Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Vandaag even op en neer naar de motorzaak. Ik haal de motor uit de garage, , doe mijn jas aan, helm op , etc start de motor en ben weg. Na een kwartiertje bij de motorzaak binnen te zijn geweest, wil ik hem starten en ik hoor de startmotor heel moeilijk rondgaan. Nog een keer starten en met moeite start de motor. Daarna naar huis (binnendoor, 45 minuten gereden). De sleutel van de garage zit gewoon aan de sleutelbos van de motor, dus ik zet de motor uit, doe de garage open, berg mijn helm, handschoenen en jas op en wil de motor weer starten om hem de garagebox te rijden. Zelfde probleem. Startmotor gaat heel langzaam rond, maar na twee proberen start hij wel. Oh ja, bij de tweede keer springt de klok ook op 00:00. (Was bij de motorzaak ook)
Thuis de motor aan de optimale gehangen en volgens de optimate is de accu nog voor meer dan 50% vol
Is dit de accu of dynamo? Of iets anders. Er ligt een gel-accu in en die is van 2014.
Toch wel vreemd dat ie voor vertrek gewoon start maar drie kwartier later bij de motorzaak er moeite mee heeft (en thuis ook weer).
Thuis de motor aan de optimale gehangen en volgens de optimate is de accu nog voor meer dan 50% vol
Is dit de accu of dynamo? Of iets anders. Er ligt een gel-accu in en die is van 2014.
Toch wel vreemd dat ie voor vertrek gewoon start maar drie kwartier later bij de motorzaak er moeite mee heeft (en thuis ook weer).
Laatst gewijzigd door jbazelmans op 10 jul 2020, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- pc2049
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ravenstein
Re: Accu kapot?
Of ie bijlaadt kan je meten. Of de accu goed is ook. Ik had laatste hetzelfde probleem en heb toen de startmotor uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. Sindsdien gaat het goed.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Inmiddels geeft de Optimate aan dat de accu vol is. Lijkt mij dus dat het niet de accu is, maar ook niet de dynamo.
Maar als het de startmotor is, waarom trekt ie dan zoveel stroom dat de klok gereset wordt?
Maar als het de startmotor is, waarom trekt ie dan zoveel stroom dat de klok gereset wordt?
- pc2049
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ravenstein
Re: Accu kapot?
Meten = weten
Als de startmotor zwaar draait zakt de spanning onder een minimale waarde en gaat het klokje resetten. Had ik ook. In combinatie met een slechte accu heb je nog eerder last
Groet, Mark
Als de startmotor zwaar draait zakt de spanning onder een minimale waarde en gaat het klokje resetten. Had ik ook. In combinatie met een slechte accu heb je nog eerder last
Groet, Mark
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Ik heb alleen niets om te meten. Ik kan alleen conclusies trekken uit de symptomen die ik nu zie. En aangezien de optimate binnen eenieder aangeeft dat de accu weer vol is, ga ik er vanuit dat de accu goed is.
Maar even een filmpje opzoeken hoe ik die startmotor er uithaal en schoonmaak
Maar even een filmpje opzoeken hoe ik die startmotor er uithaal en schoonmaak
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: Accu kapot?
Ik had onlangs hetzelfde, ook het klokje dat gereset werd. Bij mij heeft een nieuwe accu geholpen.
Kortom, helaas geen eenduidige oorzaak aan te geven.
Groet, Dick
Kortom, helaas geen eenduidige oorzaak aan te geven.
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Een nieuwe startmotor is ook niet goedkoop zie ik (250 euro). Loont wel om dat ding schoon te maken
Waarmee heb jij hem schoongemaakt en ingevet?
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu kapot?
Je accu is inmiddels 6 jaar oud, dus toch al op leeftijd.... . Mijn oude motoraccu gebruik ik voor de elektrische bandenpomp, dus moet vaker aan het infuus. Ook mijn lader geeft aan dat die accu op enig moment (na 2 á 3 uur laden) 'vol' is, terwijl ik weet dat de accu niet voldoende meer puf heeft om fatsoenlijk in de motor te functioneren. Ook startproblemen na een lange rit.
Heb je nog geprobeerd om te starten na het opladen of dat dan wél goed gaat?
Heb je nog geprobeerd om te starten na het opladen of dat dan wél goed gaat?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Benji
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Accu kapot?
