Pagina 1 van 1

Bandenspanning

Geplaatst: 25 aug 2015, 14:52
door DickL
Regelmatig controleer ik de bandenspanning van auto en motor. Al heel lang valt mij op dat ik mijn motorbanden wat vaker moet bijpompen dan mijn autobanden. Er is geen sprake van een lekje - dit verschijnsel heeft zich ook met eerdere motoren en auto's voorgedaan. Een triviaal onderwerp, maar ik ben toch wel benieuwd of hier een oorzaak achter zit. Iemand enig idee?

gr.Dick

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 25 aug 2015, 17:02
door Hazeldonk
Druk verlies omdat een motor vaker langer achtereen stilstaat is een bekend gegeven.

Ben

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 25 aug 2015, 18:33
door beckysmile
Dat is bij mij precies andersom, niet alleen het drukverlies uit de banden, maar ook het langer stilstaan :mrgreen:

Groet, Aad

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 25 aug 2015, 18:51
door Ton1959
Zijn je banden al vrij oud? En persoonlijk vind ik het altijd ook een goed idee om bij elke bandenwissel de ventielen te vernieuwen. Bij stilstand lopen de banden niet sneller leeg . Volgens mij andersom ze verliezen waarschijnlijk meer spanning door erop te rijden. Hoe weet je zo zeker dat er geen lek in zit? En hoe snel zakt de bandenspanning en moet er veel bij?

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 07:13
door white
Hier Idem.

Weekje stilstand is 0.1 Bar verlies.
Zowel op de RT als op de LT..

Ben er altijd vanuit gegaan dat het normaal is.

Hier word dan ook wekelijks, en voor iedere grote rit gechecked voor vertrek.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 09:13
door theridingman
Bij mijn voormakige ktm adventure990 was het drukverlies zo groot dat het haast problematisch te noemen was. Bij stilstand 0.5bar per week, al rijdend 0.5bar na een dagrit 4 a 500km. Hij had wel binnenbanden. Meermaals gesheqt op lekken zonder iets te vinden, uiteindelijk de binnenbanden vervangen door crossbinnenbanden (dikkere rubber) met slechts matige verbetering.

Nu is het bij de r1200rt lc ongeveer 0.1 bar per week en bij mijn ktm 690 duke nagenoeg geen verlies.t

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 09:23
door Ton1959
Tja bij mij blijft dat moeilijk te testen als ik dat haakse bochtje erop zet verlies ik al spanning. Ik zal het eens gaan bijhouden bij mijn andere motor die staat veel stil.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 11:14
door DickL
Banden zijn ongeveer 1 jaar oud - ventielen worden bij wisselen altijd vernieuwd. Motor staat inderdaad soms langer stil dan auto - echter auto staat ook wel eens een ruime week stil maar dat veroorzaakt geen verlies aan spanning.

gr. Dick

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 14:25
door Ton1959
Kan jij je bandenspanning controleren zonder dat je spanning verliest? Ik niet omdat ik met die haakse bochtjes zit. Voordat ik het gemonteerd hebt is de spanning al iets gezakt?

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 16:30
door scan
Ook een heel belangrijks aspect is dat de velgen na demontage van de versleten banden goed gereinigd worden en er niet alleen even met de kwast overheen gestreken wordt.
Écht met een borstel er weer een mooi glad oppervlak van maken en daarna pas de nieuwe sloffen monteren.
Dat is één.
Daarnaast moet je banden altijd in koude toestand meten. Niets nieuws zul je denken.
Maar meten bij 18˚C of bij 28˚C levert al 0,1 bar verschil op.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 19:17
door white
Ton1959 schreef:Kan jij je bandenspanning controleren zonder dat je spanning verliest? Ik niet omdat ik met die haakse bochtjes zit. Voordat ik het gemonteerd hebt is de spanning al iets gezakt?
Hoi Ton.

