Parkeren in de stad

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
BaHoi

Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door BaHoi »

Gisteren moest ik voor mijn werk in Tilburg zijn. Met de motor natuurlijk. Had de motor geparkeerd in een parkeergarage omdat ik de hele dag in Tilburg zou zijn. Dan vind ik hem veiliger staan in een parkeergarage, en het parkeergeld (14,50) kan ik toch declareren bij mijn baas.
Toen ik aan het einde van de dag terugkwam in de parkeergarage en wilde gaan betalen kwam er een beheerder van de garage naar mij toe en vroeg of hij mij een tip mocht geven. Nou, dat mag natuurlijk altijd. Hij zei dat ik de volgende keer in een andere parkeergarage moest parkeren. Daar hadden ze namelijk een speciale motor en bromfietsstalling waar je de motor voor maar 1 euro per dag neer kon zetten.

Nou vraag ik mij af of er "in den lande" meer van dit soort speciale parkeergarages zijn. Mocht ik daar naar toe gaan of moeten, dan kan ik beter daar de motor neerzetten. Heb al even snel gegoogled, maar kon er zo snel geen vinden, ook niet in TIlburg overigens.

In Tilburg moet je zijn in parkeergarage Tivoli.
Peter Cools

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Peter Cools »

Vraag aan de moderator: Laten we hier een 'draadje' van maken?
Dan kan iedereen die ergens heen moet even opzoeken waar hij in de betreffende stad het best/goedkoopst kan parkeren. Lijkt me handig voor sommigen.
Peter
Mike Philippens

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik zet zelf mijn motor nooit in een parkeergarage. Wat veiligheid betreft staat ie daar naar mijn idee zelfs minder veilig. Ik zet 'm het liefst ergens in het zicht. Dan is er (denk ik dan) minder kans dat iemand er wat aan doet dan dat ie lekker (uit het zicht) tussen 2 auto's in een parkeergarage staat. Er zijn dan welliswaar camera's in zo'n garage, maar met die beelden kun je niet veel (zwart/wit, onscherp, bibberig) en dan is het kwaad ook al geschied. Bovendien gaat de pliesie echt niet met foto's van de mogelijke daders op zak kijken of ze die lui kunnen vinden. En tenzij ze een apart stuk hebben voor motoren loop je nog de kans dat een onhandige automobilist 'm omkiept. Ik kom momenteel elke dag in een parkeergarage in Dordrecht (met de auto dan) en dagelijks zie ik bijzonder onhandige figuren rondkarren...doodeng. Blij dat ik een leaseauto rijdt... ;)

Ik zie de toegevoegde waarde niet.
BaHoi

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door BaHoi »

Mike Philippens schreef:Ik zet zelf mijn motor nooit in een parkeergarage.
Waar zet jij je motor dan neer als je een hele dag in een vreemde stad moet zijn? De meeste parkeerplaatsen zijn betaald parkeren, maar waar laat je het bonnetje op je motor? Ook een blauwe zone lukt niet, want ik geloof nooit dat de parkeerschijf op de motor zal blijven liggen als die er een hele dag staat. Bovendien sta je dan ook op een parkeerplaats waar onhandige automobilisten rondrijden. En ergens gewoon op de stoep parkeren, dan heb je weer het gevaar dat er allerlei nieuwsgierige voetgangers aan je motor gaan friemelen en dat er fietsen tegenaan vallen of gegooid worden, om nog maar niet te spreken over een eventuele bekeuring van diezelfde pliesie, als je motor al niet weggesleept wordt omdat die "hinderlijk" of "fout" geparkeerd staat. Dan vind ik een parkeergarage waar het lekker warm en droog is om je om motorpak uit en aan te doen en waar je motor beschermd is tegen weersinvloeden toch een betere plaats.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door han62 »

Het onbeheerd je motor achter laten. ik bedoel dus uit en buiten je eigen gezichtsveld is altijd een risico. Want ondanks 3 dubbele sloten en alarm is het altijd weer een opluchting als jou motor er nog staat.

