R1200RT ABS pomp snel en relatief goedkoop vervangen, net na 8 jaar grens
Geplaatst: 13 jun 2016, 09:29
Ook bij mij ging het ABS lampje branden en de rembekrachtiging weg.
Ik heb beloofd aan Bert - BAIRD om te laten weten hoe het is afgelopen. Bij deze mijn relaas.
Ik heb een R1200RT van april 2007. Na het lezen van berichten over dit probleem heb ik eerst de foutmelding laten uitlezen bij Simaco-BDM in Elst.
Keurig geholpen, ik kon zo langs komen op zaterdag.
Factuur voor even de computer erop aan sluiten en resetten 25 euro. Hmmm. Uurtje factuurtje.
De zaak gereset en toen was het lampje dus weer uit. Op weg naar huis ging het weer aan.
Even op het weiland geprobeerd en inderdaad, slippende voor en achterwielen; geen ABS.
Simaco gebeld. Dat zou voor een revisie €900,00 euro gaan kosten en voor een nieuwe pomp €1.600,00.
Ik kon een afspraak maken en daar een week of 1,5 laten staan.
Weer Hmmm. nog even op dit forum gekeken en besloten om Molenaar IJsselstein te bellen n.a.v. goede recensie.
En daar een afspraak gemaakt met chef WP Ton van Angelen.
Ik kon mijn RT de volgende morgen komen brengen en de volgende dag weer ophalen. Een leenmotor was normaal mogelijk, maar nu waren ze even op.
Men heeft daar meerdere gereviseerde ABS pompjes met dikkere koolborstels op voorraad liggen, daar dit bekende probleem vaker voorkomt.
Ik moest later op de dag even bellen of er nog meer rare dingen gevonden waren. : De benzine pomp schakelaar was gecorrodeerd en het advies was om die te laten vervangen. Ook heb ik opdracht gegeven om dan ook gelijk maar de remvloeistof te vervangen, dat was ook al weer 4 jaar geleden.
Ik moest alles bij elkaar €630,00 afrekenen en men heeft 30km proefgereden om te kijken of alles goed vast zat. Dat is normaal bij Molenaar blijkbaar.
Zou ik de brandstofpomp schakelaar niet nodig gehad hebben en het systeem niet zou hebben laten doorspoelen zou het dus ca €450,00 gekost hebben voor het vervangen van de ABS pomp.
Nog een ding. Mijn motor is van april 2007. Dat is 8 jaar en 2 maanden.
Wat blijkt nu: BMW geeft de dealer een coulance regeling voor motoren van maximaal 8 jaar oud, met o.a. dit ABS probleem. En zou het voor mij goedkoper zijn geweest. Jammer dan.
Dit wordt niet aan de grote klok gehangen door BMW, zoals bij terugroepacties.
En er zijn blijkbaar meer zaken die bekend zijn bij de RT en waar BMW de dealer en dus de klant (als de dealer dit tenminste doorgeeft) in tegemoet komt. Ik heb het niet allemaal onthouden, maar vraag het Ton maar. Ook geldt dit voor de GS trouwens.
Dus als je nog een lampje gaat branden van de ABS en je RT is jonger dan 8 jaar, vraag ernaar.
Ik kan weer remmen. En dat moet een fijn gevoel zijn als ik achter je rij, toch?
Ik heb beloofd aan Bert - BAIRD om te laten weten hoe het is afgelopen. Bij deze mijn relaas.
Ik heb een R1200RT van april 2007. Na het lezen van berichten over dit probleem heb ik eerst de foutmelding laten uitlezen bij Simaco-BDM in Elst.
Keurig geholpen, ik kon zo langs komen op zaterdag.
Factuur voor even de computer erop aan sluiten en resetten 25 euro. Hmmm. Uurtje factuurtje.
De zaak gereset en toen was het lampje dus weer uit. Op weg naar huis ging het weer aan.
Even op het weiland geprobeerd en inderdaad, slippende voor en achterwielen; geen ABS.
Simaco gebeld. Dat zou voor een revisie €900,00 euro gaan kosten en voor een nieuwe pomp €1.600,00.
Ik kon een afspraak maken en daar een week of 1,5 laten staan.
Weer Hmmm. nog even op dit forum gekeken en besloten om Molenaar IJsselstein te bellen n.a.v. goede recensie.
En daar een afspraak gemaakt met chef WP Ton van Angelen.
Ik kon mijn RT de volgende morgen komen brengen en de volgende dag weer ophalen. Een leenmotor was normaal mogelijk, maar nu waren ze even op.
Men heeft daar meerdere gereviseerde ABS pompjes met dikkere koolborstels op voorraad liggen, daar dit bekende probleem vaker voorkomt.
Ik moest later op de dag even bellen of er nog meer rare dingen gevonden waren. : De benzine pomp schakelaar was gecorrodeerd en het advies was om die te laten vervangen. Ook heb ik opdracht gegeven om dan ook gelijk maar de remvloeistof te vervangen, dat was ook al weer 4 jaar geleden.
Ik moest alles bij elkaar €630,00 afrekenen en men heeft 30km proefgereden om te kijken of alles goed vast zat. Dat is normaal bij Molenaar blijkbaar.
Zou ik de brandstofpomp schakelaar niet nodig gehad hebben en het systeem niet zou hebben laten doorspoelen zou het dus ca €450,00 gekost hebben voor het vervangen van de ABS pomp.
Nog een ding. Mijn motor is van april 2007. Dat is 8 jaar en 2 maanden.
Wat blijkt nu: BMW geeft de dealer een coulance regeling voor motoren van maximaal 8 jaar oud, met o.a. dit ABS probleem. En zou het voor mij goedkoper zijn geweest. Jammer dan.
Dit wordt niet aan de grote klok gehangen door BMW, zoals bij terugroepacties.
En er zijn blijkbaar meer zaken die bekend zijn bij de RT en waar BMW de dealer en dus de klant (als de dealer dit tenminste doorgeeft) in tegemoet komt. Ik heb het niet allemaal onthouden, maar vraag het Ton maar. Ook geldt dit voor de GS trouwens.
Dus als je nog een lampje gaat branden van de ABS en je RT is jonger dan 8 jaar, vraag ernaar.
Ik kan weer remmen. En dat moet een fijn gevoel zijn als ik achter je rij, toch?