Vraag BMW navigator 4

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Ik ben in het bezit van een BMW Navigator 4.

Nu valt het mij de laatste tijd (laatste paar weken) op dat, wanneer ik een adres invoer, ik niet over de snelste route er naar toe word gestuurd.

Ik moest van de week van Utrecht naar Mill. Adres ingevoerd en volgens de Garmin moet ik via A2, A15, afslag 34 Echteld, N323, N322, A73, afslag 4 Cuijk en door naar het adres in Mill.

Mooie route hoor, maar natuurlijk niet de snelste, zeker niet als je achter vrachtverkeer vast zit. Deze N-wegen zijn allemaal 1 rijstrook met inhaalverbod....

Voor de deur, in Mill, de Garmin weer aangezet en naar huis ingetikt en krijg ik de volgende route:
N277, N324, A59, A2, A15 uitvoegen en op parallelstrook blijven rijden, weer invoegen op de A2 en thuis.....

Nu ben ik niet bekend in de omgeving (anders had ik het adres niet in hoeven voeren) maar heb wel het idee dat ik donker Brabant helemaal gezien heb. Nogmaals het was mooi, maar ik wilde de snelste route, niet de mooiste.

Mijn instellingen zijn niet recent gewijzigd, snelste route, alleen onverhard aangevinkt bij "te vermijden". Software helemaal up-to-date.

Ik ben benieuwd hoe dit komt, vraag mij af of ik altijd "alternatieve" routes gereden heb ergens naar toe.
Ik weet ook niet hoe ik een andere route kan kiezen als ik mijn bestemming heb ingevoerd.

Wie kan mij helpen? Mocht ik dit in de verkeerde groep geplaatst hebben, excuses.

Ik heb mijn vraag ook op het gps forum gesteld echter (nog) geen reactie mogen ontvangen.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door HansD »

Kijk eens welke kaarten je aangevinkt hebt. Als je meerdere kaarten op de Navigator hebt staan en je vinkt de verkeerde of meerdere aan, kun je dit ook krijgen. Daarnaast moet je bij schakelen van kaart altijd de Navigator uitzetten en weer opstarten om de goede kaart te activeren.

Kom je er helemaal niet uit, probeer dan de "groot onderhoud procedure" van Mr. gps
viewtopic.php?f=40&t=8599&p=92541&hilit ... urt#p92541
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

HansD schreef:Kijk eens welke kaarten je aangevinkt hebt. Als je meerdere kaarten op de Navigator hebt staan en je vinkt de verkeerde of meerdere aan, kun je dit ook krijgen. Daarnaast moet je bij schakelen van kaart altijd de Navigator uitzetten en weer opstarten om de goede kaart te activeren.

Kom je er helemaal niet uit, probeer dan de "groot onderhoud procedure" van Mr. gps
viewtopic.php?f=40&t=8599&p=92541&hilit ... urt#p92541
Hoi Hans, dank je wel voor je reactie. _004

Kun je mij uitleggen hoe ik kaarten aan- en uit kan zetten? Wijst zich dat vanzelf op mijn Zumo?
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Mariecke schreef: Kun je mij uitleggen hoe ik kaarten aan- en uit kan zetten? Wijst zich dat vanzelf op mijn Zumo?
Zie https://youtu.be/6r6P9I8Swd0?t=22m10s
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door siebke »

Ik herken hetzelfde probleem met de Zumo 660. Op de A67 wilde die me via Helmond over N-wegen naar de A2 sturen. Ook thuis pakt'ie af en toe een B-weg (die zelfs een stukje verder ligt) i.p.v. de doorgaande weg.
Voor zover ik kan overzien is er alleen de laatste kaart(update) geïnstalleerd. En eigenlijk is toen pas de 'ellende' begonnen, want daarna wijst 'ie me ook de weg midden door de bebouwde kom vanaf thuis, terwijl de doorgaande provinciale weg (N-weg) veel dichter bij ligt.
De vorige kaartupdate dateert van 14 maart 2015. Daarvóór precies een jaar eerder (13 maart 2014) Had dus gehoopt op weer een update deze week _001 . Maar Express geeft nog steeds aan dat mijn Zumo up-to-date is.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Hans Vaessen schreef:
Mariecke schreef: Kun je mij uitleggen hoe ik kaarten aan- en uit kan zetten? Wijst zich dat vanzelf op mijn Zumo?
Zie https://youtu.be/6r6P9I8Swd0?t=22m10s

http://myalbum.com/album/kMtD3UM2e66p

Ik heb het gevonden, bedankt voor de link!

Ik heb in mijn Garmin 2 vinkjes staan, 1 bij CN Europe NT 2016.20 en 1 bij CN Europe NT 2016.20 3D, zou ik er hiervan dan eentje uit moeten zetten?

