Ongelukken van motorrijders
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Ongelukken van motorrijders
Misschien goed om te lezen
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers
Dit is ook iets om te onthouden
5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers
Dit is ook iets om te onthouden
5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
- Zwiety
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
- Type: R1200RT
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Re: Ongelukken van motorrijders
Zeker goed om te lezen.
Mooi bericht en goed voor de bewustwording.
Mooi bericht en goed voor de bewustwording.
- Erwan
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200RT-P
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Ongelukken van motorrijders
Duidelijk artikel, inderdaad vooral automobilisten zijn een groot gevaar.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Ongelukken van motorrijders
Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers
Dit is ook iets om te onthouden
5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Ongelukken van motorrijders
Ook mijn zoon Gerrit en ik dragen een pak met fluor en een fluor helm. Het viel mij overigens weer op bij het dat zeer velen onder ons dat ook doen!
Bedankt voor de leerzame link Ton . . . altijd goed om extra gewezen te worden op de kwetsbaarheid van de motorrijder en wat jezelf kan doen om deze te verminderen.
Bedankt voor de leerzame link Ton . . . altijd goed om extra gewezen te worden op de kwetsbaarheid van de motorrijder en wat jezelf kan doen om deze te verminderen.
JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers
Dit is ook iets om te onthouden
5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- R1nus
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
- Type: R1200RT
- Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Locatie: Amsterdam
Re: Ongelukken van motorrijders
Er zijn ook mensen op motoren (motorrijders durf ik ze niet te noemen) die geen beschermende kleding, laat staan hesjes dragen en ook nog niet goed sturen.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6667758/98ef700c
http://www.dumpert.nl/mediabase/6667758/98ef700c
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Ongelukken van motorrijders
Eén ding is zeker: vallen kan hij wel en da's ook een kunst . . . :roll:
R1nus schreef:Er zijn ook mensen op motoren (motorrijders durf ik ze niet te noemen) die geen beschermende kleding, laat staan hesjes dragen en ook nog niet goed sturen.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6667758/98ef700c
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ongelukken van motorrijders
Dat is een goede slogan!Inspector Gadget schreef:Dress for the slide, not for the ride ...
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Ongelukken van motorrijders
Zat gisteren op een terrasje in de stad te eten samen met m'n vrouw (en ook nog een RT, burgerlijker kan niet ), ober heeft beide handen helemaal ingezwachteld. Ongelukje? Ja, mezelf onderuit geremd bij stoplicht, zag op laatste moment dat er een flitspaal stond. Droeg je handschoenen? Nee. Ga je vanaf nu handschoenen dragen. Nou, dat weet ik nog niet .... Denk het niet ...
Tja, sommigen hebben wat minder leervermogen ...
Eric.
Tja, sommigen hebben wat minder leervermogen ...
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Re: Ongelukken van motorrijders
Uhm, met alle respect voor de denkwijze van het fluo hesje/kledij/helmpie, en wil niemand tegen de spreekwoordelijke teentjes schoppen... MAAR... ik heb er vandaag over gesproken toen ik een vijftal motoragenten (voor mijn bedrijf) bij me in de vergaderruimte had, en er blijkt totaal geen bewijs dan wel aantoonbaar onderzoek te bestaan waaruit blijkt dat een geelkleurig dan wel oranje kleurig hesje de zichtbaarheid verhoogt, dus met andere woorden; zorgt voor minder ongelukken thans een betere zichtbaarheid. Meten is weten, dus voor mij is het kleurige hesje onzin, immers de bewijslast is niet aanwezig. Daarnevens zeggen de politieagenten dat zij helaas genoeg motorrijders van het asfalt moeten schrapen met een fluo-helm of fluo-hesje dan wel fluo-kledij. Leve lang de marketing.JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers
Dit is ook iets om te onthouden
5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
- Erwan
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200RT-P
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Ongelukken van motorrijders
Dag Menno,
Heb dit net uitgebreid gelezen.
http://www.knmv.nl/Documents/PDF/2013/O ... format.pdf
Ben het vooral wel eens met de MAG.
Maar ik ben toch ook van mening dat het verschil wel erg groot is. Ik rij dagelijks op de weg en zie mede motorrijders met felle kleuren toch veel gemakkelijker in mijn spiegel dan rijders die het niet dragen.Ik denk dat het voor een hoop motorrijders geldt dat ze het verschil zelf zien. Daar heb je geen onderzoek voor nodig.
Heb dit net uitgebreid gelezen.
http://www.knmv.nl/Documents/PDF/2013/O ... format.pdf
Ben het vooral wel eens met de MAG.