Ik heb een Flaig aangeschaft.
Is een geijkte meter, en werkt prima zonder spanningsverlies.
Door de drie mogelijke opzetstukken kom ik er goed mee weg.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 20:21
door Ton1959
Ik zie op hun site staan geijkte modellen leverbaar . Maar las nog niet welke dat zijn. Maar ziet er wel een handige meter uit ja. Maar jammer dat je alleen kan meten. Dan moet je toch alsnog naar de pomp om de bandenspanning te verhogen of neem je dan jou meter mee om te vergelijken of gebruik je thuis de fietspomp? Ik ben zomaar benieuwd hé.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 20:56
door Ton1959
Nog even wat reviews gezocht deze bandenspanningsmeter krijgt goede reviews dus daar ligt het niet aan. _004

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 21:38
door RobNIJ
scan schreef:Ook een heel belangrijks aspect is dat de velgen na demontage van de versleten banden goed gereinigd worden en er niet alleen even met de kwast overheen gestreken wordt.
Écht met een borstel er weer een mooi glad oppervlak van maken en daarna pas de nieuwe sloffen monteren.
Dat is één.
Daarnaast moet je banden altijd in koude toestand meten. Niets nieuws zul je denken.
Maar meten bij 18˚C of bij 28˚C levert al 0,1 bar verschil op.
Volgens de wet van Boyle-Gay Lussac zal het drukverschil bij deze temperaturen niet meer dan 0,068 bar zijn :$
Rob

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 22:06
door DickL
De ventielen van mijn 800ST zijn in de velgspaken gemonteerd zodat ik simpel kan meten en pompen zonder haakse bochtjes of spanningsverlies. Maar nogmaals : Maakt niets uit - op mijn vorige BMW's met en zonder binnenband had ik hetzelfde verschijnsel : Altijd moest ik eerder wat bijpompen als bij mijn auto's. Overigens : Niet verontrustend - ik schat zo'n 0,2 - 0,3 bar verlies per maand. Ik vroeg me alleen af wat de oorzaak is.

gr. Dick

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 26 aug 2015, 22:45
door Ton1959
Als je meer rijd verlies je meer lucht. Een band word tijdens het rijden constant vervormt en kleine lekkages tussen velgrand en velg zijn dan wel mogelijk. En je zal dan niet altijd iets zien als je het wiel in een bak water stopt. Als de banden te droog gemonteerd worden zet de band zich ook niet echt goed op de velgrand en dat kan soms al een lekkage geven. Maar rubber is ook een beetje poreus . Binnenbanden zijn kwalitatief ook allemaal verschillend en dan merk je bij fietsen vooral. Gelukkig hebben we die steeds minder op motoren. Maar soms heb je ook kleine lekkages tussen ventiel en velg.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 07:44
door white
Ton1959 schreef:Dan moet je toch alsnog naar de pomp om de bandenspanning te verhogen of neem je dan jou meter mee om te vergelijken of gebruik je thuis de fietspomp?
Ik heb jaren geleden bij de Makro eens een draagbare Nu-air compressor gekocht.
Afbeelding

Kosten zijn laag, en het is een zeer betrouwbaar apparaat gebleken.
Ik kan dus thuis, als de banden koud zijn lucht bijpompen.

Ik ga ALTIJD van mijn eigen meter uit, zowel de spanning van de autobanden, als die van de motor.

Onlangs nieuwe banden laten leggen op mijn K1200LT door een bandenboer.

"Welke bandenspanning rijd U mee meneer?"
2.9 voor en achter.
"Dat is wel erg veel"
Dat is de aanbevolen spanning door de fabrikant, de oude banden hebben het zo erg lang en goed gedaan.
"Ok"

Na het monteren neem ik de wielen mee naar huis.
Thuis controleer ik voor montage van de velgen de spanning.
Voorband 2.2, achter 2.7 ...

Ik had stalen ventielen laten monteren waarover nogal wat discussie is, of dat wel kan op mijn velgen.
Daar die dus wellicht ergens lekten en zo het spanningverlies konden veroorzaken, ben ik terug gereden naar de bandenboer.

