Pagina 1 van 1

dringend prop in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 11:13
door giannia
zonet na een ritje gemertk dat er een nagel in het loopvlak zit van de achterband.
Deze is nog zo goed als nieuw mag hier een prop in gestoken worden of niet?

Google zegt ja en nee :-p
De autobandenboer deed me ook twijfelen.

grts gianni

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 11:44
door Bert M
Probeer eens een foto te plaatsen. Op grond daarvan kunnen we een beetje beter bepalen of een en ander reparabel is.

Zelf ben ik niet een groot voorstander van reparaties: ik ga er vanuit dat een paar honderd euro voor een nieuwe band, niet opweegt de ellende die je ermee kunt hebben als de reparatie niet helemaal 100% gelukt is...

[groet]

Bert M

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 12:15
door giannia
WP_20160326_12_11_09_Pro.jpg
WP_20160326_12_10_40_Pro.jpg

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 12:28
door Benji
Ik denk dat je antwoorden gaat krijgen van absoluut niet repareren en antwoorden van wel. Mijn persoonlijke mening, ik zou hem laten repareren van binnen uit en niet een prop van buiten naar binnen duwen, heb dit reeds diverse keren laten doen door een bandenboer en nooit problemen gehad.

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 12:38
door giannia
Dan zal er dit weekend geen rit meer inzitten.
De garage waar ik normaal ga met mijn auto en waar ik inlichtingen gevraagd hebt steek zo iets.
Afbeelding

Ik denk niet dat deze het wiel zal los doen en opnieuw monteren :-)

jammer Oia

grts gianni

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 13:11
door ArnoR
Tjonge, dat begint gelijk al goed, wat een pech

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 14:39
door aantzeetje
op het eerste zicht een parker schroef. Niet uittrekken dus maar uitdraaien met een schroevendraaier en dan gewoon prop er in. Kan je toch zelf doen?

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 16:01
door Bert M
giannia schreef:Dan zal er dit weekend geen rit meer inzitten.
De garage waar ik normaal ga met mijn auto en waar ik inlichtingen gevraagd hebt steek zo iets.
Afbeelding

Ik denk niet dat deze het wiel zal los doen en opnieuw monteren :-)

jammer Oia

grts gianni
De afgebeelde methode is wat mij betreft echt een no-go voor een motorband. De "champignon" die van binnen naar buiten getrokken wordt, zoals ook reeds gesuggereerd door Benji, zou in dit geval nog wel een acceptabele oplossing zijn, omdat bij deze methode ook het inwendige van de band bekeken kan worden op allerhande van buitenaf onzichtbare schades.

[groet]

Bert M

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 17:51
door ArnoR
is de afgebeelde manier niet om je naar de dichtsbijzijnde bandenboer te krijgen, zoals een klein thuiskomertje in de auto?
Ik heb zo'n setje bij (incl lucht ampulletjes) om niet langs de kant van de weg te stranden, maar in ieder geval " thuis' te komen met de restricties die bij een thuiskomertje horen, dus bv 80km max, kortste route etc
Voor Gianni, hoe vervelend ook, de band moet je nu toch vervangen,(mijn mening) ik heb hetzelfde aan de hand gehad 300km na de montage van een nieuwe band, het vlechtwerk in je band is mogelijk ook kapot en aangezien wij op de motor maar 2 kleine draag/loop vlakken hebben die voor ons zeer belangrijk zijn, kan je voor de 150 euro die dat kost geen risico nemen (nogmaals mijn mening, geen feit) een prop van binnen incl vulcaniseren waarbij ze het gat goed kunnen inspecteren is een optie, maar ik zou het risico niet lopen

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 18:29
door HansD
+1
Geen risico nemen, altijd vervangen. Een motor is geen auto.

Re: dringend prob in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 18:40
door giannia
ok zal een nieuwe band worden.
Ik vermoed dat de kostprijs van het laten inspecteren en van binnenuit te herstellen nog duurder zal uitkomen of een nieuwe te laten steken.
Heb er vandaag nog een ritje mee gedaan (moest ook terug thuis geraken) en de band lost niet.
Welke banden en maat (160/60-18)raden jullie me aan?

grts gianni

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 20:20
door Cowcatcher
Bekijk de video en zoek op produkt....

https://youtu.be/TP1ya0otFzk

Grtzzz,

Han

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 20:51
door Ton1959
Cowcatcher schreef:Bekijk de video en zoek op produkt....

https://youtu.be/TP1ya0otFzk

Grtzzz,

Han
Dan zie je meteen waarom je deze methode niet wilt toepassen. Als de stalen gordel beschadigd door een grote schroef of spijker moet je de band vervangen. Deze man verhelpt alleen een luchtlekkage aan de band.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 21:02
door Ton1959
En daarbij zeg ik dan ook dat iedereen die een band reparatie doet zonder aan de binnenzijde de band te inspecteren is in mijn ogen niet goed bezig. Wij hebben de methode met de pluggen vroeger al geleerd maar ondertussen zijn we wijzer geworden. De methode met de paddestoel plug is soms een mogelijkheid maar als je kijkt naar de kosten hiervan ben je ook al gauw rond de 40 Euro kwijt verwacht ik. Je moet immers het wiel verwijderen opnieuw balanceren en de band repareren.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 26 mar 2016, 22:47
door EileRT
Helemaal mee eens. Neem voor jouw veiligheid en dat van anderen geen enkel risico. Band vervangen voor een nieuwe.

