Montage antennevoetje

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
GTvirus
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK

Montage antennevoetje

Ongelezen bericht door GTvirus »

Van mijn antenne op mjjn -1150- is het voetje kapot gegaan.
Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat er een 3D geprinte versie van te koop is en die heb ik ook besteld, maar nu vroeg ik mij af hoe deze te monteren?
Is dit eenvoudig van buitenaf te doen? Of wordt dit een serieuze operatie met verwijdering van kuipdelen enzovoort?
Het is een kwaaltje las ik, dus moeten er hier meerdere zitten die het meegemaakt hebben.

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Montage antennevoetje

Ongelezen bericht door QuickFix »

Gevonden in dit draadje op BMWSportTouring.com (Engelstalig); het gaat over het aandraaien van de moer van de antennevoet, maar zou je een goede indicatie moeten geven over het hoe en wat.

Onderstaand deze tekst vertaald naar het Nederlands:
  1. Verwijder beide spiegels. Als je het nog niet eerder hebt gedaan, is het verwijderen van de spiegels gewoon een kwestie van er stevig tegenaan stoten met de palm van je hand. Ik heb ontdekt dat de beste manier om dit te doen, is door de buitenrand van elke spiegel naar de voorkant van de fiets te stoten. Ze vallen in je andere hand zonder op de grond te vallen, omdat de knipperlichthouder dit voorkomt.
  2. Zodra elke spiegel is losgemaakt van de drie messingkleurige bevestigingspunten op de fiets, schroeft u de knipperlamp los en plaatst u de spiegels uit de weg.
  3. Aan elke kant van de fiets zie je twee zwarte Torx-schroeven in het gebied waar de spiegel zich bevond. Draai beide schroeven aan weerszijden van de fiets los (4 schroeven in totaal).
  4. In hetzelfde gebied ziet u ook twee kleinere Torx-schroeven die in dezelfde kleur als uw fiets moeten worden geverfd. Verwijder deze. Er is een vijfde Torx-schroef die moet worden verwijderd, maar u kunt er pas bij nadat u stap 7 hebt voltooid.
  5. Het is nu noodzakelijk om het dashboard los te maken. Er zitten drie schroeven rond elke luidspreker. De twee schroeven boven elkaar hebben dezelfde lengte. De derde schroef, dichter bij het midden van de fiets, is langer. Nadat u de drie luidsprekerschroeven aan de ene kant van het dashboard hebt verwijderd, doet u hetzelfde aan de andere kant.
  6. Het is nu nodig om het zwarte plastic los te maken dat de bovenkant van uw dashboard bedekt. Verwijder hiervoor vier schroeven aan de binnenkant van de voorruit en nog eens vier aan de buitenkant.
  7. Schuif de zwarte plastic kap omhoog. Hierdoor kunt u het dashboard iets naar achteren trekken.
  8. Ga naar de voorkant van de motor en verwijder de laatste Torx-schroef aan de bovenkant van de plastic kuip, net onder de voorruit. Hij wordt in dezelfde kleur gespoten als je fiets.
  9. Trek nu voorzichtig de kunststof kuip naar u toe. Als je nu naar beneden kijkt achter het punt waar de basis van de antenne door de voorkuip gaat, zie je een zwarte rubberen laars. Trek het eraf om de moer bloot te leggen.
  10. Draai de moer vast en vergeet niet de rubberen huls terug te plaatsen. Ik vergat dit te doen voordat ik mijn dashboard opnieuw installeerde enz. Gelukkig had ik de zijstroomlijnkappen niet vervangen, dus het duurde niet lang om alle schroeven los te draaien om toegang te krijgen tot de rubberen hoes.
  11. Voordat u de plastic voorkuip terug op zijn plaats duwt, moet u even achter de kuip kijken. Je zou twee paspennen moeten zien. Zorg ervoor dat de kegelvormige metalen locator op zijn plaats blijft terwijl u de kuip weer op zijn plaats duwt. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het gewoon een kwestie van alle schroeven vervangen.
Freude am Fahren
GTvirus
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK

Re: Montage antennevoetje

Ongelezen bericht door GTvirus »

Thx, daar kan ik wat mee! _004
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Montage antennevoetje

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik heb ooit het antennevoetje van een r1200rt van 2005 vervangen en daarmee bedoel ik het zwarte houdertje tussen de kuip en de antenne en daarvoor hoefde ik de kuip niet te demonteren. Het was alleen even oppassen na het losschroeven van de antenne, dat je het gedeelte waar je de antenne op vast schroeft niet naar binnen drukt waardoor het “achter” de kuip valt. Dan heb je wat meer werk.
Voorzichtig te werk gaan dus. Ik zou dit eerst proberen voordat je de halve kuip los gaat schroeven. Moet wel zeggen dat ik niet 100 procent zeker weet of dit ook zo werkt bij een r1150rt, maar ik vermoed het haast wel.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
GTvirus
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK

Re: Montage antennevoetje

Ongelezen bericht door GTvirus »

Zojuist afgerond, er kmoest wel eea gedemonteerd worden.
Onderkuip en kuip links, spiegels, windscherm, windgeleider daaronder en de cockpit losgehaald en opzij verplaats, toen pas kon ik er net bij.
Was ff een klusje, maar ben blij dat t gelukt is.

Bedankt voor het meedenken en de tips.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Montage antennevoetje

Ongelezen bericht door QuickFix »

GTvirus schreef: 19 apr 2023, 15:03Was ff een klusje, maar ben blij dat t gelukt is.
En niet te vergeten de voldoening die het altijd geeft. ;)

Fijn dat het gelukt is! _004
Freude am Fahren
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”