Ik zette mijn motor in het verleden altijd bij een druk terras en dacht dan laten dieven hem wel staan maar niks is minder waar.

Dieven bekijken een potentieel object eerst van afstand en gaan er dan bij staan 1 van hen knijpt een in de rem en bekijkt hem aandachtig een ander houdt de personen op het terras in de gaten . want wat doe je als je ziet dat jou motor in de belangstelling staat dan hou je dat voor een ander opvallend in de gaten en op moment dat ze er echt aan zitten sta je op en loop je er heen. de belangstellenden zeggen dan mooie motor bevalt ie etc.
Komt er van het terras geen reactie dan krijgen ze een teken en nemen de motor al dan niet op slot mee meestal gepaard met wat vloeken of opmerkingen als verdomme sleutel vergeten en de motor wordt al dan niet met behulp van een soort skatebord op een aanhanger geplaatst.

En als jij terug komt weet niemand iets zinnigs te vertellen. de Politie verteld dan bij aangifte dat komt elke week wel voor, vooral op drukke dagen. dat gebeurde ca 1.5 jaar geleden ook met de motor van de zoon van Karel een K100RS toen hij aangifte ging doen bleken ze op hetzelfde drukke punt 3 motoren te hebben meegenomen.

Dus 380Volt er op en een soldaat met geladen geweer erbij maar dat zal ook wel geen zekerheid geven dus doen we het maar met de bestaande beschikbare middelen. en een parkeer garage geeft zeker geen zekerheid al geeft het wel een al dan niet terecht veilig gevoel.
Peter en Angelique

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Peter en Angelique »

Voor zover ik het geleerd hebt en de wet enigzins ken is parkeren in parkeervakken, betaald of met parkeerschijf, is niet toegestaan voor motoren.

Vaak parkeer je je motor op het trottoir, plein(tje) of zo dat voetgangers en/of hulpdiensten niet onnodigd gehinderd worden.

Ik kom nogal eens aan de kust en daar hebben ze zelfs aparte (gratis) parkeerplekken voor motoren, moet ik ergens in een stad zijn met de motor probeer ik hem te stallen bij het bedrijf waar ik moet zijn of anders zijn er ook bewaakte fietsenstallen waar je als motorrijder ook terecht kunt.
Daar betaal je dan een klein bedrag voor maar staat wel in de bewaakte stalling.

Mocht je hem bij een terras parkeren, parkeer dan daar waar er medemotorrijders zitten, die hebben vaak wel oog voor ongewenste gasten die er met je motor er vandoor willen gaan.

Groeten Peter -1150-
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door HansD »

Ik parkeer de motor ook nooit in parkeervakken of parkeergarages. Er is altijd wel een leeg plekje in de stad waar mijn motor ongehinderd kan staan. Wel bijvoorkeur naast een boom of hek, zodat hij aan de ketting kan. Een extra lange ketting (of desnoods 2) is dan wel belangrijk. Ook 2 motoren aan elkaar zetten maakt het voor dieven lastiger.

Bij klanten en bedrijven is altijd wel plek voor de motor in hun parkeergarages, ook als er voor autos beperkt plek en een strikt toewijzingsbeleid is. Een babbeltje met security doet vaak wonderen...
Hans
Mike Philippens

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

BaHoi schreef:
Mike Philippens schreef:Ik zet zelf mijn motor nooit in een parkeergarage.
Waar zet jij je motor dan neer als je een hele dag in een vreemde stad moet zijn?
Gewoon ergens waar ie kan staan. Nooit op een parkeerplaats natuurlijk. Soms is het aan het begin van een winkelstraat ofzo, waar ook fietsen staan. Er is altijd wel een plekkie. En ik heb zodanige motorkleding dat ik me niet op straat hoeft om te kleden.