Maar ik ben toch ook van mening dat het verschil wel erg groot is. Ik rij dagelijks op de weg en zie mede motorrijders met felle kleuren toch veel gemakkelijker in mijn spiegel dan rijders die het niet dragen.Ik denk dat het voor een hoop motorrijders geldt dat ze het verschil zelf zien. Daar heb je geen onderzoek voor nodig.
Re: Ongelukken van motorrijders
Daarnaast kan je in mijn optiek niet echt vergelijk maken met motoragenten, die hebben een bovengemiddelde snelheid, geheel andere verkeersdeelneming, en "maken gebruik van elk mogelijke gaatje als het echt nodig is".
Dat is hun taak en hun (meer dan uitstekende) vaardigheden.
Ondanks hun meer dan uitstekende rijopleiding, hebben met name motoragenten dagelijks te maken met de overige verkeersdeelnemers die niet goed kijken c.q waarnemen.
Maar daarmee hebben motoragenten met heel veel meer risico's te kampen dan een gemiddelde motorrijder en kan je daarom geen echt vergelijk maken met hun ervaringen voor wat betreft opvallende kleding.
Ik ben het roerend eens met de MAG, het is het gedrag die je zichtbaarheid & waarneming kan verhogen.
Je moet contrasteren/"opvallen" versus de omgeving.
Denk dan (ook) aan de (wisselende) positie op de weg, kijkgedrag, concentratie, en zo voort.
Naast zaken zoals risico-inschatting en -vermijding, veiligheidsruimte (zie mijn onderschrift) en zo een hele reeks van factoren meer.
Opvallende kleding onder de juiste (!) omstandigheden kan helpen (zoals donkere kleding met retro-reflectie op zonnige dagen, fluor kleuren op donkere dagen) maar dat is een schakel in een hele reeks van zaken die "op orden" moeten zijn.
Het is bijna een wetenschap op zich en daar zijn ook diverse boeken over geschreven, ook voor motorrijders van voorrangsvoertuigen, en daarin komt opvallende kleding maar nauwelijks aan bod.
Is dus niet echt een bepalende factor.
Alle hulpmiddelen ten spijt, het is de factor mensch, op 2 wielen en meer, die een zeer belangrijke factor is in al de ongevallen.
Van vaardigheden, inzicht tot en met gemoedstoestand en kijken en daadwerkelijk zien.
Dat is hun taak en hun (meer dan uitstekende) vaardigheden.
Ondanks hun meer dan uitstekende rijopleiding, hebben met name motoragenten dagelijks te maken met de overige verkeersdeelnemers die niet goed kijken c.q waarnemen.
Maar daarmee hebben motoragenten met heel veel meer risico's te kampen dan een gemiddelde motorrijder en kan je daarom geen echt vergelijk maken met hun ervaringen voor wat betreft opvallende kleding.
Ik ben het roerend eens met de MAG, het is het gedrag die je zichtbaarheid & waarneming kan verhogen.
Je moet contrasteren/"opvallen" versus de omgeving.
Denk dan (ook) aan de (wisselende) positie op de weg, kijkgedrag, concentratie, en zo voort.
Naast zaken zoals risico-inschatting en -vermijding, veiligheidsruimte (zie mijn onderschrift) en zo een hele reeks van factoren meer.
Opvallende kleding onder de juiste (!) omstandigheden kan helpen (zoals donkere kleding met retro-reflectie op zonnige dagen, fluor kleuren op donkere dagen) maar dat is een schakel in een hele reeks van zaken die "op orden" moeten zijn.
Het is bijna een wetenschap op zich en daar zijn ook diverse boeken over geschreven, ook voor motorrijders van voorrangsvoertuigen, en daarin komt opvallende kleding maar nauwelijks aan bod.
Is dus niet echt een bepalende factor.
Alle hulpmiddelen ten spijt, het is de factor mensch, op 2 wielen en meer, die een zeer belangrijke factor is in al de ongevallen.
Van vaardigheden, inzicht tot en met gemoedstoestand en kijken en daadwerkelijk zien.
