Pagina 1 van 1

Slingeren

Geplaatst: 27 mei 2016, 20:15
door Frits MORREMA
Hai,

Mijn r1200rt heeft bij hogere snelheden (>100) last van slingeren. Vooral op de autobahn is dit bijzonder irritant. Zonder topkoffer is het al een stuk beter rijden maar de motor blijft erg gevoelig. Balhoofd is in orde. Banden zijn vernieuwd maar zonder verbetering. Er liggen Bridgestone t30 evo gt banden onder. Voorband staat op 2.5bar en achter op 2.8bar.

Nu heb ik inmiddels vernomen dat de rt vrij windgevoelig is. Maar ook dat het type band erg nauw let op de rt. Hebben jullie soortgelijke ervaring? En...hoe heb je het opgelost?

Gr
Frits

Re: Slingeren

Geplaatst: 27 mei 2016, 20:39
door Nico4sen
Dit is voor mij niet herkenbaar. Dat de topkoffer invloed heeft wel, maar ook dan heb ik niet het gevoel wat jij beschrijft. Ik heb er bt 30 gt onder.

Hartelijke groeten van Ascend Y300 aan alle forumleden

Re: Slingeren

Geplaatst: 27 mei 2016, 21:21
door HansD
Nooit last van gehad op mijn -1200- en ik reed altijd met zware laptop en ketting in de topkoffer. De rt heeft geen balhoofd.
Hoe staan vering en demping, heb je esa?

Re: Slingeren

Geplaatst: 27 mei 2016, 22:24
door PaPinkelman
Ik verdenk ook vering/veervoorspanning en/of demping. Begin eens met de veervoorspanning achter. Start met de standaardinstelling en verhoog deze stapje voor stapje. Als de vering wat 'deint' de demping iets verhogen.
Wat tips kan je hier vinden: http://www.motorvision.nl/tips/motorvisiontip11.html

Re: Slingeren

Geplaatst: 28 mei 2016, 09:44
door Frits MORREMA
Motor heeft idd esa. Bij de dealer hadden ze het over het vervangen van een kogel bij de triangel ... (Ik dacht dat dit het balhoofd was maar jullie zien het direct: erg technisch ben ik niet Big RT Smile ),...

Re: Slingeren

Geplaatst: 28 mei 2016, 10:13
door Ton1959
Frits MORREMA schreef:Motor heeft idd esa. Bij de dealer hadden ze het over het vervangen van een kogel bij de triangel ... (Ik dacht dat dit het balhoofd was maar jullie zien het direct: erg technisch ben ik niet Big RT Smile ),...
Als die kogel speling heeft dan zou ik die zeker laten vervangen. Maar anders zou ik ook denken aan vering instellingen. Je BMW heeft inderdaad geen balhoofd zoals de meeste andere motoren hebben maar die kogel heeft net zoveel effect op het sturen als een balhoofdlager wat aan vervanging toe is.

Re: Slingeren

Geplaatst: 30 mei 2016, 13:48
door WernerB
Wat Frits meldt, herken ik niet in die mate. Uiteraard merk je wel iets van de aanwezigheid van een topkoffer als de wind van de zijkant of schuin voor komt. Maar om nou te zeggen dat de motor gaat slingeren.....Poeh, dan is er mijns inziens wat anders aan de hand.
Je bandendruk lijkt me aardig in orde; 2,5 voor en 2,9 achter.
Maar er zou inderdaad iets mis kunnen zijn met de veer-voorspanning. Een goede dealer (Kenny!) weet dit vast te stellen.
Maar ook een minder goede bandenkeus kan aardig roet in het eten gooien. Een zwaardere motor als de RT vaart wel bij een goede GT band. Een band die op de wangen steviger is uitgevoerd.
Succes!

Re: Slingeren

Geplaatst: 30 mei 2016, 19:54
door Jeroen1969
Ben 365 dagen-in-het-jaar rijder, ook met storm en regen (liever niet bij wittigheid of ijzel), nog nooit geslinger gehad op mijn BMW fietsen. Gereden op Michelin Pilot Road 2, 3 en nu 4. Tussendoor een Battlax BT23. Hoor nu hele goede berichten over de Dunlop Road Smart 3, denk er hard over om die eens uit te gaan proberen als de PR4 "op" is.

Re: Slingeren

Geplaatst: 30 mei 2016, 20:04
door Frits MORREMA
Afgelopen zaterdag voelde ik het weer... Wellicht is slingeren niet de beste omschrijving en is zoekerig beter. Stuur blijft strak maar chassis wiebelt onaangenaam. Moest bij 150 gas loslaten omdat het bijzonder onaangenaam werd en ik het gevoel kreeg de motor anders niet onder controle te kunnen houden....hoe snellermik rij, hoe zoekeriger de rt wordt :oops:

Re: Slingeren

Geplaatst: 30 mei 2016, 21:24
door Bert M
Frits MORREMA schreef:Afgelopen zaterdag voelde ik het weer... Wellicht is slingeren niet de beste omschrijving en is zoekerig beter. Stuur blijft strak maar chassis wiebelt onaangenaam. Moest bij 150 gas loslaten omdat het bijzonder onaangenaam werd en ik het gevoel kreeg de motor anders niet onder controle te kunnen houden....hoe snellermik rij, hoe zoekeriger de rt wordt :oops:
Banden nog goed, bandenspanning OK. Klinkt voor mij als: tijd voor nieuwe schokdempers...