Oh ja, ik heb geprobeerd een foto bij te voegen maar die kunst heb ik kennelijk nog niet onder de knie op het forum _001
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door HansD »

Nee, staat goed zo. Die twee Cn kaarten horen bij elkaar. Je hebt ook de Onroute kaart en die staat niet aangevinkt, dus je kaarten staan helemaal goed.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

HansD schreef:Nee, staat goed zo. Die twee Cn kaarten horen bij elkaar. Je hebt ook de Onroute kaart en die staat niet aangevinkt, dus je kaarten staan helemaal goed.
Dat is jammer, ik had gehoopt dat dit het probleem zou zijn (en de oplossing)

Ik herken het verhaal van Siebke zeker. Zeer frustrerend en ik hoop wel dat er snel een oplossing voor komt.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door HansD »

Kijk nu eens goed naar je voorkeuren voor vermijden, zie ook het filmpje van Mr.gps.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door siebke »

HansD schreef:Kijk nu eens goed naar je voorkeuren voor vermijden, zie ook het filmpje van Mr.gps.
snelwegen, veerponten, seizoensafsluitingen, tolwegen, carpoolstroken -naughty- ......, ingesteld op snellere tijd..... . Snelwegen niet in de automobielmodus.... :$
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

siebke schreef:
HansD schreef:Kijk nu eens goed naar je voorkeuren voor vermijden, zie ook het filmpje van Mr.gps.
snelwegen, veerponten, seizoensafsluitingen, tolwegen, carpoolstroken -naughty- ......, ingesteld op snellere tijd..... . Snelwegen niet in de automobielmodus.... :$
Idem hier. (alleen onverharde wegen aangevinkt)
Ik ken de filmpjes van mr.Gps en heb ze braaf gevolgd bij het instellen van mijn Garmin 2 jaar terug. Ik heb er naar mijn beste weten niets aan verandert, behalve regelmatig updaten.
Het is naar mijn idee sinds enkele weken zo dat hij "raar" doet met routes.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Is het niet zo dat je wanneer je van A naar B wilt en je het adres invoert na even wachten de mogelijkheid krijgt om te kiezen uit verschillende routes. Zeg maar een korte een gevarieerde en vaak nog een. Routes worden dan daarin aangegeven in lila, groen en nog iets dergelijks.
Dat zie je dan aan de rechterkant van het scherm doordat er er soort pop-up komt met die mogelijkheden.
Hou me te goede maar dacht dat het zo werkte. Ben al enige tijd geen NAV IV gebruiker meer, vandaar.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

scan schreef:Is het niet zo dat je wanneer je van A naar B wilt en je het adres invoert na even wachten de mogelijkheid krijgt om te kiezen uit verschillende routes. Zeg maar een korte een gevarieerde en vaak nog een. Routes worden dan daarin aangegeven in lila, groen en nog iets dergelijks.
Dat zie je dan aan de rechterkant van het scherm doordat er er soort pop-up komt met die mogelijkheden.
Hou me te goede maar dacht dat het zo werkte. Ben al enige tijd geen NAV IV gebruiker meer, vandaar.
Nee, tenminste niet dat ik weet. Je voert het adres in en typt op "ga" en dan krijg je een route. Je kunt dan wel op het scherm drukken om uit te zoomen en de hele route te zien, maar ik weet dus niet hoe dan de route zou moeten wijzigen.
Maar daarbij moet gezegd worden dat ik ervan uit ga/ging dat hij mij over de snelste route stuurt, dus de behoefte tot kunnen wijzigen was er tot voor kort niet.
Ik kijk tegenwoordig maar op Google Maps voor de hoofdwegen (die onthoud ik wel) en zodra ik dan de afslag neem, concentreer ik mij weer op de navigatie.

(Navigator 4 is een Zumo 660)
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ook de NAV 4 en ook ik kan mij niet herinneren dat ik de keuze krijg bij een van-A-naar-Beter navigatie ik een keuze zou krijgen voor de manier waarop de route berekend zou gaan worden, als ik via "adres invoer" de navigatie start.

Dan wordt de route berekend op basis van je voorkeur zoals ingesteld in de Systeem voorkeuren (Snelle, Korte, met al dan niet ingeschakelde vermijdingen).
PS: Ik heb qua Vermijden ingeschakeld staan: u-bochten, onverharde wegen, verkeersinformatie, veerboten en seizoensgebonden afsluitingen (ff uit het blote hoofd).

Je krijgt die expliciete keuze juist weer wel als je de knop "Aangepaste Route" gebruikt;
Je geeft dan een vertrek-punt aan en 1 (of meerdere) bestemmingen, en na het berekenen van die route, krijg je de optie via pijl-naar-beneden (etc) of je de snelle, korte en nog-wat route-opties wenst.

Desalniettemin herken ik het probleem zeker wel;
Meer dan eens bemerk ik dat Garmin zeker niet altijd de echt daadwerkelijke snelste route lijkt te geven.
Sterker nog, bepaalde regio's (bijvoorbeeld in de buurt van Nijmegen) wordt ik nogal eens de parallel-baan of een afrit en dan gelijk weer de oprit opgestuurd.
Ook bij de regio Utrecht kwam ik regelmatige vreemde route-situaties tegen, maar dat is een 2 ~ 3-tal kaart-updates geleden opgelost.

Ik vermoed dat er hier-en-daar in de Garmin kaart route-fouten zitten;
Naar wat ik een beetje gok, op basis van ervaringen met route-kaarten uit het verre verleden toen nog op pc etc, hebben wegen bepaalde "gewichten" zodat bij een route-berekening de ene weg wat eerder gekozen zal worden c.q de voorkeur heeft versus de andere weg in de nabijheid.
En mogelijk dat sommige wegen dat verkeerde "gewicht" hebben waardoor de route-berekening niet (bepaald) optimaal is.

