Synchroniseren met slang of vacuummeters
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Synchroniseren met slang of vacuummeters
Goedenavond,
Ik heb de afgelopen dagen mijn motor een grote beurt gegeven.
Oa kleppen gesteld.
Nu synchroniseren.
Veel op het forum gelezen en begonnen met de slangversie.
Slang van 5 mtr gekocht van 6 mm uitwendig en in een U op een bord gespijkerd.
Benzine erin gegoten,
Aan de carburateurs gehangen, gestart ennnnnnnnn
alle benzine werd in de kleppen gezogen.
Weer verder gezocht op internet.
Om dit te voorkomen moet de slang geknepen worden stond er,
Dus in de slang een vernauwing gemaakt met festo slang van 4 mm uitwendig.
Gelijke lengte van de 4 mm slang om nauwkeurig te blijven ennnnnnnn.
Nog werdt de benzine naar binnen gezogen.
Toen ben ik hier maar mee gestopt
Toen 2 festo vacuum meters tot -1.0 bar aangesloten. met slangen op de kleppen,
Ieder slang een eigen meter
Dit werkt wel maar................
de meters vibreren bij lage toeren.
Bij 3000 rpm staan de meters een stuk rustiger rond de -0.4 bar maar zo kan ik ook niets afstellen.
Wie kan me aangeven wat ik verkeerd doe.
Moet er speciaal 2 takt olie in de slang ( deze is minder viskeus )
foto's zal ik morgen uploaden maar het zijn de bekende foto's
Ik ga donderdag voor 4 dagen naar Duitsland en wil ze graag afgesteld hebben.
Wie heeft raad.
Gr MInko
Ik heb de afgelopen dagen mijn motor een grote beurt gegeven.
Oa kleppen gesteld.
Nu synchroniseren.
Veel op het forum gelezen en begonnen met de slangversie.
Slang van 5 mtr gekocht van 6 mm uitwendig en in een U op een bord gespijkerd.
Benzine erin gegoten,
Aan de carburateurs gehangen, gestart ennnnnnnnn
alle benzine werd in de kleppen gezogen.
Weer verder gezocht op internet.
Om dit te voorkomen moet de slang geknepen worden stond er,
Dus in de slang een vernauwing gemaakt met festo slang van 4 mm uitwendig.
Gelijke lengte van de 4 mm slang om nauwkeurig te blijven ennnnnnnn.
Nog werdt de benzine naar binnen gezogen.
Toen ben ik hier maar mee gestopt
Toen 2 festo vacuum meters tot -1.0 bar aangesloten. met slangen op de kleppen,
Ieder slang een eigen meter
Dit werkt wel maar................
de meters vibreren bij lage toeren.
Bij 3000 rpm staan de meters een stuk rustiger rond de -0.4 bar maar zo kan ik ook niets afstellen.
Wie kan me aangeven wat ik verkeerd doe.
Moet er speciaal 2 takt olie in de slang ( deze is minder viskeus )
foto's zal ik morgen uploaden maar het zijn de bekende foto's
Ik ga donderdag voor 4 dagen naar Duitsland en wil ze graag afgesteld hebben.
Wie heeft raad.
Gr MInko
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Mijn slang was wat langer en ik gebruikte ATF en dat is eigenlijk dezelfde dikte ongeveer als een voorvorkolie. Stationair is hij bij mij op de vacuummeters ook iets onrustiger maar bij mij zit er ook een vernauwing in de slang dus misschien toch weer iets gunstiger. De Carbtune werkt bij mij zeer goed. Ik zou eens kijken wat de motor doet rond de 2500 rpm. Dan moeten ook de vacuummeters toch wel goed bruikbaar zijn.
- minko
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roosendaal
- Locatie: roosendaal
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Bedankt voor je reactie,
Inmiddels zijn de kleppen gesynchroniseerd.
Door een motorzaak hier in Roosendaal.
De motor was al helemaal "Kaal ".
Het was binnen 5 minuten geregeld.
Kostenloos. ( ik had wel al alle onderdelen voor de grote beurt gehaald )
Geweldige service.
Nu lekker naar duitsland met een motor die super loopt
Gr MInko
Inmiddels zijn de kleppen gesynchroniseerd.
Door een motorzaak hier in Roosendaal.
De motor was al helemaal "Kaal ".
Het was binnen 5 minuten geregeld.
Kostenloos. ( ik had wel al alle onderdelen voor de grote beurt gehaald )
Geweldige service.
Nu lekker naar duitsland met een motor die super loopt
Gr MInko
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Kwik zit netjes in de kolom met dopjes afgesloten.Bert M schreef:Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
OK, ik denk dat ik er even een heel verkeerd plaatje bij op mijn netvlies had...cdraaisma schreef:Kwik zit netjes in de kolom met dopjes afgesloten.Bert M schreef:Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Gr-Kees.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
De carbtune is voor mij goed genoeg. Ik heb in ieder geval een motor zonder KFR en een gunstig brandstofverbruik en daar gaat het mij mij om. Moet daarna alleen even naar het APK station om even het Co te controleren.
