km beurt aan zat deze gelijk maar laten uitvoeren, maar het allemaal heeft geen steek geholpen.
Ik word er een beetje "wanhopig" van want het kost alleen maar geld en het probleem blijft.
Wie heeft ook een dergelijke ervaring (gehad) en wellicht een oplossing?
Dat is verrekte lastig als je vlak voor een bocht wat langzamer (soms moet) rijdt. Tijdens het normale rijden draait het blok perfect.
Ben al diverse keren naar mijn dealer geweest en daar was tot twee keer toe de oplossing "Forte Motor Power" maar dat hielp niet.
Afgelopen week weer terug geweest en uit het diagnose-onderzoek bleek dat de regelklep schakelaar voor 1% open bleef staan.
De dealer adviseerde deze te laten vervangen "want dat zou het kunnen zijn, maar zeker weten doen we het niet" (kosten schakelaar € 129,66).
Omdat ik dicht tegen de dure 40.000 km beurt aan zat deze gelijk maar laten uitvoeren, maar het allemaal heeft geen steek geholpen.
Ik word er een beetje "wanhopig" van want het kost alleen maar geld en het probleem blijft.
Wie heeft ook een dergelijke ervaring (gehad) en wellicht een oplossing?
Re:Stationairprobleem
Ik neem aan dat het een BMW dealeRT is, en dus ook de zogenoemde calibratie van de twee servomotoren ten behoeve van het stationair toerental (idle actuators) gedaan heeft?
Dat is via de diagnose-kast cq. software.
Anders een keer een afspraak maken met Kenny, hij is specialist van de "moeilijke gevallen".
Dat is via de diagnose-kast cq. software.
Anders een keer een afspraak maken met Kenny, hij is specialist van de "moeilijke gevallen".
- amsteles
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:30
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Re: Stationairprobleem
Ik wil dolgraag dat het wordt opgelost, maar: wie is "Kenny"?
- No-Harm
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
- Locatie: Enschede
Re: Stationairprobleem
Ik heb dit probleem ook gehad. Wanneer ik na een stuk snelweg rijden de stad weer in reed sloeg de motor af zodra ik de koppelingshendel in kneep. Toen dit consequent bleek te gebeuren eens goed nagedacht over wanneer dit begonnen was. Toen schoot me te binnen dat de accu losgekoppeld geweest was en dat ik daarna niet de gesklepsensoren gecalibreerd had. Dit doe je door, nadat je de accu weer aangesloten hebt en voor je de motor start, de gashendel een paar keer van nul naar volledig open te draaien. Let daar bij op dat je de gashendel rustig weer terug laat gaan en niet in eens los laat. Na dit gedaan te hebben was bij mij het probleem over.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,
Succes en vriendelijke groet,
Harm.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,
Succes en vriendelijke groet,
Harm.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Stationairprobleem
en anders klinkt het als uit de carburateur-tijd naar aanzuigen valse lucht (tussen de inlaatkleppen en de gasfabriek dus).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- amsteles
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:30
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Re: Stationairprobleem
Ik ga e.e.a. uitproberen; alvast dank voor de reacties.
- amsteles
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 19 jun 2010, 20:30
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Re: Stationairprobleem
Heb de tip van Harm uitgevoerd: contact aan en gashandel rustig een aantal keren helemaal open- en dichtgedraaid.
Ben afgelopen week (vanaf Hemelvaart) in de Harz wezen toeren en tot mijn verbazing en grote vreugde heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Als dit de echte oplossing is: "gasklepsensoren calibreren" dan zou een dealer dit toch moeten weten?
Ik houd jullie op de hoogte en als het euvel zich weer voordoet ga ik naar MSA (Kenny).
Ben afgelopen week (vanaf Hemelvaart) in de Harz wezen toeren en tot mijn verbazing en grote vreugde heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Als dit de echte oplossing is: "gasklepsensoren calibreren" dan zou een dealer dit toch moeten weten?
Ik houd jullie op de hoogte en als het euvel zich weer voordoet ga ik naar MSA (Kenny).
- No-Harm
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
- Locatie: Enschede
Re: Stationairprobleem
Soms is de oplossing van een probleem zo simpel dat je er niet op komt. Fijn dat ik je heb kunnen helpen en hopelijk is het blijvend opgelost. Mijn 1200 heeft het in ieder geval niet weer gehad.
Harm.
Harm.
Re: Stationairprobleem
En voor de volledigheid de procedure voor de 1200RT:
(dit dien je elke keer als de 12 volt van de motor afgehaald wordt, te doen)
- Nadat je de accu weer aangesloten hebt, schakel het contact in, wacht totdat de zelftest klaar is, start de motor *niet*, beweeg de gashandel 3x langzaam (!) heen en weer tussen maximaal en minimaal (laat ook de gashandel dus ook niet losschieten, beweeg het met je hand op en neer!)