- R1nus
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
- Type: R1200RT
- Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Locatie: Amsterdam
Re: Ongelukken van motorrijders
Ook dien je goed op te letten op vrachtwagens.
http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... ati__.html
http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... ati__.html
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ongelukken van motorrijders
Als er geen onderzoek naar is gedaan of bestaat, ontbreekt de bewijslast voor en tegen fluorkledij; maw. Je kunt er niets over zeggen. Daarmee is niet gezegd dat het nutteloos is, alleen dat we het effect niet weten.Menno_Motor schreef:Uhm, met alle respect voor de denkwijze van het fluo hesje/kledij/helmpie, en wil niemand tegen de spreekwoordelijke teentjes schoppen... MAAR... ik heb er vandaag over gesproken toen ik een vijftal motoragenten (voor mijn bedrijf) bij me in de vergaderruimte had, en er blijkt totaal geen bewijs dan wel aantoonbaar onderzoek te bestaan waaruit blijkt dat een geelkleurig dan wel oranje kleurig hesje de zichtbaarheid verhoogt, dus met andere woorden; zorgt voor minder ongelukken thans een betere zichtbaarheid. Meten is weten, dus voor mij is het kleurige hesje onzin, immers de bewijslast is niet aanwezig. Daarnevens zeggen de politieagenten dat zij helaas genoeg motorrijders van het asfalt moeten schrapen met een fluo-helm of fluo-hesje dan wel fluo-kledij. Leve lang de marketing.JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers
Dit is ook iets om te onthouden
5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
Dat fluorkledij onzin is, is dus ook een stelling zonder bewijs.
Ik denk voorlopig maar: "Baat het niet dan schaadt het niet".
Re: Ongelukken van motorrijders
:shock:R1nus schreef:Ook dien je goed op te letten op vrachtwagens.
Zonde!
Gelukkig dat de motorrijder zo scherp van geest was van de motor "af te springen" anders had hij er ook onder gelegen waarschijnlijk.
Wel zou ik willen aanmerken dat de positie van de motorrijder niet echt optimaal was in zijn rijvak, als ik er zo met mijn lekenogen naar kijk, stond hij vrijwel tegen de weg-as aan.
Bij een t-splitsing kan je beter jezelf meer aan de buitenkant binnen je rijbaan opstellen, dan hopelijk ben je dan ook eerder zichtbaarder voor het kruisend en afslaand verkeer.
Hoewel ik mij afvraag of dat in dit geval geholpen zou hebben want die vrachtwagenchauffeur had beter moeten (uit)kijken. Ik vermoed dat hij in zijn linker spiegel keek naar de persoon met de kinderwagen, of hij niet de stoep aan de linkerkant ging raken o.i.d.
Ik kan daar natuurlijk alleen maar naar gissen.
En had ik echt heel rapido de stoep opgezocht als ik geen oogcontact kreeg & had met die vrachtwagenchauffeur.
Tijdens mijn opleiding is mij echt ingehamerd bij alle vrachtwagens bij elke situatie ver vandaan te blijven, een motorrijder is te nietig voor het zicht van een vrachtwagenchauffeur.
Helaas is dit een voorbeeld daarvan.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Ongelukken van motorrijders
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Ongelukken van motorrijders
Ben het geheel eens met Hans! En uiteraard rapport MAG.
Het menselijk oog is gevoeliger voor fluo-achtige tinten. Bewezen!!!!
Daarom lijkt het me volstrekt logisch dat motorrijders in goed zichtbare kledij (fluo-hesje of jack) eerder zullen worden opgemerkt!
In het kader van ons aller veiligheid is alle extra zichtbaarheid meegenomen! Dus ik heb inderdaad een fluogele helm en dito jack!
Het menselijk oog is gevoeliger voor fluo-achtige tinten. Bewezen!!!!
Daarom lijkt het me volstrekt logisch dat motorrijders in goed zichtbare kledij (fluo-hesje of jack) eerder zullen worden opgemerkt!
In het kader van ons aller veiligheid is alle extra zichtbaarheid meegenomen! Dus ik heb inderdaad een fluogele helm en dito jack!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Ongelukken van motorrijders
Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen. Zowel in de file als op donkere dagen. In de zomer op legere wegen merk je inderdaad minder verschil. Maar met name in het voorjaar en najaar heb ik grote verschillen ervaren.
Wat mij bijvoorbeeld ook opvalt is dat vanaf mid Oktober "ineens" de gemiddelde automobilist vergeet dat er motoren op de weg rijden. (heeft niets te maken met fluo maar zo ervaar ik het)
Ik denk dat ik me zelf nooit zal vergeven dat ik te horen krijg van een automobilist "ik had u niet gezien". Het is mij die € 30,- waard om het antwoord op de vraag nooit te weten of het beter is of geen verschil maakt.
Drive safely
Wat mij bijvoorbeeld ook opvalt is dat vanaf mid Oktober "ineens" de gemiddelde automobilist vergeet dat er motoren op de weg rijden. (heeft niets te maken met fluo maar zo ervaar ik het)
Ik denk dat ik me zelf nooit zal vergeven dat ik te horen krijg van een automobilist "ik had u niet gezien". Het is mij die € 30,- waard om het antwoord op de vraag nooit te weten of het beter is of geen verschil maakt.