Een startmotor koop je wel wat goedkoper dan 250€, zie onderstaande link.
https://www.startenladen.nl/startmotor- ... 5-p17.html
https://www.startenladen.nl/startmotor- ... 5-p17.html
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Ja, toevallig net de motor nog een keer gestart. En gewoon in 1 keer starten, zonder moeite van de startmotor. Ligt het misschien toch aan de accu.siebke schreef: ↑07 jul 2020, 20:43 Je accu is inmiddels 6 jaar oud, dus toch al op leeftijd.... . Mijn oude motoraccu gebruik ik voor de elektrische bandenpomp, dus moet vaker aan het infuus. Ook mijn lader geeft aan dat die accu op enig moment (na 2 á 3 uur laden) 'vol' is, terwijl ik weet dat de accu niet voldoende meer puf heeft om fatsoenlijk in de motor te functioneren. Ook startproblemen na een lange rit.
Heb je nog geprobeerd om te starten na het opladen of dat dan wél goed gaat?
Ik wilde al vragen of 6 jaar niet oud is voor een accu
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Vanmorgen de acculader er weer aangehangen. Na 39 minuten was de accu nog niet vol. Na een uur wel
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Ik had alleen bij Quispel online gekeken en daar kost een startmotor 250 euro. Bedankt voor de linkBenji schreef: ↑07 jul 2020, 21:09 Een startmotor koop je wel wat goedkoper dan 250€, zie onderstaande link.
https://www.startenladen.nl/startmotor- ... 5-p17.html
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Net even wat gemeten aan de accu. (Wel vanmorgen opgeladen)
spanning onbelast: 12,26 V
Spanning tijdens starten: 9.7 V
spanning asl motor loopt: 14,1 Volt.
Lijkt me zo op het eerste gezicht niets mis met de accu en dynamo. Maar misschien is het beeld vertekent doordat ik de accu vanmorgen opgeladen had. Als het weer nog wat verbeterd zal ik vanavond eens een uurtje gaan eijden en dan nog eens meten
spanning onbelast: 12,26 V
Spanning tijdens starten: 9.7 V
spanning asl motor loopt: 14,1 Volt.
Lijkt me zo op het eerste gezicht niets mis met de accu en dynamo. Maar misschien is het beeld vertekent doordat ik de accu vanmorgen opgeladen had. Als het weer nog wat verbeterd zal ik vanavond eens een uurtje gaan eijden en dan nog eens meten
- Henk7777
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Accu kapot?
Spanning zakt tijdens starten naar 9,7 volt.. dit is wel laag..
P = U x I vermogen is spanning x stroom..
startmotor vraagt vermogen dat is een vast gegeven Spanning daalt, dan moet de accu meer stroom leveren..daardoor zakt de spanning nog meer en met de accu nog meer stroom leveren...enz.. enz.. en een slechte accu kan dat niet..
Denk dat je gewoon een andere accu moet kopen...dat een accu 6 jaar meegaat is netjes, mag je niet klagen...er zijn natuurlijk wel uitzonderingen..
Henk7777
P = U x I vermogen is spanning x stroom..
startmotor vraagt vermogen dat is een vast gegeven Spanning daalt, dan moet de accu meer stroom leveren..daardoor zakt de spanning nog meer en met de accu nog meer stroom leveren...enz.. enz.. en een slechte accu kan dat niet..
Denk dat je gewoon een andere accu moet kopen...dat een accu 6 jaar meegaat is netjes, mag je niet klagen...er zijn natuurlijk wel uitzonderingen..
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Accu is besteld. Misschien vanavond maar eens beginnen met de zijkanten te demonteren
- pc2049
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ravenstein
Re: Accu kapot?
Alleen de linkerkant is genoeg [emoji57]
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu kapot?
En niet vergeten vóór de eerste start met nieuwe accu de motronic te resetten
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Die moet je me even uitleggen. Dat was ik nog nergens tegengekomen
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
Vond dit in een ander topic:
Motronic resetten doe je door de spanning eraf te halen.
Het is de 5e zekering die je even moet verwijderen ( 5e van links als je erop zit ).
Daarna op contact zetten en gas 2 maal langzaam van dicht naar open en terug.
Zit er nog een bepaalde tijd tussen het eruit halen van de zekering en het tweemaal gas geven terwijl het contact aan staat?
