Pagina 1 van 1

Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 16:17
door Harro
Voor een afspraak in Groningen wilde ik starten en ... een halve poging van de startmotor leek mij duidelijk te willen maken dat ik die rit wel kon vergeten. Geen buurman te bekennen, dus mijn gedachte 'met een beetje hulp bij aanduwen' komt het wel goed, kon ik niet testen. En ik vroeg me ook wel af of dat verstandig zou zijn want na een tweede startpoging begon abs te knipperen waardoor ik me afvroeg of je met een slecht werkende accu en alle elektronica van tegenwoordig sowieso nog wel kan rijden.
En dat plaatst me dan weer voor het volgende probleem hoe ik bij MSA kom om e.e.a te laten testen/vervangen.

Ik was ook wel verrast want had nog niet iets gemerkt van een mindere accu, heb bijna de hele winter prima doorgereden en ook nu was mijn laatste rit slechts een paar dagen geleden.

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 16:38
door WaltzingMatilda
Aanduwen is volgens mij geen probleem, heb laatst nog iemand geholpen met het aanduwen van een Honda CBF 600.
Had hem te lang op contact laten staan, dus licht aan.
Was niet meer te starten, ff duwen en koppeling los in z'n 2 en hij liep weer.

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 17:06
door Inspector Gadget
Aanduwen zou in principe moeten lukken, mits de accu nog alleszins in redelijke conditie is.
Anders krijg je allerlei problemen omdat als de accuspanning te laag is, modules uitgeschakeld gaan worden.
Te beginnen met alle accessoires-aansluitingen.

Dt een accu "opeens" er de brui aan geeft, is niet ongewoon;
Pas bij het starten en dus het laten ronddraaien via de startmotor van de motor zelf, wordt de accu pas echt goed belast. (met honderden ampères)
As de accuspanning dan lager zakt beneden de 10 volt, grijpt de ZFE in en/of krijg je een storingsmelding.

Vandaar ook dat bij een dat-kan-je-thuis-ook-doen test-methode zoals ik al eens stap-voor-stap beschreven, je de onbelaste accuspanning meet en daarna de belaste accuspanning. Als de spanning dan echt in elkaar dondert, is of de accu niet (voldoende) opgeladen of niet zo fris-en-fruitig meer.

Ik weet ook niet waar je motor de afgelopen dagen gestaan heeft, maar er zijn een paar koude nachten geweest, wat ook niet bevorderlijk is.

Maar misschien anders toevallig je navigatie of andere accessoires per ongeluk aangesloten gelaten deze keer?

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 18:29
door Ton1959
Hoe meer cilinders hoe eenvoudiger het aanduwen. Een 4 of 6 cilinder aanduwen is eenvoudig. Maar als alleen de accu zwak is kan je hem misschien opladen en alsnog starten. Een 1 of 2 cilinder al een stuk lastiger.

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 18:58
door Harro
Inspector Gadget schreef:....
Maar misschien anders toevallig je navigatie of andere accessoires per ongeluk aangesloten gelaten deze keer?
Nee, accessoires heb ik niet of (de radio die er op zit) gebruik ik niet. Zelfs alarm zet ik nooit aan (omdat mijn -1200- niet zo aanlokkelijk is dat ik verwacht dat die gestolen wordt en ook niet weet of dat alarm te pas en te onpas afgaat).

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 19:00
door Harro
Ton1959 schreef:Hoe meer cilinders hoe eenvoudiger het aanduwen. Een 4 of 6 cilinder aanduwen is eenvoudig. Maar als alleen de accu zwak is kan je hem misschien opladen en alsnog starten. Een 1 of 2 cilinder al een stuk lastiger.
Herkenbaar, de K75 kreeg ik zelfs alleen nog wel eens aan, bij de RT krijg ik niet het idee dat me dat gaat lukken.

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 23:04
door beckysmile
UItdaging, laat je boxer eens afslaan terwijl je rijdt, en probeer hem dan eens te starten door de koppeling op te laten komen, je staat er versteld van hoe snel je stilstaat, als je dit in de 2e versnelling probeert, en daarbij een vlak plekje op je achterband veroorzaakt.
In de 3e versnelling lukt dat wel.
Daaruit zou je kunnen constateren dat aanduwen zo goed als onmogelijk is, omdat je in de 2e versnelling de motor niet op gang krijgt, en in de 3e niet genoeg snelheid haalt, (tenzij je Usain Bolt heet :mrgreen: ).

Groet, Aad

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 22 apr 2016, 23:37
door Inspector Gadget
Voor wat het waard is;
Ik heb ooit mijn 1100RT moeten aanduwen met de koper erop, en dat is zeker wel gelukt.
Gemakkelijk was het niet, maar met z'n 2-en aanduwen (dank Kenny!) en het ging redelijk snel(lig). :$

In den beginne vóór Kenny's magic & care, viel mijn 1100RT regelmatig uit op rotondes; :shock:
Dan trok ik heel snel de koppeling en drukte op de startknop, dan koppeling weer oplaten komen en gas er vloeiend erop houden, terwijl ik nog in de bocht hing.
Dat zijn van die missende-hartslag momentjes.
Niet dat ik zo'n goede rijder was, het was volgens mij meer spiergeheugen of zo.

Maar een 1100RT aanduwen (omdat de accu leeg was), ja hoor, ik heb het 1x gedaan, maar gemakkelijk was het zeker niet.

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 23 apr 2016, 09:51
door blackers
Inspector Gadget schreef:of niet zo fris-en-fruitig meer.
Een aardige adequate omschrijving van mijn accu, zo bleek. Wilde prima starten na een aantal dagen aan de oplader. Maar snel weer zodanig leeg, dat starten niet lukte. Dus donderdag, na een aantal dagen aan de oplader, een fris en fruitig exemplaar bij MSA laten plaatsen. De zeven jaar oude accu was inderdaad op.

[groet]

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 23 apr 2016, 10:18
door WaltzingMatilda
En nu weer verder met aanduwen Big RT Smile

Re: Aanduwen?

Geplaatst: 15 jun 2016, 13:36
door DesertStrom
Motoren met carburateur kunnen in principe altijd aangeduwd worden, zelfs met nagenoeg lege accu.

Bij de nieuwere modellen moet de accu nog wel in staat zijn om de brandstofpomp en injectors te voorzien om überhaupt aan te kunnen duwen.
Als de accu zodanig leeg is dat zelfs de brandstofpomp het niet meer doet, heeft aanduwen geen zin.