Drive safely
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Ongelukken van motorrijders
Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik )Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Ongelukken van motorrijders
Als je zo overtuigd bent van je stelling , dan moet je ZEKER geen hesje gaan dragen, gelukkig kan ieder individu zelf beslissen wat hij doetMenno_Motor schreef:Uhm, met alle respect voor de denkwijze van het fluo hesje/kledij/helmpie, en wil niemand tegen de spreekwoordelijke teentjes schoppen... MAAR... ik heb er vandaag over gesproken toen ik een vijftal motoragenten (voor mijn bedrijf) bij me in de vergaderruimte had, en er blijkt totaal geen bewijs dan wel aantoonbaar onderzoek te bestaan waaruit blijkt dat een geelkleurig dan wel oranje kleurig hesje de zichtbaarheid verhoogt, dus met andere woorden; zorgt voor minder ongelukken thans een betere zichtbaarheid. Meten is weten, dus voor mij is het kleurige hesje onzin, immers de bewijslast is niet aanwezig. Daarnevens zeggen de politieagenten dat zij helaas genoeg motorrijders van het asfalt moeten schrapen met een fluo-helm of fluo-hesje dan wel fluo-kledij. Leve lang de marketing.JDoubleOP schreef:Vandaar dat ik altijd een geel hesje draag...... kan net het verschil uit maken van wel/niet gezien worden door andere weggebruikers.
Punt 6. De motorrijder wordt niet gezien: Als je naar de hoofdoorzaken kijkt, bestonden 70% van de menselijke fouten van automobilisten uit het niet opmerken van de motorrijder!!!!!
Ton1959 schreef:Misschien goed om te lezen
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/safety/#cijfers
Dit is ook iets om te onthouden
5. Het gevaar zit voor je: 90% van alle risico's voor de motorrijder, in de vorm van auto's en in de vorm van de omgeving (bomen of lantarenpalen waar de motorrijder tegen botste zeg maar), bevonden zich voor het ongeluk voor de motorrijder: het gevaar zit dus meestal voor je.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ongelukken van motorrijders
Fluo? Het is toch "fluor"?!
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Ongelukken van motorrijders
Ik denk, Hans, dat we hier te maken hebben met algemeen aanvaarde schrijf/spreektaal. We schrijven/zeggen fluo-jack, fluovestje, fluohesje, maar eigenlijk bedoelen we kledij die fuoresceert. Beter zou zijn als we zouden spreken over fluorescerende kleding.HansD schreef:Fluo? Het is toch "fluor"?!
Fluor bestaat ook. Maar dan weer niet in combinatie met een kledingstuk waarbij een bepaalde "kleur" wordt bedoeld, maar als chemische stof.
.....en nou maar hopen dat ik met bovenstaande uitleg de plank niet volledig missla....
Overigens vind ik het allemaal niet zo heel belangrijk, als we er maar van doordrongen zijn dat, op welke wijze wij ook onze zichtbaarheid in het verkeer vergroten, we bijdragen aan onze eigen en uiteindelijk ook, de veiligheid van de medeweggebruiker.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ongelukken van motorrijders
In Engeland noemen we het de HiViz Jacket, waarbij HiViz is afgeleid van High Visibility. Kunnen we in Nederland ook doen. Bij deze introduceer ik de term: BetSy-jas (Beter Zichtbaar) :lol:
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Water gekoeld
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Ongelukken van motorrijders
Tattoos en littekens dat is pas stoer!Eric r1200rt schreef:Zat gisteren op een terrasje in de stad te eten samen met m'n vrouw (en ook nog een RT, burgerlijker kan niet ), ober heeft beide handen helemaal ingezwachteld. Ongelukje? Ja, mezelf onderuit geremd bij stoplicht, zag op laatste moment dat er een flitspaal stond. Droeg je handschoenen? Nee. Ga je vanaf nu handschoenen dragen. Nou, dat weet ik nog niet .... Denk het niet ...
Tja, sommigen hebben wat minder leervermogen ...
Eric.
Re: Ongelukken van motorrijders
In de US noemen ze dat road-rash.
Je zou dat kunnen vertalen naar straatjeuk, asfalt-allergie, stoeptegel-uitslag of zo.
Of armelui's tatoeage.
Maar dat je soms net iets te gemakkelijk matige/onjuiste tot geen bescherming aantrekt c.q draagt zag ik heel recentelijk ook op YT bij een ons aller bekende persoon.
