Pagina 1 van 1

parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 23 jan 2018, 13:58
door marco.dings
LS,

Ik bezit een r1200rt LC, nu rijdt ik wel het hele jaar door, maar niet persee elke week ritjes van een uur ofzo.

Vooruitkijken op problemen ben ik aan het kijken hoe ik de accu lekker vol kan houden. Opties

1) toch elke week toer van een uur ofzo maken
2) accu er uit halen in de parkeer garage en mee naar boven nemen
3) tweede accu gebruiken met een step up converter (12V naar 220V) ( bv https://nl.aliexpress.com/item/free-shi ... 0.0.iH3tFd) en dan mbv lader in de garage opladen
3a) variant met directe aansluiting, moeten daar nog extra maatregelen getroffen worden als, loskoppellen van de te laden accu
3b) variant met druppel lader
3c) variant met stappen lader

Ben benieuwd of iemand benadering 3 al eens geprobeerd heeft en zo ja met welk "bron" accu en welke step-up converter

alvast bedankt Marco

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 23 jan 2018, 14:24
door JOS WRSM
Hallo Marco
welkom aan boord van het RT-forum .
Voorstellen in: viewforum.php?f=43 wordt altijd op prijs gesteld.

Op je vraag: Je zegt het zelf al, je rijdt het hele jaar door, de accu zal zo zeker goed blijven en hoef je m.i. niet bij te laden.
Anders gewoon aan de druppellader.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 23 jan 2018, 14:43
door ciske
Optie 2, de accu er telkens uit halen acht ik geen goede oplossing bij de LC.
Veel te omslachtig en met die lus van de kabelboom bovenop de accu lijkt het mij ook vragen om problemen.
Kun je niet ergens een zonnepaneeltje deze klus laten regelen?

gr v Ciske

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 23 jan 2018, 19:33
door Snellecees
Marco,

Je accu laden vanuit een andere accu heeft alleen zin als de accu waaruit je oplaadt een veel grotere capaciteit heeft dan je motor accu.

Het is net zo iets als een generator aandrijven met een elektromotor :O




Groet
Cees

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 23 jan 2018, 21:27
door mkoskamp
Is het een gehuurde plek? Er zit vast verlichting in de garage. Misschien informeren of er stopcontactje kan worden gemonteerd in de buurt van een verlichtingspunt?

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 23 jan 2018, 22:27
door siebke
Ik zou eerder denken aan een startbooster, i.c.e. Mocht de accu toch onverhoopt eens leeg raken, kun je de motor daarmee starten en dan een uurtje gaan rijden.
Als je de accu steeds loskoppelt, zul je ook telkens moeten resetten. Ook niet zo handig lijkt me om steeds het klokje weer op de juiste tijd in te stellen.
Van welke bron zou je de 12V willen halen voor die inverter? Een losse zwaardere (auto)accu raakt ook weer leeg....

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 24 jan 2018, 18:21
door Bart51
Als ik het goed lees bij optie 3 dan is er een stopcontact. Dan kan je gewoon een druppellader aanschaffen en aansluiten op je motor. Let wel dan op of het kan met je canbussysteem. zie ook: viewtopic.php?f=37&t=11552

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 16:08
door marco.dings
JOS WRSM schreef: 23 jan 2018, 14:24 Hallo Marco
welkom aan boord van het RT-forum .
Voorstellen in: viewforum.php?f=43 wordt altijd op prijs gesteld.
Ik ben me er van bewust, heb m'n r1200rt lc echter pas en wil eerst nog wat representatieve plaatjes maken
Op je vraag: Je zegt het zelf al, je rijdt het hele jaar door, de accu zal zo zeker goed blijven en hoef je m.i. niet bij te laden.
Anders gewoon aan de druppellader.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 16:12
door marco.dings
Snellecees schreef: 23 jan 2018, 19:33 Je accu laden vanuit een andere accu heeft alleen zin als de accu waaruit je oplaadt een veel grotere capaciteit heeft dan je motor accu.
Het is net zo iets als een generator aandrijven met een elektromotor :O
In de variant met een step-up converter / lader verwacht ik dat het gaat werken, natuurlijk gaat de bron accu leeg maar zolang de step-up converter naar 220V zijn werk doet en het verlies in de converter en lader beperkt blijft hoeft de bron capaciteit mijns inziens niet te "veel" groter te zijn

