Pagina 1 van 1

Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 14 jan 2017, 22:55
door Thomassio
Ik rij met mijn 850 RT dagelijks op en neer tussen Rotterdam en Den Haag. Bij de 80 km stukken kan ik met 3700 toeren in mijn 5 rijden of iets over de 4000 in mijn 4.

Wat is jullie advies? Of maakt het niet zo veel uit en ligt het eraan wat je zelf het prettigst vind rijden?

Alvast bedankt,
Thomas

Re: Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 14 jan 2017, 23:18
door EileRT
Ik rijd op 80 kilometer wegen nooit in de vijfde versnelling. Onze boxers houden van een toerental van minstens 3500 toeren per minuut. Op 120 of 130 kilometer wegen rijd ik wel in de vijfde versnelling. Ik kijk maar weinig op mijn toerenteller en schakel meer op gevoel.

[groet] Eilert

Re: Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 14 jan 2017, 23:30
door doov650
Ik rij altijd in zijn 2 op zulke stukken. Dan kun je zodra je weer harder mag voluit accelereren.

Re: Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 14 jan 2017, 23:33
door Nico4sen
Bij constante snelheid is 3700 tpm prima. Istie ook zuiniger.

Re: Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 15 jan 2017, 08:37
door Bert M
Puur theoretisch: het blok levert zijn maximum koppel (trekkracht = souplesse) bij 5600 toeren per minuut. Dat is dus het toerental waarbij de motor zich het plezierigst voelt.

Maar puur praktisch: de koppel curve is tussen de 2500 en 6000 rpm zo (relatief) vlak dat het in feite geen fluit uit maakt of je 3700 of 4000 draait.... Het enige bezwaar van een nog (veel) lager toerental is, dat je de big end lagers na langere tijd om zeep helpt. De boxer-blokken zijn geen diesels, dus ik zou de toeren er wel een beetje in blijven houden.

[groet]

Bert M

Re: Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 15 jan 2017, 12:27
door Thomassio
Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Thomas

Re: Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 15 jan 2017, 13:03
door Baird
doov650 schreef:Ik rij altijd in zijn 2 op zulke stukken. Dan kun je zodra je weer harder mag voluit accelereren.
Ik kan het nog sterker vertellen maar dan ga ik liegen :D

Re: Bij welk toerental schakelen

Geplaatst: 15 jan 2017, 18:57
door Ton1959
Bert M schreef:Puur theoretisch: het blok levert zijn maximum koppel (trekkracht = souplesse) bij 5600 toeren per minuut. Dat is dus het toerental waarbij de motor zich het plezierigst voelt.

Maar puur praktisch: de koppel curve is tussen de 2500 en 6000 rpm zo (relatief) vlak dat het in feite geen fluit uit maakt of je 3700 of 4000 draait.... Het enige bezwaar van een nog (veel) lager toerental is, dat je de big end lagers na langere tijd om zeep helpt. De boxer-blokken zijn geen diesels, dus ik zou de toeren er wel een beetje in blijven houden.

[groet]

Bert M
Een veel beter antwoord kan ik niet geven. Als je in een bepaalde versnelling rijd en je gaat accelereren en je voelt dat er geen trekkracht is totdat je terug schakelt dan zit je in feite al in de verkeerde versnelling. En als je twee versnellingen terug moet dan ben je dus echt in dat geval verkeerd bezig. Als je kijkt naar de koppel curve van je motor zegt die in feite al genoeg. Bij 1500 tot die 2500tpm heb je weinig vermogen en als je dit gaat doen in de vijfde versnelling is het al niet echt gezond maar als je dan ook nog eens die gas snel open schroeft dan zal je zoals Bert al aangaf de big ends eruit rijden uiteindelijk. Vooral in de bergen is het tijdig terug schakelen bij een klim belangrijk omdat je daar al de kracht van de motor regelmatig nodig hebt. Uiteindelijk blijft het veel een kwestie van gevoel omdat je ook merkt aan de motor dat die niet echt graag op dat de lage toerental wil rijden.