Goed voorbeeld doet goed volgen, zou ik dan willen zeggen.
Je zou dat kunnen vertalen naar straatjeuk, asfalt-allergie, stoeptegel-uitslag of zo.
Of armelui's tatoeage.
Maar dat je soms net iets te gemakkelijk matige/onjuiste tot geen bescherming aantrekt c.q draagt zag ik heel recentelijk ook op YT bij een ons aller bekende persoon.
Goed voorbeeld doet goed volgen, zou ik dan willen zeggen.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ongelukken van motorrijders
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat elk individu in hoge mate verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag en keuzes en de daaruit voortvloeiende consequenties. Zeker als het een onderwerp betreft waarover zoveel is geschreven als het gebruik van beschermende kleding. De toverformule: "Dat heb ik niet geweten..." gaat hierbij immers niet meer op.Inspector Gadget schreef:
Maar dat je soms net iets te gemakkelijk matige/onjuiste tot geen bescherming aantrekt c.q draagt zag ik heel recentelijk ook op YT bij een ons aller bekende persoon.
Goed voorbeeld doet goed volgen, zou ik dan willen zeggen.
Voorbeeld: als iemand die wij allemaal kennen, in een vlaag van verstandsverbijstering er voor kiest om met de motor op de snelweg tegen het verkeer in te gaan rijden en dat ook nog eens op YouTube vereeuwigd, ga ik er toch echt vanuit dat er niemand zal zijn die dat voorbeeld zal volgen.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Ongelukken van motorrijders
Ben ik helemaal met je eens. Ik ben dan ook dan altijd verbaast, zeker als het een "bekende" is van wie ik weet dat toch zeker wel serieus te nemen.Bert M schreef:Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat elk individu in hoge mate verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag en keuzes en de daaruit voortvloeiende consequenties. Zeker ..
Laat ik dan ook zeggen, het zijn inderdaad de keuzes van elk individu.
Ik heb diegene daar ook verder helemaal niet mee lastig gevallen, het viel mij wel op. (ook omdat het heel duidelijk te zien was)
Ikzelf zal die keuze nooit maken al vallen de mussen dood van het dak, ik ga altijd "in vol ornaat", no matter what, where and when.
Daarom heb ik ook een cooling vest en binnenkort een doorwaai-jas.
Maar ik ben een rare, ik weet het.
De meeste "bekende" die ik ken heb ik in mijn YT abonnement opgenomen, maar een dergelijke gedraging ben ik vooralsnog niet tegen gekomen.Bert M schreef:Voorbeeld: als iemand die wij allemaal kennen, in een vlaag van verstandsverbijstering er voor kiest om met de motor op de snelweg tegen het verkeer in te gaan rijden en dat ook nog eens op YouTube vereeuwigd
(Laat mij gerust weten via PB, kan ik ook van volle verbazing van mijn stoel rollen)
Dat lijkt mij best wel ernstig en het dan ook nog op YT plaatsen?
Ik ken de omstandigheden niet maar totale verbazing aan deze kant van het toetsenbord!
Lijkt mij toch echt niet iets waar je trots op zou mogen zijn, me dunkt.
Terug naar het onderwerp;
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Ongelukken van motorrijders
Hier heb jij een punt WullumWullum schreef:Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik )Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...
Dit is ook mijn ervaring.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Ongelukken van motorrijders
Het is natuurlijk mooi meegenomen dat ik beter zichtbaar ben als ik dergelijke kleding draag. Maar niet meer dan dat. Rijstijl en vermogen tot (kunnen) anticiperen op situaties zijn naar mijn oordeel veel belangrijker. Op het moment dat je denkt: 'die ander ziet mij wel', ben je niet meer in control over de situatie. Vals gevoel van veiligheid is heel gevaarlijk.WaltzingMatilda schreef:Hier heb jij een punt WullumWullum schreef:Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik )Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...
Dit is ook mijn ervaring.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ongelukken van motorrijders
1)
Zou een mooie boel worden als iets pas waarheid is wanneer het bewezen kan worden ( denk maar even na wat we de afgelopen paar duizend jaar beweerd hebben en pas de laatste eeuw of zo hebben kunnen bewijzen, wake up!)
