Dynamic ESA - R1200RT LC
- basplehn
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heesch
- Locatie: Heesch
Dynamic ESA - R1200RT LC
Beste RT Rijders,
Ik heb een vraag omtrent het Dynamic ESA systeem wat op mijn R1200RT LC gemonteerd is.
Via een knop kan ik elektronisch de veervoorspanning instellen voor 1 persoon, 1 persoon met bagage of 2 personen.
Voor hoeveel KG persoonsgewicht maximaal gaat BMW Motorrad, voor de stand 1 persoon en voor de stand 1 persoon met bagage uit?
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor het meedenken
Bas Plehn
Ik heb een vraag omtrent het Dynamic ESA systeem wat op mijn R1200RT LC gemonteerd is.
Via een knop kan ik elektronisch de veervoorspanning instellen voor 1 persoon, 1 persoon met bagage of 2 personen.
Voor hoeveel KG persoonsgewicht maximaal gaat BMW Motorrad, voor de stand 1 persoon en voor de stand 1 persoon met bagage uit?
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor het meedenken
Bas Plehn
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 13 jul 2014, 15:26
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
Daar is volgens mij niet echt een getal voor. Het gaat er met name om dat je genoeg positieve en negatieve veerweg overhoudt en dat de motor goed blijft sturen. Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
Volgens mij moet je wel heel veel gewicht in de schaal leggen om continu met rijder+ bagage te rijden. Kortom: gewoon rijden en je er niet al te druk om maken. Je merkt vanzelf wanneer het niet lekker rijdt.
Volgens mij moet je wel heel veel gewicht in de schaal leggen om continu met rijder+ bagage te rijden. Kortom: gewoon rijden en je er niet al te druk om maken. Je merkt vanzelf wanneer het niet lekker rijdt.
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
we zullen zien. Doe ESA verstellen gewoon tijdens het rijden. Ga niet stoppen als bijv het op de snelweg ineens keihard regent. En ik gebruik hem vast wel 1 x per 2 weken (blijft ie soepel :-) )Jurgen schreef: Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
Helemaal mee eens. En neem die waarschuwing m.b.t. het aanpassen toch liever serieus. Dezelfde opmerking was de eerste die men bij JJ-Suspensions maakte. Afdeling hoe help ik de motortjes om zeep. Kost héél veel duur :mrgreen:Jurgen schreef:Daar is volgens mij niet echt een getal voor. Het gaat er met name om dat je genoeg positieve en negatieve veerweg overhoudt en dat de motor goed blijft sturen. Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
Volgens mij moet je wel heel veel gewicht in de schaal leggen om continu met rijder+ bagage te rijden. Kortom: gewoon rijden en je er niet al te druk om maken. Je merkt vanzelf wanneer het niet lekker rijdt.
Met mijn bijna 80 kg + volle zijkoffers (voornamelijk kleding) rij ik gewoon op standje 'één helm', ik ben dan ook voor wat meer comfort, maar dat blijkt weer ten koste van stabiliteit te gaan. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel gewicht de koffers bevatten. Gaat eega (< 65 kg) achterop dan wordt het stand 'twee helmpjes' :) , vooraf in te stellen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
Even voor de duidelijkheid:Lemoi schreef:we zullen zien. Doe ESA verstellen gewoon tijdens het rijden. Ga niet stoppen als bijv het op de snelweg ineens keihard regent. En ik gebruik hem vast wel 1 x per 2 weken (blijft ie soepel :-) )Jurgen schreef: Trouwens de motor niet belasten tijdens het aanpassen (dus niet blijven zitten)! Anders krijgt het systeem behoorlijk op zijn donder.
demping verstellen (hard, normal, soft) kan gewoon onder het rijden
vering verstellen (veervoorspanning: rijder, rijder met bagage, rijder en duo) kun je beter niet onder het rijden doen
(inderdaad het J&J verhaal: veel gewicht, klein verstelmotortje...)
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
Volgens mij kan je de veervoorspanning zoals jij beschrijft niet eens veranderen tijdens het rijdenHansD schreef: Even voor de duidelijkheid:
demping verstellen (hard, normal, soft) kan gewoon onder het rijden
vering verstellen (veervoorspanning: rijder, rijder met bagage, rijder en duo) kun je beter niet onder het rijden doen
(inderdaad het J&J verhaal: veel gewicht, klein verstelmotortje...)
- Henk7777
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
De standen soft / normaal en hard kun je wel stellen tijdens het rijden..
Maar de standen helm / helm + bagage en 2 x helm kun je alleen tijdens het stilstaan aanpassen...
Als ik alleen rij staat die op 1 x helm...
Gaat ega mee dan 2 x helm
Gewoon rijden stand "normaal", als het wegdek erg slecht is gaat hij op "soft" en als ik wil knallen/ haast heb, wordt het "hard".
En dit bevalt mij uitstekend..
Henkh777
Maar de standen helm / helm + bagage en 2 x helm kun je alleen tijdens het stilstaan aanpassen...
Als ik alleen rij staat die op 1 x helm...
Gaat ega mee dan 2 x helm
Gewoon rijden stand "normaal", als het wegdek erg slecht is gaat hij op "soft" en als ik wil knallen/ haast heb, wordt het "hard".
En dit bevalt mij uitstekend..
Henkh777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
- basplehn
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heesch
- Locatie: Heesch
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
Allen, bedankt voor jullie reactie
PS: Beheerder topic sluiten aub.
Bas
PS: Beheerder topic sluiten aub.
Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Dynamic ESA - R1200RT LC
Je kunt het inderdaad niet tijdens het rijden doen.
Maar wat de J&J boys bedoelen is dat als je de veervoorspanning wilt veranderen je de veren niet extra moet belasten met bijvoorbeeld een duo al achter op de buddy. En zelf ook even liften zodat de stelmotoren ook nog naast het eigen gewicht van de motor nog andere torso's mee moet takelen.
Maar wat de J&J boys bedoelen is dat als je de veervoorspanning wilt veranderen je de veren niet extra moet belasten met bijvoorbeeld een duo al achter op de buddy. En zelf ook even liften zodat de stelmotoren ook nog naast het eigen gewicht van de motor nog andere torso's mee moet takelen.