Misschien goed om aan te tekenen dat ik de motor nauwelijks voor woon-werk verkeer gebruik. Het komt dus zelden voor dat ik de hele dag in een stad doorbreng. Hooguit onderweg naar iets anders dat ik 'even' ergens moet zijn. Maar toevallig ben ik vandaag met de motor naar mijn werk gegaan en staat de motor gewoon buiten, naast de parkeergarage zelfs. En ik heb nota bene een abo. Maar ja...ik zet mijn motor praktisch naast de deur van het stadskantoor. Ik heb daar geen problemen mee. Zoals ik al zei is er meer kans op beschadiging in de parkeergarage dan waar ie nu staat.

Wat ook helpt is dat ik me nooit zo'n zorgen maak. Er zijn mensen die al nerveus worden als ze de motor 5 minuten niet kunnen zien. Ik zet 'm gewoon ergens langs de weg, altijd gedaan en ik blijf het altijd doen. Werkte in Praag, Berlijn, Amsterdam en Marrakech, dus ik zie het probleem niet. Het enige probleem dat ik een keer gehad heb, was een bomaanslag in Praag. Wel de motion sensor van het alarm stuk...
Inspector Gadget

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Parkeren van de motor is weldegelijk toegestaan (en bij erfen zelfs verplicht) in de daartoe aangegeven parkeervakken.

Bord E4, E12, E13 en (uiteraard) E8 zijn plekken waar motoren zondermeer mogen staan.

Dus ook parkeerhavens, parkeerstroken, linker of rechterzijde van de rijbaan (tenzij aangegeven door verboden) en (duh!) parkeergarages.

Niet toegestaan is het parkeren van de motor op het trottoir of voetpad.
En natuurlijk op plaatsen waar bord E1 geplaatst is, althans aan die zijde van de weg waar het bord staat (kan dus ook aan beide zijde van de weg zijn), waar dit verbod ook geldt voor de berm, aangezien deze onderdeel is van de weg is.
En buiten de bebouwde kom alleen in de berm, en na een kruispunt, nimmer er voor, etc.
(maar die regels kennen wij allemaal, toch?)

Bij een parkeer-zone waar de parkeerschijf verplicht is (bord E10, einde-zone middels bord E11) mogen:
- Bestuurders parkeren op de parkeerplaatsen die aangeduid zijn met de een P-bord of parkeervakken die voorzien zijn van een P op het wegdek
- Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen (dus ook zijspan) parkeren op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep, indien een parkeerschrijf gebruikt wordt.
- Bestuurders niet parkeren op alle overige plaatsen

Bij een parkeerautomaat gelden de plaatselijke APV's die nogal eens willen verschillen maar aangeven staan ter plaatse of op de meter zelf.

Je hebt dus te maken met daar waar parkeren is toegestaan, verboden is en toegestaan onder bepaalde voorwaarden.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Berrybeer »

......en ter aanvulling voor een ieder die - net zoals ik - niet meteen weet wat voor borden al die vitaminenummers zijn.... :D http://www.driversonly.nl/verkeersborden/5.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Inspector Gadget

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@ BerryBeer; _004

Oops, dat had ik inderdaad ff kunnen doen, me bad! _002
Mike Philippens

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

han62 schreef:Het onbeheerd je motor achter laten. ik bedoel dus uit en buiten je eigen gezichtsveld is altijd een risico. Want ondanks 3 dubbele sloten en alarm is het altijd weer een opluchting als jou motor er nog staat.
Een alarm op de motor vind ik de grootste grap die ze ooit bedacht hebben. Uitschakelen is een eitje. Sinds ik dat een keer met (telefonische) hulp van de dealer heb gedaan hoef ik geen alarm meer op de motor. Ik koop sowieso geen nieuwe motoren meer. Dat barrel dat ik nu heb is denk ik nou niet het meest geliefde object om te stelen. En als ze 'm echt willen hebben, nemen ze 'm toch wel mee. Ik maak me dus geen zorgen. En zekerheden zoeken is ook al geen hobby van me. Leeft erg relaxed moet ik zeggen... 8)_
Peter en Angelique

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Peter en Angelique »

Ik weet niet zeker maar ik denk dat ik nog steeds goed Nederlands kan lezen maar bij bord E8 staat echt het volgende: E8: Parkeergelegenheid alleen bestemd voor voertuigcategorie die op het bord is aangegeven: tevens parkeerverbod voor andere voertuigcategorieen.
Hier staat duidelijk een auto afgebeeld en dus is het NIET toegestaan je motor daar te parkeren.