2)
Heb sinds een week mijn Xenon er weer inzitten nadat ik het voor mijn Frankrijk-vakantie er tijdelijk uitgehaald had: Bij het tussen-de-file-doorrijden zie ik eerder reacties ontstaat bij de automobilisten dan met de gewone verlichting. Bewijs: Nee, waarneming: Ja, statistiek op 1 meting bedrijven: Niet doen, maar toch
3)
Afhankelijk met/op/in welk vervoermiddel je je verplaatst zie je andere vervoermiddelen: Zit je in een auto dan zie je hoofdzakelijk auto's en de rest niet, rij je op een motor dan vallen motorrijders jou erg op. Voorlopige conclusie: je valt niet op bij een automobilist omdat je niet in een auto zit. Bewezen: Ja, maar ik weet niet meer waar het staat.
Heb net weer een Fluo ARAI Quantum ST helm gekocht ...................
Zou een mooie boel worden als iets pas waarheid is wanneer het bewezen kan worden ( denk maar even na wat we de afgelopen paar duizend jaar beweerd hebben en pas de laatste eeuw of zo hebben kunnen bewijzen, wake up!)
2)
Heb sinds een week mijn Xenon er weer inzitten nadat ik het voor mijn Frankrijk-vakantie er tijdelijk uitgehaald had: Bij het tussen-de-file-doorrijden zie ik eerder reacties ontstaat bij de automobilisten dan met de gewone verlichting. Bewijs: Nee, waarneming: Ja, statistiek op 1 meting bedrijven: Niet doen, maar toch
3)
Afhankelijk met/op/in welk vervoermiddel je je verplaatst zie je andere vervoermiddelen: Zit je in een auto dan zie je hoofdzakelijk auto's en de rest niet, rij je op een motor dan vallen motorrijders jou erg op. Voorlopige conclusie: je valt niet op bij een automobilist omdat je niet in een auto zit. Bewezen: Ja, maar ik weet niet meer waar het staat.
Heb net weer een Fluo ARAI Quantum ST helm gekocht ...................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Kees
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Ongelukken van motorrijders
Baird schreef:1)
Zou een mooie boel worden als iets pas waarheid is wanneer het bewezen kan worden ( denk maar even na wat we de afgelopen paar duizend jaar beweerd hebben en pas de laatste eeuw of zo hebben kunnen bewijzen, wake up!)
Ik ga toch maar voor de stelling dat iets waar is als het bewezen is.
Ben in mijn leven veel mensen tegengekomen die van alles beweerden zonder enige vorm van onderbouwing.
Ondanks heftig nadenken kan ik geen voorbeelden bedenken. Ook niet na de wake up
Met groet,
Kees
- jpauwels
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 20 apr 2011, 11:14
- Type: R1200RT
- Bijz: Saphir Schwarz Metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Riel
Re: Ongelukken van motorrijders
Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
Sent from my iPad aan alle forumleden
Sent from my iPad aan alle forumleden
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ongelukken van motorrijders
+1, dat bedoel ik dus.jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
De aarde is altijd plat geweest met een zon die daar omheen draaide en waar je van af kon vallen totdat we er achter kwamen dat het een bol was die om een zon draaide, die ideeën hadden we al lang maar de bewijzen werden niet geaccepteerd, zoals ik zei: Wake up
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Ongelukken van motorrijders
Zo redeneert de fiscus in ieder geval ook altijd...jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
Sent from my iPad aan alle forumleden
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Kees
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
- Type: R1100RT
- Bijz: Origineel
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Ongelukken van motorrijders
We gaan wel erg off topic!, maar nog een keer dan.Baird schreef:+1, dat bedoel ik dus.jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
De aarde is altijd plat geweest met een zon die daar omheen draaide en waar je van af kon vallen totdat we er achter kwamen dat het een bol was die om een zon draaide, die ideeën hadden we al lang maar de bewijzen werden niet geaccepteerd, zoals ik zei: Wake up
We geloofden dat de aarde plat was, dus dat was waar?
Dat andere bewijzen werden niet geaccepteerd door het halstarrige deel dat in "het platte" geloofde.
Gelukkig is inmiddels bewezen dat hij rond is. :shock:
Volgens mij ondergraaf je je eigen stelling.
-1 dus
Met groet,
Kees
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ongelukken van motorrijders
Het is andersom: in de wetenschap kun je niet bewijzen dat iets waar is!jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
https://www.youtube.com/watch?v=EYPapE-3FRw
Door herhaalde testen die allemaal een theorie onderbouwen, kun je aannemelijk maken dat iets waar is. De waarschijnlijkheid dat iets waar is neemt met elke test toe, maar wordt nooit 100%. Daarentegen is maar 1 test nodig om aan te tonen dat een theorie niet waar is!
