Rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Maurice205
2023
2023
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 okt 2019, 15:17
Type: R1200RT
Bijz: BJ 2009, 75k km.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Land van Maas & Waal

Rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk

Ongelezen bericht door Maurice205 »

Afgelopen donderdag terug gekomen van een rondje Alpen.

Het was een lang gekoesterde wens om een keer met de motor naar de Alpen te gaan en daar een aantal passen te gaan rijden. Door allerhande redenen kwam het er telkens maar niet van maar sinds ik de RT heb denk ik en NU moet het er toch echt van gaan komen...

Ik had op kurviger een rondje uitgestippeld met een paar bekende namen die ik graag wilde doen en daar nog wat aan lopen schaven zodat ie er op papier wel leuk uit zag... Oef dat werd toch wel een aardig rondje... Tenminste als je bedenkt dat ik eigenlijk maar een paar dagen wilde gaan. Collega motorrijders verklaarden me voor gek en zeiden dat ik echt veel te optimistisch was... Nouja nu denk ik op sommige vlakken inderdaad wel snel het het glas half vol is... en ervaren is beter is mijn mening altijd...
route.png
Dus me niet al te vast gelegd en alleen de beginovernachting had ik min of meer vast staan.. Piz Calmot, bovenop de Overalp pas.

Toen was het wachten dat en alle passen open waren (laat dit jaar volgens mij) en de voorspelling een beetje meewerkte... Besloten om vorige week zondag te vertrekken.

Voor de eerste dag stond vertrek vanuit Land van Maas en Waal op het menu naar Zwitserland via de deutsche Autobahn en een stuk Zwitserland en dan via de Grimsel en Furka naar de Oberalp pas te rijden. Om 5.20 uur zat ik in het zadel, ochtendstond...

Geen kip op de weg en tot Freiburg was het heerlijk rustig. Ruit omhoog, spotify playlist aan, cruise op 160 en gaan... Nouja wel af en toe stoppen om te tanken want dan lust ie wel een flinke slok zeg... Pffff 1 op 12 In Zwitserland was het over met de pret van hard rijden en me overal netjes aan alle snelheden gehouden, het moet wel betaalbaar blijven. Eenmaal van de snelweg af bij Luzern de muziek uit gezet en toen kreeg ik muziek van de omgeving... Wauw echt geweldig daar zeg... Plaatjes zeg meer als woorden...
grimsel.jpg
furka.jpg
Rond 17 uur aangekomen bij Piz Calmot. Even wat gedronken en gedouched. Hapje gegeten en een biertje gedronken en toen vielen de luikjes dicht na 940km in het zadel gezeten te hebben...

's Ochtend om 7 uur aan het ontbijt en een uurtje later het zadel in. Vandaag wilde ik via de Splügenpas, Berninapas, Foppa pas, Gavia pas naar de Stelvio pas. Omdat er op de Stelvio geen (betaalbare) kamer meer te krijgen was de route iets aangepast en na de Gavia een mooi en goedkoop hotel gevonden.
gletscher.jpg
Ook hier rond 17 uur aangekomen en ongeveer hetzelfde ritme aangehouden. Ff wat drinken, douchen, eten, biertje slapen...

Om half 8 weer aan het ontbijt en om iets na achten in het zadel, menu voor vandaag: lago di Livigno, Umbrail, ja daar is ie dan, de Stelvio, Timmelsjoch naar het Paznauntal.
livigno.jpg
klein2023-jun-20-stelvio-2-1030-1100-IMG_1481_72.jpg
stelviokoffie.jpg
Net zoals voorgaande dagen weer rond 17 uur aangekomen en hetzelfde riedeltje...

Het plan was om na dit rondje morgen naar huis te rijden via de Silvretta strasse, maar het thuisfront zei ben je gek, neem nog lekker een dagje en doe op je gemak... Dus terplekke gekeken naar de opties en kwam niet heel veel spannends meer tegen, dus besloten om de volgende dag via het Zwarte woud alvast een stuk huiswaarts te rijden. Leering voor de volgende keer, in de volgorde Alpen - Zwarte woud is er niet veel aan het laatste.

Wederom rond 8 uur het zadel in en heerlijk genoten van de kilometers in Oostenrijk. Zoals gezegd, Bodensee en zwarte woud vond ik niet heel bijzonder. (Wel bijzonder druk rondom de Bodensee)
silvretta.jpg
Overnacht bij Baden-Baden en donderdag weer via de snelweg naar huis gereden.

Heb echt enorm genoten en het zaadje is gepland voor een een volgende trip... Het waren lange dagen, maar ook intens genoten. Ik denk dat de passen pas laat open gingen omdat ze bijna allemaal opnieuw geasfalteerd waren, echt nergens brokkenweg gehad ook niet in het italiaanse gedeelte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 252
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Bodensee inderdaad even ontwijken. Er zijn daar best mogelijkheden voor.
Vanaf Silvretta via Damuls naar het Bregenzerwald.
Stukje Allgau meepikken en dan via Isny naar Ravensburg.
Dat is voldoende oostelijk en noordelijk om de drukte bij de Bodensee te vermijden en vandaar richting Schwarzwald.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Hoi Maurice,

Dank voor je verslag en prachtige foto's, leuk om te lezen! _004 Goed dat je je wens hebt uitgevoerd man. Die ervaring heb je mooi in de pocket.
Ik krijg gelijk zin om er ook op uit te trekken. Ik hoop op een rondje Zuid-Engeland deze zomer.

Cheers!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk

Ongelezen bericht door EileRT »

Prachtige reis in een super mooie omgeving. Zou deze zo willen beleven . . . _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Ja, Maurice,

Het is een hele mooie rit, maar ik denk: je komt op donderdag thuis:
De vrij- zater- en zondag ga je neem ik aan niet werken??
Plak die dagen aan je rit, halveer de rit afstanden met 50% en gebruik de vrij komende tijd om op een terrasje / op een pas een kop koffie te drinken.
Ik zou meer genieten van de rit met wat meer ontspanning onderweg.
Qua tijd, - ik denk geen werkdagen- maakt het niet uit.
Qua kosten hotel + hapje + gerstenat overnachtingen wel natuurlijk.

Je bent in een prachtig gebied, geniet van de vergezichten en reduceer vermoeidheid.

my2ct
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Gebruikersavatar
Maurice205
2023
2023
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 okt 2019, 15:17
Type: R1200RT
Bijz: BJ 2009, 75k km.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Land van Maas & Waal

Re: Rondje Zwitserland - Italië - Oostenrijk

Ongelezen bericht door Maurice205 »

Hi Jaap,

dankjewel voor je reactie. Ik snap je reactie helemaal, maar vanaf vrijdag was mijn aanwezigheid thuis gewenst omdat de wederhelft consignatie-dienst had het weekend, daarnaast miste de kleine man papa toch wel heel erg.

Daarom dus de reis als reis gemaakt ipv relaxter aan gedaan, ik wilde graag gaan om te rijden en das wel gelukt moet ik zeggen :)
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”