Wat gebeurd er eigenlijk als ik de motronic niet reset. Ergens las ik namelijk dat het loshalen van de accu al genoeg is om de motronic te resetten
Motronic resetten doe je door de spanning eraf te halen.
Het is de 5e zekering die je even moet verwijderen ( 5e van links als je erop zit ).
Daarna op contact zetten en gas 2 maal langzaam van dicht naar open en terug.
Zit er nog een bepaalde tijd tussen het eruit halen van de zekering en het tweemaal gas geven terwijl het contact aan staat?
Wat gebeurd er eigenlijk als ik de motronic niet reset. Ergens las ik namelijk dat het loshalen van de accu al genoeg is om de motronic te resetten
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu kapot / motronic resetten ?
Je hoeft de zekering niet te verwijderen, omdat de motronic al stroomloos is geweest door de accuwissel.
Reset is: motor op contact (niet starten) en 3 keer achter elkaar de gashendel rustig naar volgas en terug draaien (niet loslaten). Dan weer van het contact af... en klaar is
De kans bestaat dat de motronic ontregeld is met als gevolg een niet lekker draaiende motor.
Reset is: motor op contact (niet starten) en 3 keer achter elkaar de gashendel rustig naar volgas en terug draaien (niet loslaten). Dan weer van het contact af... en klaar is
De kans bestaat dat de motronic ontregeld is met als gevolg een niet lekker draaiende motor.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot / motronic resetten ?
Nieuwe accu zit er in. Motronic gereset zoals hierboven beschreven. En toen even gestart. Sloeg uiteraard direct aan. Daarna even alles weer op de motor zetten, beetje eten, motorkleding aangedaan, motor uit de garage en starten maar. Dat ging dus niet lekker. Bij de tweede keer starten sloeg ie pas aan. De startmotor kwam met moeite rond. Daarna een kleine 45 minuten wezen rijden. Bij thuiskomst motor uitgezet en 2 minuten later weer gestart. Het ging allemaal minder moeizaam maar ik vond dat ie er nog steeds moeite voor moest doen om de startmotor rond te draaien. Maar misschien word dit de komende dagen beter. Anders de startmotor maar eens gaan schoonmaken.
- Henk7777
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: Accu kapot / motronic resetten ?
Het ligt er misschien aan wat voor accu het is, maar ik weet niet beter of je moet de accu even goed doorladen voor je die in de motor zet..
Dit komt de levensduur ook ten goede.
Ik doe dat altijd wel...
Henk7777
Dit komt de levensduur ook ten goede.
Ik doe dat altijd wel...
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot / motronic resetten ?
Ik heb er nu een Motobatt MB 51814 Gel accu in zitten. Heb voor het plaatsen even de spanning gemeten en dat was 12,8 Volt
Ik kan hem natuurlijk altijd een nachtje aan de optimate hangen
Ik kan hem natuurlijk altijd een nachtje aan de optimate hangen
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu kapot / motronic resetten ?
Prima accu - zeker voor zijn prijs - met een hoger startvermogen dan de oem Exide. Volgens de verpakking is het een AGM- die 'plug&play' moet zijn. Vóór het eerste gebruik heb ik 'm ook eerst volledig geladen. Wel met een lader met minstens 3,5 A. Een druppellader krijgt een accu niet echt volgeladen, iets van 80% begreep ik.
Als het probleem blijft, zal het toch wellicht de startmotor zijn die misschien wel met een reinigingsbeurt weer fris en fruitig wordt. De nieuwe accu blijft zo-wie-zo een goede aanschaf. De oude kun je nog inzetten voor andere doeleinden (bijv. een elektrisch bandenpompje ).
Bedenk me net dat ook een slechte/gecorrodeerde (min-) aansluiting de oorzaak zou kunnen zijn. Dat is iets makkelijker om nog eerst te checken
Als het probleem blijft, zal het toch wellicht de startmotor zijn die misschien wel met een reinigingsbeurt weer fris en fruitig wordt. De nieuwe accu blijft zo-wie-zo een goede aanschaf. De oude kun je nog inzetten voor andere doeleinden (bijv. een elektrisch bandenpompje ).
Bedenk me net dat ook een slechte/gecorrodeerde (min-) aansluiting de oorzaak zou kunnen zijn. Dat is iets makkelijker om nog eerst te checken
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot / motronic resetten ?
