Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jeff

Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door jeff »

Van Ruud, medeforumlid, ontvang ik af en toe mooie routes in en rondom Overijssel die wij vervolgens samen gaan rijden.
De routes zijn gemaakt voor en op Ruuds Garmin en zelf heb ik een TOM TOM Rider. (model 2014)
Voor het rijden mailt hij mij de door hem bedachte routes.
Deze hebben het formaat of route.gpx of tracks.gpx
Ook als ik het formaat route.gpx gebruik dan vraagt Tyre Route markeringen of routetracks.
Als ik route markeringen aanklik dan geeft hij in Tyre een beperkt aantal punten maar als ik die naar mijn TOM TOM verplaats dan wijkt de route erg veel af van de route die Ruud op zijn Garmin voorrijdt.
Als ik route tracks aanklik dan krijg ik wel meer dan 3000 routepunten en dat trekt mijn TOM TOM niet. Het is mij nog niet gelukt dit aantal routepunten te verminderen.

Kortom, de eerste methode geeft te weinig informatie waardoor er een te onnauwkeurige route uit komt en de tweede methode geeft zoveel informatie dat mijn TOM TOM het niet verwerken kan.

Weet iemand hoe en waar ik de oplossing van dit probleem kan vinden.

Jeff
Inspector Gadget

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat je zoekt, volgens mij, is een ITN-convertor.
Of eigenlijk een route-convertor.

En daar zijn er veel van, heel veel.
Van online-versies (redelijk veilig omdat je geen programma behoeft te installeren) tot en met route-convert programma's.

Het probleem is dat TomTom niet zo heel veel route-punten aan kan.
Of dat Garmin met onzinnig (te) groot aantal routepunten werkt.

/Edit: Opgeschoond want JaVAWa zoals hieronder gesuggereerd wordt lijkt mij vele male beter. -top-
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 25 mar 2016, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ook een erg goede tool is het programma RTWtool van JaVaWa:
http://www.javawa.nl/rtwtool.html

Leest GPX files in (volgens mij maakt het niet uit of het een track of een route is, maar route lijkt me het meest voor de hand liggend).
Het programma splitst de route zelf op in meerdere delen als het aantal viapunten te groot is.

Uit je verhaal begrijp ik dat je nog niet de nieuwste Rider hebt (400/410), want deze kan wél omgaan met gpx bestanden.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Top Tip! _004

Veel betere suggestie dan mijne, ik zal die ff aanpassen, scheelt de topic-starter veel tijd.
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Hoi Jeff,

Ik heb je even een geconverteerde route gestuurd van Garmin naar ITN, met behulp van het RTWtool. Mijn Montana kan ook max 50 via punten aan dus daar heb ik ook rekening mee gehouden. Als je TT die accepteert is het heel simpel om de Garmin routes over ter zetten naar ITN.

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
jeff

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door jeff »

ALLEN,
vriendelijk dank voor jullie reacties, ga er vanavond mee aan de slag en zal jullie graag over het vervolg informeren.

jeff.

NB: Maar vooruitlopend daarop.. ik begreep dat deze tom tom tot 100 routepunten aan kan
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Het is, in algemene zin, wat lastig. Beste vertrekpunt is als je een track van de route kunt gebruiken. Maar dan nog: de wegenkaarten van garmin en tomtom zijn net even anders, ook qua projectie van de wegen. Ook heb je te maken met verschil in routering. Ook al maak je van zo'n (heel nauwkeurige) track een ITN: het kan voorkomen dat de route van punt naar punt in het toestel anders is dan in het origineel. Bovendien kan het zijn dat een punt bijvoorbeeld net op een afslag of in een zijweg staat.

Ik zou adviseren je track te importeren in Tyre of Myrouteapp en dan eerst te kijken of de resulterende route een beetje klopt. Dan nòg: ook na overzetten even in het toestel kijken of het gelijk blijft. Dat is nu eenmaal, helaas, de beperking van de oudere TT toestellen.

Overigens kùn je in jouw toestel ook wel een track plaatsen. Advies: steek daar géén energie in; dat wordt één grote ergernis. 10 tot 20 procent van de via's zal verkeerd staan. De nieuwe riders werken op fundamenteel andere wijze met tracks; daarin gaat dat juist erg goed.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

jeff schreef: NB: Maar vooruitlopend daarop.. ik begreep dat deze tom tom tot 100 routepunten aan kan
Dat is correct; althans: daar waar het om een ITN route gaat. Ik meen dat hij tot 30.000 trackpoints aan kan. Maar, als gezegd: die methode is niet aan te bevelen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
jeff

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door jeff »

Inmiddels van Ruud itn bestanden ontvangen en het lukt goed deze op mijn TOM TOM Rider te plaatsen.

Zoals Hans Vaessen al schrijft: er blijft altijd verschil tussen de verschillende wegenkaarten. Verder kan ik op de TOM TOM Rider kiezen tussen het plannen van een gewone – of een kronkelroute en zullen er waarschijnlijk altijd geringe verschillen met bijvoorbeeld de Garmin optreden.

Overigens kan de TOM TOM Rider via Tyre heel goed gpx routes aan en bij itn bestanden inderdaad tot 100 punten aan.

De praktijktest zal later volgen, ik zal jullie op de hoogte houden.

jeff
jeff

Re: Garmin routes op een TOM TOM Rider krijgen

Ongelezen bericht door jeff »

afsluiting van dit draadje, ter info.

met dank aan heb die gereageerd hebben,
jullie antwoorden hebben mij richting gegeven waar en hoe te zoeken.

HET antwoord van Tom Tom support

groot gpx bestand in een reisplan omzetten.
1) open het GPX-bestand in Tyre
2) klik op de knop om de route naar je Tom Tom Rider te kopiëren
Tyre converteert het bestand automatisch naar een reisplan met max 100 locatiepunten


dank
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”