Wat betreft bord E1 dat is een algemeen gebruikt parkeerverbodsbord en dus niet specifiek voor motoren.

Ik heb ng even het een en ander via verkeer en waterstaat gecheckt en het klopt dat je in een parkeervak mag parkeren MAAR let wel op de apv van de desbetreffende stad want de regels kunnen verschillen.

Ik parkeer hem meestal daar waar zo min mogelijk mensen of diensten er last van hebben of op de daarvoor bestemde motorparkeerplaatsen, ik heb (gelukkig) hier nog nooit problemen mee gehad.
Een ander geluk wat ik heb en jullie ook, WIJ hebben GEEN ruitenwissers dus de bon is lastig achter te laten :lol: :lol: :lol:

Groeten Peter -1150-
Inspector Gadget

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Peter,

Bord E8 is een bord waarbij de voertuig-categorie IN het borden-veld wordt aangegeven waarvoor dit bord (dus parkeerplek) voor geldt. (zgn. categorie)

E8 kom je tegen met de categorie van het voertuig waarvoor deze geldt. En dat is inderdaad vaker een afbeelding van een auto, dus parkeren alleen toegestaan voor voertuigen met meer dan wielen. (motor met zijspan is daar wel toegestaan te parkeren!)
Maar zo kom je bord E8 ook tegen (ok, niet zo heel vaak dat je het wellicht gezien hebt) met daarop een afbeelding van een motor, oftewel motorvoertuig op twee wielen.
Dan is het een parkeerplaats voor motorvoertuigen met niet meer dan twee wielen.

Ook kan het voorkomen dat je bord E4, E12, en E13 tegenkomt met daarop een zogenoemde onderbord waarin aangegeven voor wie het wel of juist niet geldt.
(bijv. afbeelding van motorvoertuig met meer dan twee wielen, al dan niet met het woord "uitgezonderd")
Mike Philippens

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Misschien tegen het zere been van Oom Agent, maar ik zet mijn brommer altijd neer waar er plek is en waar ie niet in de weg staat. Uiteraard niet midden op het museumplein, maar op een acceptabele plaats. Ik let niet op borden. Volgens mij moet je dan echt wel een Bromsnor treffen wil je een bon krijgen. Ooit in Italië een prent gehad voor fout parkeren. Ik had écht niet in de gaten dat ik naast een gehandicapten plek stond en dat blauwe vlak vrij moest worden gehouden. Als een goed Hollander heb ik die bon nooit betaald, dus ik hoop niet dat de huidige eigenaar van mijn K1100 ooit nog in Italië komt... ;)
bertus

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door bertus »

Afbeelding

Het is al even geleden, maar dit is Amsterdam. Deze Engelsen waren erg netjes en zette hun fiets
nertje sop een parkeerplaats en niet op de stoep.
Daar lopen figuren rond die helemaal van de grootste pot zijn gerukt.

Gr Bertus.
Dave

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Dave »

Kan iemand dit draadje verplaatsen zodat het wordt voorgelegd aan onze CBR-goeroe? Niet om mensen voor het hoofd te stoten (en ik ben zeer onder de indruk van de 'vitamine-nummers'), ik weet toevallig dat Dutch hier meer dan hobby aan heeft...

Maar ik meen me toch echt een discussie te herinneren met een motorrijdende agent over het parkeerbeleid, en hij gaf ook al aan het niet te weten:
- parkeervakken zijn voor voertuigen met ten minste drie wielen (dus motor: nee, zijspan: ja);
- op de stoep parkeren is te allen tijde verboden.