- Schakel daarna het contact uit, wacht 10 seconden.
- Schakel daarna het contact weer in, wacht op de zelftest, en dan start de motor zoals vanouds.
Ook zie ik soms beschreven staan dat de O2 sensor opnieuw gekalibreerd zou moeten worden, waar het eenvoudigweg een kwestie is van het starten van de motor, en deze stationair te laten draaien voor 10 minuten zonder aan de gashandel te komen.
Of dat zo'n goed idee is met een luchtgekoelde motor weet ik niet.
(dit dien je elke keer als de 12 volt van de motor afgehaald wordt, te doen)
- Nadat je de accu weer aangesloten hebt, schakel het contact in, wacht totdat de zelftest klaar is, start de motor *niet*, beweeg de gashandel 3x langzaam (!) heen en weer tussen maximaal en minimaal (laat ook de gashandel dus ook niet losschieten, beweeg het met je hand op en neer!)
- Schakel daarna het contact uit, wacht 10 seconden.
- Schakel daarna het contact weer in, wacht op de zelftest, en dan start de motor zoals vanouds.
Ook zie ik soms beschreven staan dat de O2 sensor opnieuw gekalibreerd zou moeten worden, waar het eenvoudigweg een kwestie is van het starten van de motor, en deze stationair te laten draaien voor 10 minuten zonder aan de gashandel te komen.
Of dat zo'n goed idee is met een luchtgekoelde motor weet ik niet.
Re: Stationairprobleem
die 10 minuten kan die wel aan, als je er maar geen gewoonte van maakt :roll:
Re: Stationairprobleem
Dank je wel voor je ervaring!
Ik had er niet zo op, maar dat is puur gevoelsmatig en een keer een ervaring in een ernstige file tijdens een groot ongeval.
Mijn 1100RT stond op die (toegeven, zomerse) dag toch behoorlijk hoog qua temperatuur.
Uiteindelijk gekozen om vroegtijdig de snelweg verlaten om maar enigszins de motor in rijwind-beweging te houden.
Ik had er niet zo op, maar dat is puur gevoelsmatig en een keer een ervaring in een ernstige file tijdens een groot ongeval.
Mijn 1100RT stond op die (toegeven, zomerse) dag toch behoorlijk hoog qua temperatuur.
Uiteindelijk gekozen om vroegtijdig de snelweg verlaten om maar enigszins de motor in rijwind-beweging te houden.
Re: Stationairprobleem
Uiteraard als je de temperatuurmeter ziet oplopen moet je er niet mee door gaan en op een zomerse dag (eens ooit heeeeel lang geleden :) ) is het goed om die situatie te verlaten als je kan. kun je dit niet door file en of blokkade? zet dan je motor uit.
Re: Stationairprobleem
Daarin heb je helemaal gelijk, met een auto zou je dat ook doen als je langdurig stilstaat.
Moet wel zeggen dat een RT (vorige week de RT ff moeten duwen omdat de brandstof vroegtijdig op was ) heel moeilijk te duwen is, dat onderdeel zou ik waarschijnlijk falen bij een CBR examen. Kanonnen wat rolt de 1200RT zwaar!
Moet wel zeggen dat een RT (vorige week de RT ff moeten duwen omdat de brandstof vroegtijdig op was ) heel moeilijk te duwen is, dat onderdeel zou ik waarschijnlijk falen bij een CBR examen. Kanonnen wat rolt de 1200RT zwaar!
Re: Stationairprobleem
met een grinnik, alhoewel niet leuk dat het je gebeurt Rob, ja dan is het droge gewicht van 245 kg zeker niet prettig om te verplaatsen maar je hoeft er met een CBR examen niet mee te rennen hoor
Re: Stationairprobleem
/Offtopic Aan
Ik lach nu hartelijk met je mee, maar het was vorige week maandag, toevallig de warmste dag van die week en niet de geheel juiste kleding, geen pretje.
Naast het feit dat ik gewoon met een vrijwel lege tank ben gaan rijden terwijl de brandstofmeter een volle tank aangaf, dat had een 1e controle van mij moeten zijn.
Dom, dom, dom.
Hopelijk hersteld het probleem met de brandstofmeter zich nog, niet vergeten daarom (ook) de dagteller te gaan gebruiken.
Ook apart dat na een anderhalf jaar zoveel brandstof schijnbaar verdampt is.
Tijdens het examen was er ook het onderdeel van lopen met de motor aan de hand, de bekende "lopend achteruit parkeren in parkeervak".
Dat ging met zo'n CB600 moeiteloos wat dat betreft. Toch maar weer eens proberen nu ik wat meer op krachten ben of dat ook lukt met een RT.