Wat je zou kunnen proberen;
Gebruik een online route-planner (bijvoorbeeld degene van ANWB) en vergelijk het resultaat met dezelfde route via je BMW Navigator 4.
Maar er zijn meerdere routeplanners (zoek via g00gle op routeplanner) waarmee je een vergelijk kunt maken.
(heb zelf al wat geprobeerd op basis van jou route, maar krijg meerdere "hits" op Mill, dus kan geen vergelijk voor je maken)
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Vond nog een gebruiksaanwijzing van de vorige NAV IV en zie daar!
Kijk maar eens op pagina 14 van de gebruiksaanwijzing onder "De pagina Routes" in de middelste kolom.
Onder "GA" zie je nog een pijl en als je daar op drukt krijg je een ander voorstel voor de route.
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb een een iets oudere of nieuwere handleiding maar je ziet die optie alleen maar wanneer je bepaalde opties gebruikt, zoals Zoek Nabij.
Tijdens "Waarheen?" en dan invoeren van het adres en daarna berekenen van de route, krijg je die optie niet nabij de "Ga" knop.
Immers, de route-voorkeur staat ingesteld in de Systeem instellingen. (Snelste/Kortste/etc) Met de eventueel ingestelde Vermijden.

Mogelijk dat je als de route eenmaal gereden wordt, die mogelijkheid wel hebt om de route te laten herbereken op basis van een te selecteren voorkeur.
2016-03-19_13-58-11_01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Dat lijkt me onlogisch en zo heb ik het ook nooit ervaren.
En wat gebeurd er als je op "2" drukt "ga naar Routes" zoals in de afbeelding links op pagina 12?
Krijg je dan niet die keuzes?
Op het moment dat je de keuze maakt bijv. snellere- of kortere route dan overruled deze de settings.
Zoals gezegd ik ben dat een beetje kwijt maar heeft voor mij destijds altijd wel gewerkt.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Dank voor de reacties!

Ik heb in de video van Mr.GPS reeds deze optie naast de knop "Ga" gevonden.
Aparte daarin is echter dat mij dus de route word aangeboden die ik van de week gereden heb en een andere route, via de A12.
Als ik iedere willekeurige routeplanner gebruikt is de snelste route toch echt via A2 en de A59. (Mill in Brabant, Inspecteur ;-) )

Ik snap de suggestie van Scan maar als ik geen voorkeuren aan heb gevinkt (alleen onverharde wegen) en verder snelste route vraag wil ik niet eerst moeten zoeken op mijn telefoon naar routes en deze met mijn Garmin moeten vergelijken of ik uberhaupt wel over de snelste route gestuurd word.

In het verleden heb ik nog wel eens een TomTom gehad, daarmee kon je meldingen versturen naar hun als er veranderingen in het wegennet waren. Ik vraag mij af of dit bij Garmin ook mogelijk is.

Ik hoop overigens ook nog steeds op een oplossing ;-) Ik gebruik de Garmin met grote regelmaat en vraag mij nu dus af of er niet een structureel (groot) probleem is.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mariecke schreef:In het verleden heb ik nog wel eens een TomTom gehad, daarmee kon je meldingen versturen naar hun als er veranderingen in het wegennet waren. Ik vraag mij af of dit bij Garmin ook mogelijk is.
Om een map- & route-problemen te melden bij Garmin;
https://my.garmin.com/mapErrors/report.faces
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Inspector Gadget schreef:
Mariecke schreef:In het verleden heb ik nog wel eens een TomTom gehad, daarmee kon je meldingen versturen naar hun als er veranderingen in het wegennet waren. Ik vraag mij af of dit bij Garmin ook mogelijk is.
Om een map- & route-problemen te melden bij Garmin;
https://my.garmin.com/mapErrors/report.faces
Dank u wel weer!! Big RT Smile
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan, uiteraard! _004
Wat Garmin met een melding doet weet ik niet, maar ik zou het zeker proberen te melden.

Desondanks blijft een waarschijnlijke routering-probleem mij wel intrigeren;
Misschien dat je iets van de adressen hebt (eventueel via PB in verband met de privacy), eventueel in de globale buurt van de vertrek- en aankomst-punten?
Dan kan ik een vergelijk maken met de BMW NAV 4, NAV 5, en een aantal internet-gebaseerde route-planners.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Heb nog even de hele case opnieuw gelezen en kwam tegen dat je twee kaarten aan hebt staan.
Op zich is dat oke maar wat ik daarbij mis is dat je niet rept over de basiskaart de zgn. Europe DEM kaart.
Die moet ook aan staan want dat is de basiswegenkaart zeg maar het grote wegennet.
Ik heb het flauwe vermoeden dat deze kaart op jouw systeem ontbreekt.
Kun je dat nog eens verifiëren?
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mijn informatie is die "Europe DEM" kaart waartoe gerefereerd wordt, de Digital Evalation Map (DEM) die alleen maar gebruikt wordt als je op een kaart ver uitzoomt. Om zo bergen en dergelijke hoogte verschillen te tonen.
Zover mij bekend alleen bij de BMW NAV 5, kan je daadwerkelijk die DEM-kaart selecteren in de lijst van geïnstalleerde kaarten op het toestel en eventueel tonen.
En volgens mij niet zichtbaar noch selecteerbaar bij de BMW NAV4.
En kan je toestel prima werken zonder deze "Europe DEM" aangezien het, volgens mij, meer een overlay-kaart is.
Oftewel een optioneel inschakelende kaart bovenop je bestaande kaart zodra je maar ver genoeg uitzoomt.