Zeg het maar waar ik het ding moet neerzetten. Als geintje heb ik toen maar geopperd een extra zijwieltje van de kinderfietsjes mee te nemen om dit probleem voor te zijn. Waarbij een collega motorrijder werd aangemoedigd deze dan ook maar gemonteerd te laten overigens... :D

In de praktijk: ik zet 'm waar 'ie geen gevaar of overlast oplevert voor de omgeving en ik er op een acceptabele manier op en af kan stappen. Fietsenstallingen -heb ik gemerkt- zijn vaak te laag (ook voor mijn [gebrek aan] lengte). Dat heeft me al eens een dusdanige kras op mijn helm opgeleverd dat ik deze uit voorzorg maar heb vervangen. Vaak vind ik wel een plek naast een fietsenstalling of ergens op een stoepje of naast een bloemenperkje waar de motor prima past...
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Is verplaatst naar RT VERKEERSFORUM. Ik vraag wel of Harry (r850r) even reageert.
Peter Cools schreef:Vraag aan de moderator: Laten we hier een 'draadje' van maken?
Dan kan iedereen die ergens heen moet even opzoeken waar hij in de betreffende stad het best/goedkoopst kan parkeren. Lijkt me handig voor sommigen.
Peter
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik kom veel in de binnenstad van Amsterdam en plaats de motor dan altijd op het trottoir, zorgend dat hij niet in de weg staat. Dat doe ik overigens al vele jaren en altijd zonder problemen met de koddebreiers.

Om de fiets in een parkeergarage of parkeervak te zetten is echt nog niet in me opgekomen, zeker niet tegen betaling :O
Mijn tip: Zorg dat ie niet in de weg staat, dan kraait er geen haan naar.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Walter »

Jos WRSM schreef:Ik kom veel in de binnenstad van Amsterdam en plaats de motor dan altijd op het trottoir, zorgend dat hij niet in de weg staat. Dat doe ik overigens al vele jaren en altijd zonder problemen met de koddebreiers.

Om de fiets in een parkeergarage of parkeervak te zetten is echt nog niet in me opgekomen, zeker niet tegen betaling :O
Mijn tip: Zorg dat ie niet in de weg staat, dan kraait er geen haan naar.

Tip! zet hem niet langs de grachtkant in een parkeervak.
Naast het alom bekende Smart smijten belanden er ook nog wel eens brom en motorfietsen in de gracht die het laatste plekje bezethouden
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Mike Philippens

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Dave schreef:In de praktijk: ik zet 'm waar 'ie geen gevaar of overlast oplevert voor de omgeving en ik er op een acceptabele manier op en af kan stappen. Fietsenstallingen -heb ik gemerkt- zijn vaak te laag (ook voor mijn [gebrek aan] lengte). Dat heeft me al eens een dusdanige kras op mijn helm opgeleverd dat ik deze uit voorzorg maar heb vervangen. Vaak vind ik wel een plek naast een fietsenstalling of ergens op een stoepje of naast een bloemenperkje waar de motor prima past...
Exact! Verder niet moeilijker maken dan het al is. Laat maar komen die bekeuringen. Zolang je uit de weg staat is er toch niets aan de hand. Al dat bange gedoe. In al die jaren dat ik motor rijd heb ik er nog nooit last mee gehad. Zegt natuurlijk niets, maar goed...garanties krijg je niet in het leven.
bertus

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door bertus »

Ik parkeer de fiets al tientallen jaren netjes op de stoep, ( in Amsterdam en vele verschillende steden ) zodanig dat deze niet in de weg staat en nog nooit last of een prent gehad.
Zelfs niet toen nadat ik er een motoragent op attent maakte dat hij z'n fiets wel erg onhandig neer zette ivm. doorgang van kinderwagens en rollators. Keek me even vreemd aan, maar zei dat hij er even niet bij was met het koppie, maar mij gelijk gaf en hem verplaatste.

Gr Bertus.
RHarryRT

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Leuk om te lezen al die reactie,s maar er zijn wel degelijk regels voor motoren die geparkeerd worden in de bebouwde kom.Wel is het zo dat er verschillende steden een eigen beleid hebben wat betreft het parkeren in de stad voor motoren.Om Apeldoorn even als voorbeeld te gebruiken,hier ziin speciale plekken gemaakt voor motoren en het wild parkeren op het trotttoir is hier niet toegestaan al ligt het denk ik ook wel aan de parkeerwachter die er op toeziet

Maar de wettelijke regels zijn als volgt:

Artikel 23, RVV

1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
a. op een kruispunt of een overweg; b. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
c. op een oversteekplaats of binnen een afstand van vijf meter daarvan;
d. in een tunnel;
e. bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord;
f. op de rijbaan langs een busstrook en
g. langs een gele doorgetrokken streep.
2. Onderdeel e van het eerste lid geldt niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers.