De min aansluiting was nog schoon. Dus dat zal het niet zijn. Ik zal eens kijken hoe het de komende dagen gaat anders gaat de startmotor er volgende week uit
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu kapot?
In dit topic (juli 2019)wordt gemeld dat je voor de prijs van een nieuwe (gel)-accu bijna twee startmotoren kunt aanschaffen. Nu kostte mijn acuut 92 euro, wat dus betekent dat ik voor ongeveer 50 euro een startmotor zou moeten kunnen krijgen.
Enkele berichten hierboven staat een link voor een startmotor die 79 euro kost
Zijn de accu’s nu zoveel goedkoper geworden of moet ik gewoon beter zoeken?
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Het lijkt er toch op dat het wisselen van de accu het euvel heeft verholpen. Motor uit de garage gehaald en hij startte direct. Daarna zo’n 45 minuten wezen rijden en bij thuiskomst de motor afgezet. Even alles uitdoen en opbergen en daarna de motor in de garage zetten. En daarmee startte hij ook meteen
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Hopelijk is dan toch het euvel hiermee uit de wereld.
En nee, de Motobatt accu is dus niet goedkoper geworden . In 2018 kocht ik 'm nog voor € 82,?? gratis verzending . ...of niet ver genoeg gezocht
Misschien toch nog even voor de voorzichtigheid de min bij de startmotor op corrosie en/of aanslag checken?
En nee, de Motobatt accu is dus niet goedkoper geworden . In 2018 kocht ik 'm nog voor € 82,?? gratis verzending . ...of niet ver genoeg gezocht
Misschien toch nog even voor de voorzichtigheid de min bij de startmotor op corrosie en/of aanslag checken?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Denk dat ik vwb de accu ook aan de beurt ben. Wilde gisteren weer eens een toerrit maken - hij had een week of 5 aan de Optimate 4 gehangen - draai de contact sleutel om, de lampjes op het dash branden zoals het hoort, zet het ruitje vast op standje 'toer', druk op de startknop en....alle electronica in één keer uit en het klokje op 00:00 : Ik ging er maar van uit dat ik de Optimate misschien niet goed had aangesloten, dus de brommert opnieuw aan de lader en die gaf aan dat hij met de diagnose en laden zou beginnen (die 2 gele lampjes aan de onderkant).
Vanmiddag nog maar eens geprobeerd en op het klokje zag ik dat hij 23 uur had opgeladen en op de lader zelf, brandde de bovenste 2 groene lampjes, mooi! Helaas, nu vanaf het begin stroomloos en op het dash brandde helemaal niets.
Morgen of begin volgende week komt mij dealer hem ophalen en dan zie ik verder wel. Wel een beetje raar dat mijn eerste én originele accu het 12 jaar(!) had volgehouden en dat de huidige er nu geen 3 jaar in zit...
Vanmiddag nog maar eens geprobeerd en op het klokje zag ik dat hij 23 uur had opgeladen en op de lader zelf, brandde de bovenste 2 groene lampjes, mooi! Helaas, nu vanaf het begin stroomloos en op het dash brandde helemaal niets.
Morgen of begin volgende week komt mij dealer hem ophalen en dan zie ik verder wel. Wel een beetje raar dat mijn eerste én originele accu het 12 jaar(!) had volgehouden en dat de huidige er nu geen 3 jaar in zit...
- RT1
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Honda GOLDWING 1800A
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deurne
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Ja soms zit t mee en soms tegen.
Maar tot nu toe gemiddeld 6,5 jaar is nog niet om over te mopperen.
Succes met de volgende accu, wat gaat t worden?
Maar tot nu toe gemiddeld 6,5 jaar is nog niet om over te mopperen.
Succes met de volgende accu, wat gaat t worden?
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
.... geen idee, ik laat het zoals gewoonlijk helemaal over aan mijn dealer
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Hier heeft het in ieder geval allemaal goed geholpen. Motor start gewoon iedere keer.
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Afgelopen vrijdag is ie door mijn dealer opgehaald. Eerst vanuit mijn achtertuin door 100 meter brandgang naar de straat gestept (weet ik meteen weer hoe zwaar die eigenlijk is ), en hem het trailertje opgeduwd.