Bij de BMW NAV 4 & 5 is die basis-kaart (hoofdwegen) volgens mij het bestand "gmapbmap.img". (circa 51Mb grootte)
Het is de zogenoemde wereldwijde (!) basiskaart en gezien de omvang heb je daar weinig tot niets aan, schat ik zo in.
(tenzij je met je navigatie in een gebied komt waar geen kaart-dekking is vanuit je huidige kaart _001 )

Die basis-kaart staat bij de BMW NAV 4 in de folder Garmin.

Ter referentie:
http://www.mcdekraats.nl/GPS-trainingen ... 0maart.pdf
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 22 mar 2016, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Inspector Gadget schreef:Volgens mijn informatie is die "Europe DEM" kaart waartoe gerefereerd wordt, de Digital Evalation Map (DEM) die alleen maar gebruikt wordt als je op een kaart ver uitzoomt. Om zo bergen en dergelijke hoogte verschillen te tonen.
Zover mij bekend alleen bij de BMW NAV 5, kan je daadwerkelijk die DEM-kaart selecteren in de lijst van geïnstalleerde kaarten op het toestel en eventueel tonen.
En volgens mij niet zichtbaar noch selecteerbaar bij de BMW NAV4.
En kan je toestel prima werken zonder deze "Europe DEM" aangezien het, volgens mij, meer een overlay-kaart is.
Oftewel een optioneel inschakelende kaart bovenop je bestaande kaart zodra je maar ver genoeg uitzoomt.

Bij de BMW NAV 4 & 5 is die basis-kaart (hoofdwegen) volgens mij het bestand "gmapbmap.img". (circa 51Mb grootte)
Het is de zogenoemde wereldwijde (!) basiskaart en gezien de omvang heb je daar weinig tot niets aan, schat ik zo in.
(tenzij je met je navigatie in een gebied komt waar geen kaart-dekking is vanuit je huidige kaart _001 )

Die basis-kaart staat bij de BME NAV 4 in de folder Garmin.

Ter referentie:
http://www.mcdekraats.nl/GPS-trainingen ... 0maart.pdf
@Scan, ik kan inderdaad niets anders aanvinken dan deze 2 kaarten (Onroute daar gelaten, die staat uit). Ik heb nu overigens de 3d kaart ook uitgezet.

Nu moest ik vandaag toevallig hetzelfde ritje opnieuw maken, dus met mijn nieuw verworven kennis aan de slag gegaan. Ik heb het adres ingevoerd en niet op de groene "GA" knop gedrukt maar gewacht op de witte suggestie die eruit zou moeten schuiven. Ik kon wachten tot ik een ons woog, er gebeurde niets. Ik zag echter in de groene "GA" knop een klein kruisje linksbovenin staan. Hier langdurig opgedrukt en jawel, daar kwamen mijn suggesties.
Dat ging eigenlijk zoals het dor Mr.GPS beschreven word, een directe route enz. geen andere route. Wederom de omweg via A15, maas en waal route enz.

Route aangezet en op de A2 ter hoogte van de A15 genegeerd. Opnieuw berekenen? Ja, graag. En wat schetst mijn verbazing? Een nieuwe route, via de A59 en N345 die 8!! minuten sneller is......nu snap ik het echt niet meer.

Nogmaals, naar mijn idee heb ik deze problemen pas sinds een paar maanden, hij heeft het altijd goed gedaan ook in het buitenland.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel voor de knoppen-beschrijving, ik zal dat ook eens gaan bekijken.

Die 3D-kaart doet vrij weinig totdat je in de grotere steden bent, zoals bijvoorbeeld Den Haag, dan zie je in de routekaart "opeens" 3D gebouwen omhoog steken in je kaart. Om je te helpen oriënteren terwijl je in die stad navigeert. Wel gaaf om te zien.

8 minuten is niets en bepaald niet schokkend in route-land, dat is in mijn beleving geen indicatie zijn dat er iets aan de hand zou zijn qua route-berekening.
Dat zou, bij wijze van spreken natuurlijk, bovenlangs of onderlangs een dorpje's rondweg kunnen zijn. Ik noem maar ff een voorbeeld.
Dus niets schokkends wat dat betreft.
Zeker niet bij een navigatie bedoelt voor motorrijders, die zullen vaak wel genieten van die extra 8 minuten. ;)

Maar zonder verdere adres-gegevens kan ik geen vergelijk voor je maken. _001
Ik heb toch echt wat nadere gegevens over het start- en eindpunt nodig om het nader te kunnen bekijken.

Wat je ook nog kunt uitproberen;
Gebruik Garmin Basecamp om met je route spelen of dit invloed heeft op de uiteindelijk berekende route.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Inspector Gadget schreef:Dank je wel voor de knoppen-beschrijving, ik zal dat ook eens gaan bekijken.

Die 3D-kaart doet vrij weinig totdat je in de grotere steden bent, zoals bijvoorbeeld Den Haag, dan zie je in de routekaart "opeens" 3D gebouwen omhoog steken in je kaart. Om je te helpen oriënteren terwijl je in die stad navigeert. Wel gaaf om te zien.