Voor een auto kan je nog een parapluplug van binnenuit gebruiken mits het karkas en de gordel van de autoband niet beschadigd is.

[groet] Eilert
HansD schreef:+1
Geen risico nemen, altijd vervangen. Een motor is geen auto.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 27 mar 2016, 11:28
door mikanos
Mijn advies vervangen! Heb het ook is kort na een nieuwe voorband gehad. Was even zuur om weer een nieuwe te kopen maar veiligheid vind ik belangrijker

Hartelijke groeten van GT-I9505 aan alle forumleden

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 27 mar 2016, 19:31
door Kees BMW
Goedenavond.
Ik rijd haast al een jaar rond met een prop in mijn band.
Gr-Kees.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 27 mar 2016, 20:20
door Ton1959
Kees BMW schreef:Goedenavond.
Ik rijd haast al een jaar rond met een prop in mijn band.
Gr-Kees.
Wat wil je daar mee zeggen? Ik ook met mijn auto maar als ik had geweten dat dit de reparatiemethode was voor ik mijn auto binnen reed had ik het niet gedaan. En dan ben ik nog een rustige rijder.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 27 mar 2016, 20:36
door Ton1959
Ik kan me vinden in het advies van Dunlop.

REPARATIE VAN BANDEN
Sommige lekken in motorbanden kunnen worden gerepareerd. Dunlop raadt alleen permanente reparaties met proppen of plakkers aan voor kleine gaatjes (maximale diameter 6 mm/1/4 inch) van binnenuit op een gedemonteerde band door een erkende bandenreparateur of motorleverancier. Voer nooit reparaties uit van buitenaf en gebruik nooit een binnenband als vervanging voor een correcte reparatie.

De eerste 24 uur na de reparatie dient u niet harder te rijden dan 80 km/u en de gerepareerde band mag nooit worden gebruikt bij snelheden boven 120 km/u. Controleer de bandenspanning nadat
de band ten minste drie uur is afgekoeld na het inrijden, of eerder als u drukverlies vermoedt.

Probeer nooit de band tijdelijk te repareren. Dit kan leiden tot onopgemerkte secundaire schade door een penetrerend object, waardoor de band of binnenband op een later tijdstip kan leeglopen.

Dunlop raadt het gebruik van vloeibare afdichtingsmiddelen af. Dit is een vorm van tijdelijke reparatie en kan het materiaal van de koordlagen nadelig beïnvloeden en secundaire schade maskeren die door een penetrerend object is veroorzaakt.
Met deze afdichtingsmiddelen kan een band plots alsnog uitvallen waardoor ongelukken kunnen ontstaan.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 27 mar 2016, 21:32
door Kees BMW
Goedenavond.
Als de prop in de midden van de band zit heb ik er geen moeite mee,als de prop in de zij van de band zit word het anders.Sinds de prop in de band zit heb ik nog nooit druk verlies gehad.
Gr-Kees.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 27 mar 2016, 21:44
door Baird
IK ga mee met Ton en Kees:

Als de schroef in het middendeel zit, je niet gereden hebt met de platte band en de reparatie wordt door een professional van binnen uit gedaan: lekker doen en doorrijden. Heb dit zelf ook bij de hand gehad en mijn motorbanden speciaalzaak heeft dit keurig voor mij gedaan en heb de band volledig opgereden. Ik heb het voorwerp laten zitten en zij hebben het voorzichtig verwijderd om het goed te kunnen beoordelen. Het is niet zwart /wit maar binnen randvoorwaarden kan het en daarbuiten is het jammer en moet je een nieuwe band kopen.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 28 mar 2016, 14:09
door doov650
Ton1959 schreef:Ik kan me vinden in het advies van Dunlop.

REPARATIE VAN BANDEN
Sommige lekken in motorbanden kunnen worden gerepareerd. Dunlop raadt alleen permanente reparaties met proppen of plakkers aan voor kleine gaatjes (maximale diameter 6 mm/1/4 inch) van binnenuit op een gedemonteerde band door een erkende bandenreparateur of motorleverancier. Voer nooit reparaties uit van buitenaf en gebruik nooit een binnenband als vervanging voor een correcte reparatie.