Denk maar aan Newton - zijn theorie van de zwaartekracht was ongeveer 200 jaar "waar", totdat ene meneer Einstein kwam.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Ongelukken van motorrijders
Ik ben misschien een oude zeurpiet maar ik zie links en rechts bij motorkleding kleur: "fluor yellow" staan. Vreemdgenoeg ook wel eens "Neon yellow", en inderdaad ook "Fluo".WernerB schreef: Fluor bestaat ook. Maar dan weer niet in combinatie met een kledingstuk waarbij een bepaalde "kleur" wordt bedoeld,
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Ongelukken van motorrijders
Volgens mij is het zelfs zo dat het bewezen is dat er stellingen zijn die waar zijn, maar niet bewezen kunnen worden .....
(Althans zo herinner ik het me, houd me aanbevolen voor nadere toelichting)
(Althans zo herinner ik het me, houd me aanbevolen voor nadere toelichting)
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- jpauwels
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 20 apr 2011, 11:14
- Type: R1200RT
- Bijz: Saphir Schwarz Metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Riel
Re: Ongelukken van motorrijders
HansD dat klopt als een bus.
Sent from my iPad aan alle forumleden
Sent from my iPad aan alle forumleden
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Ongelukken van motorrijders
En dat er geen markering op zit, zegt ook nog niet zo veel, want de poep wout heeft ook burger R1200RT's rondrijden met een leuk uitklapbaar goodie in de zijkoffer (een lichtbakje: "VOLG POLITIE").Wullum schreef:Zou het niet gewoon komen doordat de gemiddelde automobilist bij het waarnemen van een fluo jas en fluo helm denkt: "K*t een wout! Oppassen!" (sorry, goed Bosch' taalgebruik )Arjan W schreef:Je kan veel zeggen, maar sinds dat ik een fluo jas heb en een gele helm van BMW vind ik het opvallen dat ik meer gezien wordt door automobilisten en vind ik dat automobilisten zich netter gedragen om mij heen.
Zeker als er nog eens precies zo'n brommert onder zit als waar de wouten op rondrijden? Dat er geen strepen opgeplakt zitten ziet zo'n koekwaus pas véél later...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Ongelukken van motorrijders
En de aarde is niet eens rond maar meer een soort afgeplatte aardappel.Kees schreef:We gaan wel erg off topic!, maar nog een keer dan.Baird schreef:+1, dat bedoel ik dus.jpauwels schreef:Wetenschappelijk gezien is het juist andersom, iets is waar tot,je het tegendeel kan bewijzen :)
De aarde is altijd plat geweest met een zon die daar omheen draaide en waar je van af kon vallen totdat we er achter kwamen dat het een bol was die om een zon draaide, die ideeën hadden we al lang maar de bewijzen werden niet geaccepteerd, zoals ik zei: Wake up
We geloofden dat de aarde plat was, dus dat was waar?
Dat andere bewijzen werden niet geaccepteerd door het halstarrige deel dat in "het platte" geloofde.
Gelukkig is inmiddels bewezen dat hij rond is. :shock:
Volgens mij ondergraaf je je eigen stelling.
-1 dus
Met groet,
Kees
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- Martin7007
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
- Type: R1200RT
- Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Doetinchem
- Locatie: Doetinchem
Re: Ongelukken van motorrijders
Extra zichtbaar zijn en gezien worden zijn 2 verschillende dingen.
Ik kan er als motorrijder niet voor zorgen dat ik daadwerkelijk gezien wordt. Op de extra zichtbaarheid heb ik echter wel invloed. Vandaar dat ik niet alleen een fluor gele helm draag maar ook een fluor gele jas die tevens voldoet aan de EN 471. Deze norm gaat naast de kleur ook om de aanwezigheid van reflecterend materiaal. Daarnaast moet je er tijdens het rijden vanuit blijven gaan dat je niet gezien wordt tot het tegendeel ( niet wetenschappelijk, maar door waarnemen) bewezen is.
Wanneer ik zelf aan het verkeer deelneem vallen mij de motorrijders in fluorkleuren eerder op, kan alleen maar hopen dat het voor andere verkeersdeelnemers net zo geldt.
Ik kan er als motorrijder niet voor zorgen dat ik daadwerkelijk gezien wordt. Op de extra zichtbaarheid heb ik echter wel invloed. Vandaar dat ik niet alleen een fluor gele helm draag maar ook een fluor gele jas die tevens voldoet aan de EN 471. Deze norm gaat naast de kleur ook om de aanwezigheid van reflecterend materiaal. Daarnaast moet je er tijdens het rijden vanuit blijven gaan dat je niet gezien wordt tot het tegendeel ( niet wetenschappelijk, maar door waarnemen) bewezen is.
