Pagina 1 van 1

Verlagen r1200p

Geplaatst: 22 feb 2015, 19:15
door Thieske88
Hey medeforummers,

Is er iemand die ervaring heeft met het verlagen van een r1200rt (2007-2008) zonder esa? In mijn geval betreft het een P.
Kan dit met de originele veren/dempers? Het hoeft maar een klein stukje, ivm een verlaagd zadel kan ik dan goed bij de grond. Echter ik wil liever niet alles vervangen.

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 01 mar 2015, 13:28
door BMWnozem
Heb onlangs mijn R1200rt laten verlagen. Ben 1.69 meter lang en mijn beenlengte is 70 cm. Voorzag mijn motor van een verlaagd BMW zadel waarbij de zithoogte in de laagste stand 78 cm is (fabrieksopgave). Rijden is geen probleem, maar voeten aan de grond wel. Met een voet aan de grond leunde de motor tegen de binnenkant van mijn dijbeen. Je zult maar te kort komen onder je voeten en een motor van 245 kilo wordt onhandelbaar. BMW levert/leverde, bij bestelling af fabriek, motoren met verlaagd zadel, korte veren incl dempers, korte zijstandaard en middenbok. Een lage buddyseat is gewoon verkrijgbaar maar of de andere onderdelen dat zijn weet ik niet. Je betaalt wel de BMW prijs. De hieronder beschreven mogelijkheid is mijn inziens voordeliger. Hyperpro levert een verlagingsset, dit scheelt 3 cm. Alleen de veren worden vervangen. Wel of niet de middenbok en zijstandaard aanpassen ?. De meningen hierover zijn verdeeld, zowel bij diverse bedrijven (MSA, JJ Suspension, Hyperpro Alphen a/d Rijn) die aan ombouw doen als op het forum. Mijn eigen ervaring is dat ik, na verwisselen van de veren, grote moeite had om de motor op de middenbok te zetten. Geparkeerd op de zijstandaard hoefde ik maar licht tegen de motor te duwen en deze bewoog naar voren en dreigde te vallen. Uiteindelijk zijn zijstandaard 1 cm en middenbok 2 cm ingekort. Dankzij Jensen Motorrijwielen in Nijmegen ben ik zeer tevreden met het verkregen resultaat.

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 02 mar 2015, 09:09
door WaltzingMatilda
Een ander idee is om ipv de motor te verlagen motorlaarzen te kopen van het merk Daytona. Type M Star GTX.
Deze hebben een verhoogde zool waar je aan de buitenkant niets van ziet maar het scheelt wel aan iedere kant 2,5 cm.
Laarzen zijn wel duur (rond de €350,-) maar zoals alle laarzen van dit merk van topkwaliteit en absoluut 100% waterdicht.

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 02 mar 2015, 15:44
door Cobaard
Ook ik heb ruim 1 jaar geleden mijn 1200RT (bij Hyperpro in Werkendam) laten verlagen. Hierbij zijn de veren vervangen, waardoor de motor iets meer dan 3 cm is verlaagd. Prima oplossing, waarbij ik niet de indruk heb dat dit ten koste van het comfort is gegaan en het de wegligging/rijkwaliteit zeker ten goede is gekomen. Overigens is hierover elders op dit forum al het nodige over geschreven (zie oa www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=53&t=7824 ). Ik heb wel de middenbok en de jiffy laten inkorten omdat ook ik het opbokken te zwaar vond gaan en de motor "te recht" op de jiffy stond. Ook ik heb Daytona M star GTX laarzen, met enig googlen kom je op een prijs van rond de 300 euro, inderdaad een prima laars met een goede pasvorm en na 4 jaar gebruik nog steeds waterdicht. [groet]

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 13 mei 2015, 09:16
door BOXERBOY
WaltzingMatilda schreef:Een ander idee is om ipv de motor te verlagen motorlaarzen te kopen van het merk Daytona. Type M Star GTX.
Deze hebben een verhoogde zool waar je aan de buitenkant niets van ziet maar het scheelt wel aan iedere kant 2,5 cm.
Laarzen zijn wel duur (rond de €350,-) maar zoals alle laarzen van dit merk van topkwaliteit en absoluut 100% waterdicht.
Is dat wel zo....? En over welke zool heb je het? Buitenzool of binnenzool?
Volgens mij is de buitenzool niet verhoogd met 2,5 cm maar kun je een verhoogde BINNENZOOL plaatsen die aan de hak zijde 2,5 cm en aan de voorzijde 0,8 cm is. Hierdoor komt je voet meer voorover en hoger IN de laarste staan.
De laars ZELF komt daar dus helemaal niet omhoog.......

In de omschrijving van de laars staat vermeld dat de hiel (ik denk gewoon het hak gedeelte) wel verhoogd is en dat je hak/hiel hierdoor 6 cm boven het wegdek komt te staan. Mogelijk dat WaltzingMatilda dit bedoelt? Dit ZOU een oplossing kunnen zijn maar nogmaals: het betreft dus alleen de achterkant van de laars en betreft dus NIET een verhoging over de gehele lengte van de zool.
[youtube]ZfcpE8CFNg0[/youtube]

http://webshop.hansvanwijk.nl/laars-day ... 83628.html

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 13 mei 2015, 10:57
door Cobaard
Goede morgen Boxerboy, zien en voelen is geloven. Ook in Friesland zijn er voldoende motorzaken met Daytona motorlaarzen. Wat let je om ze te gaan passen, als je bereid bent het bedrag ervoor uit te geven en je past ze dan ben je "verkocht" Big RT Smile

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 17 mei 2015, 23:05
door EileRT
Cobaard schreef:Goede morgen Boxerboy, zien en voelen is geloven. Ook in Friesland zijn er voldoende motorzaken met Daytona motorlaarzen. Wat let je om ze te gaan passen, als je bereid bent het bedrag ervoor uit te geven en je past ze dan ben je "verkocht" Big RT Smile
En zo is 't . . . ik heb mijn Daytona Road Star GTX gekocht bij Motorplaza in Heerenveen . . . ze zitten perfect, zijn waterdicht (Gore-Tex) en je kunt er een marathon op lopen . . . alhoewel, motorrijden heeft mijn voorkeur! ;)

On topic: hoop wel dat Thieske88, de starter van dit draadje, er ook iets aan heeft . . . _001

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 18 mei 2015, 01:07
door Thieske88
Voor mij bleek na de ombouw van mijn motor een verlaagd zadel op de laagste stand in combinatie met divi laarzen (exacte type weet ik zo niet) afdoende te zijn op deze manier kan ik bij de grond en denk ik mijn valbeugelset niet nodig te hebben Big RT Smile

Re: Verlagen r1200p

Geplaatst: 18 mei 2015, 07:24
door WaltzingMatilda
Mijn motor was ook verlaagd, niet aan de voorzijde maar alleen aan de achterzijde dmv een kortere reactiestang.
Deze heb is zsm laten vervangen door een originele stang want de motor werd er heel erg stoterig en springerig van.
Voor reageerde hij als een normale motor maar achter niet. Inveren tot daar aan toe maar bij het uitveren leek hij telkens een sprongetje te maken. Bij een wat sportievere rijstijl in combinatie met een wat mindere weg gaf mij dat een onprettig gevoel.
Bovendien reed ik voor mijn gevoel met een "scheve" motor. (voor een normale hoogte en achter 3 cm lager.