Daglicht.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
- Type: Overig R-serie
- Land: Necer
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Daglicht.
Dag allemaal
Op mijn r1100rs zou ik graag daglicht lampjes willen aanbrengen ivm veiligheid en ook omdat mijn inziens de motorrijder af en toe gezien wordt als een brommer. Dus meer opvallen. Mag het nu wel of niet en lees veel dat er niet veel mag en is niet mijn bedoeling dat ik het hele jaar met een kerstboom rond rij. Alvast bedankt en mvg Peter
Op mijn r1100rs zou ik graag daglicht lampjes willen aanbrengen ivm veiligheid en ook omdat mijn inziens de motorrijder af en toe gezien wordt als een brommer. Dus meer opvallen. Mag het nu wel of niet en lees veel dat er niet veel mag en is niet mijn bedoeling dat ik het hele jaar met een kerstboom rond rij. Alvast bedankt en mvg Peter
- nvdw
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
Re: Daglicht.
Ja hoor, dat mag. Het is toegestaan er een of twee te monteren, die wit licht moeten uitstralen en niet tegelijk met andere (front)verlichting mogen branden. Op de RS zou het dan zo geschakeld moeten zijn dat de dagrijverlichting alleen brandt met de verlichtingsschakelaar op 0.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
- Type: Overig R-serie
- Land: Necer
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Daglicht.
Dat is duidelijk en hartelijk dank.nvdw schreef: ↑23 apr 2022, 21:28 Ja hoor, dat mag. Het is toegestaan er een of twee te monteren, die wit licht moeten uitstralen en niet tegelijk met andere (front)verlichting mogen branden. Op de RS zou het dan zo geschakeld moeten zijn dat de dagrijverlichting alleen brandt met de verlichtingsschakelaar op 0.
Mvg Peter
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Daglicht.
Ik zou zoveel lampjes installeren als waar jij je prettig bij voelt, de bon zal mee vallen en valt in het niet bij 'ik heb hem niet gezien', vraag me niet hoe ik dat weet ..........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
- Type: Overig R-serie
- Land: Necer
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Daglicht.
De bon zal idd wel meevallen, maar dat is het ergste niet.
Bij verboden lichten die niet eenvoudig te verwijderen zijn loop je kans op een WOK status.
Dan mag je niet meer (verder) rijden, wordt de verzekering automatisch opgeschort en moet je je motor opnieuw bij de RDW aanbieden voor een keuring.
Daar zit je niet op te wachten.
Dus let goed op wat je monteert en hoe je het monteert en schakelt.
Bij verboden lichten die niet eenvoudig te verwijderen zijn loop je kans op een WOK status.
Dan mag je niet meer (verder) rijden, wordt de verzekering automatisch opgeschort en moet je je motor opnieuw bij de RDW aanbieden voor een keuring.
Daar zit je niet op te wachten.
Dus let goed op wat je monteert en hoe je het monteert en schakelt.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Jazzbass
- 2024
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
- Type: R1200RT
- Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg
Re: Daglicht.
Ik heb ze inmiddels al 2 jaar, ik zou niet zonder willen meer. Ik ben tot nu toe niet meer over het hoofd gezien.
Met een schakelaar kan ik ze uit zetten. Stuursignaal tak ik af van de stadsverlichting, signaal gaat naar een schakelaar, en vervolgens naar een relais.
Relais schakelt 12VDC van accu via 5A zekering naar de LED's.
Zie ook :
viewtopic.php?f=61&t=15792
Met een schakelaar kan ik ze uit zetten. Stuursignaal tak ik af van de stadsverlichting, signaal gaat naar een schakelaar, en vervolgens naar een relais.
Relais schakelt 12VDC van accu via 5A zekering naar de LED's.
Zie ook :
viewtopic.php?f=61&t=15792
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Daglicht.
Met alle respect maar liever een WOK-status dan RIP-status, en inderdaad een schakelaartje er tussen kan geen kwaad ......MofkaP schreef: ↑27 apr 2022, 09:54 De bon zal idd wel meevallen, maar dat is het ergste niet.
Bij verboden lichten die niet eenvoudig te verwijderen zijn loop je kans op een WOK status.
Dan mag je niet meer (verder) rijden, wordt de verzekering automatisch opgeschort en moet je je motor opnieuw bij de RDW aanbieden voor een keuring.
Daar zit je niet op te wachten.
Dus let goed op wat je monteert en hoe je het monteert en schakelt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Daglicht.
Er zijn mensen die hele brandweerwagens met loeiende sirene en zwaailichten over het hoofd zien, en die rangerende treinen zelfs op een met knipperlichten beveiligde overweg niet opmerken.
Maar als jij denkt dat je met extra lichten beter of eerder "gezien" wordt, dan moet je dat vooral doen.
Die extra veiligheid zit vooral tussen je eigen oren.
Welke lichten je ook voert, het blijft statisch.
De beste methode om opgemerkt te worden is beweging.
PS Verkeersrechtelijk is er geen verschil tussen een motor en een brommer.
Het onderscheid tussen snel en langzaam verkeer is al jaren geleden uit de verkeersregels verdwenen.
Maar als jij denkt dat je met extra lichten beter of eerder "gezien" wordt, dan moet je dat vooral doen.
Die extra veiligheid zit vooral tussen je eigen oren.
Welke lichten je ook voert, het blijft statisch.
De beste methode om opgemerkt te worden is beweging.
PS Verkeersrechtelijk is er geen verschil tussen een motor en een brommer.
Het onderscheid tussen snel en langzaam verkeer is al jaren geleden uit de verkeersregels verdwenen.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
- Type: Overig R-serie
- Land: Necer
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: Daglicht.
Sorry voor de late reactie maar, extra veiligheid zit niet tussen mijn oren maar is ervaring wat ik opdoe sinds ik op een motor rij. Voorbeeld; op de A16 passeert een busje mij en een aantal seconden zie ik een blikje van links naar rechts komen zo richting de vluchtstrook. De weg waar ik woon staan grote borden met de vermelding; rechts heeft voorrang staat er al jaren en letterlijk heeft 1x iemand voorrang gegeven. Zit niet tussen mijn oren maar de bestuurders zijn meer aso's geworden en kijken liever op de telefoon als op de weg. Heb een RS gereden en een K1200rs en een groot verschil in verlichting dat je eerder gezien werd met de K1200rs Duh!! ja anticiperen en kijken wat de automobilist gaat doen!!! Dus veiligheid zit niet tussen de oren maar moet je door anticiperen zelf creëren.MofkaP schreef: ↑29 apr 2022, 10:09 Er zijn mensen die hele brandweerwagens met loeiende sirene en zwaailichten over het hoofd zien, en die rangerende treinen zelfs op een met knipperlichten beveiligde overweg niet opmerken.
Maar als jij denkt dat je met extra lichten beter of eerder "gezien" wordt, dan moet je dat vooral doen.
Die extra veiligheid zit vooral tussen je eigen oren.
Welke lichten je ook voert, het blijft statisch.
De beste methode om opgemerkt te worden is beweging.
PS Verkeersrechtelijk is er geen verschil tussen een motor en een brommer.
Het onderscheid tussen snel en langzaam verkeer is al jaren geleden uit de verkeersregels verdwenen.
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: Daglicht.
Met alle respect, dat helpt toch niet.
óf je ziet ze net zo makkelijk over het hoofd als je normale verlichting, óf je gaat er mensen mee verblinden en dan werkt het zelfs averechts.
Ik vind vooral in het donker dat motoren met extra zijlampen lijken op een auto op grotere afstand. Overdag is er sowieso al licht genoeg.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R