Geluid in helm

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ludo v e
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:04
Type: R1250RT
Bijz: Nieuw model met TFT scherm
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Balen , kempen

Geluid in helm

Ongelezen bericht door Ludo v e »

Ik heb de BMW R 1250 RT met TFT scherm , mijn probleem is , ik hoor de stem in mijn systeem helm ( BMW syst helm 7 ) bijna niet , als ik 50 km/h rijd dan hoor ik hem nauwelijks Bij 70 km/h hoor ik wel een geluid maar ik versta er niets van , op mijn helm staat de volume knop volledig open en op het TFT scherm op mijn moto ook , ook het geluid op mijn smartphone staat volledig open , als ik contakt maak met mijn BMW navigator 5 dan staat deze op 20 % en ik hoor alles goed , dus aan mijn gehoor ligt het niet , toch nog ergens een instelling mogelijk op de moto ? .
Live to ride & ride to live
BMW R1250 RT
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Ik lees nog niet welk geluid je bedoeld en ga er even vanuit dat je de navigatie aanwijzingen bedoeld van de Connected App.
Die kunnen luider gezet worden in de app.

-Open de app
-Tik rechtsonder op de drie bolletjes
-Ga naar Navigatie instellingen
-Scroll naar beneden tot je bij de volume regeling bent

IMG_1359.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Ludo v e
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:04
Type: R1250RT
Bijz: Nieuw model met TFT scherm
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Balen , kempen

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Ludo v e »

Het is bedoeld zoals u zegt voor de navigatie aanwijzingen , ik had dit allemaal gevonden en deze staat op harder , op mijn smartphone staat het geluid helemaal open alsook het geluid van mijn BMW kommunicatie systeem op mijn BMW syst. Helm 7 met bijbehorende navigatie systeem . Als ik de testknop op mijn smartphone indruk hoor ik op mijn smartphone stilletjes de de stem van truus ? , als ik mijn smartphone 20 cm van mij afhou dan versta ik deze bijna niet meer , ik vind het raar als ik de gesproken navigatie hoor via mijjn GPS BMW navigator 5 in de zelfde helm dan hoor ik alles zeer goed en deze staat niet hard . Op mijn TFT scherm staat de volume helemaal open bij het symbool van de helm , streepjes allemaal zichtbaar .
Live to ride & ride to live
BMW R1250 RT
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Het lijkt wel alsof de navigatie aanwijzingen via de luidspreker van de telefoon worden afgespeeld en niet naar je helm. Weet je zeker dat de verbindingen allemaal goed ingesteld zijn?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Ludo v e
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:04
Type: R1250RT
Bijz: Nieuw model met TFT scherm
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Balen , kempen

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Ludo v e »

Als ik rij hoor ik het in mijn helm maar zoals eerder al gezegt bij een snelheid boven de 50 km/ h hoor ik wel iets maar ik kan het niet verstaan , ik heb het geprobeerd op het treffen in reusel . Bij het rijden kon ik truus ? Niet verstaan als ik stil reed om bv af te slaan kon ik het amper verstaan . Ga morgen een treffen rijden van de BMW club Vlaanderen en zal het nog eens proberen .
Live to ride & ride to live
BMW R1250 RT
Gebruikersavatar
Ludo v e
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2022, 16:04
Type: R1250RT
Bijz: Nieuw model met TFT scherm
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Balen , kempen

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Ludo v e »

Ik heb nu in mijn smartphone bij geluiden en trillen ingeschakeld , afzonderlijk app geluid - deconnected app ingeschakeld enbij audioapparaat BT ingeschakeld , zal het morgen eens testen , kan het nog altijd veranderen als het niet werkt . Het zal een beetje zoeken zijn met de connected app en het TFT scherm . ben het nog niet gewoon , oefenen en geduld hebben zeker .
Live to ride & ride to live
BMW R1250 RT
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Ludo v e schreef: 22 okt 2022, 11:35 Als ik de testknop op mijn smartphone indruk hoor ik op mijn smartphone stilletjes de de stem van truus ? ,
Als ik dat doe dan is de aanwijzing, bij vol volume, irritant luid.
Daardoor zou ik denken dat het issue op jouw smartphone gevonden moet worden.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door wannesie »

Er worden meerdere bluetoothkanalen opgezet voor muziek, telefoon en routeaanwijzingen. Volume van de drie moet je apart regelen met de knoppen op je helm op het moment dat het betreffende kanaal open is. Dus als Truus praat, het volume op dat moment verhogen.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Is dat niet de oude instructie van Garmin?
Heb je deze aanwijzing gelezen in een handleiding voor de Connected App of heb je dit zelf ervaren?
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Wigo »

Navigator van de motor halen, motor uitzetten en zorgen dat er geen blue-tooth verbinding meer is met de navigator. Daarna op de navigator het volume harder zetten en Hem vervolgens weer terugplaatsen op de motor. Vergeet niet om alle volumeknoppen terug te zetten naar 50 procent (telefoon, helm etc)
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Wigo schreef: 23 okt 2022, 12:38 Navigator van de motor halen, motor uitzetten en zorgen dat er geen blue-tooth verbinding meer is met de navigator. Daarna op de navigator het volume harder zetten en Hem vervolgens weer terugplaatsen op de motor. Vergeet niet om alle volumeknoppen terug te zetten naar 50 procent (telefoon, helm etc)
En dat is bedoeld voor de Connected App op een smartphone in combinatie met het TFT scherm?
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 159
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door wannesie »

Tieflaar schreef: 23 okt 2022, 09:29 Is dat niet de oude instructie van Garmin?
Heb je deze aanwijzing gelezen in een handleiding voor de Connected App of heb je dit zelf ervaren?
Dat is de Garmin-instructie in combinatie met het geluid dat ik in mijn Schubert-helm heb. Ik dacht dat het geen kwaad kon om het te proberen.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Zeker is het de moeite waard om het te proberen.
De oplossing is immers nog niet bekend.
Maar ik ben bang dat de toegepaste techniek bij het gebruik met de TFT anders is.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik weet niet of mijn oplossing ook werkt in combinatie met de app en een tft scherm. Bij mijn 1200 RT-LC bleek dit de oplossing, om het volumeverschil tussen de radio en de navigator 6 op redelijk gelijk niveau te krijgen. Mijn radiogeluid kwam keihard binnen maar de navigatie aanwijzingen waren bijna niet te verstaan. Ik lees hierboven dat het geluidsniveau van de navigator op 20 % staat en de rest ( helm en radio) voluit. Dat lijkt mij niet ok. Denk dat alles zo rond de 50 % zou moet staan voor het beste resultaat. Dat is niet te corrigeren door aan het wonderwiel te draaien. Lijkt mijn methode toch het proberen waard. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Gebruikersavatar
schoonwater
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
Type: R1200RT
Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Geluid in helm

Ongelezen bericht door schoonwater »

Ik had eerder ook een probleem dat het geluid via de Bluetooth verbinding te zacht was. Betrof een ander probleem, maar misschien is dit ook het proberen waard.
Via de IPhone kon ik het apparaattype aanpassen: Instellingen—> Bluetooth —> Mijn apparaten —> Aparaattype

Daarna was het geluid correct.
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”