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 16:14
door marco.dings
mkoskamp schreef: 23 jan 2018, 21:27 Is het een gehuurde plek? Er zit vast verlichting in de garage. Misschien informeren of er stopcontactje kan worden gemonteerd in de buurt van een verlichtingspunt?
Ja het is gehuurd, maar helaas is alle verlichting laagspanning ( en dito vermogen ).
Er zijn welliswaar wandcontactdozen met sloten in het fietsenstalling gedeelte.. maar daar kom ik met mijn motor niet in ;)

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 16:27
door marco.dings
siebke schreef: 23 jan 2018, 22:27 Ik zou eerder denken aan een startbooster, i.c.e. Mocht de accu toch onverhoopt eens leeg raken, kun je de motor daarmee starten en dan een uurtje gaan rijden.
Als je de accu steeds loskoppelt, zul je ook telkens moeten resetten. Ook niet zo handig lijkt me om steeds het klokje weer op de juiste tijd in te stellen.
Startbooster is mogelijk een optie
http://bit.ly/2BsNiR7, http://bit.ly/2BsrPrs of http://bit.ly/2nam5hO
Op het eerste gezicht weinig gegeven over de capaciteit van de startter.. wsl nog wat meer googlen
Heeft iemand hier ervaring mee, lijkt er op dat je dan direct op de accu moet aansluiten.
Van welke bron zou je de 12V willen halen voor die inverter? Een losse zwaardere (auto)accu raakt ook weer leeg....
Vanzelfsprekend, maar die kan ik in mijn appartement opladen. He blijft omslachting...

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 16:28
door marco.dings
ciske schreef: 23 jan 2018, 14:43 Kun je niet ergens een zonnepaneeltje deze klus laten regelen?
Inpandige parkeer garage :(

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 16:30
door marco.dings
Bart51 schreef: 24 jan 2018, 18:21 Als ik het goed lees bij optie 3 dan is er een stopcontact. Dan kan je gewoon een druppellader aanschaffen en aansluiten op je motor. Let wel dan op of het kan met je canbussysteem. zie ook: viewtopic.php?f=37&t=11552
Hoi ik ben me bewust van het can bus systeem. Helaas zijn er geen stopcontacten ( zie ook andere posts ) vandaar het idee om met een andere accu en een step up converter 220V te maken voor een lader.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 21:01
door siebke
marco.dings schreef: 25 jan 2018, 16:27
Startbooster is mogelijk een optie
http://bit.ly/2BsNiR7, http://bit.ly/2BsrPrs of http://bit.ly/2nam5hO
Op het eerste gezicht weinig gegeven over de capaciteit van de startter.. wsl nog wat meer googlen
Heeft iemand hier ervaring mee, lijkt er op dat je dan direct op de accu moet aansluiten.

Startboosters (jumpstarters): laadspanning meestal 400 A, piek 900 A. Tevens compressor, handig om de bandjes op druk te krijgen/houden. Zelfs types met omvormer (converter) naar 220V mogelijk (voor evt. druppellader, laptop e.d.) en 'zaklamp'.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 21:55
door EileRT
siebke schreef: 25 jan 2018, 21:01Startbooster is mogelijk een optie . . . Heeft iemand hier ervaring mee, lijkt er op dat je dan direct op de accu moet aansluiten.
Ik heb hier ervaring mee en heb de startbooster of jumpstarter ooit wel eens gebruikt voor de auto of de motor. Deze staat nog altijd paraat aan de lader in onze garage. Je sluit deze aan als de accu flink op z'n capaciteit heeft ingeleverd en de auto of motor niet meer op z'n accu kan starten.
Feitelijk is het dan al gedaan met de levensduur van de accu en mag je binnen korte termijn opzoek naar een ander exemplaar. Sinds een aantal jaren sluit ik onze beide motoren preventief aan de een Optimate 6 (meertraps acculader) en dit houdt, naast het regelmatig rijden, de accu fris en fruitig.

Uiteraard kan je de jumpstarter meenemen om de accu in een stopcontactloze garage de nodige power te geven wanneer de motor voor langere tijd heeft stilgestaan. Je moet voor de BMW dan wel het e.e.a. aan delen verwijderen. De jumpstarter moet namelijk rechtstreeks op de accu aangesloten worden. Afgezien hiervan is het voor de accu zelf, die voor langere tijd dus niet wordt opgeladen, niet ideaal.