Artikel 24, RVV

1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
d. op een parkeergelegenheid:
1e. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;
2e. op een andere wijze dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
3e. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
e. langs een gele onderbroken streep;
f. op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.
2. Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage I, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.
3. De bestuurder mag zijn voertuig voorts niet dubbel parkeren.
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13 van bijlage I, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Artikel 25, RVV

1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriele regeling bepaalde is voorzien van een achter de voorruit geplaatste, duidelijk zichtbare parkeerschijf.
3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Dit tijdstip wordt uitsluitend handmatig ingesteld. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch instelt of verschuift wordt niet gebruikt.
4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.
5 . Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.

Artikel 26, RVV

1. Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht of
c. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig;
2. Indien op een onderbord een maximale parkeerduur is vermeld, is artikel 25 tweede lid, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de parkeerplaats niet hoeft te zijn voorzien van een blauwe streep.

Artikel 27, RVV

Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.

De bordnummers zijn te vinden op de volgende link,

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 272700.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes _004
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Nu weet ik weer waarom ik niet graag in stedelijk gebied kom! Dit onthoudt een normaal mens toch niet! :$

Zou het niet veel korter zijn om aan te geven waar je wel mag staan?

BTW wie heeft er een parkeerschijf bij zich op de motor? Ikkenie! _001
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
RHarryRT

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Regels en regels en regels zo zit ons kikkerlandje in elkaar denk ik en als we dan ook nog eens per gemeente iets ontwikkelen dan is het compleet denk ik.
Volgens mij moet je ook je hollandse verstand gebruiken en even kijken waar je fietsje neerzet,en dan zijn er denk ik weinig problemen te verwachten.

gr
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Walter »

r850r schreef:Leuk om te lezen al die reactie,s maar er zijn wel degelijk regels voor motoren die geparkeerd worden in de bebouwde kom.Wel is het zo dat er verschillende steden een eigen beleid hebben wat betreft het parkeren in de stad voor motoren.Om Apeldoorn even als voorbeeld te gebruiken,hier ziin speciale plekken gemaakt voor motoren en het wild parkeren op het trotttoir is hier niet toegestaan al ligt het denk ik ook wel aan de parkeerwachter die er op toeziet
:lol: :lol: :lol: laat ze bij mij dan maar een bekeuring achter mijn ruitenwisser frommelen... :lol: :lol: :lol:
In Amsterdam en andere steden heb ik in ieder geval nooit problemen gehad.
Misschien zegt het wel iets over mijn manier vande motor parkeren zonder iemand te hinderen...
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door HansD »

Leer de regels zodat je weet hoe je ze goed kunt breken
(Uit: Dalai Lama - Instructions for life
http://www.progress.org/dalai01.htm)

Hans
Inspector Gadget

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En mijn interpretatie;
Regels zijn afspraken, en als je daar misbruik van maakt wordt het al snel een wet.

Parkeren doe ik daar waar ik de minste overlast veroorzaak, en waar het kan en naar mijn inzicht/gevoel mag, en veilig staat.
RHarryRT

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Eigenlijk heeft dutchmidiman wel gelijk,het is ook mijn idee.Er is denk ik ook een verschil of je rt voor de hobby gebruikt en op zondag bij een leuk koffietentje je motor parkeerd of dat je hem dagelijks gebruikt en dus in de grote steden moet parkeren.Dus gewoon je gevoel volgen lijkt me het beste in deze.
_004
BaHoi

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door BaHoi »

r850r schreef:Er is denk ik ook een verschil of je rt voor de hobby gebruikt en op zondag bij een leuk koffietentje je motor parkeert of dat je hem dagelijks gebruikt en dus in de grote steden moet parkeren.
Helemaal met Harry eens. In mijn geval gebruik ik de motor als vervoermiddel, en dus ook voor mijn werk. En soms moet je dan wel eens voor de baas op stap, in dit geval was het een gebruikersdag waar ik dus niet in mijn motorpak en op motorlaarzen kan verschijnen. Dan geef ik er de voorkeur aan om de motor in de parkeergarage te zetten.