De eerste 24 uur na de reparatie dient u niet harder te rijden dan 80 km/u en de gerepareerde band mag nooit worden gebruikt bij snelheden boven 120 km/u. Controleer de bandenspanning nadat
de band ten minste drie uur is afgekoeld na het inrijden, of eerder als u drukverlies vermoedt.

Probeer nooit de band tijdelijk te repareren. Dit kan leiden tot onopgemerkte secundaire schade door een penetrerend object, waardoor de band of binnenband op een later tijdstip kan leeglopen.

Dunlop raadt het gebruik van vloeibare afdichtingsmiddelen af. Dit is een vorm van tijdelijke reparatie en kan het materiaal van de koordlagen nadelig beïnvloeden en secundaire schade maskeren die door een penetrerend object is veroorzaakt.
Met deze afdichtingsmiddelen kan een band plots alsnog uitvallen waardoor ongelukken kunnen ontstaan.

Max 120 km/u. Dat rijden mijn vrienden binnen de bebouwde kom.
Dat kan toch geen serieuze optie zijn voor een motorfiets ?

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 28 mar 2016, 17:34
door Ton1959
doov650 schreef:
Ton1959 schreef:Ik kan me vinden in het advies van Dunlop.

REPARATIE VAN BANDEN
Sommige lekken in motorbanden kunnen worden gerepareerd. Dunlop raadt alleen permanente reparaties met proppen of plakkers aan voor kleine gaatjes (maximale diameter 6 mm/1/4 inch) van binnenuit op een gedemonteerde band door een erkende bandenreparateur of motorleverancier. Voer nooit reparaties uit van buitenaf en gebruik nooit een binnenband als vervanging voor een correcte reparatie.

De eerste 24 uur na de reparatie dient u niet harder te rijden dan 80 km/u en de gerepareerde band mag nooit worden gebruikt bij snelheden boven 120 km/u. Controleer de bandenspanning nadat
de band ten minste drie uur is afgekoeld na het inrijden, of eerder als u drukverlies vermoedt.

Probeer nooit de band tijdelijk te repareren. Dit kan leiden tot onopgemerkte secundaire schade door een penetrerend object, waardoor de band of binnenband op een later tijdstip kan leeglopen.

Dunlop raadt het gebruik van vloeibare afdichtingsmiddelen af. Dit is een vorm van tijdelijke reparatie en kan het materiaal van de koordlagen nadelig beïnvloeden en secundaire schade maskeren die door een penetrerend object is veroorzaakt.
Met deze afdichtingsmiddelen kan een band plots alsnog uitvallen waardoor ongelukken kunnen ontstaan.

Max 120 km/u. Dat rijden mijn vrienden binnen de bebouwde kom.
Dat kan toch geen serieuze optie zijn voor een motorfiets ?
Praat je nou over je vrienden en jezelf?

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 28 mar 2016, 18:46
door doov650
Mijn vrienden. Voornamelijk. Ben er fier op, zulke stoere vrienden te hebben.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 28 mar 2016, 18:53
door Bert M
Voordat we een hele discussie gaan voeren over wat stoer is en waar krankzinnigheid begint, gaan we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: de bandenreparatie.

Bert M
Moderator

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 28 mar 2016, 20:34
door doov650
Bert M schreef:Voordat we een hele discussie gaan voeren over wat stoer is en waar krankzinnigheid begint, gaan we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: de bandenreparatie.

Bert M
Moderator
Dat was mij punt ook, Bert. Je kunt toch met goed fatsoen niet de snelheid van je brommert tot 120 km/u beperken, zoals Dunlop aangeeft in de quote van Ton.
Dan heeft reparatie geem enkele zin.

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 28 mar 2016, 20:57
door Ton1959
doov650 schreef:
Bert M schreef:Voordat we een hele discussie gaan voeren over wat stoer is en waar krankzinnigheid begint, gaan we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: de bandenreparatie.

Bert M
Moderator
Dat was mij punt ook, Bert. Je kunt toch met goed fatsoen niet de snelheid van je brommert tot 120 km/u beperken, zoals Dunlop aangeeft in de quote van Ton.
Dan heeft reparatie geem enkele zin.
Nou snap je het _004

Re: dringend prop in band of niet

Geplaatst: 28 mar 2016, 21:24
door Gurbe
Baird schreef:IK ga mee met Ton en Kees:

Als de schroef in het middendeel zit, je niet gereden hebt met de platte band en de reparatie wordt door een professional van binnen uit gedaan: lekker doen en doorrijden. Heb dit zelf ook bij de hand gehad en mijn motorbanden speciaalzaak heeft dit keurig voor mij gedaan en heb de band volledig opgereden. Ik heb het voorwerp laten zitten en zij hebben het voorzichtig verwijderd om het goed te kunnen beoordelen. Het is niet zwart /wit maar binnen randvoorwaarden kan het en daarbuiten is het jammer en moet je een nieuwe band kopen.
Helemaal mee eens. Ook zo gedaan en helemaal op gereden op mijn CBR