Wanneer ik zelf aan het verkeer deelneem vallen mij de motorrijders in fluorkleuren eerder op, kan alleen maar hopen dat het voor andere verkeersdeelnemers net zo geldt.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ongelukken van motorrijders
Martin7007 schreef:Extra zichtbaar zijn en gezien worden zijn 2 verschillende dingen.
Als mensen in gedachte ergens mee bezig zijn kunnen ze soms wel in een bepaalde richting kijken maar inderdaad toch niks waarnemen. En net tijdens die momenten gaat het volgens mij vaak fout. En dan maakt het helemaal niks uit wat je draagt. Het is dan maar hopen dat die ander niet tegelijk zo'n zelfde moment heeft en nog wel op tijd uitwijkt. Ik heb het idee dat mensen vaak die momenten hebben van afwezigheid. Ik kom er in ieder geval regelmatig tegen.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Ongelukken van motorrijders
Een fluor gele jas valt ook alleen maar op als het donker weer is of tegen een donkere achtergrond.
Bij felle zon valt hij juist niet op, dan valt juist weer een donkere jas op (hoeft niet perse zwart te zijn)
Wel fluor/niet fluor maakt weinig uit als.... zie commentaar hierboven van ton1959 waar ik mij volledig in kan vinden
En voor de rest zul je zelf goed moeten opletten waarbij je ook eens naar je eigen positie op de weg moet kijken.
Bij felle zon valt hij juist niet op, dan valt juist weer een donkere jas op (hoeft niet perse zwart te zijn)
Wel fluor/niet fluor maakt weinig uit als.... zie commentaar hierboven van ton1959 waar ik mij volledig in kan vinden
En voor de rest zul je zelf goed moeten opletten waarbij je ook eens naar je eigen positie op de weg moet kijken.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Beamer63
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R Nine T Racer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: omgeving Tilburg
Re: Ongelukken van motorrijders
En voor de rest zul je zelf goed moeten opletten waarbij je ook eens naar je eigen positie op de weg moet kijken.[/quote]
Ik vind vooral dat laatste veel belangrijker dan de kleur van de jas ; je eigen plaats op de weg bepaald voor een groot gedeelte of de automobilist jou ziet of gezien heeft en voorkomt tevens het verkeerd aansnijden en inschatten van ( onoverzichtelijke) bochten waardoor tegenliggers geraakt worden of een bocht niet wordt gehaald.
Ik vind het prima als iedereen in een gele jas of helm rond gaat rijden zolang het maar niet verplicht wordt.
Ik vind vooral dat laatste veel belangrijker dan de kleur van de jas ; je eigen plaats op de weg bepaald voor een groot gedeelte of de automobilist jou ziet of gezien heeft en voorkomt tevens het verkeerd aansnijden en inschatten van ( onoverzichtelijke) bochten waardoor tegenliggers geraakt worden of een bocht niet wordt gehaald.
Ik vind het prima als iedereen in een gele jas of helm rond gaat rijden zolang het maar niet verplicht wordt.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Ongelukken van motorrijders
Ik vind die fluor gele jas ook geen gek idee hoor. Maar als je er mee rijd zal je misschien ook gemakkelijker denken dat ze je vast wel gezien hebben. En ik ga er vaak vanuit dat ze me niet gezien hebben. Als ik al het gevoel heb dat die ander iets stoms gaat goed ben ik al op mijn hoede. Als ik weer eens zo'n vrachtauto chauffeur zie die regelmatig met zijn vrachtauto gedeeltelijk op de vluchtstrook zit wil ik er snel voorbij.
En je ziet vaak van die mensen die totaal niet met het verkeer bezig zijn maar met hun telefoon of degene die naast ze zit. Dan heb je weinig aan opvallend zijn. In dat geval zou het wel handig zijn als je dan even op het open uitlaat systeem a la Harley kan over gaan. Je schrikt meteen wakker als ze langskomen. Maar ja het schrik effect kan ook in je nadeel werken.Als ik oudere mensen zie rijden met 85 km per uur over de snelweg of 30 op de ringbanen dan kan je er bijna op wachten dat er iets fout gaat.
En je ziet vaak van die mensen die totaal niet met het verkeer bezig zijn maar met hun telefoon of degene die naast ze zit. Dan heb je weinig aan opvallend zijn. In dat geval zou het wel handig zijn als je dan even op het open uitlaat systeem a la Harley kan over gaan. Je schrikt meteen wakker als ze langskomen. Maar ja het schrik effect kan ook in je nadeel werken.Als ik oudere mensen zie rijden met 85 km per uur over de snelweg of 30 op de ringbanen dan kan je er bijna op wachten dat er iets fout gaat.