Dit is een mooie discussie geworden over parkeren van de motor in het algemeen, maar uiteindelijk ben ik er nog niet achter of er meerdere parkeergelegenheden zijn zoals in Tilburg.

Groeten,
Antoine.
RHarryRT

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Misschien heb je hier wat aan,

http://www.tilburg.nl/stad/ep/channelVi ... ypeId=8537" onclick="window.open(this.href);return false;

gr HArry
Inspector Gadget

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ken persoonlijk Tilbug helaas niet, ben er maar een paar keer geweest (en dan nog met de auto ook _002 )
http://www.tilburg.nl/stad/ep/channelVi ... ypeId=8537

Sommige steden hebben een gedoogbeleid;
Zolang je fiets niemand hindert of in de weg staat (bijv. smalle stoep), staat men overal parkeren redelijkerwijs toe.
(kortom: gebruik je verstand en inzicht)

Je mag zelfs parkeren op betaald-parkeren mits je maar betaald!
Als er een bonnetje uit de parkeerautomaat komt, tja, dan dien je die toch op je fiets zichtbaar te plaatsen (met alle risico's van dien, zoals wegwaaien of een onverlaat die het bonnetje weg neemt). Sommige steden hebben een parkeerautomaat waarbij je via een aanraakscherm het kenteken moet invoeren, er komt vaak geen verdere bonnetjes uit zo'n apparaat dan een kwitantie. Ook daar dien je te betalen, met als voordeel dat je bonnetje niet meer kan wegwaaien.

Parkeren op een parkeerplaats waar een parkeerschijf verplicht gesteld is, is niet toegestaan.
(want het bord geeft daar vaak ook aan, voertuig met vier wielen, en de maximale parkeertijd)

In sommige steden is het verboden voor motorfietsen te parkeren in parkeergarages, dus niet altijd toegestaan.
Voordat je een stad bezoekt zou ik uitzoeken welke parkeergarages er in die stad zijn, en via internet (en/of telefoon) contact opnemen met de organisatie die de parkeergarage beheert en vragen stellen. (vraag ook naar een naam van degene die je gesproken hebt, voor het geval dat het achteraf wel mis gaat!)

En soms kan het bellen met de gemeente die je gaat bezoeken, vragen naar de APV etc, vaak ook verhelderend zijn.
(ook hier vragen naar contact-gegevens als je achteraf toch een bekeuring krijgt)

Als ik het zo lees over Tilburg verkopen ze daar een zgn. sleutelkaart tbv motoren opdat je bij Tivoli Parkeergarage kunt parkeren.

Het feit dat er geen expliciete (lees: uitgebreide) wetgeving is voor wat betreft het parkeren van motorfietsen lijkt mij een voordeel, je hebt meer vrijheid om naar (goed) eigen inzicht en met verstand je fiets te parkeren.
Mike Philippens

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:om naar (goed) eigen inzicht en met verstand je fiets te parkeren.
Amen! Al die regels...om gek van te worden. Handhaving eigenlijk alleen noodzakelijk als het een rommeltje dreigt te worden. Dus gewoon doen wat je denkt dat goed is, en hopen dat er niet net een Bromsnor voorbij komt die nog een paar bonnen moet voor zijn quotum... ;)
(dat laatste gebeurt dus 1x per jaar hier in Gorinchem rondom mijn woning;360 dagen per jaar zetten bewoners hun auto's op allerlei semi-illegale plekken neer, en 1x per jaar hebben we een paar "razzia's" waarbij iedereen 1 of 2 bekeuringen krijgt. Heel toevallig is dat rond kerstpakkettentijd, en hoewel ik weet dat het korps het niet zelf mag houden, denk ik toch altijd stiekem dat ik hun kerstpakketten aan het betalen ben)
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

dutchmidiman schreef:
Je mag zelfs parkeren op betaald-parkeren mits je maar betaald!
Volgens mij is het niet toegestaan om te parkeren bij betaald parkeren omdat de wet aangeeft "parkeren voor voertuigen op meer dan twee (2) wielen".


Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Jenny54
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 159
Lid geworden op: 16 mar 2008, 22:38
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: Is van Jos, ik mag meerijden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Locatie: Diemen

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Jenny54 »

Gewoon door blijven zeuren, :) dan gaat vanzelf wel weer iemand het draadje oppakken, waar het in eerste instantie begonnen is. ;)
Groeten,
Jenny

Dit is een mooie discussie geworden over parkeren van de motor in het algemeen, maar uiteindelijk ben ik er nog niet achter of er meerdere parkeergelegenheden zijn zoals in Tilburg.

Groeten,
Antoine.
Met vriendelijke groet
Jenny
Beheerder
Afbeelding
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Op Schiphol is een speciale parkeerplaats, vlak onder de verkeerstoren, net voordat je bij de autoparkeerplaatsen komt. GRATIS ! Deels overdekt ! Wel vaak vol met scootertjes.

En v.w.b. de regeltjes, hoe ouder ik wordt en hoe langer ik in dit kikkerlandje leef, hoe meer ik ze aan mijn laars lap. Veel te lang een nette burger geweest :lol:
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door AGVerheij »

In Londen kom je regelmatig deze tegen:

Afbeelding

Maar ik ben dus bang dat je dan op het trottoir wél een bon kan krijgen, heb er eigenlijk ook geen één buiten de vakken geparkeerd zien staan.

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
tropic86

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door tropic86 »

als ik de stad in ga,zet ik hem het liefst voor de (bijv) de winkel waar ik wezen moet,
er staat niet voor niets NL achterop (niet lopen)
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

tropic86 schreef: er staat niet voor niets NL achterop (niet lopen)
:D zo heb ik daar nog nooit naar gekeken. Zal het onthouden. _004

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Parkeren in de stad

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Interessante discussie. Ik woon in de stad Groningen, en ben ook gewend om mijn 'plof' op een rustig, niet opvallend plekje (meestal op de stoep) te parkeren. Nooit problemen mee gehad. Totdat ik 'gesnapt' werd op het moment dat ik de fiets weer eens wilde parkeren. Werd bijna op de bon geslingerd, maar het bleef bij een waarschuwing . Dat kwam omdat ik mijn verbazing uitsprak dat ik daar op die plek wel eens vaker motoren geparkeerd had zien staan en dat er toen agenten langs liepen die dat kennelijk wel goed vonden, want er werd niet bekeurd. Dus zou ik die van mij er ook wel mogen parkeren, was mijn redenatie. En nou komt het: 'dat klopt' zei de agent, 'in Groningen mag je de motor op de stoep parkeren maar je mag niet met je motor op de stoep rijden.' In de praktijk betekent dat, dat je dus soms halsbrekende toeren uit moet halen om je motor duwend over trottoirbanden, fietspaden, groenstrookjes en nog meer ongein uiteindelijk op de stoep neer te kunnen zetten. Gelukkig zag de agent dus in dat dat, behalve niet te doen, ook gevaarlijk is en zag hij de overtreding door de vingers _004 .
Ik heb het nog wel eens opgezocht, en idd in de verordeningen en reglementen van de stad Groningen staat dat je, als je de overige verkeersdeelnemers niet hindert, je motor zonder vergunning of parkeerticket op de stoep mag parkeren
http://gemeente.groningen.nl/verordenin ... hangwagens
Dus voor degene die nog eens op de plof in onze mooie stad komt, kan hem (of haar zoals sommigen graag zeggen) dus met een gerust hart op de stoep parkeren, alleen even uitkijken hoe je hem (of....) daar krijgt ;)

Jojo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”