Op welke spanning heb je mijn banden net gezet?
"2.3 en 2.5 meneer"
Ik had toch gezegt beide 2.9?
"Dat is veel te veel meneer" :evil: :evil: :evil:

Na duidelijk gemaakt te hebben dat ik graag had dat mijn gehanteerde spanning word aangehouden voortaan, zijn we de verschillen gaan opzoeken.
Bleek dus dat de 4 meters die her en der in de zaak hingen bijna een halve Bar verschil aangaven met dezelfde bandenspanning :shock:

Afgelopen week met mijn autobanden hetzelfde.
Nieuwe banden laten monteren in een garage uit de directe familiekring.
Ook daar alle meters geprobeerd, met weer grote verschillen....

Kortom: ik blijf meten met de geijkte Flaig.
Mocht die afwijken is het in ieder geval altijd dezelfde afwijking...

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 09:22
door Ton1959
Vergeet niet dat geijkt niet betekend dat hij goed blijft aangeven. Dat wil alleen maar zeggen dat hij op het moment toen hij geijkt was goed was. Als het goed is worden bandenspanningmeters regelmatig gecontroleerd.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 09:26
door white
Klopt.

Daarom geef ik ook aan, "mocht die gaan afwijken.."

De Flaig heeft een draaischijf waar de schaalverdeling op staat.
Zodoende kun je hem zelf bijstellen, en dus weer op nul zetten.
Geen garantie dat ie perfect goed blijft staan, dat ben ik met je eens.

Maar: het is een professioneel apparaatje (de prijs ook), die je ten alle tijde opnieuw kunt laten ijken door hun servicedesk.

Zelf heb je snel genoeg in de gaten als hij gaat afwijken (ander rijgedrag bij dezelfde bandenspanning).
Uit ervaring blijkt dat de garagemeters ook niet altijd (understatement) goed staan.
Zelfs niet de meters die voor motoren worden gebruikt, waar 0.1 bar gewoon veel meer uitmaakt dan bij een auto.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 10:13
door scan
RobNIJ schreef:
scan schreef:Ook een heel belangrijks aspect is dat de velgen na demontage van de versleten banden goed gereinigd worden en er niet alleen even met de kwast overheen gestreken wordt.
Écht met een borstel er weer een mooi glad oppervlak van maken en daarna pas de nieuwe sloffen monteren.
Dat is één.
Daarnaast moet je banden altijd in koude toestand meten. Niets nieuws zul je denken.
Maar meten bij 18˚C of bij 28˚C levert al 0,1 bar verschil op.
Volgens de wet van Boyle-Gay Lussac zal het drukverschil bij deze temperaturen niet meer dan 0,068 bar zijn :$
Rob
Slimpy.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 14:55
door Jeroen1969
Is, op 1 decimaal nauwkeurig, dus 0,1 Bar.... Wat ook werd gezegd geloof ik....

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 17:09
door HansD
beckysmile schreef:Dat is bij mij precies andersom, niet alleen het drukverlies uit de banden, maar ook het langer stilstaan :mrgreen:

Groet, Aad
+1
Ik rijd doordeweeks elke dag op de Rt en heb al maanden geen drukverlies.
(Controle middels on board RDC - Reifen Druck Controle systeem, 2,5 voor, 2,9 achter)

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 18:07
door Lemoi
hier ook elke dag rijden (btw gisteren meer een leuke binnendoro naar stuttgart, heerlijk weer :-) ) en eigenlijk geen drukverlies. Na mijn vakantie van ruim 3 weken 0.1 bar minder

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 27 aug 2015, 20:39
door Ton1959
0,1 bar meer of minder voel ik niet. Maar ik controleer mijn banden elke maand een keer maar zoals ik al zei wat hij precies zakt weet ik niet. Ik heb zelfs een paar autowielen gehad waar na 10 jaar nog lucht in zat. Bij mijn auto moet er altijd lucht bij maar die controleer ik misschien om de 3 maanden eens. En als ik zie dat er één bed slapper staat dan weet ik dat ik daar naar de spijker moet zoeken.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 28 aug 2015, 10:38
door DickL
Wanneer ik de reacties zo lees dan lijkt het er op (hoe vreemd dit ook mag klinken) dat de mensen die elke dag rijden minder last hebben van drukverlies dan motoren die langer stilstaan - analoog aan wat Ben (Hazeldonk) heeft gezegd. Mijn auto gebruik ik wat meer en het drukverlies daarvan schat ik op slechts 0,3 bar per half jaar.

