Inrijden nieuw motor blok.

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Inrijden nieuw motor blok.

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Inrijden nieuw motor blok.


Wat is jullie mening over de juiste methode van het inrijden van een nieuw / gereviseerd motorblok?

De eerste beurt is na 1.000 km. Dus het slijpsel wat ontstaat helpt mee de draaiende delen op elkaar in te laten lopen.
Maar in die periode, ik lees wisselende snelheden en wisselende belastingen als aanbeveling. Wat is een geadviseerd maximum toerental?

Ik heb wel eens verhalen gehoord, dat a-selectief, nieuwe fietsen na de productieband uit de rij gehaald worden om getest te worden. Op de rollenbank, meetapparatuur aansluiten en direct tot de max belasten?

Ik geloof niet de mening: rustig inrijden levert een tamme motor op.
Wat is wijsheid en wie heeft een mening?
Hoe weet je dat je het goed doet? / goed gedaan hebt?
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Inrijden nieuw motor blok.

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Jaapvanthoff schreef: 26 jun 2023, 21:16 Wat is wijsheid en wie heeft een mening?
Ik heb niet de wijsheid of een mening. Maar kan mijn laatste ervaring delen.
Op 13 mei is mijn huidige R1250RT afgeleverd. Een week voor mijn vakantie naar Groot Brittanië.
Ik moest dus even m'n best doen om de eerst kilometers te maken zodat voor de reis de olie vernieuwd kon worden.
Dat heb ik gedaan met een aantal dagtochten in Nederland.
Weinig snelle wegen en veel dijkjes en kronkelen. Heel veel schakelen dus en veel variëren met het toerental. Ik heb een vlotte maar geen snelle rijstijl.
Ik heb amper gelet op het toerental. Onder die rijomstandigheden kom ik sowieso niet hoog in toeren.
Na een week ging ik zoals gezegd naar GB. Binnendoor via Yorkshire Moors en Dales naar het LakeDistrict. Daar drie dagtochten gedaan.
Mooie omgeving om te rijden, vooral veel stijle wegen inclusief de HardknottPass. Die wel de spannendste maar niet de stijlste was. Dat was in de Moors; 33%. En een omgeving waar de motor op alle gebieden belast wordt. Veel schakelen, veel optrekken en veel afremmen op de motor die in alle toeren gebieden moest presteren.
Na het LakeDistrict naar Schotland en ook daar dagtochten (4) gemaakt. In Schotland zijn de wegen gevarieerder dus meer verschillende en hogere snelheden gereden.
Op dit moment staat de teller van de RT op 5000 kilometer. Dit is mijn zesde nieuwe BMW sinds 2010. En heel voorzichtig denk ik dat dit degene is die het lekkerste rijdt van allemaal. De motor is krachtig en lekker vlot, draait heel erg soepel en nagenoeg trillingvrij.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Jaapvanthoff
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:08
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Inrijden nieuw motor blok.

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Dit is mijn zesde nieuwe BMW sinds 2010. En heel voorzichtig denk ik dat dit degene is die het lekkerste rijdt van allemaal. De motor is krachtig en lekker vlot, draait heel erg soepel en nagenoeg trillingvrij.

Dat vind heel fijn om te lezen!
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Inrijden nieuw motor blok.

Ongelezen bericht door Robin0341 »

In april kocht ik een nieuwe. De dealer adviseerde inderdaad ook wisselend te belasten, veel schakelen, bochten, etc. Maar ook om maar tot max 5000 rpm te gaan tijdens het inrijden. Af en toe een beetje daar overheen was niet zo'n probleem zei hij. Zo gezegd zo gedaan. Inrijbeurt is bij 1450km uitgevoerd, geen bijzonderheden. De motor (een RnineT) rijdt heerlijk.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Inrijden nieuw motor blok.

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Even wat extra info; af fabriek wordt de BMW met minerale olie afgevuld. Dit om het inlopen van de onderdelen te bevorderen. Belasting van de motor is gewenst, houd echter het toerental acceptabel, ik lees 5000 rpm.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”