8 minuten is niets en bepaald niet schokkend in route-land, dat is in mijn beleving geen indicatie zijn dat er iets aan de hand zou zijn qua route-berekening.
Dat zou, bij wijze van spreken natuurlijk, bovenlangs of onderlangs een dorpje's rondweg kunnen zijn. Ik noem maar ff een voorbeeld.
Dus niets schokkends wat dat betreft.
Zeker niet bij een navigatie bedoelt voor motorrijders, die zullen vaak wel genieten van die extra 8 minuten. ;)

Maar zonder verdere adres-gegevens kan ik geen vergelijk voor je maken. _001
Ik heb toch echt wat nadere gegevens over het start- en eindpunt nodig om het nader te kunnen bekijken.

Wat je ook nog kunt uitproberen;
Gebruik Garmin Basecamp om met je route spelen of dit invloed heeft op de uiteindelijk berekende route.
Goedemorgen Inspecteur,

Ik moest naar JJ Suspension (Jawel, ook mijn ESA is naar zijn grootje.... :cry: ) Het adres is Leeuweriklaan 70 in Mill. Mijn thuisadres houd ik liever geheim, maar laten we het houden op het knooppunt A12/A27 te Utrecht. Ik ben benieuwd wat de uwe zegt ;-)
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank!

Om een route te kunnen laten berekenen, maak ik gebruik van:
Vertrek: Rocky Mountains 21, 3524XM Utrecht
Aankomst: Leeuwerikstraat 70, 5451VE MILL

Als ik die route plan via ANWB en via Garmin BaseKramp, krijg ik elke keer hetzelfde resultaat;
A27 ri Breda
A2 ri Den Bosch, Afslag 20/21
A59 ri Nijmegen Afslag 5
et cetera.

Vraagje;
Als jij het aankomst-adres ingeeft, voer je dan de straatnaam in of gebruik je daarentegen de postcode?
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Volgens mij ging het bij Mariecke om het plannen van de route op het toestel zelf.
Ik denk dat het probleem te maken heeft met de routerings algoritme in het toestel. Daarin wordt rekening gehouden met lengte van de wegen en de wegen classificatie, zoals in het kaartmateriaal is opgeslagen. Er wordt geen rekening worden gehouden met drukte op de weg, verkeerslichten, ophoudend vrachtverkeer e.d.
Het algoritme is ook niet intelligent, je krijgt echt de snelste route te zien al is die (volgens de berekening) maar een paar seconden sneller dan een alternatief.

Het routeringsalgoritme op de PC (Basecamp) zal wellicht beter zijn (meer processing power....)....

Gebruikmaken van een navigatiesysteem blijft natuurlijk ten allen tijde een kwestie van gezond verstand gebruiken. Als het toestel aangeeft bij een afslag de snelweg te verlaten om daarna direct weer de oprit te nemen, staat het je natuurlijk vrij om die aanwijzing te negeren en gewoon op de snelweg te blijven rijden....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Met het verstrijken der jaren leer je die nukken wel op de juiste manier in te schatten.
Maar we weten zo langzamerhand wel allemaal dat deze dingen nogal een behoorlijke leercurve hebben.
Voor lieden die er net een aangeschaft hebben is dat soms verdraaid lastig en soms één grote worsteling.
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ken de topic-starter verder niet, maar ik ga er vanuit dat er bij de BMW NAV 4 gebruik gemaakt wordt van de "Waarheen?" knop op het hoofdscherm en vandaar uit, de bestemming wordt opgegeven.

Me dunkt dat er niet een route geplant wordt via (bijvoorbeeld) de knop "Aangepaste Route", want dan komen zeker wel de diverse instellingen (w.o. de Vermijden et cetera) om de hoek kijken.

Desalniettemin, de beschreven route zoals aangegeven in den beginne door de topic starter kom ik vooralsnog niet zo tegen.
Me dunkt dat daarom er weldegelijk iets aan de hand is, ergens, iets.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door HansD »

Ik moet zeggen dat ik dit herken. Ik ben gestopt met de Garmin/Navigator te gebruiken in Nederland. (dat is geen probleem, want de meeste plekken vind ik uit mijn hoofd of door even op google maps kijken). Ook ik had last van onlogische en omslachtige routes over kleinere weggetjes terwijl ik de snelste of kortste route via de snelweg wilde; soms zeer hardnekkig. Ik had dan automatisch herberekenen aan staan en reed dan gewoon eigenwijs de kortste route die ik in gedachten had. De garmin was minstens zo eigenwijs en bleef maar vragen om af te slaan en over kleinere wegen te rijden. Ik kwam er toen ook niet uit (kaarten goed, opties goed etc.)
Ik ben hier verder niet achteraan gegaan, en gebruik de Navigator nu alleen voor bochtige weggetjes in het buitenland.
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Afkloppende op onbehandeld hout, ik heb ook wel in het verleden vergelijkbare route-problemen gehad.
Ik zit dus zeker niet in de ontkennende fase dat er iets mis is met de routering, soms. Af en toe. Vaak. Te vaak. :$ :lol:

Maar dat was lang geleden, many moons ago, en herkende ik (omdat het gemakkelijk reproduceerbaar was toentertijd) als kaart-fouten.