Wellicht zijn er toch mogelijkheden om een 220V aansluiting in de parkeergarage te krijgen voor een goede acculader.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 22:16
door siebke
Ik weet niet hoe goed bereikbaar de accu van de LC is, maar die bij 'mijn' -1200- versie (2009) hoeft het zadel alleen maar los en kan ik zo aan de accupolen. Zo sluit ik mijn -niet canbusgeschikte- acculader altijd aan. Bij de -1100- ligt het idd. iets anders, maar daar kon de acculader dan ook gewoon in een van de twee connectors.
Als ik de tech. specs hier en daar lees, zou er op de jumpstarter een druppellader (0,8 A) voor enige tijd aangesloten kunnen worden.Het is en blijft natuurlijk een alternatief.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 25 jan 2018, 22:28
door EileRT
Daar heb je zeker een punt siebke. _004

Ik ken de techische specificaties van de (verschillende) jumpstarters niet. Vergeet ook niet dat jumpstarters ook accu's zijn die, als ze niet geladen worden, spanning verliezen.

Dit is wel een interessant topic. Ik hoop dat de topicstarter met een passende oplossing (alhier) in ieder geval figuurlijk (of misschien toch ook letterlijk) een jumpstart kan gaan maken. _004
siebke schreef: 25 jan 2018, 22:16 Ik weet niet hoe goed bereikbaar de accu van de LC is, maar die bij 'mijn' -1200- versie (2009) hoeft het zadel alleen maar los en kan ik zo aan de accupolen. Zo sluit ik mijn -niet canbusgeschikte- acculader altijd aan. Bij de -1100- ligt het idd. iets anders, maar daar kon de acculader dan ook gewoon in een van de twee connectors.
Als ik de tech. specs hier en daar lees, zou er op de jumpstarter een druppellader (0,8 A) voor enige tijd aangesloten kunnen worden.Het is en blijft natuurlijk een alternatief.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 26 jan 2018, 10:00
door Wullum
Hm, interessant draadje, zit in een vergelijkbare positie met een huurgaragebox zonder stroomaansluiting whatsoever... Verhuurder is bang voor "werkplaatsjes" of "kwekerijtjes". Met enige regelmaat moet de accu van mijn vriendin's R mee naar huis om weer geladen te worden, zeker nu ze er in de winter niet mee rijdt.
De optie van een zware camperaccu o.i.d. met een converter overweeg ik ook.

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 26 jan 2018, 12:01
door siebke
Scootmobielaccu's hebben een 'lange adem' evenals accu's die gebruikt worden voor de movers onder caravans. Hoop niet dat ik hier iets mee in de hand werk..... :mrgreen:

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 26 jan 2018, 18:35
door mkoskamp
Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 26 jan 2018, 22:45
door Baird
mkoskamp schreef: 26 jan 2018, 18:35 Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile
Waar? Bij wie?

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 26 jan 2018, 22:48
door Baird
In de luchtvaart en ook in boten worden 28V en 24V accu's gebruikt, het lijkt me dat daar met wat electronica best een 12V druppellader aan te knutselen is, door de hogere spanning van die accu's kun je die terugbrengen naar 13 of 14 V om te kunnen laden. Als je 2 stuks 12V accu's in serie zet heb je ook 24V. Die accu's' op een karretje en thuis apart weer opladen als die leeg zijn......

Big RT Smile

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 27 jan 2018, 18:24
door mkoskamp
Baird schreef: 26 jan 2018, 22:45
mkoskamp schreef: 26 jan 2018, 18:35 Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile
Waar? Bij wie?
Sorry niet goed gelezen. Dat was een service abbo. Kosten al snel meer dan 500 euri...
https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... /laadpalen

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Geplaatst: 29 jan 2018, 14:38
door Baird
mkoskamp schreef: 27 jan 2018, 18:24
Baird schreef: 26 jan 2018, 22:45
mkoskamp schreef: 26 jan 2018, 18:35 Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile
Waar? Bij wie?
Sorry niet goed gelezen. Dat was een service abbo. Kosten al snel meer dan 500 euri...
https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... /laadpalen
Ik wou al zeggen: wij, https://opdezon.nl, verkopen en plaatsen ze maar echt niet voor 5 tientjes, daar heb je nauwelijks een fatsoenlijk verlengsnoer voor (dat vervolgens doorsmelt :evil: .......)