Pagina 1 van 1

Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Geplaatst: 05 mar 2017, 13:00
door Ruud218
Ik heb een BMW 1100 RT uit 1997. Van de winter heeft hij niet op een acculader of druppelaar gestaan. Dus helaas is de accu nu leeg. Ik heb hem nu op een Optimate3 lader staan met een verloop naar mijn sigarettenaansteker op het dashboard. Maar de lader geeft aan dat de accu niet gecharged wordt.
Onder het zadel achter het zwarte kapje heb geen tweede 'laadpunt'kunnen vinden. En onder de tank kom ik niet bij de + van de accu. Hoe los ik dit op?

Met vriendelijke groet,
Ruud

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Geplaatst: 05 mar 2017, 13:18
door beckysmile
Bekleding links en rechts demonteren, tank aan de achterzijde omhoog, accu afkoppelen en eruit nemen maar, en dan maar hopen dat de accu niet gesneuveld is door de mogelijk langdurige staat van ontlading.
Mocht de accu wel gesneuveld zijn, heb je in elk geval al alle voorbereidende werk voor het plaatsen van een nieuwe gedaan...

Groet, Aad

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Geplaatst: 06 mar 2017, 00:29
door Robbel
Bekleding aan de linkerzijde is m.i. genoeg. Eventueel tank ietsje omhoog.

Scheelt weer werk.

Succes
Rob

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Geplaatst: 06 mar 2017, 07:42
door PaPinkelman
Accu's zijn slecht bestand tegen (langdurig) diep ontladen, dus ik zou er rekening mee houden dat je een nieuwe moet aanschaffen. Volgens mij is de 12V aansluiting op het dashboard geschakeld via het contactslot, dus logisch dat je daarmee niet kunt laden. Direkte aansluiting is het beste. En, als je toch de accu gaat vervangen, sluit dan gelijk een connector voor de Optimate aan op de polen, zodat je altijd kunt laden.

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Geplaatst: 06 mar 2017, 09:06
door Inspector Gadget
PaPinkelman schreef:Volgens mij is de 12V aansluiting op het dashboard geschakeld via het contactslot, dus ....
Bij de 1100RT zit de accessoires-aansluiting op het dashboard & naast het zadel links direct aangesloten op de accu via zekering F3 (15 ampère) dus die is prima te gebruiken om een acculader of, in dit geval, druppellader op aan te sluiten.
Het contactslot heeft hier dus geen enkele invloed op, alleen op de radio enzo.
Wel is het zo dat door corrosie & vuil je DIN-plug soms wat minder goed contact maakt, dus ff schoonmaken, ietwat jotteren etc.