Route in zumo 590

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik heb sinds vorig jaar een zumo 590.
Vorige week voor het eerst een route van gps-track gedownload en via basecamp overgezet naar de zumo.
Uiteraard de route eerst laten herberekenen.
De route betrof een rondje lekdijk.
Vandaag wilde ik de route gaan rijden.
De route stond netjes in de zumo.
Ik heb route geselecteerd en ik kreeg vervolgens een samenvatting van de route in beeld dwz totale lengte, de tijd die ik er over ga doen om de route te rijden etc.
Vervolgens op start gedrukt.
Vraagt de zumo vervolgens aan mij naar welk punt in de route ik wil rijden.
Er staan ongeveer 20 routepunten in beeld waarvan ik er 1 kan selecteren.
Hoezo naar welk punt wil je rijden? Ik wil gewoon de hele route rijden van begin naar eindpunt.
Is dit normaal of heb ik iets verkeerd gedaan
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Hoi,

Kijk even op het Waypoint forum, daar staan een aantal video's met uitleg hoe te handelen. Of kijk even op Youtube, onder MrGPS, daar staan ook veel instructie video's.

Succes,

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
doov650

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door doov650 »

Eerst de routepunten soft maken. Dan blijven er 2 bestemmingen staan. Het startpunt en het eindpunt. En dan kies je afhankelijk waar je staat de het startpunt ( als je daar nog niet staat) of het eindpunt.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 992
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RE: Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Nico4sen »

doov650 schreef:Eerst de routepunten soft maken. Dan blijven er 2 bestemmingen staan. Het startpunt en het eindpunt. En dan kies je afhankelijk waar je staat de het startpunt ( als je daar nog niet staat) of het eindpunt.
Goeie tip, maar ik heb nog steeds niet helder hoe je zachte en harde routepunten kunt maken... :(

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
HanTeRT
2023
2023
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 okt 2009, 21:18
Type: Overig R-serie
Bijz: Full Options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Overijssel
Locatie: Zwolle

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door HanTeRT »

Beste Wigo,

Zelf heb ik ook een Zumo 590. Deze bevalt mij zeer goed. Als je wilt, kun je volgende week een keer bij mij langs komen, dat kan ik je het een en ander uitleggen. Dat gaat eenvoudiger. :)

Groet,

Han
Denk in oplossingen, niet in problemen.
Inspector Gadget

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MrGPS to the rescue, een filmpje over harde en zachte punten;
(ikzelf waardeer zachte punten met lekker kaas, grapje)

De ultra-korte uitleg: maak van je route alleen zachte punten.
(zijn gehele YT kanaal met nog meer uitleg: https://www.youtube.com/user/MrGPSnl)

[youtube]Bvd_Vj-yM-0[/youtube]
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 992
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RE: Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Inspector Gadget schreef:MrGPS to the rescue, een filmpje over harde en zachte punten;
(ikzelf waardeer zachte punten met lekker kaas, grapje)

De ultra-korte uitleg: maak van je route alleen zachte punten.
(zijn gehele YT kanaal met nog meer uitleg: https://www.youtube.com/user/MrGPSnl)

[youtube]Bvd_Vj-yM-0[/youtube]
Kijk, dat is nou eens een kort maar krachtige uitleg :D

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Wigo »

Allen bedankt voor de tips. Ik snap wat ik verkeerd heb gedaan. Dat gaat me niet meer gebeuren. Ik vond mapsource toch handiger in gebruik.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Inspector Gadget

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nico4sen schreef:Kijk, dat is nou eens een kort maar krachtige uitleg :D
Yep, MrGPS kent de "routes" naar het "eindpunt", alsof hij het zelf ook wel eens meemaakt. :D
Wigo schreef:Allen bedankt voor de tips. Ik snap wat ik verkeerd heb gedaan.