En nog steeds zijn er inderdaad van die rare afrit-en-gelijk-weer-oprit op, parallel banen nemende, et cetera.
Maar over het algemeen prima te overzien en vermijdbaar.

Voor de goede orden;
Ik gebruik de BMW NAV 4, in zijn motorhouder (dus in de motor-stand, ook qua navigatie) in de 4-wielige, sinds ik de BMW NAV 5 op de motor ging gebruiken. Dus ondertussen toch wel ruim 1,5 jaar schat ik zo in.

Wereldschokkende route-problemen zoals de topic-starter heb ik ooit 1x meegemaakt, toen ik vanuit, laat ik het duiden als vanuit het kruispunt A1/A28 (Hoevelaken dus, duh!) ergens in Amsterdam moest wezen.
Ik werd toen, heel apart, giga-omgeleid vanuit de A1 ri Hilversum en vandaar uit de A27 ri Utrecht en op een gegeven moment allerlei binnenwegen.
Omdat ik geen haast had en wel zin had in die extra km's, heb ik die toeristische route toen wel gereden.
En een ander moment heb ik vastberaden het stuur vasthouden op de A1.

Maar dergelijke giga-situatie heb ik sindsdien niet meer meegemaakt.

Vandaar dat ik zo vasthoudend ben in het proberen de exacte situatie van de topic-starter te reproduceren, dan kan ik hopelijk iets zinnigs vinden wat wel en geen invloed heeft.
Maar vooralsnog krijg ik geen rare route-berekening via BaseKramp of de ANWB route-planner.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Wow, bedankt voor alle reacties!

Ik ga proberen om op alle vragen antwoord te geven! ;-)

Ik voer het gehele adres is, nadat ik op de "waarheen" knop gedrukt heb. Dus geen aangepaste routes oid.
Wanneer ik de route plan in bv Google Maps, dan komt de door mij opgegeven route er ook nooit uit, ook niet als alternatief. Maps geeft mij als alternatief A12, A150, A73 enz.

Ik gebruikt de Nvaigator al enige tijd, zowel in het binnen- als buitenland. Tot een paar maanden geleden had ik naar mijn idee dit probleem niet.

@Pa Pinkelman, je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het rijden op de parallelbaan. Echter ben ik niet overal heel erg bekend en is het wel eens voorgekomen (met name rondom Rotterdam) dat ik toch weer op de snelweg uitkwam waar ik daarvoor al reed....?? Waar geen file of wegwerkzaamheden waren. Nu houd de Garmin daar volgens mij geen rekening mee.

@Hans D en Scan, ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem ;-) begon al een beetje aan mijzelf te twijfelen.

Misschien als ik mijn motor (met nieuwe vering) terug heb, dat ik eens een filmpje maak van het instellen van de route.

@Inspector Gadget, dank u wel voor de vasthoudendheid! Ik heb ondertussen alle filmpjes van MrGPS bekeken (had zijn cursus Mapsource ook al gevolgd en ben recentelijk met de worsteling van Basecamp begonnen) en het enige wat ik nog kan doen is een volledige reset van het apparaat.
Ik zie daar echter een beetje tegenop, want naast dit niet zo heel erg belangrijke probleem, werkt het apparaat al jaren naar tevredenheid.

Oh ja, mijn Navigator 4 staat eveneens in de motorsteun in de motorstand.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag BMW navigator

Ongelezen bericht door HansD »

Die reset van het apparaat valt heel erg mee en is zo gebeurd. Belangrijkste is om even na te denken of er nog dingen op staan die nog niet op je computer staan. Ik heb het al een paar keer gedaan met verschillende apparaten en dat gaat gemakkelijk en snel.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door siebke »

De problematieken die Marieke beschrijft, kan ik alleen maar onderschrijven. Met name in de automobielmodus (idd. in de auto) vind ik het erg irritant. Zoals vandaag: niet alleen wederom midden door de bebouwde kom in eigen dorp, maar i.p.v. aan de kruising met de N-weg mij die N-weg op te sturen, wil de 660 me de kruising laten oversteken om vervolgens 200 m rechtsaf de B-weg te nemen, parallel aan de N-weg, om daar na enkele km-s weer die N-weg op te sturen. Wilde alleen maar z.s.m. naar Eindhoven...... :$ . Gebeurt niet telkens, maar is denk ik de 3e of 4e keer in de 5 jaar dat ik de 660 bezit en als enige navi gebruik, zowel in de auto als op de motor (voor elk voertuig de eigen modus gebruikende).

Ik krijg inmiddels het idee dat Garmin de snelheidslimieten van de diverse wegen kwijt is bij het berekenen van een route.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat de routering bij de BMW NAV 4 (et al) niet altijd feilloos is, kan ik ook wel onderschrijven.

Met de door Mr. GPS aangehaalde JaVaWa Device Manager kan je in ieder geval inzichtelijk krijgen of er toevallig fouten staan in jou systeem.

De BMW NAV 4 kán gebruik maken van verkeersinformatie (via een externe ontvanger) maar dan moet je (ook nog) binnen de Te Vermijden opgeven Verkeersinformatie.En die indruk kreeg ik niet van jou eerdere reacties.
Ikzelf rij altijd wel met de nodige ontvangers.