[groet]

Bert M

Re: Slingeren

Geplaatst: 30 mei 2016, 21:36
door Frits MORREMA
Zijn de schokdempers nog op een of andere wijze te controleren? Motor is van 2010, had toen ik m vorig jaar kocht nog maar 10.000 km (echte kilometers) gereden en ik merk dit al vanaf het begin.... Toch erg weinig kilometers om nu al nieuwe schokbrekers te moeten laten monteren. Of niet?

Re: Slingeren

Geplaatst: 30 mei 2016, 21:52
door bmwalter
Al aan de wielen gedacht? Gietwielen kunnen minder hebben als gespaakte. Een klein slagje kan op hogere snelheid best wel meekbaar worden.

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 09:16
door Dingeman
Ik vind dit erg verontrustend, zoals jij het beschrijft. De vrees je motor niet meer onder controle te kunnen houden klinkt in mijn oren niet erg goed. Ik zou er door een deskundig iemand goed naar laten kijken en onderzoeken.

Gezien zijn leeftijd en het aantal km,s zou ik bijna gaan denken dat er mogelijk ooit iets is gebeurd met de motor. Ongeval(letje) of zo.

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 09:58
door PaPinkelman
Ik zou zeggen, ritje naar J&J Suspension om de ESA dempers te controleren. Ik denk dat het daar te vinden is. Je zal niet de eerste zijn waarvan de ESA dempers "vast" zitten en aan revisie toe zijn. Leeftijd zegt wat dat betreft meer dan aantal km's. Zeker als er zo weinig mee gereden is.
Zoekerig gedrag zoals beschreven is niet normaal...

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 11:23
door HansD
Inderdaad, niet mee blijven rijden; tijd voor actie! Ga naar je dealer en maak er echt een punt van, of ga naar een vering/dempingspecialist als J&J Suspension of Hyperpro. (ik zou het laatste doen)

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 11:41
door PaPinkelman

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 12:10
door Bert M
Beste Frits,

Ik heb net ook je voorsteltopic van 24 april 2016 en alle reacties daarop gelezen.

Laat ik voorop stellen dat de situatie rond jouw R1200RT jouw 'zaak' is. Net als jouw persoonlijke veiligheid. Echter op en net na 24 april ben je al door meerdere mensen gewaarschuwd dat het wiebelen en/of zoeken dat jij op jouw RT ervaart, écht niet normaal is en écht kan duiden op een uiterst serieus probleem of mankement, met alle veiligheidsrisico's van dien. Je hebt reeds in april een aantal duidelijke en goede adviezen (JJSuspension) gekregen van een aantal leden, waar je, blijkens jouw teksten van de afgelopen dagen niets mee gedaan hebt... Je geeft zelf aan niet erg technisch te zijn, dus ontstaat bij mij toch echt de vraag: hoe kun jij het voor jezelf (maar zeker ook voor je dierbaren!) verantwoorden om kennelijk niets met de eerdere adviezen te doen en nog steeds op jouw motor te stappen?

Zoals ik al stelde: natuurlijk zijn het je eigen afwegingen, maar ik vind het persoonlijk uiterst onprettig om over het wel en wee van onze forumleden te lezen op NUpuntNL ....

Zoals HansD zojuist al schreef: tijd voor actie!

Bert M

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 12:11
door wobbert
En vergeet HK Suspension niet. Daar laat ik mijn Wilbers altijd servicen en ben daar uitermate tevreden over.
Maar vanuit jouw woonplaats is dat allemaal niet om de hoek.
Wat dichter bij zit voor jou is Rotech Support in Eindhoven. Die kan je ook zeer zeker helpen met het beoordelen van je ESA dempers.

En ga voor een second opinion eens langs een andere BMW dealer vwb de kogel.

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 12:19
door HansD
Frits, in Pijnacker zit J. Droog; ga anders daar eens langs - dat is bij jou om de hoek .

http://www.jd-shocks.nl/

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 13:29
door WernerB
In elk geval is, de voorgaande reacties lezende, het duidelijk dat er met de RT iets mis moet zijn. Ernstig of niet, tijd voor de blik van een deskundige!
Mocht het meevallen, prima! Maar even zozeer kan er sprake van een wezenlijk gevaar. Dus nogmaals en dik onderstreept: niet talmen en een oordeel laten vellen door een van de bovengenoemde experts!
Succes!

Re: RE: Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 16:54
door Nico4sen
WernerB schreef:In elk geval is, de voorgaande reacties lezende, het duidelijk dat er met de RT iets mis moet zijn. Ernstig of niet, tijd voor de blik van een deskundige!
Mocht het meevallen, prima! Maar even zozeer kan er sprake van een wezenlijk gevaar. Dus nogmaals en dik onderstreept: niet talmen en een oordeel laten vellen door een van de bovengenoemde experts!
Succes!
+1

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 17:48
door r1100_1996
Inderdaad niet erg veilig voor jezelf en anderen frits. Ik neem aan dat alle bouten van wielen frame stuur en motorblok ophanging aangetrokken zijn. Succes


Groeten Andre

Re: Slingeren

Geplaatst: 31 mei 2016, 21:47
door Eric r1200rt
Ik denk dat alle argumenten nu wel gegeven zijn, maar "you can bring a horse to the water, you can't force it to drink" ......

Als extra argument, een spiksplinter nieuw ESA element, zo uit de doos, bij de BMW dealer, bleek defect ..!