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Ik gebruiked gewoon cardaan olie 80W. Geen knijp in het slang nodig omdat de dikker olie heeft zelf wat demping. Het 'bibberd' zo'n halve cm in de buis bij lage toren (1000tpm) maar boven dit de vacuum pulses van de throttles zijn zo dichtbij elkaar dat de trilling niet meer te merken is.
Ik vind de slang nauwkeuriger omdat het geeft alleen de verschil tussen de twee cilinders- en dat is alles de telt! Zelfs een zeer kleine verschil in vacuum tussen de twee cilinders wordt over tijd merkbaar .
Tip- sluit beide kanten van de slang eerste aan en daarna set de motor aan!
Mijn balancer-
Ik vind de slang nauwkeuriger omdat het geeft alleen de verschil tussen de twee cilinders- en dat is alles de telt! Zelfs een zeer kleine verschil in vacuum tussen de twee cilinders wordt over tijd merkbaar .
Tip- sluit beide kanten van de slang eerste aan en daarna set de motor aan!
Mijn balancer-
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Ik gebruikte eerst ook de zelf gemaakte al was mijn slang snel weg toen hij één keer de uitlaatbocht raakte. Maar het werkt best goed.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Misschien overbodig maar heb je deze link op het forum gezien hier worden de mogelijkheden goed uitgelegd: viewtopic.php?f=35&t=5871&hilit=synchroniseren
Tip bij het gebruik van de slangkolom: benzine is te dun ........ vandaar dat het zo snel wordt opgezogen als de cilinders nogal "scheef" staan. Neem bijv. rijwielolie of twee-takt olie. 5 meter slang is erg kort. Ik heb kolommen van een meter hoog op een plank aan de muur gemaakt. De slang is totaal 10 meter, dan heb je wat extra ruimte rond je motor. Te dikke olie is lastig vullen.
Het resultaat met slang is net zo goed als met meters, omdat het op onderdruk werkt (verschil tussen links en rechts).
Suc6 en veel sleutelplezier
groetjes
Joop
Tip bij het gebruik van de slangkolom: benzine is te dun ........ vandaar dat het zo snel wordt opgezogen als de cilinders nogal "scheef" staan. Neem bijv. rijwielolie of twee-takt olie. 5 meter slang is erg kort. Ik heb kolommen van een meter hoog op een plank aan de muur gemaakt. De slang is totaal 10 meter, dan heb je wat extra ruimte rond je motor. Te dikke olie is lastig vullen.
Het resultaat met slang is net zo goed als met meters, omdat het op onderdruk werkt (verschil tussen links en rechts).
Suc6 en veel sleutelplezier
groetjes
Joop
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Goedeavond.
Foto van mijn kwikkolom,in verhoudig met het beetje kwik wat er in zit is de kolom wel lang.
Gr-Kees.
Foto van mijn kwikkolom,in verhoudig met het beetje kwik wat er in zit is de kolom wel lang.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
@ Kees-
Mooie ding de kwikkolom, maar met twee bekerkingen- de kwik is erg zwaar,dus kleine verschillen in drukte zijn moeilijker te lezen... en, ja, kwik is zeer slechte voor de gezondheid...
... mar om absolute druk te meten is hij erg goede- weer vanwege de densiteit van de kwik.
Netjes werkplek trouwens- ben beetje jaloers... meot weer aan de slag in mijn mancave/mangrot!
Mooie ding de kwikkolom, maar met twee bekerkingen- de kwik is erg zwaar,dus kleine verschillen in drukte zijn moeilijker te lezen... en, ja, kwik is zeer slechte voor de gezondheid...
... mar om absolute druk te meten is hij erg goede- weer vanwege de densiteit van de kwik.
Netjes werkplek trouwens- ben beetje jaloers... meot weer aan de slag in mijn mancave/mangrot!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters
Goedenavond.
Er zijn meerdere BMW werkplaatsen die met een kwikkolom werken(geen dealers)het kwik wat ik teveel had een aantal jaren terug,heb ik aan één van hen vekocht.
Gr-Kees.
Er zijn meerdere BMW werkplaatsen die met een kwikkolom werken(geen dealers)het kwik wat ik teveel had een aantal jaren terug,heb ik aan één van hen vekocht.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters
Kan me voorstellen dat als je garage/werkplaats ook toegankelijk is voor (kleine) kinderen je liever geen kwikkolom wilt hebben. Een ongelukje kan snel gebeuren ....
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters
Als je een goede set vacuüm meters hebt gekocht kan je deze op elke meter door middel van een stel schroefje een beetje afknijpen en zodoende zorgen dat de meter naalden niet meer staan te vibreren en rustig de vacuüm waarde aangeven.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters
Ik had een set Böhm vacuum meters niet de goed koopsten deze verkocht een toch voor een kwikkolom gekozen,vond ik nauwkeuriger.Beemer-Tycoons schreef:Als je een goede set vacuüm meters hebt gekocht kan je deze op elke meter door middel van een stel schroefje een beetje afknijpen en zodoende zorgen dat de meter naalden niet meer staan te vibreren en rustig de vacuüm waarde aangeven.
Gr-Kees.
Kees BMW