gr. Dick

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 28 aug 2015, 18:23
door WaltzingMatilda
white schreef:
Ton1959 schreef:Dan moet je toch alsnog naar de pomp om de bandenspanning te verhogen of neem je dan jou meter mee om te vergelijken of gebruik je thuis de fietspomp?
Ik heb jaren geleden bij de Makro eens een draagbare Nu-air compressor gekocht.
Afbeelding

Kosten zijn laag, en het is een zeer betrouwbaar apparaat gebleken.
Ik kan dus thuis, als de banden koud zijn lucht bijpompen.

Ik ga ALTIJD van mijn eigen meter uit, zowel de spanning van de autobanden, als die van de motor.

Onlangs nieuwe banden laten leggen op mijn K1200LT door een bandenboer.

"Welke bandenspanning rijd U mee meneer?"
2.9 voor en achter.
"Dat is wel erg veel"
Dat is de aanbevolen spanning door de fabrikant, de oude banden hebben het zo erg lang en goed gedaan.
"Ok"

Na het monteren neem ik de wielen mee naar huis.
Thuis controleer ik voor montage van de velgen de spanning.
Voorband 2.2, achter 2.7 ...

Ik had stalen ventielen laten monteren waarover nogal wat discussie is, of dat wel kan op mijn velgen.
Daar die dus wellicht ergens lekten en zo het spanningverlies konden veroorzaken, ben ik terug gereden naar de bandenboer.

Op welke spanning heb je mijn banden net gezet?
"2.3 en 2.5 meneer"
Ik had toch gezegt beide 2.9?
"Dat is veel te veel meneer" :evil: :evil: :evil:

Na duidelijk gemaakt te hebben dat ik graag had dat mijn gehanteerde spanning word aangehouden voortaan, zijn we de verschillen gaan opzoeken.
Bleek dus dat de 4 meters die her en der in de zaak hingen bijna een halve Bar verschil aangaven met dezelfde bandenspanning :shock:

Afgelopen week met mijn autobanden hetzelfde.
Nieuwe banden laten monteren in een garage uit de directe familiekring.
Ook daar alle meters geprobeerd, met weer grote verschillen....

Kortom: ik blijf meten met de geijkte Flaig.
Mocht die afwijken is het in ieder geval altijd dezelfde afwijking...
Heb precies dezelfde, werkt goed maar als de meter 3,5 bar aangeeft dan geeft de boordcomputer van de RT 3.0 bar aan.
Dus erg betrouwbaar is het allemaal niet!

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 28 aug 2015, 18:35
door RT1
"
Heb precies dezelfde, werkt goed maar als de meter 3,5 bar aangeeft dan geeft de boordcomputer van de RT 3.0 bar aan.
Dus erg betrouwbaar is het allemaal niet. "


Dat is goed mogelijk , maar dan weet je nog niet wie het bij het juiste eind heeft :D , zul je toch een keer met een vers geijkte meter aan de gang moeten. :mrgreen: om zekerheid te hebben dat je de banden op de juiste spanning zet.
[groet]
Rob

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 28 aug 2015, 18:48
door Ton1959
DickL schreef:Wanneer ik de reacties zo lees dan lijkt het er op (hoe vreemd dit ook mag klinken) dat de mensen die elke dag rijden minder last hebben van drukverlies dan motoren die langer stilstaan - analoog aan wat Ben (Hazeldonk) heeft gezegd. Mijn auto gebruik ik wat meer en het drukverlies daarvan schat ik op slechts 0,3 bar per half jaar.

gr. Dick
Ben Hazeldonk zegt dit Druk verlies omdat een motor vaker langer achtereen stilstaat is een bekend gegeven.