Bij de BMW NAV 5 kan je deze koppelen aan je smart phone en via die weg (o.a) verkeersinformatie (et al) binnenkrijgen, maar dat is ff verder niet van belang voor deze probleemstelling. ;)

Een toestel-reset is zeker aan te bevelen als je vaker routes rijdt, dan blijven er vele waypoints van die berekende routes achter op je toestel, wat deze mogelijk weer trager maakt.

En met JaVaWa Device Manager, hoewel niet feilloos, kan je zien of fouten gevonden worden in jou toestel.

Kortom: go, go, go!
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Inspector Gadget schreef:Dat de routering bij de BMW NAV 4 (et al) niet altijd feilloos is, kan ik ook wel onderschrijven.

Met de door Mr. GPS aangehaalde JaVaWa Device Manager kan je in ieder geval inzichtelijk krijgen of er toevallig fouten staan in jou systeem.

De BMW NAV 4 kán gebruik maken van verkeersinformatie (via een externe ontvanger) maar dan moet je (ook nog) binnen de Te Vermijden opgeven Verkeersinformatie.En die indruk kreeg ik niet van jou eerdere reacties.
Ikzelf rij altijd wel met de nodige ontvangers.

Bij de BMW NAV 5 kan je deze koppelen aan je smart phone en via die weg (o.a) verkeersinformatie (et al) binnenkrijgen, maar dat is ff verder niet van belang voor deze probleemstelling. ;)

Een toestel-reset is zeker aan te bevelen als je vaker routes rijdt, dan blijven er vele waypoints van die berekende routes achter op je toestel, wat deze mogelijk weer trager maakt.

En met JaVaWa Device Manager, hoewel niet feilloos, kan je zien of fouten gevonden worden in jou toestel.

Kortom: go, go, go!
_004 _004 _004

Ik ga er van het weekend weer eens rustig voor zitten.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef: Een toestel-reset is zeker aan te bevelen als je vaker routes rijdt, dan blijven er vele waypoints van die berekende routes achter op je toestel, wat deze mogelijk weer trager maakt.
Niet alleen dat. Een garmin cq garmin based toestel houdt ook bij hoe hard je gemiddeld rijdt per wegtype. Het is persoonlijk, maar 'sommigen' zullen op kleine wegen met de motor harder rijden dan het apparaat 'af fabriek' veronderstelt. Daardoor kan het zijn dat het toestel in de loop der tijd die kleine wegen als efficiënter gaat beschouwen, met bovenstaande effect tot gevolg.

Als je een hard reset uitvoert gaan deze waardes weer terug naar de standaardinstellingen.

Overigens is het erg lastig dit effect daadwerkelijk zichtbaar te maken; het zit nogal 'achter de schermen'. Vroeger, bij de de gpsmap276 was er een toetscombinatie waarmee je die waarden in beeld kon krijgen. Bij de Zumo/Nav kan dat niet.

Maar het kan eens interessant zijn om te proberen: als je duidelijk zo'n 'foute' route, bijvoorbeeld een heel stuk parallel, ziet: doe op dat moment dan eens een hard reset en bereken diezelfde route met dezelfde instellingen opnieuw en kijk of er inderdaad verschil is.

Daarnaast zijn er vele andere mogelijke verklaringen voor; waarbij mijn indruk is dat, naarmate de kaart actueler is, de fouten minder vaak voorkomen.

Tot slot; het kan natuurlijk ook gewoon komen doordat er BMW op staat ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Nou snap ik waar die meerprijs vandaan komt :lol: !

Zonder flauwekul ik doe sowieso aan het einde van elk motorseizoen een harde reset zodat mijn systeem in het voorjaar weer fris en fruitig is.
Daarnaast heb ik niet een hele zooi aan al gereden routes er nog op staan.
Op een meerdaagse skip ik zelf de route van de vorige dag. Is alleen maar ballast en maakt het zoeken naar de nieuwe route alleen maar overzichtelijker. Keep it stupid simple.
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ikzelf denk dat de BMW versie een verbeterde uitgave is van de Garmin. ;)

Het is waar dat onderwater Garmin's & BMW's veel data loggen.
Zo heeft de BMW NAV 5 zelfs een database aan boord.
En wordt er inderdaad allerlei historische data bijgehouden om routes te kunnen berekenen.
Waarop je als gebruiker geen verdere invloed op hebt, tenzij je het toestel de Mr. GPS Schoonmaak geeft.

En kaart-fouten?
Die zijn er absoluut nog, zeker te weten.
Zo is er bij mijn woonplaats een afrit sinds juni 2013 (!) afgesloten, maar niet volgens Garmin. -naughty-
En zo is een jaar geleden ook de binnenwegen rondom het klaverblad behoorlijk aangepakt en aangepast.
Kom je bij mij op de koffie (of thee) dan kan je beter de borden aanhouden dan afgaan op je navigatie.
Tenzij je een GS hebt en die ff "wilt uitlaten" :lol:

Terug naar het onderwerp;
JaVaWa gaf helemaal geen foutmeldingen op mijn BMW NAV 4.
Wel 21x GPX bestanden gewist.