Heb mijn brommert nagekeken tot dat hij helemaal uit het straatbeeld verdwenen was. Míjn trots aan 4 spanbandjes op een aanhangertje... het liefste was ik in de auto gestapt en er achter aan gereden om te kijken of hij wel ongeschonden bij de werkplaats aan zou komen....
Heb mijn brommert nagekeken tot dat hij helemaal uit het straatbeeld verdwenen was. Míjn trots aan 4 spanbandjes op een aanhangertje... het liefste was ik in de auto gestapt en er achter aan gereden om te kijken of hij wel ongeschonden bij de werkplaats aan zou komen....
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
...en hij staat alweer in mijn achtertuintje Deze is het geworden, maar dan voor de https://www.mymotor.nl/merk/bmw/k1/exid ... gKvVfD_BwE
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Misschien toch te vroeg gejuicht. Sinds vandaag: de motor wil met moeite starten. De startmotor draait vrolijk rond, maar starten ho maar. Na lang proberen merk je dat de accu steeds meer moeite heeft om de startmotor rond te krijgen en op een gegeven moment reset de klok weer. Ik ben dan al een paar minuten bezig met starten.
Even een minuutje wachten nog een keer proberen en dan start de motor nadat de startmotor met moeite twee of drie keer is rondgegaan.
Aangezien de eerste paar keren de startmotor gewoon goed draait denk ik dat het niet aan de accu of de startmotor ligt. Je zou bijna zeggen dat ie geen vonk krijgt. Maar dat is het natuurlijk niet want uiteindelijk start ie wel. Maar misschien heeft iemand anders nog ideeën.
Vanavond toch alvast even de accu doorgemeten. 13.5 volt en alsnog start komt ie niet onder de 10.5. En de startmotor blijft maar ronddraaien.
Daarna na een tip van de vorige eigenaar (Wullum) de choke Op driekwart opengezet en hij startte direct.
Ik zet normaal de choke altijd vol open. En dat werkte altijd gewoon. Dus waarom nu niet is mij een raadsel
Even een minuutje wachten nog een keer proberen en dan start de motor nadat de startmotor met moeite twee of drie keer is rondgegaan.
Aangezien de eerste paar keren de startmotor gewoon goed draait denk ik dat het niet aan de accu of de startmotor ligt. Je zou bijna zeggen dat ie geen vonk krijgt. Maar dat is het natuurlijk niet want uiteindelijk start ie wel. Maar misschien heeft iemand anders nog ideeën.
Vanavond toch alvast even de accu doorgemeten. 13.5 volt en alsnog start komt ie niet onder de 10.5. En de startmotor blijft maar ronddraaien.
Daarna na een tip van de vorige eigenaar (Wullum) de choke Op driekwart opengezet en hij startte direct.
Ik zet normaal de choke altijd vol open. En dat werkte altijd gewoon. Dus waarom nu niet is mij een raadsel
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Wellicht een kwestie van een té rijkmengsel/verzuipen? Na het plaatsen van iridium bougies in de gebruikte ik de 'choke' vrijwel niet meer bij het starten; pas als'ie liep trok ik 'm een beetje open voor een soepeler stationair-loop.
@Berrybeer: hét huismerk van BMW. In mijn 2009 heb ik de Exide na 9 jaar vervangen omdat'ie naliet. Gebruik 'm nog steeds als voeding voor het bandenpompje voor auto's, caravan en motor
@Berrybeer: hét huismerk van BMW. In mijn 2009 heb ik de Exide na 9 jaar vervangen omdat'ie naliet. Gebruik 'm nog steeds als voeding voor het bandenpompje voor auto's, caravan en motor
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Ik vermoed het wel ja. Toen ik de motor eenmaal weer gestart had rook ik ook meteen benzine.
We zullen zien hoe het de komende tijd gaat
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Vanmorgen toch nog maar eens met een koude motor geprobeerd. en weer hetzelfde probleem. Of de motor nu op half choke, vol choke of geen choke staat, de startmotor blijft maar ronddraaien. Uiteindelijk wel aangekregen en meteen weer een benzinegeur?