/Offtopic Uit
Back on topic;
Als mijn motor koud is loopt deze stationair juist niet echt lekker, te vroeg gas geven doet vaak de motor doen afslaan.
Vandaar die 2e opmerking over de O2 sensor kalibratie.
Mijn motor klinkt voor de rest wel mooi & rustig gaf een bezoeker eergisteren aan.
Wel met een andere niet-OEM Auspuff.
En binnenkort een Sport-Krümmeranlage ohne KAT samen met de Performance Controler. (eindelijk).
Moet ik wel de valbeugel aan de linkerkant voor aanpassen.
Ga dat dus binnenkort ff doen, accu loshalen, ff wachten, gashandel kalibratie zoals aangegeven, en dan ook de O2 sensor kalibratie.
Ik lach nu hartelijk met je mee, maar het was vorige week maandag, toevallig de warmste dag van die week en niet de geheel juiste kleding, geen pretje.
Naast het feit dat ik gewoon met een vrijwel lege tank ben gaan rijden terwijl de brandstofmeter een volle tank aangaf, dat had een 1e controle van mij moeten zijn.
Dom, dom, dom.
Hopelijk hersteld het probleem met de brandstofmeter zich nog, niet vergeten daarom (ook) de dagteller te gaan gebruiken.
Ook apart dat na een anderhalf jaar zoveel brandstof schijnbaar verdampt is.
Tijdens het examen was er ook het onderdeel van lopen met de motor aan de hand, de bekende "lopend achteruit parkeren in parkeervak".
Dat ging met zo'n CB600 moeiteloos wat dat betreft. Toch maar weer eens proberen nu ik wat meer op krachten ben of dat ook lukt met een RT.
/Offtopic Uit
Back on topic;
Als mijn motor koud is loopt deze stationair juist niet echt lekker, te vroeg gas geven doet vaak de motor doen afslaan.
Vandaar die 2e opmerking over de O2 sensor kalibratie.
Mijn motor klinkt voor de rest wel mooi & rustig gaf een bezoeker eergisteren aan.
Wel met een andere niet-OEM Auspuff.
En binnenkort een Sport-Krümmeranlage ohne KAT samen met de Performance Controler. (eindelijk).
Moet ik wel de valbeugel aan de linkerkant voor aanpassen.
Ga dat dus binnenkort ff doen, accu loshalen, ff wachten, gashandel kalibratie zoals aangegeven, en dan ook de O2 sensor kalibratie.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Stationairprobleem
Is dat niet gewoon met een zekering te doen of is de 1200 ook daarin anders dan de 1150?dutchmidiman schreef:.........................
Ga dat dus binnenkort ff doen, accu loshalen, ff wachten, gashandel kalibratie zoals aangegeven, en dan ook de O2 sensor kalibratie.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- BenR1250RT
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Stationairprobleem
Het afslaan van de motor bij stationair draaien na een lang rit heb ik ook gehad. Elders op dit forum hadden ze het over een update van de software. Mijn motor is van 2007 en na de update (door de dealer) had ik geen last meer van het afslaan van de motor. Dus als het kalibreren niet helpt ben je toch aangewezen op je dealer voor een update, succes!
Re: Stationairprobleem
Zover mij bekend niet, nee. Er zitten ook nog maar een paar zekeringen in de 1200, de CAN-bus regelt verder de bescherming.Baird schreef:Is dat niet gewoon met een zekering te doen of is de 1200 ook daarin anders dan de 1150?
Mijn motor is in 2011 bij de BMW dealeRT aan de kompjoeter gehangen, die was toen nog up-to-date.alnova schreef:...Dus als het kalibreren niet helpt ben je toch aangewezen op je dealer voor een update...
Daarnaast heb ik een GS911 (en ook nog de GutMann) waarmee ik diagnoses alsook kalibraties (adaptations) kan doen.
Als ik de motor een paar minuten warm laat lopen, is het probleem ook weg. Dus zo belangrijk is het ook weer niet, maar wel handig om te weten voor toekomstige draadjes, wellicht.
- Dennisky
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Hij is van mij ;-)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: West-friesland
- Locatie: Middlewood, West Friesland
Re: Stationairprobleem
Even tussendoor, weer wat geleerd dankzij het forum.
Ik vond m'n RT zo stampen als ik 'm koud start.
Echt dat mechanische bonken en stampen alsof hij elk
moment af kan slaan. Ik heb de tip van het synchroniseren
van de gasklep gevolgd en heb het idee dat het nu netter loopt.
Ik vond m'n RT zo stampen als ik 'm koud start.
Echt dat mechanische bonken en stampen alsof hij elk
moment af kan slaan. Ik heb de tip van het synchroniseren
van de gasklep gevolgd en heb het idee dat het nu netter loopt.
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....