Motor trilt na bandenwissel

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
The-G-Man
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2022, 15:36
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Koog aan de Zaan

Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door The-G-Man »

Allen

Ik heb een probleem waarvan ik me afvraag of andere dit ook hebben ervaren.
Ik heb een RT 1200 2014 met 30000 op de teller waarvan ik onlangs een lekke achterband had. De banden voor en achter beide Michelin road 4 heb ik toen vervangen door road 6. Denk als het we het doen meteen goed immers de road 6 wordt goed aangeschreven. Nu is de motor na de bandenwissel aan het trillen en met name voelbaar bij het opschakelen. De achterband waarvan ik eerst aannam dat daar de trillingen vandaan kwamen is na diverse uitbalanceer pogingen en manieren uiteindelijk na overleg met Michelin vervangen door een nieuw excemplaar. De motor trilt nog. Vervolgens naar de BMW ealer Dusseldorf in Alkmaar geweest waar er 2 personen met de motor hebben gereden en vast hebben gesteld dat het trillen binnen de norm vielen van het toelaatbare. Ook toen hebben zij de beide wielen opnieuw gebalaceerd, Ik weet nu niet meer wat te doen en wat is wijsheid, heeft iemand soortgelijks meegemaakt? Ben in staat om wederom de banden te vervangen door een geheel ander type bv Bridgestone.
Wie wet de oplossing of oorzaak?
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Probleem is begonnen na de bandenwissel. Ook spreek je over meer trillingen tijdens het schakelen. Kan je dit nader omschrijven, is het voordat je wil schakelen, of tijdens het schakelen (ontkoppel je tijdens het schakelen) of is het na het schakelen.

Wielbouten zitten vast, wiel is juist gemonteerd, rem loopt niet aan? Bandenspanning is correct, zelf gecontroleerd?
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 505
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Er komen zo 2 zaken in me op:
- werd er een velg vervormd bij bandenwissel?
- zijn ze geen spacer shim voorwiel vergeten te monteren?
- hoe reageert de motor als je je stuur loslaat met geblokkeerd gashendel door cruise control?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door Baird »

De BMW dealer heeft de banden opnieuw gebalanceerd, zou vreemd zijn als zij een spacer vergeten, maar alles kan ....
Ik denk aan hoogteslag van een van de banden, een wiellager dat defect is, is er een relatie tussen de frequentie van het trillen en de rijsnelheid OF de gereden versnelling, trilt het altijd of alleen tijdens remmen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
The-G-Man
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2022, 15:36
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Koog aan de Zaan

Re: Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door The-G-Man »

Allen

Bedankt voor de tips, inderdaad aanlopen van de achterrem zou een mogelijkheid kunnen zijn, zou dat dat werkelijkhet trilen kunnen veroorzaken? Daar heb ik nog niet naar gekeken. de wielbouten zijn meerdere keren gecheckt dus deze zitten vast. ik kreeg nog de tip om het wiel los te halen en een slag (180graden)te draaien.
Ik las nog iets over een spacer zit deze op het voor of achterwiel?
The-G-Man
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2022, 15:36
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Koog aan de Zaan

Re: Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door The-G-Man »

Baird schreef: 04 mei 2023, 18:09 De BMW dealer heeft de banden opnieuw gebalanceerd, zou vreemd zijn als zij een spacer vergeten, maar alles kan ....
Ik denk aan hoogteslag van een van de banden, een wiellager dat defect is, is er een relatie tussen de frequentie van het trillen en de rijsnelheid OF de gereden versnelling, trilt het altijd of alleen tijdens remmen?
Bert de motor trilt megt name bij het opschakelen, des te rustiger ik opschakel des te minder het trillen. Als ik de koppeling intrek als ik eenmaal bv 100 rij is er niets waar te nemen zo lijkt. En des te harder ik rij des te minder het trillen.
Paniekje
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door Paniekje »

Kruiskoppelingen cardan ?
Splines droog , geen cardan-onderhoud of lekke rubbers ?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor trilt na bandenwissel

Ongelezen bericht door Baird »

De kardan draait ook als de koppeling ingetrokken is zij het zonder belasting, dus blijft een optie.

Klinkt misschien raar, maar: Als je de instelling aanpast van een helmpje naar 2 met bagage etc , blijft het dan hetzelfde? Bij de GS komt er een resonantie in bij de 4de versnelling als ik solo rij in de stand met 1 helmpje + bagage, laat ik hem zakken naar 1 helmpje zonder bagage dan is de resonantie weg. Waarschijnlijk komt dit door een andere hoek die de kardan maakt, is een beschreven probleem. Ook na het plaatsen van een nieuwe aandrijfas bij de laatste BMW-actie is dit niet veranderd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”