En dat klopt ook. Maar als je elke dag rijd zakt de spanning ook na een tijd. De ene band verliest wat meer dan de andere. Elke band verliest druk en natuurlijk verliest de band meer druk na een langere tijd. Let wel op de omgevingstemperatuur die heeft ook zijn invloed.

Ik wacht eigenlijk nog op een totaal andere reactie. Bijvoorbeeld iemand die zegt dat hij elke drie maanden zijn bandenspanning moet laten zakken omdat die steeds hoger werd.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 28 aug 2015, 19:57
door WaltzingMatilda
Ton1959 schreef:
DickL schreef:Wanneer ik de reacties zo lees dan lijkt het er op (hoe vreemd dit ook mag klinken) dat de mensen die elke dag rijden minder last hebben van drukverlies dan motoren die langer stilstaan - analoog aan wat Ben (Hazeldonk) heeft gezegd. Mijn auto gebruik ik wat meer en het drukverlies daarvan schat ik op slechts 0,3 bar per half jaar.

gr. Dick
Ben Hazeldonk zegt dit Druk verlies omdat een motor vaker langer achtereen stilstaat is een bekend gegeven.

En dat klopt ook. Maar als je elke dag rijd zakt de spanning ook na een tijd. De ene band verliest wat meer dan de andere. Elke band verliest druk en natuurlijk verliest de band meer druk na een langere tijd. Let wel op de omgevingstemperatuur die heeft ook zijn invloed.

Ik wacht eigenlijk nog op een totaal andere reactie. Bijvoorbeeld iemand die zegt dat hij elke drie maanden zijn bandenspanning moet laten zakken omdat die steeds hoger werd.

Nu je het zegt.... Grapje.
Ik merk wel dat mijn bandenspanning gemiddeld per 2 weken met ongeveer 0,1 bar afneemt.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 28 aug 2015, 19:59
door WaltzingMatilda
RT1 schreef:"
Heb precies dezelfde, werkt goed maar als de meter 3,5 bar aangeeft dan geeft de boordcomputer van de RT 3.0 bar aan.
Dus erg betrouwbaar is het allemaal niet. "


Dat is goed mogelijk , maar dan weet je nog niet wie het bij het juiste eind heeft :D , zul je toch een keer met een vers geijkte meter aan de gang moeten. :mrgreen: om zekerheid te hebben dat je de banden op de juiste spanning zet.
[groet]
Rob
Klopt,
Heb thuis een voetpomp waarbij de meter ongeveer hetzelfde als de boordcomputer aangeeft wat de bandenspanning betreft.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 01 sep 2015, 07:41
door white
WaltzingMatilda schreef:
Heb precies dezelfde, werkt goed maar als de meter 3,5 bar aangeeft dan geeft de boordcomputer van de RT 3.0 bar aan.
Dus erg betrouwbaar is het allemaal niet!
De compressor is betrouwbaar voor dat geld was wat ik bedoelde met mijn uitspraak.
De bandenspanning controleer ik met de Flaig.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 01 sep 2015, 20:19
door WaltzingMatilda
white schreef:
WaltzingMatilda schreef:
Heb precies dezelfde, werkt goed maar als de meter 3,5 bar aangeeft dan geeft de boordcomputer van de RT 3.0 bar aan.
Dus erg betrouwbaar is het allemaal niet!
De compressor is betrouwbaar voor dat geld was wat ik bedoelde met mijn uitspraak.
De bandenspanning controleer ik met de Flaig.
Die zal ongetwijfeld beter aangeven wat de exacte bandenspanning aangeeft.
De originele meter vertrouw ik echter niet gezien de grote afwijking met de boordcomputer van de RT.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: 01 sep 2015, 23:19
door white
Dit is ook maar een hobby compressor, echter voor het domweg vullen van de banden perfect.
Ik zal die meter ook nooit blind vertrouwen, al wil het toeval dat ie bij mij niet veel afwijkt..