JaVaWa gaf op de BMW NAV 5 wel wat op- en aanmerkingen;
Ten eerste heeft JaVaWa ietwat moeite met het "herkennen" van de BMW NAV 5, aangezien deze geen 2x maar 3x schijfstations aangeeft.
Maar gelukkig is JaVaWa zo flexibel dat je dat alsnog kunt aangeven.
JaVaWa is wel wat te strikt met het herkennen (lees: erkennen) dat bij de BMW NAV 5 (et al) eventuele extra route-kaarten niet langer meer in het mapje Garmin behoeven te staan. Daarop geeft JaVaWa een rode foutmelding maar kan je dus ignoren.
En als je met meerdere kaarten werkt, ook al heb je ze niet actief staan, zal JaVaWa daarop een rode foutmelding geven.
Zoals getoond in het instructie-filmpje van Mr. GPS.

Kortom, bij mij weinig schokkends noch echt zinvols voor dit draadje. _001
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Die ervaring heb ik niet met JaVaWa.
Hier werkt het allemaal crescendo en de meldingen die jij krijgt zijn mij onbekend.
Echter wel op een Mac.
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gebruik ook een Mac _004 , en let wel, bij de BMW NAV 5 krijg ik die "foutmeldingen".
Je krijgt overigens die meldingen alleen maar als je nader "inzoomt" op de kaart-informatie én als je meerdere niet-Garmin routekaarten gebruikt.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Geprobeerd, niets van dat al te merken!
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie hier het bewijs;
De folder (mapje) is Garmin, en naast de OnRoute motorkaart staan er nog wat overheidskaarten in, en op allemaal krijg ik dezelfde foutmelding:
2016-03-26_10-39-05.jpg
Maar verder niet zo belangrijk, anders moet ik gewoon het ff aanmelden bij JaVaWa als een mogelijke bug.
Back on topic.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Mariecke »

Zo, even een laatste update.

Ik heb keurig alle video's van MrGPS gevolgd, dus de data die ik wilde behouden (favorieten) via Basecamp geback-upped, met JaVaWa met Garmin schoongemaakt en vervolgens de harde reset gedaan.
Garmin weer opnieuw ingesteld naar mijn persoonlijke voorkeuren, je hebt niet in de gaten hoeveel je er hebt tot je een harde reset doet.... :mrgreen:

En toen de laatste test...verbinding met de satelieten, adres invoeren naar Mill en wachten maar.....

Helaas is de route exact hetzelfde als voor de schoonmaak/reset (A2/A15/N323/N322/A50/A73) :cry: :cry:

Ik denk dat we het hier maar bij moeten laten, het is niet anders, voortaan eerst Google Maps maar raadplegen.

(wel blij dat ik geleerd heb hoe de Garmin schoon te maken, dus toch positief einde :D )
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Inspector Gadget

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jammer dat het initiële probleem daarmee niet is opgelost.
Aan de andere kant is jou navigatie nu weer fris-en-fruitig. :$

Het kán een route-kaart fout zijn, mogelijk rondom jou vertrekpunt. _001
Want zie mijn eerdere bericht, als ik die gegevens invoer lijkt het mij, ook vergeleken met route-berekening van derden (w.o ANWB routeplanner) het wel prima te kloppen.
Het is zeker niet zo dat ik je niet geloof, maar ik kan jou specifieke probleem niet reproduceren en dan is het vinden van de oplossing heel moeilijk.
Alle suggesties en jou inzet ten spijt.

Maar ik denk nog 1 andere mogelijkheid die niet eerder geopperd is;
Als je een route-kaart installeert via Garmin Express, selecteer je de kaart-dekking.
Als je die dekking gekozen hebt, ongeacht wat je exact gekozen hebt, wordt volgens mij nog altijd (want vroeger was dat wel zo), allemaal losse kaart-segmenten (enkele honderden) apart gedownload als separate bestanden. (NL was toentertijd iets van een 20-tal bestanden)
Ik weet niet wat voor internet-verbinding je hebt & welke snelheid & provider, maar ik kán mij zo voorstellen dat er bij het downloaden 1 of meerdere kaartsegmenten corrupt geraakt is.
Ik weet niet of en hoe Garmin Express controleert of een gedownload kaart-segmentje (bestand) correct is (zgn CRC-check bijvoorbeeld), maar ik kan mij zo voorstellen dat een corrupt bestand mogelijk invloed heeft op (ook) de routeberekening.
Want via Garmin Express (& Garmin MapManager) worden die losse kaart-bestandjes samengevoegd als 1 groot bestand.

Maar ik weet niet of een dergelijke situatie überhaupt kan of mogelijk is, daar ken ik te weinig van bij Garmin wat er onder water gebeurt.

De oplossing is dan om eenvoudig weg de kaart gewoon opnieuw te installeren via Garmin Express.

Of je moet mij een iets beter adres geven die jij gebruikte voor jou vertrekpunt.
Ik heb in ieder geval het probleem vooralsnog niet kunnen reproduceren en dat is raar.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vraag BMW navigator 4

Ongelezen bericht door scan »

Als je een corrupt kaartsegement hebt dan zou JaVaWa Device Manager dat toch traceren?
Andere optie zou kunnen zijn dat je toevallig bij het uploaden van de route ook kaartsegementen hebt aangevinkt?
Misschien gaat JDM ook hier wel van over de hik en meld dat keurig.
Het is te proberen.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”