ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK
ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Laatst kreeg ik met mijn de welbekende problemen met de ABS, lang verhaal kort, van alles geprobeerd, nu de ABS maar verwijderd.
Motor weer in elkaar gezet, starten en het volgende probleem dient zich gelijk aan.
Slecht starten, daarna moeilijk blijven lopen. Ook niet met choke. Af en toe ploffen en heel erg trillen. Stationair lopen doet ie eigenlijk niet.
Niet uitdagend om zo te gaan rijden dus.
Ik heb eigenlijk niets veranderd, op de ABS na, en een aansluiting van de brandstofleiding vervangen, want die brak af tijdens demontage van de tank.
Iemand hier een idee waar te zoeken?
Ik heb zo'n zin om lekker te gaan toeren, maar helaas gaat dat zo niet echt lukken.
Motor weer in elkaar gezet, starten en het volgende probleem dient zich gelijk aan.
Slecht starten, daarna moeilijk blijven lopen. Ook niet met choke. Af en toe ploffen en heel erg trillen. Stationair lopen doet ie eigenlijk niet.
Niet uitdagend om zo te gaan rijden dus.
Ik heb eigenlijk niets veranderd, op de ABS na, en een aansluiting van de brandstofleiding vervangen, want die brak af tijdens demontage van de tank.
Iemand hier een idee waar te zoeken?
Ik heb zo'n zin om lekker te gaan toeren, maar helaas gaat dat zo niet echt lukken.
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Heb je niet per ongeluk het gaskabeltje omhoog getrokken zodat deze nu op de afstellingsnippel staat i.p.v. er in?
Valt nauwelijks op en het is zo gebeurd.
Valt nauwelijks op en het is zo gebeurd.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Helaas is dat t niet....
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Er kan natuurlijk nog meer gebeurd zijn. Lopen beide cilinders wel mee? het meest simpele is motor even aan slingeren en beide cilinders even voelen of deze warm worden. Het kan natuurlijk zijn dat er een bougie kabel bij de bobine is los getrokken met het verwijderen of plaatsen van de tank.
Beide bougie aansluitingen kan je eveneens bekijken door de bougie kap even op een losse bougie te drukken en zien of deze vonkt.
Ook kan het zijn dat je een injector aansluiting heb los getrokken. Ook dan blijft 1 cilinder koud terwijl je wel aan die kant een vonk zou hebben.
Het zal best wel een kleinigheidje zijn in de omgeving van je werkzaamheden.
Beide bougie aansluitingen kan je eveneens bekijken door de bougie kap even op een losse bougie te drukken en zien of deze vonkt.
Ook kan het zijn dat je een injector aansluiting heb los getrokken. Ook dan blijft 1 cilinder koud terwijl je wel aan die kant een vonk zou hebben.
Het zal best wel een kleinigheidje zijn in de omgeving van je werkzaamheden.
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Jouw fiets is uit 2003, dus een twin-spark en ik herken dit probleem van mijn eigen fiets: bij mij was het toen een pen-bobine die defect was, maar het kan natuurlijk ook gewoon de kabel zijn.
Destijds een trucje geleerd van Rene (van Reco, een helaas niet meer bestaande BMW garage hier in de buurt):
Snelle check (niet 100% garantie, maar gauw gedaan):Merk je bij een van de twee cilinders geen verschil, dan is op die cilinder een van de bougies of bobines defect (waarschijnlijk de primaire; gaat hij echter echt beroerd lopen bij het loshalen, dan is de bobine van de secundaire bougie aan die kant defect).
- Verwijder de plastic horizontale beschemkapjes die over je hoofdbougies zitten
- Start je motor
- Trek het bougiekapje van de bougie los aan een kant: het toerental zou nu moeten veranderen.
- Plaats het kapje weer terug: het toerental moet weer teruggaan naar hoe het was
- Herhaal stappen 3 en 4 hierboven, maar dan voor de andere cilinder
Freude am Fahren
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Das een mooie tip om na te lopen, ga ik morgen even mee aan de gang.
Ikbheb alles gecontroleerd op losse stekkers of verbindingen, maar dat ziet er allemaal goed uit.
Hopelijk biedt jouw tip een oplossing voor mijn probleem.
Ikbheb alles gecontroleerd op losse stekkers of verbindingen, maar dat ziet er allemaal goed uit.
Hopelijk biedt jouw tip een oplossing voor mijn probleem.
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Ik zou willen zeggen: hou ons op de hoogte.
Freude am Fahren
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 27 jan 2023, 13:09
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: BEVERWIJK
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Dit bleek het toch te zijn.....
Valt inderdaad echt nauwelijks op.
Gelukkig loopt ie weer sls een zonnetje .
Allemaal bedankt voor het meedenken!
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Heel goed dat het gevonden is en je weer heerlijk kan toeren.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Ter aanvulling: De bobine voor de secundaire bougies is de zelfde als de primaire bobine bij de single sparks, dat grote ding vooraan bij de tank, die voedt dus beide secundaire bougies.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 07:49
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lelystad
Re: ABS probleem verholpen, volgende dient zich aan...
Wat ook kan, is dat er valse lucht wordt aangetrokken via de rubberen inlaat die aan de cylinderkop zit. Dat is bij mij het geval aan de rechterzijde. Het inlaat rubber ziet er ook niet uit in mijn geval, dus ik heb een andere besteld.
Je kan die test om een motor te laten draaien en heel klein beetje remreiniger op een afstand van een cm of 10 in de richting van het inlaat rubber te spuiten. Als de motor even hoger stationair gaat draaien, weet je dat je motor vals lucht aanzuigd.
Je kan die test om een motor te laten draaien en heel klein beetje remreiniger op een afstand van een cm of 10 in de richting van het inlaat rubber te spuiten. Als de motor even hoger stationair gaat draaien, weet je dat je motor vals lucht aanzuigd.