Met mijn enigzons beperkte kennis zie ik nu de volgende mogelijke oorzaken:
- Geen goede vonk
- verstuivers niet in orde
- te weinig luchtaanvoer
- slechte brandstof? (gewoon V-pwer getankt afgelopen zondag, nog twee streepjes aanwezig op de meter)
Toch maar weer eens het tupperware er af gaan halen dan
Edit: Ik lees op een ander forum iets over lekkende injectoren. Waardoor de motor eigenlijk al verzopen is voordat je hem wilt starten. Schijnt een bekend probleem te zijn
Met mijn enigzons beperkte kennis zie ik nu de volgende mogelijke oorzaken:
- Geen goede vonk
- verstuivers niet in orde
- te weinig luchtaanvoer
- slechte brandstof? (gewoon V-pwer getankt afgelopen zondag, nog twee streepjes aanwezig op de meter)
Toch maar weer eens het tupperware er af gaan halen dan
Edit: Ik lees op een ander forum iets over lekkende injectoren. Waardoor de motor eigenlijk al verzopen is voordat je hem wilt starten. Schijnt een bekend probleem te zijn
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Gezien je beschrijving van het probleem denk ik aan lekkende injectoren. De bezinegeur duidt daar ook op.
Ik heb hier in de afgelopen jaren ook op dit forum wel eens iets over gelezen dan wel gehoord.
Dus de injectoren (laten) reviseren of vervangen en het probleem zou dan (hopelijk) opgelost moeten zijn.
Ik heb hier in de afgelopen jaren ook op dit forum wel eens iets over gelezen dan wel gehoord.
Dus de injectoren (laten) reviseren of vervangen en het probleem zou dan (hopelijk) opgelost moeten zijn.
jbazelmans schreef: ↑29 jul 2020, 08:07Uiteindelijk wel aangekregen en meteen weer een bezinegeur? . . . knipperdeknip . . . Edit: Ik lees op een ander forum iets over lekkende injectoren. Waardoor de motor eigenlijk al verzopen is voordat je hem wilt starten. Schijnt een bekend probleem te zijn
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Ik denk ook aan de pinbobines, die kunnen vanaf 50k km al defect raken, je krijgt dan een beroerde vonk, er hoeft er maar één defect te zijn om hem slecht te laten starten.
De injectoren kun je controleren, kost alleen een beetje benzine, je kunt ze laten reinigen of bij Tills vervangen voor een ruilsetje.
Toch vind ik het vreemd dat de startmotor ineens geen probleem meer is. Schoonmaken van de startmotor kost alleen een beetje tijd, een beetje vet en € 0.= aan materiaal dus waarom niet gedaan, kun je die afvinken en verder gaan met je echte probleem. Bij sommige exemplaren kunnen de magneten los laten en dan krijg je wisselend gedrag van het ding.
De injectoren kun je controleren, kost alleen een beetje benzine, je kunt ze laten reinigen of bij Tills vervangen voor een ruilsetje.
Toch vind ik het vreemd dat de startmotor ineens geen probleem meer is. Schoonmaken van de startmotor kost alleen een beetje tijd, een beetje vet en € 0.= aan materiaal dus waarom niet gedaan, kun je die afvinken en verder gaan met je echte probleem. Bij sommige exemplaren kunnen de magneten los laten en dan krijg je wisselend gedrag van het ding.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Maar de startmotor draait gewoon nu. Daar zal het dus niet aan liggen, denk ik dan.
Vanmorgen bedacht ik me ineens: “Voer de motronic reset procedure nog eens uit”. Dus zo gezegd zo gedaan. En daarna startte de motor ook meteen. En toen ik hem vanavond uit de garage haalde en na het tanken vanavond ook weer. Of dat nou geholpen heeft? Ben benieuwd wat ie morgen doet.
Wat zijn pinbobines trouwens?
En met betrekking tot het schoonmaken van de startmotor: waar maak ik die mee schoon? En wat voor een vet moet ik daarna gebruiken?
Vanmorgen bedacht ik me ineens: “Voer de motronic reset procedure nog eens uit”. Dus zo gezegd zo gedaan. En daarna startte de motor ook meteen. En toen ik hem vanavond uit de garage haalde en na het tanken vanavond ook weer. Of dat nou geholpen heeft? Ben benieuwd wat ie morgen doet.
Wat zijn pinbobines trouwens?
En met betrekking tot het schoonmaken van de startmotor: waar maak ik die mee schoon? En wat voor een vet moet ik daarna gebruiken?