Mooi! _004
Wigo schreef:Dat gaat me niet meer gebeuren.
Van fouten kan je alleen maar leren.
Ik maak elke dag fouten en ben een meester in het oplossen daarvan. :lol:
Maar ff serieus, nu je weet wat er fout gedaan was, zal je dat inderdaad geen 2e keer overkomen.
Wigo schreef:Ik vond mapsource toch handiger in gebruik.
Ook ik ervoer MapSource heel veel gemakkelijker in het gebruik, maar op de Mac computer heb je niet veel andere keuzes.
(of je moet met BootKramp, VMware Fusion, Parallels, Wine of Crossover gebruiken, wat soms ook een "gedoe" is)
Maar realistisch gezien heb je geen keuzes dan BaseKramp, MapSource wordt niet langer ondersteund door Garmin.
PS: De laatste update van BaseKramp heeft wederom veranderingen gebracht waar ik weer ff aan moet wennen. :(

Ook heeft MrGPS een reeks aan YT filmpjes over van MapSource naar BaseKramp gepubliceerd, misschien dat je daar ook wat aan hebt;
[youtube]idTqAosa034&list=PL8615638998B22806[/youtube]
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door wil51 »

Blijft lastig routes maken die goed gaan in de Zumo. Ik gebruik ook de 590. Ik had een route gemaakt in Basecamp op de mac van Heemstede naar Garderen met snelweg vermijden. Er stonden niet door mij gemaakte viapunten in om de route te veranderen. Krijg ik vlak voor Hilversum een melding dat er herberekend werd en de route ging vervolgens over de A27 en A1 verder. Wel een half uur eerder in Garderen, maar dat was niet de bedoeling. Bij Soest weer snelweg af, maar de route werd nu totaal anders dan wat ik in Bascamp had gemaakt. Ik was niet van de route afgeweken dus herbereken was nergens voor nodig.
Op de terugweg voor Vinkeveen, een weg zonder zijwegen en beide kanten water. Komt melding dat ik van de route ben afgeweken en zumo gaat weer herberekenen.

Ik heb nu maar in de Zumo herberekenen uitgezet.
Inspector Gadget

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is ook, met permissie dat ik MrGPS goed heb begrepen, geadviseerd wordt om herberekenen op uit te zetten in het toestel.
En herberekenen alleen aan te zetten binnen BaseKramp, als je met de routes (en tracks ;) ) wilt gaan pielen.

Ik herken je probleem, ook zeker in die regio.
Mogelijk dat er een "gewicht-fout" zit in een bepaald weggedeelte waardoor herberekenen in je toestel gestart werd.
Het gedrag is mij niet helemaal onbekend.

Nog leuker wordt het als je het toestel van-A-naar-Beter laat navigeren en zelf de route laat berekenen en je weet dat in de route (bijvoorbeeld) een fout zit (in mijn geval, een afrit die enkele jaren geleden vervallen is en niet meer bestaat!), dan kan je beter herberekenen wel laten aan staan.
doov650

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik heb route herbereken uit staan. Wel zo rustig.
Inspector Gadget

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En ik rij helemaal geen routes, ik rij een avontuur. ;)

“A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving” – Lao Tsu
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Advies:

a. herberekenen in de zumo altijd uitschakelen
b. converteer de route naar een track en zet die track naar het toestel. Voorkomt een hele hoop gedoe.

Bovendien zul je het komende half jaar wat ontwikkelingen zien die stellig het gebruik van de track aanzienlijk zullen stimuleren. Neem van me aan: het wordt er allemaal veel makkelijker en leuker van.

Maar ook met Basecamp is dat nu al heel eenvoudig te doen:


[youtube]Q5skn_P8A4c[/youtube]
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door wil51 »

Maar wat moet je doen als je verkeerd rijdt en je hebt herberekenen uit staan? Kijken op de GPS om te proberen weer op te route te komen? Lijkt me ook niet handig.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door scan »

Maar verkeerd rijden is dat ook niet :lol: !
Inspector Gadget

Re: Route in zumo 590

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wil51 schreef:Maar wat moet je doen als je verkeerd rijdt en je hebt herberekenen uit staan? Kijken op de GPS om te proberen weer op te route te komen? Lijkt me ook niet handig.
Wat MrGPS daarover aangeeft;
a. werk met softe routes
b. na het tanken: activeer de route, maar wijs op het scherm aan waar je de route wilt oppikken; laat het toestel een nieuwe route berekenen naar dát punt
c. ter plekke activeer je de route opnieuw en gebruik je (bij een softe route) gewoon het voorgestelde eindpunt als 'startpunt'.
d. kijk voor alle zekerheid even naar het scherm: de lichtroze lijn is de route naar het eerstvolgende viapunt: controleer even of dat er logisch uit ziet.
Zie ook:
(in het kort: op je scherm blijft je route (met softe-punten) actief, en ga na het eventueel verkeerd rijden, terug richting de originele route. Zodra je weer op de oorspronkelijke route zit, kan je die gewoon weer blijven volgen)
[youtube]WjkZfP2LxiU[/youtube]
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”