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Vandaag even alles losgehaald om toch de startmotor van dichtbij te gaan bekijken. Wat shetstmijn verbazing? Allemaal witte uitslag (corrosie?) op de negatieve pool. Zie foto. Ik heb bij het monteren van de accu voor de negatieve pool een opzetstukje gebruikt dat op de vorige accu zat. Kan dat een probleem zijn? Heb nu de klem van de negatieve pool maar even aangepast zodat hij met een origineel opzetstukje dat bij de accu zat vastgezet kan worden.
Nadat ik alles weer aangesloten had de motor verschillende keren gestart. En alle starts binnen twee slagen van de startmotor succesvol
Dit kan natuurlijk heel goed verklaren waarom het ineens niet meer ging. Blijkbaar kreeg de startmotor op een gegeven moment met al die corrosie toch niet meer genoeg stroom om snel genoeg rond te draaien.
Kan deze corrosie duiden op een defecte accu?
Nadat ik alles weer aangesloten had de motor verschillende keren gestart. En alle starts binnen twee slagen van de startmotor succesvol
Dit kan natuurlijk heel goed verklaren waarom het ineens niet meer ging. Blijkbaar kreeg de startmotor op een gegeven moment met al die corrosie toch niet meer genoeg stroom om snel genoeg rond te draaien.
Kan deze corrosie duiden op een defecte accu?
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Kijk eens naar mijn post, laatste alinea, van 10 juli.....
Maar nu de startmotor toch los/bereikbaar is, ook die ff onder handen nemen?
Een accu vindt het niet fijn om erg leeg getrokken te worden, zeker niet meerdere keren. En dan speelt de leeftijd zéker mee.
Witte aanslag... iets met electrolyse en metaal of zo... ontstaat ook op de voetjes van lampjes
Maar nu de startmotor toch los/bereikbaar is, ook die ff onder handen nemen?
Een accu vindt het niet fijn om erg leeg getrokken te worden, zeker niet meerdere keren. En dan speelt de leeftijd zéker mee.
Witte aanslag... iets met electrolyse en metaal of zo... ontstaat ook op de voetjes van lampjes
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Had geen zin om de startmotor er uit te halen. Die ik binnenkort wel een keer. Wilde morgen met de motor weg en dat kan nu.
Leeftijd van de accu is natuurlijk hernieuwing dit geval. Accu is drie weken oud. Morgen wel even de accuboer bellen om te vragen wat hij er van denkt
Leeftijd van de accu is natuurlijk hernieuwing dit geval. Accu is drie weken oud. Morgen wel even de accuboer bellen om te vragen wat hij er van denkt
- siebke
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Fijne dag morgen
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Heerlijk gereden gisteren. En vandaag zelfs ook, behalve toen ik van de veerpont af wilde rijden en hij dus weer niet wilde starten. Nu ben ik het dus wel een beetje zat. Vanmiddag de kuip er maar weer afschroeven en dan gaat ook de startmotor er er af. Eens kijken of die verder nog te redden is.
Ik heb het al eerder gevraagd maar nog geen antwoord op gekregen. Waar maak ik de startmotor mee schoon en met wat voor een vet moet ik gebruiken daarna om alles goed te smeren?
Edit: ik krijg de voetsteunplaat er niet van af. De drie imbusbouten achter de voetsteunen van de bestuurder zijn het probleem niet. Echter achter de voetsteunen voor de pasagier zit ipv van een normale inbusschroef een haal zodat de motor goed vast kunt zetten op de trailer. En die krijg ik er met geen mogelijkheid vanaf. En om de startmotor erbij een andere manier vanaf te krijgen daar hebbik het materiaal niet voor .
Inmiddels wel nog even de negatieve pool van de accu ingesmeerd met Vaseline en de polen van de startmotor even schoongeschuurd.
Edit2: toch losgekregen en daarna no een allerlaatste inbusbout helemaal achteraan. Ook dat dingetje van de versnelling losgekregen (lang leve Chris Harris). Daarna de bouten van de startmotor los en er uit. En toen was er dus geen beweging in te krijgen. Ik ga alles weer terugzetten en kijken hoe hij zich deze week gedraagt. Anders ga ik volgende week een lekker ritje naar Ede maken
Ik heb het al eerder gevraagd maar nog geen antwoord op gekregen. Waar maak ik de startmotor mee schoon en met wat voor een vet moet ik gebruiken daarna om alles goed te smeren?
Edit: ik krijg de voetsteunplaat er niet van af. De drie imbusbouten achter de voetsteunen van de bestuurder zijn het probleem niet. Echter achter de voetsteunen voor de pasagier zit ipv van een normale inbusschroef een haal zodat de motor goed vast kunt zetten op de trailer. En die krijg ik er met geen mogelijkheid vanaf. En om de startmotor erbij een andere manier vanaf te krijgen daar hebbik het materiaal niet voor .
Inmiddels wel nog even de negatieve pool van de accu ingesmeerd met Vaseline en de polen van de startmotor even schoongeschuurd.
Edit2: toch losgekregen en daarna no een allerlaatste inbusbout helemaal achteraan. Ook dat dingetje van de versnelling losgekregen (lang leve Chris Harris). Daarna de bouten van de startmotor los en er uit. En toen was er dus geen beweging in te krijgen. Ik ga alles weer terugzetten en kijken hoe hij zich deze week gedraagt. Anders ga ik volgende week een lekker ritje naar Ede maken
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Even inspuiten en voorzichtig (VOORZICHTIG) kloppen met een kunststof hamer, en dan gaat het onding er uiteindelijk wel uit.En toen was er dus geen beweging in te krijgen
Het feit dat de motor ook zonder bouten blijft vastzitten duidt erop dat het ding er waarschijnlijk nog nooit uit is geweest....
Witte aanslag op zwaar belaste stroomverbindingen duidt vaak op slechte verbinding en een verkeerde metaalcombinatie. Kopervet doet wonderen.
Succes.
Groet, Aad
- fschuurman
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200 RT LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?
Zo had ik ook een fijne verjaardag 12 juli. Eerst met vrienden zaterdag naar Groenloooooh gereden, camping opgezocht, in de avond het dorp in bij de Jumbo voor de BBQ halen. Alles gewoon starten, lopen. Zondagmorgen starten en moeilijk doen. Na 4 x proberen eindelijk het ding aan. Dacht van "kak, de cam er de hele avond opgelaten". Even laten lopen en klein rondje gereden terwijl er afgerekend werd. Bij het opnieuw starten, gewoon "klik". Met de startkabels weer aan gekregen, maar na een 20 tal kilometer moest ik vol in de ankers voor een groepje wielrenners, waardoor hij afsloeg. Nu wederom niet aan te krijgen, en ook geen startkabels. Ik vermoede startmotor of accu. Ik heb hem niet zo lang, en eigenlijk niet de accu nog gecontroleerd qua leeftijd. De ANWB maar gebeld en die kwam met een briljante oplossing:
De accu gaf onbeladen in de display netjes 12,8V en bij het aanzetten van de startmotor 4,3V. Dood als een pier dus. Dat was wel even zuur met de voor de groep nieuwste motor, dat juist die het weer niet deed, en op mijn jaardag. Daar ging koffie en gebak in zutphen, werd 2 uur aan de straat zitten.
Hiermee kon ik de rit vervolgen en heb thuis een nieuwe accu besteld (6-ON YTX14-BS Accu onderhoudsvrij). gelukkig had ik zelf nog wat tape meegepakt. Ik keek al verbaasd naar mijn hand vrijdag toen ik de tape pakte, en schouder ophalend de topkoffer in mikte. Soms.........
De accu bleek uit 2014 te zijn, nieuw bij de motor. Dus 6 jaar is wel de levensduur kennelijk, maar dat gaat die ook wel direct richting overlijden.
De accu gaf onbeladen in de display netjes 12,8V en bij het aanzetten van de startmotor 4,3V. Dood als een pier dus. Dat was wel even zuur met de voor de groep nieuwste motor, dat juist die het weer niet deed, en op mijn jaardag. Daar ging koffie en gebak in zutphen, werd 2 uur aan de straat zitten.
Hiermee kon ik de rit vervolgen en heb thuis een nieuwe accu besteld (6-ON YTX14-BS Accu onderhoudsvrij). gelukkig had ik zelf nog wat tape meegepakt. Ik keek al verbaasd naar mijn hand vrijdag toen ik de tape pakte, en schouder ophalend de topkoffer in mikte. Soms.........
De accu bleek uit 2014 te zijn, nieuw bij de motor. Dus 6 jaar is wel de levensduur kennelijk, maar dat gaat die ook wel direct richting overlijden.
Groet,
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC